Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Nuvolari

#46
Tesla / Sv: Finansiering nå Tesla/kampanje
onsdag 25. april 2018, klokken 22:58
Sitat fra: krister461 på onsdag 25. april 2018, klokken 22:19


Sitat fra: Nuvolari på onsdag 25. april 2018, klokken 22:15
Selvsagt kan DnB endre renten som de vil.
Selvsagt kan de ikke det. Da ville jo verdien av en kampanjerente vært minimal.

Så hvem skulle gripe inn å diktere DnB sin rente?
#47
Tesla / Sv: Finansiering nå Tesla/kampanje
onsdag 25. april 2018, klokken 22:15
Sitat fra: krister461 på onsdag 25. april 2018, klokken 18:29
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 25. april 2018, klokken 12:27
Men jeg tror det er mange som "sover" og lar billånet få løpe med etterhvert svært dårlige betingelser. Så viktig at alle med DNB sin superrente på 0,25% (nå 0,5%) følger med og refinansierer lånet på teslaen ethvert som renta ikke lenger er noen superrente.
Nå kan ikke DNB endre renten fritt som de vil. Den må følge deres øvrige lån. Dvs. den vil ikke plutselig bli så høy at det lønner seg å refinansiere...

Selvsagt kan DnB endre renten som de vil.
#48
Tesla / Sv: Finansiering nå Tesla/kampanje
onsdag 25. april 2018, klokken 12:27
Sitat fra: CaZpaH på onsdag 25. april 2018, klokken 11:37
Sitat fra: bergen88 på onsdag 25. april 2018, klokken 11:19
Hei, er det noen som vet hvilke avtaler Tesla opererer med nå mtp finansiering av ny bil hos dem? Hva angår rente og løpetid. 0.25% kampanjen er vel «long gone»

Er vel 1,99% som er rentesatsen nå. 0,25% gikk ut for en stund siden nå, men har igjen allerede økt til 0,5% nominell rente.

Husker jeg hadde billån i DNB for mange år siden. Når jeg tegnet lånet var renta meget bra. Lavere enn boliglånsrenta. Mens boligrenta forble tilnærmet uendret ble renta på billånet hevet jevnt og trutt. Det tok ikke lang tid før renta på billånet var høyere enn boliglånsrenta. Da var det bare å flytte billånet inn i boliglånet. Men jeg tror det er mange som "sover" og lar billånet få løpe med etterhvert svært dårlige betingelser. Så viktig at alle med DNB sin superrente på 0,25% (nå 0,5%) følger med og refinansierer lånet på teslaen ethvert som renta ikke lenger er noen superrente.
#49
TAYCAN / Sv: Reservasjon av Mission E
mandag 23. april 2018, klokken 16:01
Betalt inn 20K her også. Håper bilen får hengefeste slik at jeg får med bagasjen :)
#50
Sitat fra: Sandvika på torsdag 08. mars 2018, klokken 20:57
Dere som vurderer dette, har dere regnet på hva det koster å heller bytte bilen? Synes disse bilene holder seg forbausende godt i bruktmarkedet.

Litt OT dette men kjernen i problemstillingen er jo egentlig oppgradering av eksisterende bil vs ny bil. Som andre sier er det ca 200K i dag opp til en brukt med FL. Med litt flaks faller USD mot NOK fremover og prisen på nye biler vil settes ned. Samtidig tror jeg ikke bruktbil prisene vil falle tilsvarende. Det er mange i norge som ønsker seg en tesla og har ca 400-450K å bruke på en bil. Jeg tror derfor at etterspørselen etter brukte tesla er så stor at prisene ikke vil falle noe raskere selv om nye tesla settes noe ned i pris.

Så er vi heldige vil differansen opp mot en ny bil være mindre om 6mnd enn den er i dag.

Når det er sagt så koster ikke en UP oppgraderingen av fronten 30K. Vi må huske ved et salg av bil med UP front får vi noe mer for bilen. La oss 10K. Da koster UP oppgraderingen i realiteten kun 20K.
#51
Sitat fra: Cobra på torsdag 08. mars 2018, klokken 12:12
Sitat fra: Nuvolari på onsdag 07. mars 2018, klokken 20:43
Takk. Litt dyrt. Hadde det kostet 20K hadde jeg garantert vært med. Mulig å prutte litt til?

Ca 30K ferdig lakkert og montert er nok riktig. Ikke veldig dyrt med tanke på at bilen blir oppdatert til nyeste utseende.

Tror ikke det blir mulig å prute mer, men jeg jobber med pris på en alternativ løsning hvor vi ordner frakt selv og i stedet får bedre rabatt. Vet ikke hvordan dette blir ennå, eller om besparelsen er verdt det.
Jeg har fraktet en del store ting fra statene tidligere.

Bra, er absolutt interessert.
#52
Sitat fra: snd på onsdag 07. mars 2018, klokken 19:09
I forrige runde ble totalen på 27000,-. Nå tipper jeg nærmere 30k.

Takk. Litt dyrt. Hadde det kostet 20K hadde jeg garantert vært med. Mulig å prutte litt til?
#53
Sitat fra: Cobra på onsdag 07. mars 2018, klokken 13:44
Sitat fra: Simen1 på onsdag 07. mars 2018, klokken 09:20
Jeg skriver bare et innlegg for å følge med på tråden og få info. Facebook er noe av den mest kyniske dritten som er funnet opp i nyere tid så det kommer jeg aldri til å registrere meg på. Denne tråden virker som et godt sted å bli informert. Personlig synes jeg prisen høres alt for stiv ut så jeg vil først og fremst ha info.

Notert.
Dersom du skulle bli seriøst interessert kan du melde deg på til meg, og jeg holde deg oppdatert utenom Facebook.
Enig i at prisen er stiv for en fanger, men hvis man tenker på det som en oppdatering til "ny" bil er prisen svelgbar for mange. Personlig er fronten det eneste jeg ikke liker ved eldre Model S.

Hva blir total pris inkl frakt, lakkering og montering?
#54
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
fredag 23. februar 2018, klokken 10:36
Sitat fra: Muffinman på onsdag 21. februar 2018, klokken 14:42
Lurer veldig på hva du skal bruke dette til? Blir jo fryktelig upraktisk om det skal fungere som fjernlys med batteri og begrenset varighet, fikling med lading og ikke minst manuell bryter.  Jeg ville virkelig heller sett på en avtagbar løsning i front, for eksempel på skiltbrakett, med styre- og hovedstrøm fra bilens systemer. Det ville vært mer brukevennlig, vært mye bedre estetisk og ikke hatt begrensninger mtp brukstid, uten at du måtte ofre enkle avmonteringsmuligheter. Etter å ha montert ekstralys på et par biler tør jeg nesten påstå at det ikke vil bli mer arbeid heller :)

Du henter jo bare strøm fra jump-post pluss jord bak nosecone og monterer et rele med innebygget sikring nær tilkoblingspunktet. Da er det bare å hente styrestrøm med en strømtjuv fra ene hovedlykta. Trenger ikke demontere annet enn nosecone, dekselet over og dekselet på siden av frunk, så kommer du til alt du trenger. Installeres på en time, elektrisk + selve baren. Homelink-releet du linker til kan man godt koble i serie i styrestrømssløyfen for å kunne velge om ledbaren slås på med fjernlyset eller ikke. Og det kan programmeres inn til å styres fra skjermen.

EDIT: Gelbatterier liker vel ikke dype utladninger særlig godt, så det kan hende det du linker til tar kvelden rimelig fort.

Takk for svar. Skal benyttes når jeg kjører til hytta. Har ikke andre behov for bedre fjernlys enn det. Trenger kun 30min med fjernlys. Dette oppsettet vil ha 70min batteritid i -15C. Jeg vil dermed aldri være under 50% SOC på batteriet. Lys på taket gir bedre lys enn montert lavt foran. Syntes ikke det er pent med ledbar i grillen. Ønsker derfor å ta det av når jeg i 95% av tiden ikke har behov for den.
#55
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
onsdag 21. februar 2018, klokken 13:29
Takmontert lysrigg for hurtig montering / demontering på TMS.

Ønsker ikke en permanent ledbar i grillen på min TMS pre-facelift. Jeg planlegger derfor å lage en lysrigg med Rigid SR-20 ledbar som monteres på whispbar takstativ på bøylen i front. Løsningen vil benytte trådløs av/på bryter og oppladbart 12v batteri. Riggen skal kunne monteres / demonteres på mindre enn 5minutter. Batteriet må holde til 30minutters bruk før det må lades opp. Dersom behov for mer kapasitet kan man supplere med et tilsvarende batteri til som kobles i serie med det første batteriet.

Ønsker gjerne innspill på løsningen.

Beskrivelse av løsningen:

1) Rigid SR-20 ledbar monteres på Whispbar takbøyle med 2 t-spor fester og hurtigmuttere som strammes for hånd (illustrasjonsbilde på t spor feste: https://www.vpg.no/thule/219442/thule-t-spor-adapter-889-2). Takstativet: https://autoload.no/produkt/takstativ/whispbar-takstativ/whispbar-flush

2) Benytter trådløs av/på bryter slik at lyset kan styres med fjernkontroll fra førerplass (https://www.bilkomponenter.no/products/433mhz-tradlost-rele). Releet monteres på ledbaren og gjøres vanntett med krympeplast.

3) Benytter følgende batteri som gjøres vanntett med svart krympeplast. Batteriet festes på samme takstativ bøyle som ledbaren med t-spor feste (http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Reservedeler/Batteri/MC-BATTERI-GEL-12V-14AH-2000029887/). Batteriet plasseres på den ene siden av ledbaren.

4) Batteri kobles til ledbar ved hjelp av følgende hurtigkobling (https://www.clasohlson.com/no/Kontakt-til-solpanel,-2-polet/36-5195) Hannkontakt kobles til ledbar. Hunnkontakt kobles til batteriet. Koblingen mot batteriet er beskyttet av krympeplasten. Det lages en tilsvarende hannkontakt med kobling mot batterilader for lading av batteriet.

Innspill?
#56
Model S 2013 - 2022 / Sv: 0-Vær og dårlige bremser
onsdag 31. januar 2018, klokken 13:11
Sitat fra: Muffinman på torsdag 25. januar 2018, klokken 14:25
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 25. januar 2018, klokken 09:03
For 2 år siden fikk jeg oppgradert til nordiske bremsepakke hos Tesla. Det hjalp en stund.
Det har kommet ny versjon av klosser siden. De hjalp mye på vår nyeste.

Snakket med Tesla nå. De påstod at de oppgraderte bremsene jeg fikk for 2 år siden er siste versjon. Merkelig.
#57
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Lading i Trysil
mandag 29. januar 2018, klokken 14:37
Sitat fra: Erlingni på mandag 29. januar 2018, klokken 13:00
Noen som har erfaring med Radisson Blu Mountain Resort & Residences på Fageråsen?

Ringte resepsjonen i dag, og hun sa at de hadde en "universallader" som alle kunne bruke, samt to ladere kun for Tesla. I Eroute71 appen vises selvfølgelig den ene "universalladeren" som "ikke tilgjengelig", og servicenummeret er det ingen som svarer på... Upraktisk å skulle stå i timevis og lade på Turistsenteret på sørsiden, når jeg skal bo i Fageråsen.

Mistenker at jeg også kan lade på Teslaladerne (siden det tydeligvis funker på det andre hotellet på Sørsiden), og tenker også at det bør jo finnes noe Schuko, blå eller lignende ved hotellet på Fageråsen.

Du kan bruke Tesla laderen. Det er vanlig type 2.
#58
Model S 2013 - 2022 / Sv: 0-Vær og dårlige bremser
torsdag 25. januar 2018, klokken 09:03
Sitat fra: KristofferH på torsdag 25. januar 2018, klokken 07:09
Folk som bruker bremsene vil ikke merke dette nei.

Bare tull! Jeg har regen på low hele vinteren. Tar stadig kraftige nedbremsinger og har hatt null bremseeffekt flere ganger de siste dagene. For 2 år siden fikk jeg oppgradert til nordiske bremsepakke hos Tesla. Det hjalp en stund.
#59
Fortum sin første HPC på Shell Nygårdskrysset, Ski.
#60
Lading av Tesla / Sv: Pris på installasjon av 2 schukostikk 16000??
tirsdag 19. desember 2017, klokken 08:15
Når du først legger kabel bør du legge 3-fas som tåler 32A. Koster minimalt ekstra i materiell og gjør det enkelt å oppgradere til 32A i fremtiden.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA