Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jejl

#1321
Vi skal kjøre nedover Europa til sommeren og kommer til å passere Hamburg ca kl 1 natt til en lørdag. Hvis vi hopper over stasjonen i Hamburg ser jeg det er en avstand på 215 km mellom sc-erne som er nord/sør for denne. Er det noe poeng i å gamble på at vi får ladet i Hamburg? Vi taper jo mye tid hvis vi kjører inn og ikke får ladet her, og ikke har nok på batteriet til å komme oss til neste sc.
Er det fri fart på denne strekningen?
#1322
Kangoo / Sv: Anmeldelse av Renault kangoo Maxi
lørdag 17. januar 2015, klokken 23:37
Vi fikk en som hadde stått på lageret til Renault en stund og betalte 149.000,-. (Jeg tror ikke selgeren tjente noe spesielt på å selge oss denne bilen.) En ny 2015 mod med litt mindre utstyr kunne vi få for 190.000,-.
#1323
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Parkere på ladeplass uten å lade.
onsdag 14. januar 2015, klokken 22:19
Sitat fra: kjekk på onsdag 14. januar 2015, klokken 07:30
Kjenner jeg snart har nådd tålegrensen nå. Er fire ladeplasser ved Asker stasjon og en offentlig parkeringsplass 15 meter unna.  Hver bidige morgen er de ladeplassene opptatt av folk som ikke lader. I dag står en Tesla og tar opp to ladeplasser uten å være plugget i.  Er eierne evneveike eller bare ufyselige?
Hvis det er mulig uten å komme over hvitstripa, pleier jeg å parkere min passasjerdør ca 2 cm ifra førerdøren til bilen som har dobbelparkert.
#1324
Model S 2013 - 2022 / Sv: Restverdi
lørdag 10. januar 2015, klokken 10:00
Når vi trekker fra skattefradrag og inflasjon blir realrenten på et vanlig boliglån ca 0%.
Det er derfor ikke dyrt å låne penger for tiden, med mindre du får en dårlig rente.
#1325
Kangoo / Sv: Rekkevidde på vinteren?
lørdag 10. januar 2015, klokken 09:07
Jeg kjører bilen mest i 40-50-60 soner og da går det lite energi. I 95 km/t(på speedometeret) bruker den rundt 210wh/km.
Hvor stor forskjell det blir i forbruket mellom sommer/vinter skal bli spennende å se.

Forvarming av bilen er en veldig kjekk funksjon å ha nå på vinteren synes jeg, og bilen holder veldig bra på varmen når tanken først er varmt opp.
#1326
Kangoo / Sv: Rekkevidde på vinteren?
fredag 09. januar 2015, klokken 21:55
Jeg har i en periode nullstilt måleren for hver ny arbeidsdag. Den har variert mellom 159-184wh/km etter endt arbeidsdag. Flesteparten av dagene har den endt på ca 165 wh/km. Dvs at jeg jeg kommer ca 12-14 mil på en lading nå på vinteren. Det er betydelig bedre enn jeg trodde før jeg fikk bilen.

Eco-knappen har jeg ikke prøvd enda da kapasiteten på batteriet er mer enn god nok for min del
#1327
B-Electric / Sv: Tester, prøvekjøring, medieomtale
fredag 09. januar 2015, klokken 21:17
http://www.hegnar.no/motor/artikkel532087.ece

Siste nytt: Elbil er mer miljøvenlig enn tilsvarende fossilbil.
#1328
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
onsdag 07. januar 2015, klokken 00:56
http://www.dinside.no/932251/tesla-med-laderobot

Snart trenger vi kanskje ikke gå ut av bilen når den skal lades.
#1329
Jeg har av og til utsatt ladingen til å starte kl 3.00.
Når jeg prøvde i dag var det ikke mulig å stille den høyere enn 13A hvis jeg ville utsette ladingen.
32A fikk jeg hvis jeg ville begynne ladingen med en gang.
Noen som vet hva som er grunnen til dette?
#1330
Kjøpe elbil? / Sv: 135km - er det mulig?
søndag 04. januar 2015, klokken 23:25
Den har ikke hurtiglading (foreløpig), men den store forskjellen den har fra de andre bilene er dieselvarmeren som gjør at rekkevidden bortimot kan dobbles på vinteren i forhold til tilsvarende bil uten. Hvis målet er å spare mest mulig penger på en fast pendletur mener jeg den er et godt alternativ, men en kan ikke forvente at en kommer 135 km uten å tenke på å kjøre økonomisk. Derfor fåreslår jeg Kangooen med elsykkel i varerommet som en mulighet.
#1331
Kjøpe elbil? / Sv: 135km - er det mulig?
søndag 04. januar 2015, klokken 21:57
Vil bare nevne en annen bil som ikke blir vurdert av så mange ser det ut til: Renault Kangoo El

Jeg har kjørt denne nå i noen uker og er veldig positivt overrasket over denne bilen. Vi kjører til vanlig en Model s og strømforbruket på småkjøring er faktisk omtrent det halve på Kangooen. Mitt snittforbruk nå på vinteren med Kangoen til nå ser ut til å ligge på 170-180wh/km(ca12-13 mil rekkevidde) og den får da i snitt kanskje 8-10 starter med kald kupe i løpet av en arbeidsdag.Jeg kjører da akkurat som om jeg ville kjørt en fossilbil bare litt friskere da det er veldig gøy i denne bilen å ha "gassen" i bunn ut av hvert kryss og lyskryss.
Eco-knappen (som kan redusere forbruket med inntil 10%) har jeg ikke prøvd ennå og tror ikke jeg gidder heller. (Jeg kjører med takbøyler, stige og utstyr på taket og kanskje 100kg last, så forbruket kunne nok vært enda litt lavere.) Med Telaen hadde det garantert godt dobbelt så mange kwh på tilsvarende kjøring. Det geniale er at Kangooen har dieselvarmer med 13liters dieseltank.

Jeg tror faktisk Kangooen kunne kjørt 135km det meste av året, men da måtte du ha akseptert å kjøre i maks kanskje 70-95 km/t avhengig av føret og årstid. Hvis du ser at det blir knapt med batteri (det er nok lurt å parkere før kapasiteten nærmer seg 1/2 på batteriet før jobb, og du ikke har lademulighet i nærheten av jobben så kan vel en (el-)sykkel i varerommet være kjekk å ha.

Tror du kan få en 2015 mod til ca 190.000,-
Vi fikk en ny som hadde stått på lager en stund til 149.000,- og da med masse utstyr inkludert.
#1332
Liten storm i medvind?
#1333
Når du forvarmer bilen kan du stille annlegget manuelt slik at du gjenbruker luften og ikke henter den utenfra. Det vil da gå god del mindre energi på oppvarmingen. Bare husk å still den tilbake til auto når du skal kjøre, slik at det ikke dugger i bilen.
#1334
Kjøpe elbil? / Sv: E-golf med varrmepumpe vs bmw i3
onsdag 31. desember 2014, klokken 16:12
Min erfaring med Tesla er at forbruket ofte er lavere i Rennfast enn resten av turen fra Stavanger - Haugesund, selv om det tilsammen er ca 400 høydemeter stigning gjennom begge tunellene. Det er jo ofte 10-15 varmegrader inne i tunellene midt på vinteren, og ikke er det snø/vann i veibanen heller.
#1335
Rogaland elbilforening / Sv: Ladestasjoner i Sandnes
onsdag 31. desember 2014, klokken 16:01
Jeg så det var to ladeplasser utenfor vitenfabrikken, den ene var opptatt av en fossilbil. Tror det var maks 3 timer parkering.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA