Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1366
Model S 2013 - 2022 / Har du kjørt tom for strøm noen gang?
fredag 05. desember 2014, klokken 17:34
Jeg får faktisk dette spørsmålet ganske ofte. I går var det en som mente at det var veldig vanlig at Teslaene gikk tom for strøm. Så hvor vanlig det er, kan vi kanskje få et bilde av med denne testen.  Selv har jeg bare hatt under 80 km rest to-tre ganger i løpet av ca 18.000km, og aldri vært i nærheten av å gå tom.
Til de som krysser av alternativ 1 "ja", hadde det vært interessant om de kunne skrevet litt om årsaken til at de gikk tom. (Kjørt seg vill, plutselig uvær/motvind, uventet lang køkjøring, ladeplass i ustand osv)
#1367
Model S 2013 - 2022 / Sv: Serviceavtale ja eller nei?
fredag 05. desember 2014, klokken 11:59
Jeg valgte 8 års serviceplanen. Det blir 3550kr pr service, noe som jeg synes var en helt grei pris. Jeg tror 8 års avtalen er et smartere valg enn 5 års avtalen da jeg ser for meg at bilen trenger betydelig flere reservedeler fra 5-8 år enn 0-5år. Bremseklosser/skiver og flere deler som har med styring/oppheng er ganske vanlig at blir slitt ut i denne perioden. Garantien på bilen er jo også gått ut etter 5 år (bortsett fra batteri og drivverk), så siden serviceavtalen inkluderer reservedeler så tror jeg denne kan bli veldig lønnsom spesielt etter 5 år.
#1368
Kan du ikke bake bilen inn i boliglånet?
Vi har 2,99% eff.(2,95%nom) rente i Dinbank.no selv om vi ikke har 2 mill i lån.
#1369
Nissan e-NV200 / Sv: Batteri og rekkevidde
torsdag 04. desember 2014, klokken 22:32
Har du vurdert Renault Kangoo?
Vi har bestillt en ny, og endte på rett over 150.000 inkl vinterdekk og god endel ekstrautstyr.
Den har samme oppgitte rekkevidde som Nissan, men den har dieselvarmer så den kommer nok litt lengre på de kaldeste dagene siden du ikke trenger å bruke elvarme fra batteriet i det hele tatt.
Den fikk også 5 stjerner i Euro ncap mot Nissans 3.
Men en stor forskjell mellom de er at Kangooen ikke kan lades på noe hurtigere enn 16A.
#1370
Kangoo / Sv: Anmeldelse av Renault kangoo Maxi
torsdag 04. desember 2014, klokken 08:45
De har nok forhåpentligvis lært av sine feil. Jeg får heldigvis 5år garanti. Kult at Elversjonen har fått 5 stjerner i kollisjonstesten mot kun 4 i fossilversjonen.
#1371
Kangoo / Sv: Rekkevidde på vinteren?
onsdag 03. desember 2014, klokken 22:11
Jeg får også dieselvarmer på min, men jeg er usikker på om jeg kommer til å bruke den særlig mye. Fikk opplyst at elvarmeren gav 4 kw på full guffe, og at dieselvarmeren skulle gi enda flere kw. Å bruke diesel blir vel ca dobbelt så dyrt pr kwh i forhold til el. Men da kommer det jo litt ekstra slitasje på batteriene også, så jeg vet ikke hva som blir mest lønnsomt på sikt.
Kommer den med setevarme forresten? Jeg glemte å spørre selgeren om det. Hvis ikke får jeg vel kjøpe et løst setetrekk med elvarme koblet til sigarettenneren på biltema eller Clas Ohlson.
#1372
e-Golf / Sv: Praktisk rekkevidde?
tirsdag 02. desember 2014, klokken 21:54
Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 02. desember 2014, klokken 17:20
Sitat fra: Jejl på tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:59
En stor forskjell er at når du bruker diesel til oppvarming utnyttes nesten 100% av energien i dieselen. Bruker du den til fremdrift i en dieselmotor utnyttes rundt 30% av energien.
Til oppvarming er vel bensin like effektiv, men det du tenker på er vel antall kwh pr liter er noe høyere på diesel.

Dette har med at når man tar ut mer høy-verdig energi til lav-verdi energi så øker også utnyttelsen.

Bensin og diesel til varme er like effektive i så måte, men andre ting kan slå inn.

Jeg må korrigere meg selv litt. Et googlesøk på en tilfeldig dieselvarmer vister at den får utnyttet ca 79% av energien i dieselen til varme. Likevel langt bedre enn om dieselen ble brukt til fremdrift i en motor.
Meningen med den første kommenetaren min var bare at det er mer fornutig å bruke diesel i en dieselvarmer enn i en dieselmotor. Har ingen erfaring med verken bensin eller dieselvarmer, men får snart en en Kangoo varebil med dieselvarmer. Kommer nok ikke til å bruke denne så mange ganger i året, men det blir interessant å se hvor mye den kan øke rekkevidden med de dagene jeg skal kjøre langt. Kangoo maxi 5 seter har jo temmelig mange m3 som den må varme opp, så der kan nok sikkert dieselvarmeren forlenge rekkevidden med over 50% på vinteren.
#1373
e-Golf / Sv: Praktisk rekkevidde?
tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:59
Sitat fra: grorudklovnen på tirsdag 02. desember 2014, klokken 15:15
istedenfor å lage 100 innlegg med spekulasjoner rundt garanti så er det enkleste å spørre Møller.

Selv synes jeg diesel og elbil ikke hører sammen. Kanskje til nød en bensinvarmer slik som f.eks. de gamle saxo'ene har.

En stor forskjell er at når du bruker diesel til oppvarming utnyttes nesten 100% av energien i dieselen. Bruker du den til fremdrift i en dieselmotor utnyttes rundt 30% av energien.
#1374
Leaf 2010-2017 / Sv: Noen som har byttet fra 1. til 2. generasjons Leaf?
søndag 30. november 2014, klokken 23:48
http://www.electricvehiclewiki.com/?title=Battery_Capacity_Loss

Ser her at varme er den værste fienden til batteriet. Bor du på feil plass (Dubai) mister du 30% kapasitet på under to år.
#1375
Lading av Tesla / Sv: Lade 2 biler på samme 32a uttak?
torsdag 27. november 2014, klokken 22:34
Fikk flyttet kabelen og koblet den på en ny egen 10A kurs i sikringsskapet. Var gjort på 75 minutter av en elektriker. Det bør vel ikke koste all verden heller da det ikke var noe nytt elmatriell bortsett fra en 10A sikring, et lite plastrør og et par ledningklemmer.
#1376
Kangoo / Rekkevidde på vinteren?
torsdag 27. november 2014, klokken 21:28
Noen som har erfaring med hvor langt Kangooen kommer på en lading nå på vinteren? Og hvor mye  dieselvarmeren har å si for rekkevidden?
#1377
Enkle batterispørsmål / Sv: Rekkevidde 190km
torsdag 27. november 2014, klokken 17:12
Noen som har erfaring med reell rekkevidde på Renault Kangoo med dieselvarmer nå på vinteren? (Eller uten dieselvarmeren)
#1378
Kangoo / Sv: kangoo og hurtiglading
torsdag 27. november 2014, klokken 15:01
Kom over denne:

https://www.youtube.com/watch?v=N2eynUyXGKY
Litt morsomt å se at makseffekten er 46-49kw mot oppgitt 44kw med ca 1/2 batterikapasitet. Med fullt batteri, og sommer gir den kanskje over 50 kw makseffekt?. Med rundt 20 kw forbruk i 140km/t må det vel nesten være en nedoverbakke han kjører i.
#1379
Kangoo / Sv: kangoo og hurtiglading
tirsdag 25. november 2014, klokken 21:43
Angående hurtiglading så er jo regenereringen når du slipper "gassen" på kangooen ganske kraftig. Hvordan fungerer oppladingen av batteriet ved regenerering? Går energien direkte inn på batteriet uten noen for for lader?

Kanskje jeg skal taue Kangooen med Teslaen i nødstilfelle for å raskt få noen km på batteriet.
#1380
Kangoo / Sv: kangoo og hurtiglading
tirsdag 25. november 2014, klokken 21:31
Mye tyder på at de er i ferd med å gå vekk fra batterileie. På firmaet vårt har vi nå bestillt en kangoo og slapp unna batterileien. Vi fikk kanskje en særavtale. 5 års garanti på alt (inkl  batteri). Får med nordisk pakke med dieselvarmer, ac, og endel annet ekstrautstyr.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA