Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Muffinman

Sider: 1 [2] 3 4 ... 853
16
Model S / Sv: Elektronisk støy-lyd inneimellom
« på: Onsdag 07. April 2021, klokken 13:38 »
Kjenner du farten på bilen endres marginalt samtidig med summingen, og kun i lav fart? Tipper det er automatisk bremsetørking du hører.

17
Model S / Sv: Redusere camber bak Model S
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 17:06 »
Vil ikke si dette så solid ut. Stagdelen er festet til foringsdelene på en slik måte at det må oppstå noen rare lastvirkninger inne i foringen her vel? Og selve koblingen så utrolig veik ut...

18
Model S / Sv: Hvilken type grease til kalipere?
« på: ſøndag 04. April 2021, klokken 22:21 »
Du trenger egentlig bare kjøre stempelet tilbake før du tar ut pinner og klosser., slik at ting går greit nedpå skiva igjen evt med nye tykkere klosser.  Resten ordner seg selv når du monterer og kobler til. Kan hende du må trykke noen få ganger på knappen for bremsen før den ligger inntil som den skal.

19
Model S / Sv: Hvilken type grease til kalipere?
« på: ſøndag 04. April 2021, klokken 12:01 »
Pinnene i parkkalipere ruster faktisk fælt, slik at diameteren øker på midten. Som et minimum må en fjerne rusten slik at pinnen har en sjans å passere gjennom hullet. Noen ganger får en ikke dem løs uansett, og da må de kappes. Lett bøy og vri, rett opp og kakk ut. Hvis det er klosser fra 2013-2014 som står i må du ha nye klar, for de har en lei tendens til å falle frahverandre. Kaliperen kan kjøres inn og ut med strøm fra 9v batteri på de to ytterste pinnene i kontakten.

Ta løs kaliper: 2x 16mm bolter på baksiden pluss selve kontakten. Kan lønne seg å spraye på litt lurium i sammenføyningen noen minutter før man prøver å plugge ut, slik at pakningen henger litt mindre.

20
Model S / Sv: Hvilken type grease til kalipere?
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 21:18 »
Hvis du ikke har vært ute med pinnene på parkbremskaliprene før har du noe i vente.  Kjøp nye før du starter, og ikke slå til doren sprekker før du velger alternativ fremgangsmåte. Her må du ta av kaliprene da pinnene skal ut motsatt vei av de andre.

21
Model S / Sv: Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 17:28 »
Den fremtiden er her allerede. Er visst tatt inn i vilkårene ca samtidig som at batterigarantien ble begrenset til 240.000km.

22
Model S / Sv: Hvilken type grease til kalipere?
« på: Lørdag 03. April 2021, klokken 17:12 »
Brukt kaliperfett fra Biltema i mange år her også, fungert 100%. Men mellom skrikplater og klosser ser jeg Tesla har lagt noe gunk. De brukte faktisk kobberpasta frem til 1-2 år siden, og man ser tydelig tæring hvor pastaen har kommet i kontakt med aluminium. Jeg har fjernet kobberpastaen og lagt på noe keramiske greier for lenge siden, og ikke vært av med skrikplatene siden. Men kaliperfett kanter av klosser og pinner altså.

Sånne pastaer har en lei tendens til å bli harde over tid, og det hjelper ikke når man ønsker at ting ikke skal sette seg fast.

23
Model S / Sv: Skifte støtdempere foran Model S med luftfjæring.
« på: Torsdag 01. April 2021, klokken 21:16 »
Husk at om du kobler vekk 12v batteriet kan bilen likevel være påslått via DCDC. Om det er liv i skjermen etter avkobling av 12v må man slå av bilen via skjermen. Da er den død inntil 12v kobles på igjen.

24
Lading av Tesla / Sv: CCS oppgtadering. Hvorfor betale?
« på: Torsdag 01. April 2021, klokken 15:17 »
Finnmark har bare V3, men man har også 100kW chademo tilgjengelig hos ishavsveien.
Det er kanskje fordelen av å være sent på banen.
Troms har V2 ladere så vidt jeg har observert, og Nordland er jeg mer usikker på, men her kommer det nok an på alder vil jeg tro siden alt nytt er V3.
Chademo på 100kW får du ikke utnyttet med Tesla chademo adapter. Det er begrenset til 125A og du får vel i beste fall 44kW igjennom dette ...
Makset 48kW @ 67% soc før cappingen av ladehastigheten på 85-pakkene. Nå slutter det å stige 10% tidligere på en god del lavere effekt før det går ned igjen.

25
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Onsdag 31. Mars 2021, klokken 17:30 »
Nei, det kan det ikke.

Uansett har vi 2 85-biler med som begge har gått rundt 200k. Begge har originalt batteri.

26
Lading av Tesla / Sv: Bilder og info om superladere som er under bygging.
« på: Tirsdag 30. Mars 2021, klokken 12:35 »
Førstemann står visst og lader i Molde nå. Fire av åtte stalls klare foreløpig, alle kun med CCS.

27
Model S / Sv: Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading
« på: ſøndag 28. Mars 2021, klokken 21:17 »
Husk at alle bilene dette gjelder fikk samme cappingen etter brannene i Asia uavhengig av hvor mye eller lite de var hurtigladet, kilometerstand eller hvor i det aktuelle aldersintervallet de plasserte seg. Det taler for at endringer som følge av bruksmønster/mengde og alder hører hjemme under et annet tema.

28
Model S / Sv: Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading
« på: Fredag 26. Mars 2021, klokken 08:58 »
Slik det var før kunne bilen fint bli ferdig om man var en familie som skulle spise under ladestoppet ja. Men i utlandet på raske motorveier hvor man ønsker å komme seg lengst mulig i løpet av dagen gikk man uansett og sparket småstein mens man ventet på lading. Det ble gjerne 35-40 minutter lading etter et par timers kjøring, og man spiste jo gjerne ikke på mer enn et par av ladestoppene.  Nå er disse minuttene blitt til en time, og da blir det rett og slett på feil side av smertegrensa for vår del. SÅ mye småstein orker vi ikke sparke :)

29
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Tirsdag 23. Mars 2021, klokken 20:10 »
Har du prøvd å kalibrere? Kjøre helt ned og holde noen sekunder, kjøre helt opp og holde noen sekunder. (Har ikke sett på videoene).

Bilen din må snart godkjennes som Tromsø`s svar på Christine. Følg med så den ikke begynner å ete folk.

30
Model S / Sv: Gruppesøksmål i Danmark vedr. redusert SuC-lading
« på: Tirsdag 23. Mars 2021, klokken 14:10 »
Legger ved bilde av min plottede ladefart med mars 2017 S90D det året jeg hadde den. Den ladet med godt over 100 til over 50% stort sett alltid. Ta gjerne kontakt hvis dette er verdifullt for noen.
Noterer meg at det kanskje er smart å fortsette å kartlegge hurtigladefarten man opplever i tilfelle noe slikt skjer igjen. I mine øyne, hvis batteriet ikke tåler å ha den kurven etter bare 2-3 år, så burde dette medført en tilbakekalling - ikke en total devaluering av ladefarten.
90 har ulik kjemi i forhold til 85 (og tidlige 70/60). De har også en capping etter et visst antall ladinger, men det er ikke samme problemstillingen. Ladekurve for 90-batterier er nok ikke relevant i den sammenhengen her dessverre :)

Sider: 1 [2] 3 4 ... 853