meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Muffinman

#12781
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lading og ytelse motor
tirsdag 02. juli 2013, klokken 14:36
Muligens litt optimistisk å regne ut fra 240v. De fleste steder vil man sannsynligvis ligge rundt 230, og kanskje ned mot 220 om vinteren. I det siste tilfellet får man 3520W fra uttaket ved 16A.

Forholdsvis ubetydelig ved kun 16A (320W i forskjell), men når strømstyrken er høyere kan det nok få en betydning. Ved 32A og 240v 10 timers lading får man ut 76,8KWh - mens ved 220v får man 70,4KWh.   Forskjellen på 6,4kwh utgjør fort 3 mil rekkevidde, og dermed er det nok lurt å ta spenning med i betraktning om man skal så langt at man ligger i grenseland neste dag.
#12782
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gummimatter
tirsdag 02. juli 2013, klokken 11:26
Sitat fra: Desdi på tirsdag 02. juli 2013, klokken 10:31
Ganske kjipt om de ikke er med. Dette følger med på alle biler jeg har kjøpt i alle fall. Uansett prisklasse.
Kjøpte ny Saab 9-3 for noen år siden. Den kom med stoff som standard. Måtte kjøpe gummimatter i tillegg.

Stoffmattene havnet for øvrig på loftet.
#12783
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lading og ytelse motor
tirsdag 02. juli 2013, klokken 07:04
9.73:1 hvis jeg ikke husker feil?
#12784
Model S 2013 - 2022 / Sv: Planlagte langturer med TMS
mandag 01. juli 2013, klokken 22:50
Sitat fra: Teslafrank på lørdag 29. juni 2013, klokken 23:24
Hadde planer om tur  fra Molde til Kr.Sand og videre til Billund og Legoland i sommer, før skolen begynner ......men det er fare for at den ryker.
Nåh, sikker på det? Hørt rykter om at det er forholdsvis god plass i den Roadsteren din ;)
#12785
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
mandag 01. juli 2013, klokken 22:49
Endre rulleretningen gjør man hvis man flytter hele hjulet over på den andre siden uten å  skifte dekk på felgen ;)
#12786
Model S 2013 - 2022 / Sv: Planlagte langturer med TMS
mandag 01. juli 2013, klokken 18:53
Drive train performance cooling kit blir kanskje den neste pakka..."Krever Perfomance Plus"....

;D
#12787
Enig. Har nevnt det før her inne, men Signatur-pillen må da begynne å bli fryktelig sur etterhvert...
#12788
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladeporten på EU Model S (med bilde)
mandag 01. juli 2013, klokken 18:49
Sitat fra: Veggen på mandag 01. juli 2013, klokken 18:10
Håper virkelig Tesla har noe lurt på gang og ikke avspiser oss med 70kW på superladerne sine.
Så dumme er de ikke etter å ha frontet sc så kraftig som salgsargument. Tror jeg....
#12790
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 29. juni 2013, klokken 12:30
UMCen har jo også ca. 6m kabel.
Det ville i så fall passet veldig bra for meg. Har regnet med 5 meter, og det er _ørlite_ for kort til å nå uttaket hjemme uten å finmanøvrere for å få bilen nærme nok. Med seks meter kan jeg egentlig bare "slenge" bilen fra meg på vanlig sted og likevel nå fram.
:)
#12791
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 29. juni 2013, klokken 10:36
Sitat fra: Muffinman på lørdag 29. juni 2013, klokken 10:21
- 400V trefas 32/16A (rød)

Stikkontakten til 400V trefase 32A og 16A har ulik størrelse. Den som følger med er kun 16A. (sånn har jeg forstått det hvertfall)
Da må det bli en overgang fra 32-16A i tillegg.

SitatDu må jo ha 6 kvadrat for å trekke 32A, tenker du å bevisst begrense deg til 16A når du bruker skjøteledningen og at du der velger 2,5A for å gjøre den fysisk mindre ?
Ja. Ledningen er mange kilo allerede i 2,5kvadrat utgave og er ruver bra. Hjemme er uttaket sikret med 20A, og jeg tenker at de få gangene jeg ikke kommer helt opp i oppkjørselen i vinteren og må bruke skjøteledning holder det fint med 16A lading. Ikke for det, spenningsfallet er overkommelig om man trekker 20A også gjennom en slik ledning - men et sted må jo grensen gå.

Merk at jeg bruker 6kvadrat på de overgangene som har 32A kontakter - her dimensjonerer jeg for bruk direkte mot ladekladden og inntil 32A.
#12792
Da er jeg i gang med å "posisjonere" meg litt mtp å plan for å kunne lade under alle omstendigheter. Tenker å ta bilen med følgende adaptre:

- Shuko
- 32A enfas industrikontakt (blå)
- 400V trefas 32/16A (rød)

I tillegg har jeg ordnet meg med en skjøteledning på 20meter med 2,5 kvadrat som skal brukes  i nødsfall. Den skal utrustes med 32A enfas industrikontakt (blå) i begge ender. Dette for å bruke 32A adapteret jeg tenker å skaffe sammen med bilen mot ledningen, samt at jeg har 32A enfas uttak på huset hjemme. I tillegg lager jeg overganger som passer på hannen:

- Shuko
- 16A enfas industri (blå)
- 16A trefas (blå) - kobler på en fase
- 32A trefas (blå) - kobler til en fase

Kommer til å lodde den avisolerte delen av ledningen for å samle kordelene skikkelig før jeg kobler. Her må det være skikkelig kontakt! Må selvfølgelig også ha et veldig bevisst forhold til strømtrekket i forhold til sikring på kursen samt kabeltversnitt på skjøteledningen. Overgangene vil jeg bruke henholdsvis 2,5 og 6 kvadrat på (16/32A).

Planen er å bruke ladekladden med tilhørende orignaladapter hvor det er mulig, og bruke overgang der hvor det trengs. Skjøteledningen skal være til bruk i nødsfall hvor jeg ikke kommer nær nok til å koble til uttaket. Og det kan fort skje siden jeg skal bruke bilen i jobb og vil være avhengig av å lade når det ikke kjøres.

Kommentarer til planen?
#12793
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
fredag 28. juni 2013, klokken 22:42
Det er jo ganske enkelt, tilbyr de ikke skikkelige vinterdekk kjøper jo folk andre steder. Det er jo dårlig butikk. Rart om Tesla ikke skjønner dette.
#12794
DRIFTSBATTERI / Sv: Kjørelengde vs. Temperatur.
fredag 28. juni 2013, klokken 11:47
Luftmotstanden er vel også noe høyere om vinteren.
#12795
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
torsdag 27. juni 2013, klokken 23:03
Samme her. Med ca 20.000 km i vinterhalvåret må jeg være skikkelig skodd.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA