Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - heimabrygg

#91
Usikkerhet rundt batteriets levetid - hvor mange prosenter tapes hvert år og ved hvilken grense vil Tesla kategorisere det som defekt. Mer enn 75 prosent restkapasitet etter 8 år bør en håpe på med f.eks. 20k km per år. Og ikke minst kostnader for nytt batteri.

Tror Teslaen kan bli en bil å trives i i mange år. Håper derfor at den er godt sammenskrudd slik at en unngår skranglelyder osv. når bilen eldes.

#92
Model S 2013 - 2022 / Sv: 1 eller 2 ladere? Avstemming
onsdag 03. april 2013, klokken 22:25
Jeg oppfatter ekstra lader til å gi verdi dersom det dukker opp kraftige strømuttak langs veien som kan benyttes som alternativ hurtiglading (altså vekselsstrøm slik vi får i strømnettet i motsetning til likestrøm som er mest effektiv hurtiglading, slik som chademo eller Teslas superchargere).

For å utnytte to ladere snakker en gjerne trefase strøm og 32 ampere, noe jeg ikke regner med å finne mye av og i alle fall ikke i nærheten av mitt hjem. Vanlig 10A og 16A vil for mange holde dersom en kan lade bilen om kveld natt over tid, og ikke kjører batteriet tomt hver dag (300+ km)?
#93
Model S 2013 - 2022 / Sv: Vil TMS endre folk sine kjørevaner
onsdag 20. mars 2013, klokken 10:40
Olemann har et godt poeng. Selv om det er til syvende og sist er UP sitt ansvar å håndheve reglene, er det ikke de som lager de. Oppfører Tesla-eiere seg som idioter på veien vil før eller senere opinionen vende seg mot oss og nye lover blir til. Og da håndhever også UP disse...

Så helt enig med Olemann: la oss oppføre oss som siviliserte mennesker i trafikken, vis hensyn og ha Tesla-smilet på både i og utenfor bilen! :-)
#94
Blir noen gale forutsetninger i den artikkelen. Selv om jeg personlig kan ta til takke med en Skoda Octavia eller Peugeot 508, har ikke tanken streifet meg om å delta på et dedikert forum for noen av disse merkene/modellene. Derimot leser, og til en viss grad skriver, jeg med stor iver på flere fora som handler om, eller er dedikert til, elbil og Tesla. Kanskje burde journalisten hatt dette i mente, at mange Tesla- eller elbileiere er over gjennomsnittet interessert i teknologi og mer tilbøyelig til å bruke nettet for å finne ut av den revolusjonen dette på mange måter er?

Når antallet poster i én tråd som omhandler problemer ikke sammenlignes med antall positive tråder, eller i det minste totalt antall tråder og poster på forumet, er det igjen slett journalistikk for å underbygge billige poenger.
#95
Model S 2013 - 2022 / Sv: Nye versjoner/modeller av S
mandag 11. februar 2013, klokken 20:35
Noe tro på at det lar seg gjøre å oppgradere batteripakken om 8-10 år med slike batterier?
#96
Model S 2013 - 2022 / Sv: Linker til tester av Model S
torsdag 07. februar 2013, klokken 23:22
Et litt annerledes dragrace: Tesla Model S vs Chevrolet Volt (Opel Ampera i Norge, er det ikke slik?)

Tror Ampera tar 0-100 på 9 sekunder, som vel egentlig ikke er så verst?


http://www.youtube.com/watch?v=Ye1792DmikE
#97
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvilket bilmerke?
søndag 03. februar 2013, klokken 22:56
Sitat fra: TW838 på søndag 03. februar 2013, klokken 22:40
Som andre har nevnt tidligere finnes det ikke noe tilsvarende elbil på markedet i dag med tanke på rekkevidde eller størrelse. Så hadde ikke TS kommet, hadde jeg ikke kjøpt bil og fortsatt holdt meg til leiebiler.

+1
#98
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
fredag 01. februar 2013, klokken 15:09
Jeg ble faktisk oppringt av IF i dag og en hyggelig mann spurte hva han kunne gjøre for at jeg flyttet mine forsikringer til IF. Jeg fortalte ham selvsagt at han måtte gi en god pris på å forsikre Teslaen min, og fikk skriftlig tilbud på under 6000 kroner.

Da treffer jeg ganske godt det Modelsn skisserte i forhold til alder, bosted og bonus.

Tilsvarende priser hos Storebrand, hvor jeg fikk rabatt bl.a. for pensjonsinnbetaling, var rett i overkant av 6000 kroner, mens Gjensidige smelte til med 11.500. Jeg snakket med de på telefon, og han var klar på at prisen der skulle ned da de ønsket å være konkurransedyktige.

Bottom line: 6000 kroner i året med full bonus er nok et pluss på hvorfor velge Tesla :-)
#99
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
mandag 28. januar 2013, klokken 13:45
Ser at Gjensidige nå har både standard, performance og signatur-utgavene i sine lister. Videre har de 3 faktorer som kan gi rabatt (foruten andre forsikringer, org.medlemsskap og slike ting):

1. førere over 23 år
2. antiskrens, ESP o.l.
3. godkjent gjenfinningssystem

Jeg har i grunn tatt for gitt at Teslaen har antiskrens, men den har kanskje bare antispinn?

Forventes det at Tesla kommer med et gjenfinningssystem som også blir godkjent hos forsikringsselskaper?
#100
Model S 2013 - 2022 / Sv: Leveringstid ifra reservasjon?
mandag 31. desember 2012, klokken 17:56
Sitat fra: ebbrey på mandag 31. desember 2012, klokken 13:22
Er det egen prod nummer rekke for norge?

Vi deler med Europa. I følge en diskusjonstråd på Teslas forum, er vi på P#2145 per 27. desember. Gi gjerne en beskjed i denne tråden når du får ditt nummer :-)

http://www.teslamotors.com/no_NO/forum/forums/model-s-reservation-tally?page=64
#101
Sitat fra: Griffel på lørdag 29. desember 2012, klokken 18:18
<snip>
Ellers kan en regne med at alle steder hvor det monteres en CHAdeMO lader vil det også monteres en 400V 3 fas kontakt, siden dette er en minimal ekstra kostnad.
</snip>

Er det slik i dag der det er plassert ut hurtigladere? (Jeg har ikke (el)bil i dag og kan svært lite om disse stasjonene, bortsett fra at jeg har sett en og annen.) Om ikke, er det grunn til å tro at dette endres fordi det kommer elbiler som ikke støtter (vil støtte?) CHAdeMO-standarden? Og kanskje like viktig, kan trefase brukes av f.eks. Leaf-eiere i dag?

Selv om Teslas superchargere blir suverent for Tesla-eiere, kjenner jeg en liten bismak ved at det etableres ladestasjoner med -standarder som tilsynelatende ikke går om hverandre. Det blir litt tåpelig om elbiler står i kø i CHAdeMO-ladestasjoner når en Tesla SC i nærheten står ledig? Gavner ikke akkurat elbilsaken om elbil-eiere velger fossilbilen for å komme seg fra Bergen til Oslo fordi de ikke kan, eller får lov, til å bruke ladestasjoner fra en konkurrerende standard?

På kort sikt må vi altså håpe at det bygges ut CHAdeMO-ladestasjoner som også støtter trefase vekselstrøm? På lengre sikt: er det noen spesielt gode grunner til at Tesla ikke bør bli med i CHAdeMO-initiativet? Hvilke andre alternativer for likestrømslading finnes? Jeg spør mest fordi jeg gjerne blir med i en eller flere foreninger som arbeider med å fremme viktigheten av åpne standarder for hurtiglading (og aller helst også påvirker produsenter som Tesla i positiv retning, så snart jeg vet hvilken retning som er den mest positive).  :)
#102
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tech-pakken
søndag 23. desember 2012, klokken 11:36
Noen som vet om også sladrespeilet automatisk blender ned?
#103
Sitat
"Høyspenningsstrømkontakten" er vel Google Translates versjon av HPWC (high power wall connector) som er Teslas veggmonterte EVSE.
En liten avsporing her, men kvaliteten på oversettelsene gjør at en mistenker at Tesla har funnet seg en norskamerikaner som bare noenlunde husker hvordan norskspråket fungerer? Absolutt rom for forbedring, synes de innimellom gjør en slett jobb, men de har i alle fall ikke basert seg utelukkende på Google Translate:

High Power Wall Connector: høy effekt i veggen
Electronic Vehicle Supply Equipment: Electric Vehicle levere utstyr
Supercharger stations: kompressor stasjoner
Rear Facing Jump Seats: bakovervendt jump seter
Parcel Shelf: hattehylle ("Tesla-norsk": pakkehylle)
#104
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteri garantier
fredag 21. desember 2012, klokken 19:12
Mener å ha lest at 75 prosent kapasitet innenfor 8 år er det som garanteres.
#105
Sitat fra: darthy001 på fredag 21. desember 2012, klokken 11:35
Da er teksten på de norske sidene rettet og det står ikke lenger at oppgraderte hjul er en del av performance pakken..... :-\

For min del var perf-modellen aktuell fordi den inkluderte skinninteriør med oppvarmede seter og luftfjæring. Rabatten gikk litt opp i spinninga for setene; jeg fikk en merkelig følelse av å gjøre et dårligere kjøp ved å velge standard femfor perf.

Det var greitt å få 21" hjul på kjøpet, selv om rekkevidde og dekkslitasje gjorde dette til et ufornuftig valg  :) At en ikke lenger får disse med på Performance, samt at stoffinteriøret inkluderer setevarme, gjør i mine øyne at ting har snudd og perf-modellen nå gir mindre valuta for pengene (og standard desto mer).

Dere som velger perf blir kanskje færre og bruktmarkedet bedre som følge av dette?

Dette var forresten min første posting, så hei alle sammen! Vit at dere har mye av ansvaret for reservasjonen min!  ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA