Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 854
46
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Lørdag 13. Mars 2021, klokken 17:42 »
Etterpå var oljen på driveuniter evigvarende igjen. De har gått fra byttes på et høyt intervall til evigvarende, deretter til byttes på et lavere intervall og så til evigvarende igjen på samme bilen her.

Tillit er fint, men historikken tilsier at Tesla ikke akkurat har vært enig med seg selv. De trenger jo for øvrig bare at ting holder forbi garantiutløp. Kunder som skal ha bilen etter garantiutløp vil sikkert at det holder lenger.

47
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Torsdag 11. Mars 2021, klokken 10:05 »
Siden det i følge Tesla er "evighetsolje" er sikkert intervallene tilstrekkelige uansett, men du har absolutt et poeng. Oljevolumet på stor driveunit er veldig lite sammenlignet med den lille. Det er i tillegg mye enklere å skifte på rwd om man ønsker å gjøre det selv.

48
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Onsdag 10. Mars 2021, klokken 19:30 »
Jeg kommer ihvertfall til å ta begge bilene til verksted i løpet av våren og spesifikt be om å få byttet kjølevæske og driveunitolje. Begge biler har byttet kjølevæsken en gang tidligere, og hvis de ikke ønsker å ta jobben får jeg bare gjøre det selv.

At kjølevæske ikke trenger å byttes tør jeg driste meg til å si er bare tull. Intervallet kan sikkert diskuteres, men egenskapene forringes unektelig over tid. Jeg velger å være på den sikre siden og bytter med 3-4 års mellomrom, og driveunitolje på hver 80.000.

49
Model S / Sv: Gjør Tesla utbedringer på 85 pakkene?
« på: Tirsdag 09. Mars 2021, klokken 19:57 »
Tør jeg tippe utbedring/forbedring av tetning og/eller lufting?

Om det ikke er i orden kan man fort få en garantisak før 8 år er gått. Og det ønsker de sikkert ikke. Vi vet jo at korrosjon på ulike koblinger inne i pakka kan gjøre at BMS får feil måleverdier, og stenger ned uten at det er noe  feil med selve battericellene. Da er det batteribytte på garanti.

Litt spekulasjon oppi alt her og jeg vet ikke om det er noe de ordner rutinemessig på alle biler, eller om de tar det etter behovsvurdering for hver enkelt bil.

50
Model S / Sv: Model S 4G og eMMC
« på: Tirsdag 09. Mars 2021, klokken 09:16 »
Ser slik ut, her ligger det aktiv recall på begge våre selv om den ene fikk komplett ny MCU for halvannet år siden.

51
Model S / Sv: Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading
« på: Mandag 08. Mars 2021, klokken 22:31 »
Ladekurven var veldig lik det du ser på 75D i dag, mener jeg. Altså at du holdt over 100kw opp til 40% før det sank jevnt.
Våre holdt full fart, dvs 118-116kW opp til 22% før de startet å gi seg. Falt under 100kW på 31%. Da var det nok med oppunder 30 grader batteritemp for å få full pupp. Nå kreves det nærmere 40 grader på batteriet for optimal hastighet, og den er i tillegg vesentlig redusert. Har opplevd å komme inn på lader med godt og varmt batteri på lav soc, se 125kW i 2 sekunder før det raste ned under 100kW allerede ved 8%. Nå er det sjelden mye over 50kW ved 50%.

Selv på chademo har en mistet effekt, noe som gjør ladesesjonene lengre og dyrere. Tidligere toppet det på 48kW ved 67%, men effekten begynner å falle tidligere etter cappingen. Nå ser jeg 38kW ved 67%.

Interessant nok indikeres resterende ladetid på skjermen veldig mye kortere enn det reelle.

52
Model S / Sv: Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading
« på: Mandag 08. Mars 2021, klokken 08:05 »
I vilkårene på de nye bilene har vel Tesla lagt inn en klausul som sier at de fritt kan endre på slike ting i ettertid. Hvis jeg ikke husker feil.

Uansett er dette en viktig prinsipiell sak. Hvem eier bilen etter salget? Om de er ser seg nødt til å "ta tilbake" noen av egenskapene som ble solgt inn og betalt for pga sikkerhet etter levering av kjøretøyene er det i utganspunktet svært problematisk å gjøre det uten at eierne engang er informert på forhånd og langt mindre har gitt samtykke. Når de i tillegg avfeier all dialog når kundene prøver å ta det opp blir totalen temmelig ufin. Mange eiere har betalt Tesla for å gjøre diagnose på problemet, og bare endt opp med tilbakemelding om at alt er normalt.

Selv har jeg ikke kapasitet til å ta saken opp, men vi har to biler som er rammet av dette. I praksis utgjør det 5-6 timer ekstra lading en vei fra Nordmøre til Spania, noe som betyr at vi ikke klarer det på 3 dager lenger. Og da er smerteterskelen passert og bilene er ikke lenger brukbare til dette formålet, slik at det blir fly om vi skal ta turen flere ganger. Et mer kortreist problem er at jeg til tider ikke lenger rekker ferger jeg tidligere hadde god tid på. Det er ikke greit når det er kveldens siste avgang.

Nevnte dette i en mail til Tesla sammen med noen andre punkter like etter at det manifesterte seg. Alle punkter utenom dette med ladehastigheten ble besvart, så de visste nok at noe var endret.

Regner med vi kommer til å se massiv tåkelegging med henvisning til aldring og slitasje på batteriene som isolert sett er viktige poenger, men ikke tydelig nok relatert til akkurat denne brå reduksjonen i ladehastighet. Her ble jo alle bilene med aktuell batterikjemi cappet samtidig, uavhengig av om de var kjørt veldig lite og var relativt nye, eller veteraner med høy kilometerstand.

53
Model S / Sv: Model S 4G og eMMC
« på: ſøndag 07. Mars 2021, klokken 21:53 »
Veldig nær km stand på min 2015 85D når det gikk i svart her. Men hele MCU ble byttet på reklamasjon her da.

54
Model S / Sv: Gratis bytte fra MCU1 til MCU2?
« på: Lørdag 06. Mars 2021, klokken 07:56 »
Model 3 owners....TM3 har vel ikke MCU1. I smell a rat :)

55
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Fredag 05. Mars 2021, klokken 08:34 »
Kan hende det går an å gjøre selv også nå. For å kjøre pumpene på maks til lufingen trenger man egentlig bare å lade over 77% :)

56
Model S / Sv: Ramle lyd fra forstilling/støtdempere på TMS 2020
« på: Fredag 05. Mars 2021, klokken 07:34 »
En kan jo spørre seg hvorfor verkstedet gjør diagnose på en bil som er ferdig diagnostisert, pr definisjon av dem selv, og bare skal utbedre feilen?

Svaret ligger muligens ganske nær det faktum at de ikke har noen god fiks på problemet?

57
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Fredag 05. Mars 2021, klokken 07:31 »
Ja, jeg bestiller aldri "service", men jobbene jeg ønsker utført spesifikt.

58
Model S / Sv: Ny feilmelding P85
« på: Torsdag 04. Mars 2021, klokken 10:44 »
Har aldri bestilt "service" som sådan, men har fått byttet kjølevæske på begge bilene våre en gang allerede og skal gjøre det igjen i år. Vi skifter også DU-olje på 80.000. Begge disse gjøres på verksted. Bremsevæsken skifter vi hvert 2-3. år. Det skal fra i år gjøres selv da det er en relativt enkel jobb som ikke krever spesialutstyr - men som blir mye enklere med en pneumatisk bremselufter til et par tre hundrelapper.

Bilene er hhv P85 fra 2013 med 185k på telleren, og 85D fra 2015 med 205k på telleren.

59
Model S / Sv: Ramle lyd fra forstilling/støtdempere på TMS 2020
« på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 21:09 »
Tror faktisk til og med jeg ville blitt forbanna om jeg ble avspist med "skal være sånn" eller lignende på dette. Jeez.

60
Model S / Sv: Heve TMS 75D med stålfjærer noen cm?
« på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 18:32 »
Negativ camber reduseres jo marginalt med heving, så det problemet med dekkslitasje burde reduseres. Vi husker jo også at de tidlige bilene med stålfjæring var ca 16mm høyere enn luft i standard, og da var også tonen at det "er biler med luftfjæring som hadde dette problemet".

Svaret er vel heller at det eneste justerbare der bak er spissing, mens camber er ulik fra bil til bil til og med mellom høyre og venstre side. Felles for de fleste er at den er ganske aggressiv, og de med de skarpeste verdiene er vanskelig å få til ikke å slite innerkant på dekkene - selv om alt er innenfor spec.

Selv har jeg montert justerbare camberlinker og lagt meg på -0,5, samt 0,1 grad toe in. Ikke mer trøbbel med dekkslitasje.

CV-leddene vil jo få litt mer vinkel, men det Model S spiser da ikke drivaksler. Ikke engang de tidlige stålfjærbilene som var høyere gjorde det. Nå var det riktignok en del biler som kom med ledd som hadde fabrikasjonsfeil, inkludert min egen, men det skal være OK nå. Model X derimot er en annen historie. Designtabbe som Tesla selv er smertelig klar over, og prøver å omgå ved å senke bilene gjennom OTA oppdateringer.

Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 854