Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Muffinman

#12781
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 29. juni 2013, klokken 10:36
Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. juni 2013, klokken 10:21
- 400V trefas 32/16A (rød)

Stikkontakten til 400V trefase 32A og 16A har ulik størrelse. Den som følger med er kun 16A. (sånn har jeg forstått det hvertfall)
Da må det bli en overgang fra 32-16A i tillegg.

SitatDu må jo ha 6 kvadrat for å trekke 32A, tenker du å bevisst begrense deg til 16A når du bruker skjøteledningen og at du der velger 2,5A for å gjøre den fysisk mindre ?
Ja. Ledningen er mange kilo allerede i 2,5kvadrat utgave og er ruver bra. Hjemme er uttaket sikret med 20A, og jeg tenker at de få gangene jeg ikke kommer helt opp i oppkjørselen i vinteren og må bruke skjøteledning holder det fint med 16A lading. Ikke for det, spenningsfallet er overkommelig om man trekker 20A også gjennom en slik ledning - men et sted må jo grensen gå.

Merk at jeg bruker 6kvadrat på de overgangene som har 32A kontakter - her dimensjonerer jeg for bruk direkte mot ladekladden og inntil 32A.
#12782
Da er jeg i gang med å "posisjonere" meg litt mtp å plan for å kunne lade under alle omstendigheter. Tenker å ta bilen med følgende adaptre:

- Shuko
- 32A enfas industrikontakt (blå)
- 400V trefas 32/16A (rød)

I tillegg har jeg ordnet meg med en skjøteledning på 20meter med 2,5 kvadrat som skal brukes  i nødsfall. Den skal utrustes med 32A enfas industrikontakt (blå) i begge ender. Dette for å bruke 32A adapteret jeg tenker å skaffe sammen med bilen mot ledningen, samt at jeg har 32A enfas uttak på huset hjemme. I tillegg lager jeg overganger som passer på hannen:

- Shuko
- 16A enfas industri (blå)
- 16A trefas (blå) - kobler på en fase
- 32A trefas (blå) - kobler til en fase

Kommer til å lodde den avisolerte delen av ledningen for å samle kordelene skikkelig før jeg kobler. Her må det være skikkelig kontakt! Må selvfølgelig også ha et veldig bevisst forhold til strømtrekket i forhold til sikring på kursen samt kabeltversnitt på skjøteledningen. Overgangene vil jeg bruke henholdsvis 2,5 og 6 kvadrat på (16/32A).

Planen er å bruke ladekladden med tilhørende orignaladapter hvor det er mulig, og bruke overgang der hvor det trengs. Skjøteledningen skal være til bruk i nødsfall hvor jeg ikke kommer nær nok til å koble til uttaket. Og det kan fort skje siden jeg skal bruke bilen i jobb og vil være avhengig av å lade når det ikke kjøres.

Kommentarer til planen?
#12783
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
fredag 28. juni 2013, klokken 22:42
Det er jo ganske enkelt, tilbyr de ikke skikkelige vinterdekk kjøper jo folk andre steder. Det er jo dårlig butikk. Rart om Tesla ikke skjønner dette.
#12784
DRIFTSBATTERI / Sv: Kjørelengde vs. Temperatur.
fredag 28. juni 2013, klokken 11:47
Luftmotstanden er vel også noe høyere om vinteren.
#12785
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
torsdag 27. juni 2013, klokken 23:03
Samme her. Med ca 20.000 km i vinterhalvåret må jeg være skikkelig skodd.
#12786
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 27. juni 2013, klokken 20:03
Sitat fra: glaserud på torsdag 27. juni 2013, klokken 19:44
Synsing og generell FUD, tbh.

Hvordan kutter du lysstyrken på Xenon-pærer?

Akkurat det er vel ikke noe problem. Jeg har en sykkellykt med 10W xenon-pære, lykta har tre innstillinger for lysstyrke. Antar den bare regulerer spenningen.

Det er ballasten som bestemmer effekten i pæra, ikke pæra selv. Det betyr at om du setter en 35W ballast på en 55W pære vil den gi 35W. Omvendt vil en 35W pære gi 55W om du setter den på en 55W ballast - men levetiden vil gå ned. Ballasten gir et støt med høyere spenning for å tenne pæra, og leverer ca. 85v ved drift.

Jkirkebo har rett, standard xenonpære/ballast er 35W.
#12787
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
torsdag 27. juni 2013, klokken 15:31
Jammen glad for at heftelsen min er unnagjort grunnet ekstra intensiv nedbetaling det siste halve året.

Men jeg er nok forberedt på å ta et monstertap på bilen i likhet med Laumb (har noenlunde samme bilen). Trøsten får være at den har vært svært rimelig i drift (service, drivstoff, reparasjoner) etter at reklamasjonene var tatt unna og regner med at den fortsetter slik lenge enda. Den heldige kjøperen får en bil som i høst vil nærme seg 100K for det meste langjørte km og som har fått oljeskift mye hyppigere enn boka tilsier.
#12788
Model S 2013 - 2022 / Sv: Til dere som snart får en TMS
torsdag 27. juni 2013, klokken 15:25
Hehe, du kan jo spørre Laumb om å bli med på overtagelsen. Bør vel bli interessante 30 sekunder  ;D
#12789
Får håpe at xenonlysene ikke kommer i nedjustert utgave for å komme unna krav om høyderegulering og lyktespylere. Jeg mistenker at de kanskje er det. I så fall er det forholdsvis liten vits i xenonlysene...
#12790
Model S 2013 - 2022 / Sv: Dårlig kvalitet?
onsdag 26. juni 2013, klokken 20:45
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. juni 2013, klokken 19:50
Selv VW Golf 5 hadde en grunnleggende designfeil som gjorde at lakken på karosseriet subbet mot enden av bakdørens tetningslist hver gang døren ble åpnet/lukket....
Det er ikke den eneste modellen fra folkevogn som hadde dette problemet. Hadde en 98 mod Passat for ca. 100 år siden, samme problem. Det er merkelig at et så stort selskap ikke klarer å lære av egne feil, men gjør dem på nytt.
#12791
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla og veihjelp
onsdag 26. juni 2013, klokken 20:37
SitatForbrukerkjøpsloven § 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Så lenge det foreligger en mangel som omfattes av reklamasjonsretten er det ingen tvil om at forbrukeren ikke skal ha noen utlegg i forbindelse med rettingen.

http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html#map006
#12792
Sitat fra: laumb på onsdag 26. juni 2013, klokken 14:30
...kald luft i fart er med på å heve frysningstemperaturen.
Spent på om du har en kilde på dette ;)
#12793
Model S 2013 - 2022 / Sv: 3-fase transformatorer 230v-400v
onsdag 26. juni 2013, klokken 07:45
Mulig jeg misforstår nå, men det med 230v 3fas IT er vel avklart for en stund siden? Bilen kan kobles til, men vil kun trekke fra en fase.
#12794
Bestilling og levering / Sv: Når får vi bilene våre ?
mandag 24. juni 2013, klokken 23:40
Sitat fra: laumb på mandag 24. juni 2013, klokken 23:19
Passer meg bra. :))

Meg også. Rekker å få brukt noen flere km på svensken før den selges da.  Burde strengt tatt ikke byttet bil før neste år, men tiden er moden for å  hoppe på elbilbølgen i år selv om gammelbilen ikke er gått så langt.

Og så rekker vi jo å putte ei krone ekstra på sparegrisen før nybilen kommer. Og det er jo aldri feil.

Håper at de bruker tiden til å kvalitetssikre EU-modellen, og at forsinkelsen ikke skyldes at den ene hånda ikke vet hva den andre gjør - slik som kommunikasjonen internt og ut mot kundene framstod i vår.
#12795
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tempel post
mandag 24. juni 2013, klokken 20:27
Sitat fra: Johnny på mandag 24. juni 2013, klokken 18:50
Slik det ser ut her, er fykten min for at bunnen skal falle ut av markedet for nyere tyske premiumbiler på slutten av året, ubegrunnet!
For ei syting.

Hilsen en som skal selge en svensk "premiumbil" av konkursrammet merke...

:'(
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA