Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: 1 [2] 3 4 ... 862
16
Tesla SW og AP / Sv: km vs prosent i app
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 18:54 »
...men man trenger vel ikke å sjekke degradering daglig? Bare å endre en gang i blant når man har behov for det, vel?
Tja. Om man får et dropp som indikerer at noe er feil kan det være greit å ha det oppe. Spesielt når bilen nærmer seg 8 år ;)

17
Tesla / Sv: Hva jeg savner på min Tesla som er blitt borte med OTA
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 11:40 »
Jeg savner menyknappene på toppen av skjermen i X og S. Det er trafikkfarlig at de nå står nederst.
Jeg og. I tillegg til at kartknappene er skjult og at man må trykke en ekstra gang på skjermen for å få de frem. Det gjør at oppmerksomheten stjeles et øyeblikk ekstra hver gang man skal bruke de. Ganske så meningsløst siden skjermflaten er generøs nok likevel, og de små arealene man vinner ikke har noen praktisk betydning.

18
Tesla / Sv: Batterikapasiteter på 90D og 100D (brutto/netto)
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 11:37 »
Jeg kjørte tom en tidlig nesten ny 90 for noen år siden. Bilene rapporterer ikke påfylte kWh før man kommer opp på 0%, men når jeg regnet energi manuelt for den biten og summerte med det bilen rapporterte 0-100% kom jeg til 84kWh den gangen.

De første 90`ene var nok ikke Tesla sitt lyseste øyeblikk nei. Var skrevet mye om det på det amerikanske forumet, og mye tydet på at 90-pakkene ganske raskt hadde tatt igjen de eldre 85`ene i restkapasitet.

19
Tesla / Sv: Misfarging av skjerm (Model S/X)
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 11:33 »
Kjøpsloven kommer vel inn her? Er det ikke fikset etter to forsøk kan man kreve heving av kjøpet.
Forbrukerkjøpsloven om bilen er kjøpt av privatperson fra næringsaktør. Kjøpsloven regulerer handel mellom privatpersoner og handel mellom bedrifter - og gir vesentlig svakere rettigheter.

Det stemmer at selger har to avhjelpsforsøk, men to mislykkede vil ikke automatisk være hevingsgrunnlag. Kjøper kan ikke heve avtalen om mangelen er uvesentlig (§29). Prisavslaget skal gjenspeile forholdet mellom varens verdi i kontraktsmessig og mangelfull stand (§31).

Jeg er enig i at heving neppe er aktuelt for en misfarging i kanten av skjermen, men muligens et prisavslag. Hvilken størrelsesorden det vil havne i tør jeg ikke tippe. Kjør sak om noen orker :)

20
Tesla SW og AP / Sv: App 4.1.X -> 4.2 Store nyheter!
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 11:25 »
Mon tro om vi med "gamle" biler får justering av strømtrekk i appen?

21
Tesla SW og AP / Sv: km vs prosent i app
« på: Fredag 22. Oktober 2021, klokken 11:25 »
Det er faktisk nyttig å ha visning av begge deler siden %-visningen ikke sier noe om batteripakkens antatte gjenværende kapasitet. Forutsatt at forbrukskonstanten holdes konstant over tid kan man faktisk få et bilde av hvor mye degradering man har ved å bruke kilometervisningen.

22
Model S / Sv: LED DRL i facelift-lykter kaputt - reklamasjonssak?
« på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 11:53 »
Det er nok litt upresist. Reklamasjonsretten omfatter alt. Det betyr at du har rett til å reklamere på alt, også slitedeler, innenfor relativ og absolutt reklamasjonsfrist. Det er dog ikke det samme som at det foreligger en mangel. For at reklamasjonen skal aksepteres må det foreligge en mangel. Mangelsvurderingen omtales i fkjl §15 og §16. Ut over det vet jeg at forarbeidene er brukt for å etablere rettspraksis rundt noen forhold som følger av dette.

Du har faktisk 2 års reklamasjonsrett på et eple du har kjøpt i butikken, men det foreligger ingen mangel om det har råtnet etter 1 år og 11 måneder :)

23
Tesla SW og AP / Sv: App 4.1.X -> 4.2 Store nyheter!
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 14:11 »
Jeg har det under "klima" når batterivarmeren er aktiv.

24
Model S / Sv: LED DRL i facelift-lykter kaputt - reklamasjonssak?
« på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 23:57 »
Det var kilometerbegrensning på alt unntatt batteri og driveunit.

25
Model S / Sv: Batteri: Fra 190km til 0km iløpet av 93km
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 14:09 »
I range mode forsøker den å nå 40-42 grader passivt under kjøring, dvs ikke bruk av batterivarmer. Det er ca 10 grader høyere enn uten range mode. Masse som er endret nå med disse settpunktene, blant annet er cooling target ulikt gjennom en ladesesjon og avhengig av bl.a. SOC. Sliter med å henge helt på.

Forrige vinter varmet den batteriet til 20 grader med batterivarmer selv bare med forvarming via app, eller når man brukte "keep climate on" og stakk inn på butikken. Særdeles lite økonomisk energibruk om en bare kjører noen få kilometer til og fra jobb å bruke minst like mye på å varme batteriet som til den korte kjøreturen.  Ikke sjekket hva som skjer nå, har jo vært noen oppdateringer siden sist det var kaldt.

26
Model S / Sv: Gode grunner til *ikke* å kjøpe 3-4 år gammel TMS?
« på: Fredag 08. Oktober 2021, klokken 11:17 »
Styr unna biler med tidlige 90-pakker. De mistet kapasitet ekstremt raskt og hadde tatt igjen eldre 85-biler etter ikke så veldig lenge. Sjekk litt på TMC forums, bl.a har Jason Hughes aka Wk057 lagt ut masse data på det.

27
Model S / Sv: Klikkelyd fra vindusviskerne
« på: Onsdag 06. Oktober 2021, klokken 15:05 »
Våre biler er uten for garanti og reklamasjonsfrist.

28
Model S / Sv: Klikkelyd fra vindusviskerne
« på: Onsdag 06. Oktober 2021, klokken 08:24 »
Det skjer på alle Model S, nye som gamle. Mekanismen har samme delenummer. Koster ca 6500 å få utført. For øvrig ikke ukjent problem på andre biler, men det blir ikke så synlig i og med at armene ikke ligger under panseret slik som her.

Vi bruker 13k på å fikse dette på våre to biler i høst. Heldigvis ble det oppdaget tidlig før panseret fikk skade.

29
Model S / Sv: Yoke or not - Hva syns du om utseendet til det nye rattet til Tesla
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 13:18 »
Jeg har ihvertfall ikke behov for å se dashbordet bedre siden jeg ser alt allerede :)

30
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 08:50 »
Sirkulasjonspumpene kjører i 3 timer etter avsluttet lading nå med mindre det er endret. De starter når man når 77% på de fleste biler.

Ellers tipper jeg det var fint lite endring på tellerverket etter denne øvelsen. Etter 2016 en gang ble BMS-softwaren oppdatert slik at dette funker ganske så fint uavhengig av soc. Balanseringen skjer også aktivt, og BMS predikerer hvilke moduler som kommer til å skli ut og starter å balansere veldig tidlig.

Sider: 1 [2] 3 4 ... 862