Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Balrog

Sider: 1 [2] 3 4 ... 62
16
Model 3 / Sv: AWD eller RWD
« på: Lørdag 02. Mars 2019, klokken 22:48 »
AWD på Tesla er helt uovertreffelig i glatte isete bakker. Nå står man sjelden fast mange ganger i løpet av et år om man ikke har hus eller hytte med bratt oppkjørsel, men det er utrolig digg å aldri behøve å tenke på hvor glatt det er i forhold til fremkommelighet og parkering. At du får skikkelig rekkevidde på kjøpet er heller ikke noe du vil angre på. Husk at alle bilturer er tur/retur, så praktisk rekkevidde på en bil med 400 km realistisk rekkevidde er 200 km om du ikke har lademulighet/gidder bruke tid på lading/ladekø underveis.

17
Model 3 / Sv: Model 3 eiere leker seg med SOS knapp
« på: Lørdag 02. Mars 2019, klokken 22:44 »
Hmm.. har hatt en feilmelding om eCall/SOS-feil, kontakt Tesla Service i noen dager som jeg ikke har brydd meg med. Så dette er eCall, altså. For en vanvittig plassering av nødblink-knappen som jeg ikke har funnet. Får vel sette av noen timer til å lese bruksanvisningen.

18
Model 3 / Sv: Premium versus non-Premium?
« på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 11:30 »
Spotify i bilen er alene verdt Premium.

God lyd i bilen er alene verdt Premium

Varme i seter er kjekt

Skikkelig setetrekk er alene verdt Premium

Skikkelig innebygget navi er mer enn kjekt

Skikkelig midtkonsoll som i Model 3 har jeg savnet i 5 år i Model S

Ta en kikk på finn.no etter brukte Model S og se hva du ser etter og prioriterer når du vurderer biler der. Årsmodell? km-stand? Pris? Batteristørrelse? Servicehefte? Farge? Ekstrautstyr? All erfaring viser at ekstrautstyr gjør en bil utrolig mer lettsolgt, men man får selvsagt ikke igjen i noe nærheten av hele merkostnaden. Men så liker jo mennesker å spandere litt på seg selv, ellers hadde man antagelig greid seg godt med en Renault Zoe.

19
Model 3 / Sv: Innkjøp av gulvmatter (helst fra Norge)
« på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 11:17 »
Hentet gulvmatter på Tesla Skøyen, tok 20 minutter kostet 1650 for foran og bak (ikke frunk og trunk)

Utmerket passform, samtidig som de ikke ser ut som vaskebaljer, men tar unna det aller meste. Gummimattene innebærer ikke at man slipper å banke av seg det verste av snø og skitt før man går inn i bilen.

Passformen er som nevnt god, men det beste med dem er at de later til å være usedvanlig enkle å gjøre reine, og har skikkelige fester på undersiden så de ikke sklir rundt.

Jeg er litt usikker på om jeg bør la stoffmattene ligge under dem eller fjerne dem. Hva gjør dere andre?

20
Model 3 / Sv: Store endringer for Autopilot, EAP og FSD
« på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 01:50 »
Aha, takk for oppklaringen, Handyman. Automatic driving on city streets tviler jeg på om jeg tør å bruke. Skilt og trafikklysgjenkjenning hadde unektelig vært meget kjekt å ha. Med autopiloten på er det jo ganske mye lettere å få med seg både trafikklys og skilt, men likevel..

Blir spennende å se hva Tesla får til. Elon Musk har hittil levert mer som svar på bønner fra sine troende enn både jesus, ali baba, mohammed, buddha, shingalinga, frøya, hugin og munin og hva de nå heter til sammen. Jeg er meget godt fornøyd med Model 3 så jeg klarer ikke helt å delta i hylekoret av folk som skal avbestille for å spare noen tusenlapper og utelate noe funksjonalitet.

Som Model S-eier må jeg spille inn her at Tesla har vært helt USEDVANLIG flinke til å levere softwareoppgraderinger så vår model S er i dag langt mer avansert og langt bedre enn i 2013. Slikt har jeg ikke opplevd hos andre bil-leverandører, tvert i mot.

Det er ikke så lenge siden jeg kjøpte Samsung Galaxy Note 9. Klart det er litt surt å se at jeg kunne ha ventet noen måneder og fått 10ern, men sånn er det. Skal man vente til en bilmodell er på sitt beste kan man jo aldri kjøpe bil...

Mitt stalltips blir likevel at leveringstiden på Mr. Beans sparepakkeTesla ribbet for alt kommer til å være ganske drøy, så de fleste av oss ender opp med LR AWD FSD og evt Performance likevel.

Jeg er i hvertfall superfornøyd med LR og AWD, og EAP autopilotpakka er en helt ny dimensjon på bilkjøring, omtrent som da man byttet ut en mobiltelefon med en smarttelefon. JA det kostet en del mer.

21
Model 3 / Sv: Store endringer for Autopilot, EAP og FSD
« på: Fredag 01. Mars 2019, klokken 01:25 »
Det ser nå ut til at vil tilby en enklere og billigere Autopilot, og at EAP blir erstattet av FSD.
Får de som nå kun har EAP det samme som den nye FSD?

Autopilot
Enables your car to steer, accelerate and brake automatically for other vehicles and pedestrians within its lane.

Select Option
$3,000
$4,000 if added after delivery

Full Self-Driving Capability
Navigate on Autopilot: automatic driving from highway on-ramp to off-ramp including interchanges and overtaking slower cars.
Autopark: both parallel and perpendicular spaces.
Summon: your parked car will come find you anywhere in a parking lot. Really.

Coming later this year:
Recognize and respond to traffic lights and stop signs.
Automatic driving on city streets.

Select Option
$5,000
Requires Autopilot
$7,000 upgrade if added after delivery

The currently enabled features require active driver supervision and do not make the vehicle autonomous. The activation and use of these features are dependent on achieving reliability far in excess of human drivers as demonstrated by billions of miles of experience, as well as regulatory approval, which may take longer in some jurisdictions. As these self-driving features evolve, your car will be continuously upgraded through over-the-air software updates.

Men har ikke min EAP allerede funksjonene til FSD som er angitt her?

22
Model 3 / Sv: Ladekabel til TM3
« på: Tirsdag 26. Februar 2019, klokken 16:03 »
2 kabler til i alt 3 typer kontakter folger med

Det følger med en Tesla UMC som passer til schuko ("vanlig stikkontakt" dvs støpsel - ikke belast den med mer enn 10-13A om du kan) og til blå 16A "industrikontakt".

I tillegg fikk jeg med gratis Type2 ladekabel som passer til alle kommunale ladeplasser. Disse selges for et par tusen kroner men Tesla ga den som nevnt med gratis.  :+1:

Når det gjelder hurtigladere utenom Teslas Superchargere bruker du CCS-kabelen som er på ladestasjonen, dvs. du trenger ingen kabel.

23
Model 3 / Sv: Feil og mangler på modell 3
« på: Tirsdag 26. Februar 2019, klokken 15:58 »
Feilmelding på TPMS forsvant av seg selv. Litt annerledes funksjon enn på Model S, men har du originale vinterhjul fra Tesla er det ingen grunn til engstelse om det dukker opp varsel om "TPMS-feil kontakt servicesenter" på de første turene. Det kalibrerer seg selv etterhvert.

24
Model 3 / Sv: Mine første timer i min egen Model 3
« på: ſøndag 24. Februar 2019, klokken 03:44 »
Liker autopiloten langt bedre enn jeg trodde, digg å la bilen følge fartsgrensene og styre helt av seg selv... Ufattelig chill, samtidig som man får med seg langt mer av trafikkbildet når man slipper å måtte konse på å holde fartsgrensene.

Noe jeg ikke er blitt venn med er blinklyset. Synes det er flere situasjoner der det ikke skrur seg av etter å ha gjennomført svingen. Ganske ulikt TMS og alt annet jeg har kjørt. Noen med samme erfaring eller er det jeg som blinker feil?

25
Model 3 / Sv: Standard Range
« på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 20:03 »
Jeg har mistanke om at Model Y vil bli prioritert framfor billigversjonen av Model 3. Money talks. Men så er jeg blåruss da..

26
Model 3 / Sv: Første TM3 på finn.no
« på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 20:00 »
Jeg tror ikke det har noen hensikt å rede ut for grensedragningen mellom skattepliktig virksomhet og "hobbyvirksomhet" i denne tråden, men bilflipping med gevinst som formål kan uansett vanskelig defineres som hobby. Gjøres det i større omfang (flere biler/reservasjoner) vil gevinst uansett være skattepliktig. Om man "har brukt den selv" =kjørt bilen hjem fra Tesla spiller liten rolle.

Skatt er forresten ikke en privatsak. Skattebetaling er det som får samfunnet til å fungere. Uten skatt, ingen veier, pensjon, skoler, sykehus og ingen lønn til Sylvi Listhaug.

Jeg beklager selvsagt om jeg har tråkket på noen bilflipperes tær når jeg har argumentert for at jeg synes slik aktivitet er uetisk og sleipt - eller forresten ikke, når jeg tenker meg om. Jeg står ved fornærmelsene av bilflippere, vel vitende om at de sikkert har andre personlige egenskaper som kan være svært gode. Som Løve vil jeg kjenne skadefryden varme om de må selge med tap. Hehe..

27
Model 3 / Sv: Mine første timer i min egen Model 3
« på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 19:47 »
Noen flere km på baken og til de av dere som forventer at TM3 er en real head turner blir dere nok skuffa. Med Model S i sin tid fikk man jo ikke gå i fred inn og ut av bilen. TM3 er en ganske diskret bil og er ikke i nærheten av å pådra seg like mye oppmerksomhet som Terje Søviknes i barnebassenget.

Så har du tenkt å stå lett henslengt og "vente på noen" ved bilen i håp om å få oppmerksomhet, kommer nok Mr. Bean-assosiasjonene ganske kjapt.

Kjøpesenterparkering blir også helt jævlig med klissny bil.. Hmm - den husmortanksen har barnesete, jeg parkerer i en annen luke... Toyota? antagelig en pensjonist som ikke merker at døra smeller i bilen ved siden av... gammel bil, skummelt, sikkert en uvøren ungdom eller en som ikke bryr seg om de sneier borti ved utkjøring... aah en Tesla der kan jeg parkere!... Faen så liten TM3 er ved siden av en "skikkelig Tesla" da.. jaja sånn kan man kaste bort 3 minutter på å finne parkeringsplass

28
Sjefsargumentet for husmortanksene har falt bort her: Ved å bruke en diger og energi-ineffektiv SUV når du leverer barn i barnehagen er sannsynligheten for å omkomme i en trafikkulykke bittebittelittegrann mindre enn om man kjører i en tradisjonell bil.

Noe som irriterer meg med husmødre (av begge kjønn) i SUV er at på tross av at det er nettopp en SUV kan de ikke kjøre ut i kanten av veien når man møtes på smal vei, antagelig fordi de ikke ser en dritt rundt seg og peiser derfor på midt i veien. Som å kjøre Hummer i bytrafikk.

29
Model 3 / Sv: Første TM3 på finn.no
« på: Tirsdag 19. Februar 2019, klokken 19:20 »
De aller fleste i samfunnet synes at å kjøpe opp billetter til konserter for å selge dem til overpris når det er utsolgt er uetisk, og det er i noen land ulovlig = svartebørssalg.
Hvilket belegg har du for å si at de fleste synes det? Jeg syns det er ugreit i Norge, fordi det er ulovlig. Å flippe bil er ikke ulovlig. Heller ikke å flippe en melkekartong eller en makrellboks, som kjøpmannen på Remaen nedi gata gjør, og tjener millioner på. Hva er forskjellen?

Du ser ikke forskjellen på å drive en mva-registrert matforretning som tilbyr tjenesten kvalitetssikrede matvarer nær deg nesten døgnet rundt hele uka, betaler skatt av overskuddet, har lønnede ansatte og det å haie inn kroner på skattefritt spekulativt kjøp og salg av bilreservasjoner (eller boligreservasjoner for den saks skyld) fra sofaen?

Jeg tviler på om noen av bilflipperne innberetter så mye som en krone av det som faktisk blir skattepliktig inntekt av dette.

Tips: Det er enda mer penger å tjene på å kjøpe opp mat i sultrammede land og selge det videre til flyplasspriser.

På dette området er jeg og Løve såpass meningsfeller at det nesten blir erotikk. De verste profitteksemplene var vel Opel Ampera-e som ble solgt svindyrt når GM stoppet leveringen av sine compliance cars.

Ettersom det later til at leveransene på TM3 kommer i skyhøyt tempo har bilflipperne svært dårlig tid om de skal gjøre kroner av dette. Av TM3-kjøperne som ikke har reservert er det ikke så veldig stor prosentandel som gidder å betale mange titusener for å slippe å vente noen uker på ny bil tror jeg.

OT: Jeg tror at de andre elbilprodusentene vil få merkbart med kanselleringer framover. Drøyt 100k mer for en TM3 enn å vente på en Hyundai Kona? Parkerte ved siden av en Kona i dag og vel, jeg finner ikke noe argument for Kona framfor TM3. Jeg koser meg ikke over dette, men TM3 kan nok gjøre ventetida på andre elbiler betydelig mindre enn i dag.

30

Herlig pensjonistargument fra trådstarter med at det er digg å klarte opp i bilen i stedet for å sette seg ned i bilen. Det gjelder vel bare om man er over 80 eller veier over 120 kg? "Erna i Ferrari"...


Vel, ikkje heilt pensjonist, men midt i livet, lett korpulent og 188cm lav. Tross min sporty kropp,blir både Model S og Model 3 "trange" å komme seg inni i forhold til det å "sette seg rett inn" i en Model X.

Høyde er et helt annet argument ja - godt innspill for SUV. Med kroppshøyde over 190 sitter man dårlig i de fleste biler og sitter man greit er gjerne speilet plassert midt i synsfeltet, og kan selvsagt ikke flyttes. Det tar mye av sikten min også enda jeg er noen cm lavere enn du. Alle på din høyde må prøvesitte bil før man bestiller.

Er SKYNET bare en tullebruker?

Sider: 1 [2] 3 4 ... 62