Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Muffinman

#16
Model Y / Sv: Prisstigning Model Y
torsdag 28. september 2023, klokken 08:15
Det er ikke ulogisk med en prisøkning gitt kronekurs og den generelle heftige kostnadsstigningen globalt. Men vi husker jo hvordan Tesla-ansatte og TOCN gikk relativt massivt ut og varslet en prisøkning en måned eller to etter prisreduksjonen i januar. Den ble det jo som kjent ikke noe av.
#17
Er virkelig redusert nettokapasitet et tema enda? Jeg trodde det var løst for ganske lenge siden... https://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/23_Explaining+Changes+post-firmware+2019.16+Regarding+Range+Loss
#18
Interessant. Vi fikk gjort dette på vår 2013 P85, men måtte be om det (bilen er nå solgt). Men på forespørsel ang vår aug 2015prod, nov2015 leverte 85D fikk vi tilbakemelding på at "det ikke var nødvendig". Stusser litt på det all den tid mange 2015-modeller blir kalt inn for tiden for å få gjort det. Sikkert lurt å spørre på nytt før garantien går ut.
#19
Model S 2013 - 2022 / Sv: "batterisikringen må byttes snart"
torsdag 28. september 2023, klokken 08:06
Tipper det kommer mange sånne når bilene runder 8 år i tilfellene batteriet i sikringen holder ut så lenge. Da slipper de diskusjoner om det er garanti eller ikke.
#20
Model Y / Sv: Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y
fredag 22. september 2023, klokken 11:06
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. august 2023, klokken 20:48Dørpakningen henger og slenger under førerdøra. Ser ut som den er selvklebende, og at det er eneste som holder den på plass. Antar at det ville blitt mer komplistert å produsere om en skulle laget en fals bidro til å holde pakningen på plass...

Da er pakningen byttet, og dagen etter er et av kameraene dødt og skal skiftes. Og pakningen på passasjersiden er på vei til å løsne, kan se ut som det avhenger av hvor mye bruk dørene ser. Fra tidligere ble styresnekka skiftet, noe som kostet to arbeidsdager. Og bilen er så vidt gått 10.000km. Matcher faktisk den første TMS`en (2013) vi hadde i feilfrekvens/verkstedavtaler denne. Men heldigvis løses mye med mobilservice slik at ulempen reduseres.
#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forskjell på P85 og P85+
fredag 15. september 2023, klokken 14:30
Tidlige 85 (før de kom til Norge) var plaget med ustabilitet under hard akselerasjon. Det fikset de med å gi 85 og P85 store deler av + understellet som standard. Skulle du kjøpe P85+ måtte du ta med 21" turbinhjul, mens P85 kunne bestilles med 19". Ellers tror jeg man også kunne velge vekk hekkspoileren på P85, mens den var obligatorisk på P85+. Men er ikke 100% sikker på om jeg husker riktig på den siste der.
#22
Model Y / Sv: Retningsstabilitet og styring
mandag 11. september 2023, klokken 22:21
Sitat fra: geear på mandag 11. september 2023, klokken 22:01Mer retningsstabil med mindre vekt på svinghjulene? Sjekket hjulstillingen? ;)
Neppe målbart med den lille hengere min. Muligens nøytral på kula.
#23
Model Y / Sv: Retningsstabilitet og styring
mandag 11. september 2023, klokken 22:20
Nei, den ble utført. Bilen var også godt innenfor spec før byttet.
#24
Model Y / Sv: Retningsstabilitet og styring
mandag 11. september 2023, klokken 21:52
Ja, det er flere kjente feil her. Inkompatibilitet mellom snekke og software bl.a. og softwarefix som førte til at flere fikk feil som for eksempel den hakkete styringen. Noe var knyttet til lave temperaturer, andre ikke.

Vi hentet vår Y i mars i år (2023). Som med de to nye Tesla vi hadde kjøpt tidligere måtte det også denne gangen bestilles verkstedtime når jeg kom hjem, for den hjemturen var helt jævlig. Styringen var akkurat slik som trådstarter beskriver. Fikk beskjed om at det var en kjent feil som ville bli rettet i software. Ventet et par måneder på oppdatering bare for å finne ut at det ikke ble bedre. Da fikk jeg verkstedtime, og brukte 6 timer på verkstedbesøk hvorav nesten 3 timer venting på at mekaniker skulle få tid til å sette seg inn i bilen og konstantere at det var en annen kjent feil. De hadde naturligvis ikke lov til å bestille deler å ha på lager før de hadde bekreftet at feilen forelå, så det ble enda en tur til verkstedet for å bytte snekka. Gikk en arbeidsdag der og.

Umiddelbart kjentes det bedre ut, men symptomene kommer ofte tilbake etter typ 20 minutters kjøring. Selvopprettingen er fremdeles ikke bra, og ved små korrigeringer på rattet kjenner jeg at det er noe "lite" som kan finne på å jobbe mot bevegelsene man ønsker å gjøre. Den er ikke så ustabil som før, dvs det er ikke som å kjøre trillebår, men styringen er ikke imponerende bra etter utbedringen. Og bilen blir mer retningsstabil når den trekker henger. Kan hende det skal være slik.
#25
Model Y / Sv: SEXY-buttons
fredag 18. august 2023, klokken 22:30
For eksempel det jeg nevner over. At autoviskere som ikke fungerer skikkelig tvinges på når man bruker cruisecontrol og pusser i vei på tørr rute, eller går totalt bananas i lange perioder etter at det har sluttet å regne. Eller at auto high beam tvinges på. Det funker heller dårlig, og blender motgående biler siden det er for treigt å blende ned. Den skrur på fjernlyset alt for tregt også etter å ha vært nedblendet, og blender ned for en utedass med sigarettglo bak ei glipe :)   Mange bugs som commander/buttons ikke får gjort noe med som f.eks. nødbremsingen som gjør livet surt for familien her på hver eneste tur (og som gjør at vi foretrekker TMS`en på langtur), eller at blinklysene av og til ikke reagerer når man bruker spaken før andre gangs forsøk. Har også opplevd at det må tre ganger til (har snakket med andre som opplever det samme). Eller den hersens filskiftevarsleren som hyler på alle turer lokalt her og prøver å styre meg oppi pottehullene jeg kjører på kanten for å unngå.

Det er ingen hemmelighet at jeg sliter å bli venn med denne bilen, og jeg fatter ikke at det går an å selge noe så uferdig for deretter hverken anerkjenne problemene, eller presentere en rask plan for retting. TMS er ikke perfekt, men hvor den føles som å ta på et par myke, lune ullsokker opplever jeg TMY som tresko :)
#26
Model Y / Sv: SEXY-buttons
onsdag 16. august 2023, klokken 14:30
Kjøpte Commander + 2 knapper for å kunne slå av viskere ved bruk av cruisecontrol, men har prøvd litt forskjellige funksjoner. Må si dette er en noe buggete løsning på en del områder. Når man bruker commanderen til å holde visker av i CC/AP og viskerne starter på full pupp når man slår på bilen går det ikke an å slå av via knappen man har dedikert til dette. Da må man slå av via skjermen. Men den virker når man har begynt å kjøre. Noen ganger går viskerne i auto og videre på full spiker når man deaktiverer cc. Kjører man sakte på cc og får noen dråper på ruta skrur bilen av cc og viskere på full pupp uten at commanderen hindrer det. Vi bruker knapp nr 2 som fulgte med til å la vesla styre setevarmen der hun sitter i baksetet, men skrur man på via knappen vises det ikke på bilens skjerm at varmen er påslått. Men det blinker periodisk på selve knappen. Når man slår av regen via knapp er det en forsinkelse hver gang man slipper gassen, slik at bilen rekker å bremse litt på regen før den triller fritt.

Kjekt utstyr, men ikke perfekt. Og man risikerer jo at Tesla oppdaterer slik at tredjepartsutstyr slutter å fungere. Håper de ikke gjør det all den tid man må ta sånt i bruk for å omgå feil i Tesla sin egen programvare. Ville vært fint med en knapp for å skru av panikkbremsing for diverse møtende kjøretøyer også :)
#27
Model Y / Sv: Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y
lørdag 05. august 2023, klokken 20:48
Dørpakningen henger og slenger under førerdøra. Ser ut som den er selvklebende, og at det er eneste som holder den på plass. Antar at det ville blitt mer komplistert å produsere om en skulle laget en fals bidro til å holde pakningen på plass...
#28
Så, neppe mulighet for å slå av men "skal bli oppdatert/bedre" slik jeg tolker det. Skal man virkelig være nødt å kjøpe knapper å lime fast inni bilen for å kunne bruke cruisecontrol på normalt vis...en for å slå av viskere og en for å slå av hyppig panikkbremsing ved møting av større kjøretøy enn en trillebår....
#29
Model Y / Sv: Dunkelyd bak ved bremsing
onsdag 10. mai 2023, klokken 08:48
Så den der ja. Vår 85D ble levert med en defekt drivaksling som gav lignende symptomer. Eller, det var vel et av de to CV-leddene som hadde feil.
#30
Model Y / Sv: Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y
tirsdag 09. mai 2023, klokken 22:52
Tysk. De var nøye med å presisere at bilen ikke er farlig å kjøre, men jeg tenker at uoppmerksomhet eller kanskje utmattelse i tillegg kan det muligens være dråpen som bikker ting over til å skape situasjoner.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA