"Trykkleif" tenker på den rød multibelegg fargen....
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: ohh på mandag 14. januar 2013, klokken 23:37Var innom eg også... På lørdag... Da var den selvfølgelig i Danmark... Av alle helger.... jaja... Får ta meg en ny tur over fjellet på vårparten....Da blir det vel gjerne prøvekjøring ogsåSitat fra: Harlex på onsdag 09. januar 2013, klokken 22:19Var innom i dag. De har norske skilter på bilen nå, men tar den ikke ut for kjøring. Skulle begynne med det til uken, snakket de om.Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 21:01Tenkte meg til Oslo i helgen... Noen som vet åpningstidene på lørdag....?Må jo en tur innom... Bare se og sitte hvis det er slik at de ikke har skilt på bilen....Sitat fra: ebbrey på onsdag 09. januar 2013, klokken 19:54Var forresten innom alnabru idag, blir ny prøvekjørings runde snart når de får skilter på bilen i butikken.Tesla skal sparke igang en "Get amped tour" i Europa snart. Info kommer når de er ferdig med planleggingen Da blir det sikkert mulig for folk uten reservasjoner å prøvekjøre også!
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 21:01Tenkte meg til Oslo i helgen... Noen som vet åpningstidene på lørdag....?Må jo en tur innom... Bare se og sitte hvis det er slik at de ikke har skilt på bilen....Sitat fra: ebbrey på onsdag 09. januar 2013, klokken 19:54Var forresten innom alnabru idag, blir ny prøvekjørings runde snart når de får skilter på bilen i butikken.Tesla skal sparke igang en "Get amped tour" i Europa snart. Info kommer når de er ferdig med planleggingen Da blir det sikkert mulig for folk uten reservasjoner å prøvekjøre også!
Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 17:13Det burde være relativt enkelt å begripe at hovedgrunnen til at mange kjøper elbil er den gevinsten man får i form av reduserte driftskostnader. Jeg bruker 50 000,- i bare bensin t/r jobb per år. Så kommer MYE fritidskjøring i tillegg. Det er klart at 50 000,- i reduserte kostnader hadde en kraftig innvirkning på valget med å reservere en Tesla. Alle de andre reduksjonene som ikke er ubetydelig kommer allikevel i skyggen av drivstoffgevinsten. Gratis strøm er i stor grad et incentiv fra regjering og det offentlige. Her gies et gode som skal stimulere til mer miljøgevinst. Her er det utgifter (gratis strøm) men også store inntekter (blant annet miljø og helsegevinst) Noen "miljøfreaker" kan sikkert legge ut mye mer om dette.Sitat fra: Harlex på fredag 04. januar 2013, klokken 16:38
"Liker" Mye fornuftig har blitt skrevet siden jeg var sist innom "tråden" Jeg bor relativt usentralt til men har de siste dagene fått med meg at det er gratis ladepunkt på den lokale skolen og på lokalbutikken. Lastet ned appen "ladenå!" hin dagen og slik jeg tolker den kryr det av ladepunkt som stort sett er gratis. Den kapitalistiske ideen noen har om å melke el-bilistene er etter min mening dårlig. De som er villige til å betale "skjorta" her på forumet ser for seg at det blir noen få ladinger a 3-400,- kroner i året. Hvis det er representativt så faller nok den forretningsideen i grus. Heldigvis... Tatt i betraktning alle gratisstasjonene så antar jeg at de fleste styrer unna betalingsløsninger. Jeg liker som sagt mcdonald, kro, bensinsinstasjon, kjøpesenterløsningene med gratis løsninger. Har stor tro på at eierne av disse løsningene får masse igjen for dette. Og selvsagt gratis superchargerstasjoner fra Tesla. Kan rett og slett ikke fatte at noen ønsker å bidra til å fjerne den aller aller viktigste goden man har med el-bil. Regjering og det offentlige er med, i tillegg tilbyr flere og flere bedrifter gratis lading, kjøpesentre osv. Det er mange gratis ladepunkt allerede. La oss heller jobbe for å få dem oppgradert til superchargere. Kjøper forøvrig fremdeles ikke argumentet med at en drøss ladere med en pris på 3-400,- per lading gjør noe som helst positivt for verdien av elbiler. Tvert imot som det har blitt nevnt så vil et nettverk av gratis ladere virkelig gjøre el-bil mer attraktiv. Incentiver som kollektivfelt, gratis bompenger, gratis ferge og 600,- i årsavgift kan med et pennestrøk fjernes av regjering. Så lett er det ikke med "drivstoffet" så la oss for Guds skyld ikke selv prøve å lage noe kapitalistisk marked for det... AMEN!
Jeg synes ikke vi skal blande gratis 16a stikk med hurtigladere. At McDonald har et stikk på parkeringsplassen koster ikke stort, og det gir tilsvarende liten verdi for brukeren. En supercharger derimot koster ganske mye i bruk, det er selvfølgelig flott hvis noen ser seg tjent med å sponse det, men jeg har bare ikke trua. Kan ikke se at det er en levedyktig modell. Javel, kanskje Tesla kan dele regningen på mange og få det til å gå rundt, men hva med alle de andre bilmerkene? Skal de også sette opp egne superchargere?
For meg er det svært verdifullt at jeg kan få tak i strøm når jeg trenger det, men jeg forventer ikke at noen andre skal plukke opp regningen. Selvfølgelig hyggelig men det virker så naivt og urealistisk. Akkurat nå er det bare noen få elbiler og det har en viss pr effekt, men alt dette kommer til å endres.
Jeg begriper ikke hvorfor dette er så verdifullt for enkelte, det er jo bare småpenger i bilholdsammenheng? Og hvis noen mener det ikke er småpenger, men store penger, hvordan kan du da forvente at noen bare skal gi det til deg?
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. januar 2013, klokken 14:07Sitat fra: Kristian på fredag 04. januar 2013, klokken 13:56
OK, så du planlegger å bruke så massive mengder strøm at hvis ikke regningen deles på alle elbileiere eller noen andre plukker opp regningen, så er ikke du med? Å betale for eget strømforbruk er helt uaktuelt?
Strømforbruket kan jeg godt betale for, men ikke til 5,- pr. kWh. Det utgår. Og jeg foreslår som sagt at selve nettet betales via markedsføringsbudsjettet. Dermed får eksisterende eiere også noe tilbake fra denne utgiftsposten, istedenfor at det går til reklamebyråer og TV-stasjoner.Sitat
I dag er alternativet å leie en fosilbil, så det tror jeg ikke er særlig avskrekkende. Og mye billigere blir det uansett, du starter med full tank og ankommer med tom.
Alternativet for de fleste er som regel å bruke en fossilbil de alt eier, evt. byttelåne med noen. Og argumentet med full tank virker bare på kortere turer. Skal jeg til Nordkapp har kostnaden på første tank praktisk talt ingenting å si.
Elbil tar lengre tid å kjøre, dermed bør man ha andre fordeler. Gratis eller rimelig drivstoff er den viktigste etter min mening, forsvinner den tar man fort den bilen man kommer raskest frem med.
Jeg har kjørt Leaf på hytta mange ganger. Riktignok måtte jeg lade til 1x44,- på Statoil Minnesund men så lenge jeg kunne lade gratis i Oslo og til 2x15,- for en halvtime på Gjøvik var det greit. Når det nå er 2x44,- på Gjøvik også står Touranen parkert utenfor hytteveggen isteden.
Sitat fra: Kristian på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:25100 000,- PER år....?!!!!!!!!!!?? Jeg håper isåfall disse uårene ikke blir mange... For oss som kjører mye og tenker mer kostnadsbesparelser enn miljø så er driftskostnader på bilen vesentlig... For dem som bare lufter den i godvær på enkelte søndager er det mindre relevant selvfølgelig. Det er selvfølgelig ikke noe heft å punge ut med 10 kr milen en gang i blant men hvis det skal bli regelen fremfor unntaket for at noen skal tjene seg fet på ladestasjoner så forsvinner hovedgrunnen til at svært mange kjøper el-bil. Da er jeg med på 100 000,- hvert år de først 7 årene er en aktuell problemstilling. Nei faen heller... Uten å ha sjekket veldig nøye så lastet jeg ned en app som jeg forstår det slik at de aller fleste ladepunkt i landet per nå er gratis. Sånn må det fortsette å være. Tesla må få bygget ut sine superchargerstasjoner som er gratis for oss med Tesla. Det er ikke mange de trenger for at man kan kjøre Norge rundt som med en hvilken som helst forbrenningsmotor. Det er greit at man som oftest lader hjemme men det er for meg ikke et enormt argument for at jeg skal betale vanlig bensinpris når jeg skal på tur. Har man Tesla så skal det ikke være behov for et ladepunkt i hver bygd og på hvert gatehjørne heller.... Hva koster det å lade hjemme forresten? Fra tom til full? Sånn ca? Noen av dere har garantert gjort regnestykket....Jeg vil for min del lade mest på jobb.Sitat fra: Harlex på torsdag 03. januar 2013, klokken 23:08
3-400 kroner for full "tank"?!!! HELT UAKTUELT for min del. Hovedgoden men elbil har da falt vekk. La oss si 40 mil kjøring og 400 kr.... Det er 10 kr milen i "drivstoff" Det er vel sånn ca det man må ut med på en gjennomsnittlig forbrenningsmotor.......
De MÅ være lønnsomt å bygge ladestasjoner og 3-400 kr for full tank spiller ingen rolle. Poenget er jo at en lader nesten alltid hjemme, og ladestasjoner trengs kun når en skal på langtur (lenger enn 20-40 mil, avhengig av modellen). Hvor ofte er det? For de fleste av oss maks et par ganger i året, for noen kan dette utgjøre noen tusenlapper. Men ladestasjonene gjør at en kan droppe fosilbilen og således spare kanskje 10-15 tusen i drivstoff.
En vurderer altså å kjøpe en bil med ett sannsynlig verditap på kanskje 100.000 pr år, så blir en veldig bekymret for et par tusenlapper i merkostnad for strøm fra en hurtiglader. Kanskje et velutbygd hurtigladernettverk gjør at bilen faller med 20.000 mindre pr år da bilen ikke vil ha rekkeviddebegrensninger?
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. januar 2013, klokken 22:023-400 kroner for full "tank"?!!! HELT UAKTUELT for min del. Hovedgoden men elbil har da falt vekk. La oss si 40 mil kjøring og 400 kr.... Det er 10 kr milen i "drivstoff" Det er vel sånn ca det man må ut med på en gjennomsnittlig forbrenningsmotor.......Sitat fra: Olemann på torsdag 03. januar 2013, klokken 12:43Forventer at Teslas hurtigladere er gratis, men de blir sikkert ikke å finne over alt.
Hva er folk villige til å betale for å lade langs veien?
Om andre klarer å sette opp hurtigladere som Model S kan benytte seg av (helst 40-50kW +) er jeg villig til å betale 4-5 kroner per kWh for å ha muligheten. Samme for meg om jeg betaler 3-400 for et fullt batteri, for det kommer jeg nesten aldri til å gjøre. Det er etter mitt syn viktig at det er mulig å tjene penger på hurtiglading for at vi skal få mange ladestasjoner.
Sitat fra: roaaad på torsdag 03. januar 2013, klokken 19:56
Foerste innlegg her... la inn reservasjon 26 desember og fikk email i gaar kveld med nummer 2121...
Da blir det bare a vente et aars tid...
Sitat fra: Lanber på onsdag 02. januar 2013, klokken 22:10Det to vel ca 2 til 3 dager med meg. Og jeg bestilte i julen... Betalte 300,- ekstra for å få hastebetaling...
Jeg skjønner ikke hvordan dere kan få nr så fort etter bestilling?
Jeg reserverte og betalte samme kveld inn summen 5 desember, så gikk det 2 uker og litt masing før det ble bekreftet #1970