Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Jejl

#41
Kangoo / Rekkeviddeforlenger på henger
tirsdag 22. mars 2016, klokken 22:50
For de som trenger det kan sikkert denne hengeren være kjekk på langtur:

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=45726
#43
Hvis en sitter i bilen under lading i la oss si 35+ og sol. Da går det jo noen kw til kjøling. Tas strømmen til dette direkte fra kabelen, eller går det via batteriet? Hvis en skal lade batteriet langt opp så vil jo dette ha ganske stor betydning på den totale ladetiden.
På en fullading fra 0-100% er vel snitteffekten rundt 50kw. Hvis bilen bruker 3kw på å kjøling så vil ladetiden da øke med ca 6%, hvis strømmen tas fra batteriet.
Dersom bilen får strøm til klimaanlegget direkte, så kan det vel lønne seg å kjøle ned bilen maks om sommeren og varme opp bilen maks om vinteren når en lader på sc?
#44
Jeg vet om minst to plasser der de har 32a 400v uttak, men som ikke er merket elbilparkering.Den ene er midt i Stavanger sentrum, i en p-hall tilhørende Stavanger kommune der vi pleier å stå kanskje noen timer i uken.

Den andre plassen er en p-plass  som er ca 100 meter fra der vi bor, der det det er en p-plass  tilhørende en  kommunal barne/ungdomsskole. På denne er det også en 32a 400v kontakt som kunne vært kjekk å bruke til nøds hvis vi en gang skulle trenge 11kw i stedet for ca 7,2kw som vi har hjemme.

Er det noe i veien for å bruke disse?

#45
Elbiler i media / Kjøreforbud også for elbiler med dieselvarmer?
tirsdag 09. februar 2016, klokken 01:31
http://www.side3.no/motor/elbiler-kan-fa-kjreforbud-nar-dieselforbud-slar-inn-i-oslo/3423189673.html

Dette må da bare være fri fantasi fra artikkelforfatter, eller er det virkelig noen som har foreslått dette?

Jeg kjører Kangoo med 13 liter dieseltank, som også er omtalt i artikkelen. Min mening er at det ikke finnes bedre måter å bruke diesel på i en bil, siden man utnytter ca 80% av energien. En tank varer i rundt 2 mnd, og forlenger rekkevidden med ca 60% midt på vinteren etter mine beregninger.

#46
Ser at det feks i forrige mnd åpnet 33 superladere.
Etter 1. Januar er det ikke åpnet en eneste.
#47
Alternativ energi / Powerwall i Spania
torsdag 07. januar 2016, klokken 00:14
Lurer litt på å kjøpe Teslas Powerwall til feriehuset i Spania.
Strøm i Spania er rett og slett elendig på de fleste måter. Du abonerer på hvor mange kw du vil ha tilgjengelig. Vi har 5,75kw og jeg tror vi kan oppradere til 9,2kw som er maks, men det koster noen tusen ekstra i året selv om vi ikke bruker noe mer strøm. Tro det eller ei, men det er faktisk ikke uvanlig i Spania å abonere på 700 watt og 2,3kw er veldig vanlig for å spare penger. Nabofamilien i Spania bruker f.eks ca 1400 kwh pr år i en enebolig, selv om de bor der året rundt.

Har forstått det slik at solceller er bannlyst for privatpersoner og blir beskattet skyhøyt eller blir bøtelagt med inntil 30 millioner Euro hvis det oppdages uanmelte solceller på et privathus.

Jeg leste også en artikkel om at myndighetene ikke ville ha Teslas powerwall, men er ikke sikker på om det finnes noen lov for å forbyr dem.

Med Teslas powerwall kunne vi hatt 5,75+3,3=9,05kw tilgjengelig og den kunne spart seg selv inn på ganske få år, sammenlignet med å oppgradere strømavtalen. Som en ekstra bonus reduserer den også muligheten for å få varmt fryse/kjøleskap.

Noen som har satt seg inn i lovene som angår Teslas powerwall i Spania, eller kan spansk godt nok til å forstå det som er skrevet på diverse nettsider om det blir aktuelt at Spania vil godkjenne den når den kommer?
#48
Jeg fikk opp en (sprø) tanke som kanskje kunne blitt mulig ved fremtidig veibygging som kunne ført til mye spart energiforbruk ved kjøring:

"Rulleveier" (vet ikke om det er akkurat det det kalles) for gående finnes f.eks på mange flyplasser og er noen plasser uten stigning, og noen plasser går de opp/ned fra en etg til en annen.

Dette må da gå ann å lage i større målestokk til biler. Tenker da spesielt på nye veier med mye stigning.

Ta rogfast f.eks som vil bli på 26,7 km og gå 390 meter under havet. Med en rullevei opp fra bunnen i hver bakke vil det bli mulig å spare enormt med energiforbruk for alle typer kjøretøy og behovet for å ha vifter for å få ut eksos av tunellen vil falle helt bort.

Behovet for ladestasjoner vil også bli mye mindre. En slik tunell på 26,7 km vil f.eks øke kapasiteten på batteriet i en Tesla med rundt en kwh istedet for at det tappes for over 5kwh.

Et 50 tonns vogntog vil jeg tippe vil kunne spare opp mot 20 liter diesel på å kunne slå av motoren opp bakken.
#49
Kangoo / Strømforbruk med/uten dieselvarmer
tirsdag 24. november 2015, klokken 23:04
De siste ukene har jeg testet ut å kjøre uten dieselvarmeren, og det er ingen tvil om at det blir veldig stor forskjell i strømforbruket.
Totalt på testen har jeg kjørt 156km.
Snittfart er 27,7km/t (har som regel lunsj i bilen med tenningen og varmen på, noe som trekker ned snittfarten)
Strømforbruk 268 wh/km.
Har kjørt og målt forbruk på samme kjørerute mange ganger tidligere men da med dieselvarmeren påslått, og har da ligget rundt 160 wh/km.

Totalt på 5,63 timer og 156km så har det altså gått med 16,8kwh til varme. Eller sagt på en annen måte: varmeapparatet har trukket 2,99kw i snitt.

Strømforbruket øker altså med 67,5% på den type småkjøring som jeg har testet ut her uten dieselvarmeren.
#50
Batterikapasiteten på Tesla vil som kjent øke år etter år. Dersom det produseres biler med f.eks 130 kwh batteripakker om noen år vil jo batteripakken ha mulighet til å ta imot mer strøm uten å ta skade av det.

Hva tror dere? ville ikke en slik ladefart så godt som satt den siste spikeren i kista for argumentene til fossilbiltilhengerne.

Tenker da at bilen får to ladeluker, en på hver side. Selv om bilen opptar to ladere vil den jo bare trenge å stå halvparten av tiden, så den trenger ikke nødvendivis å føre til noe mer kø. 270 kilometer inn på "tanken" på 10 minutter er ikke så veldig langt fra bensinfylling hvis en tar med betalingen av drivstoffet med i beregningen.
To ladeluker vil også øke mulighetene for hurtigere lading i mange tilfeller. Jeg har f.eks 32A+10A i garasjen.
#51
Lading av Tesla / Lading uten jording i Danmark
fredag 30. oktober 2015, klokken 21:53
Vi har vært noen ganger i et feriehus i Danmark der det etter det jeg har sett ikke er noen jording i kontaktene.
Vi har det danske adapteret med tre pinner, men har aldri brukt det, da de kontaktene vi har sett bare har to hull.
Er det virkelig lovlig å ha et helt hus uten jording (også på baderommene) i Danmark? Og går det ann å lade teslaen uten jording?
#52
I dag parkerte det en nokså ny (El58***) Ww Up på siden av meg i parkeringshuset. Han gikk rett bort til automaten og betalte for en billett.
Du trenger ikke betale du som har elbil, sa jeg til ham.
Siden jeg ikke står på elbilparkeringen trakk jeg billett, sa han da.
Det er gratis på alle parkeringene, (men maks p-tid må selvfølgelig overholdes), sa jeg da til ham.
Takk for tipset.

Er det virkelig mulig å ikke ha fått med seg dette?
Er ikke rart elbilplassene som oftest er fullt opp, hvis folk tror det er de eneste plassene som er gratis.

Forøvrig synes jeg det er merkelig få som bruker ur-skive i Stavanger (under 10%?). Men jeg har aldri sett en eneste elbil på en kommunal p-plass som har fått bot. I Sandnes vet jeg om en som sa han daglig sto å ladet en hel arbeidsdag 8t på en p-plass med maks 2t.
#53
Vi var å handlet på Carrefour Finestrat i Spania. Der har de to  elbilparkeringer som har 22kw type2. De er de bredeste og nærmeste p-plassene til hele senteret, og en av plassene er som regel alltid opptatt av en eksosbil. I går da vi kom var begge opptatt av eksosbiler, så da parkerte vi slik at den ene bilen var parkert inne, og satt bilen på lading.
Var ute å sjekket etter en liten stund, og det hadde samlet seg et stort publikum rundt bilen, men ingen av dem så ut til å eie eksosbilen, så da gikk jeg bare inn i butikken og handlet videre.

Da vi var ferdig med handleturen var det en Engelsk familie som var i gang med å lesse en haug med varer inn i bilen som så ut til å være  fra en flere timers handletur. Vi informerte dem om at de sto på elbilparkering. Da påsto de at de ikke hadde sett skiltingen. Hele p-plassen er malt grønn med et to meter stort hvitt stikkontakt/bil symbol på bakken, så det var det jo veldig sannsynlig at ingen av de 5-6 personene som var i bilen hadde sett.

Føreren i bilen var tydeligvis ikke så fornøyd, for da vi var på vei ut av p-plassen tok han en annen vei en meg ut og gav gass. I krysset i enden av p-plassen fikk han et stoppskilt som han tydeligvis også overså, for han hadde så høy fart at han nesten krasjet inn i oss, og han tutet på oss, da vi kom rett før han.

Så eksosbilene som parkerer på elbilparkering er herved advart mot at de da bare må regne med at de blir parkert inne.
#54
Model S 2013 - 2022 / Kjøling av batteriet
mandag 06. juli 2015, klokken 22:50
Vi parkerte bilen i solsteiken i ca 30 grader, og fra morgen til kveld mistet vi 4% kapasitet på batteriet.
Dagen etter parkerte vi bilen omtrent på samme plass fra morgen til kveld, det var ca 28 grader og litt mer skyer, og da mistet vi 1%.

Har bilen brukt strøm for å kjøle ned batteriet mens bilen sto i ro?
#55
Finnes det en gratis ( eventuelt enkel betaling med visa el for faktisk bruk.) chademo ladestasjon i Stav./Sandnes området? Vil bare teste ut at adapteret virker før vi drar på ferie. Kiwi på Sola, er den gratis?
#56
Lading av Tesla / Får bare 13A på mennekes type2 kabel
mandag 22. juni 2015, klokken 22:32
Siden vi skal kjøre til Spania i sommer kjøpte vi oss en mennekes type 2 kabel fra Tesla. Jeg kjørte ut for å teste at den fungerte i dag. Jeg kjørte ut til Ikea på Forus siden de har 6 (+6) ladeplasser der. Jeg fikk kun 13/32A her, og prøvde en ny med samme resultat. Kjørte så bak til annsatt parkeringen, men bare 13/32A der også.
Så kjørte jeg bort til Tesla og prøvde de fastmonterte laderne de har der med mennekes kabel. Der fikk jeg 13/32A trefase. Jeg har kun enkel lader men skulle vel fått 16A hos Tesla og 32A på Ikea?
#57
Model S 2013 - 2022 / Innstillinger for lengst mulig rekkevidde
mandag 22. juni 2015, klokken 00:04
Vi skal kjøre langt i sommer (blir sikkert over 10.000km) og jeg har tenkt litt på at det av og til kan bli nyttig å forlenge rekkevidden litt med de ulike innstillingne i bilen der det er mulig, og ikke går nevneverdig ut over komfort eller sikkerhet.

Range mode: Jeg vet det er diskutert før, men husker ikke helt utfallet. Har range mode noe for seg i varmt sommervær?

Steering mode: Det er nok bare snakk om en liten dråpe i havet, men "sport" gir vel litt lengre rekkevidde på svingete veier grunnet at du må bruke litt mer kraft selv når du svinger.

Creep mode: Ved saktegående køkjøring er min erfaring at creep mode bruker endel ekstra strøm.

Lys: Vil vurdere å skru av kjørelyset på dagen i Spania siden det ikke er påbudt. Er det ikke 2x25w kjørelyset trekker?

Manuell instilling av ventilasjonen: Jeg har sett at det går endel unødig strøm på ac. Feks hvis det er 13 grader og sol så velger den ofte å bruke ac for å kjøle ned lufta. Kangooen som jeg kjører på jobb, kjøler like bra uten ac siden uteluften er kald nok. På "range mode" blir kanskje ac brukt mindre?

Noen andre innstillinger som bør vurderes?


#58
Vi skal kjøre langt sørover i Europa i sommer og ungene vil ofte sitte i setene helt bakerst.
Ser for meg at det kan bli rimelig hett der bak hvis sola står rett på, og de vil sikkert sove litt av og til også.

Så jeg hadde sett for meg å lage noe som enkelt kan festes/klistres på ruta(og enkelt tas av igjen). Kanskje bruke aluminiumsfolie e.l. for også å redusere behov for a/c.

Noen forslag til fremgangsmåte og materialer?
#59
Lading av Tesla / Brokelandsheia- Karlstad: raskeste vei?
søndag 03. mai 2015, klokken 23:36
La oss si at vi kommer til sc på brokelandsheia på kvelden kl 21.00 med ca 25% rest på batteriet.
Hva er raskeste vei til Karlstad sc?

Alt. 1: Kjøre rundt, og innom Lier sc

Alt. 2: Ta fergen Horten - Moss og innom Solli sc

Alt. 2 er 45,69 km kortere men fergen tar 30 min + opptil 45 minutter venting.

Hvor mye sparer man i kjøretid på alt. 2, hvis man treffer akkurat på ferja?
#60
Lading av Tesla / Destination chargers Europa
søndag 03. mai 2015, klokken 10:18
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA