Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - PLUTO

#61
Humor og kanari / 500 miles på en lading
søndag 23. desember 2007, klokken 05:48
Jeg kom over denne doningen på You Tube
http://www.youtube.com/watch?v=PzHNenk6oCQ&feature=related

og http://www.engadget.com/tag/Daren%20Luedtke/

virker jo sannelig litt rart med allt det utstyret for å få bilen til å gå, men får han den til å gå 500 miles på en lading er det jo flott
#62
Jeg vil bytte skruene som sitter nede ved dørene som holder "panseret" på Thinken. Jeg har prøvet med millimeter og tommes skruer men de passer ikke. Det er gjenger i aluminiumen som den skal skrus fast i. Er det noen som vet hva som passer? Det er jo litt kronglete å gjenge på nytt på dette sted uten å ta av døra. Legger ved et bilde på den skrue som var på min
#63
Avansert: Avanserte reparasjoner / 20 eller 21 blokker i en Think
tirsdag 18. desember 2007, klokken 18:05
Jeg lurte på om jeg etter hvert vil sette in en eller to ekstra blokker i min Think. Tanken var da å ta ut HV og BSM fra batterikassen og sette de i motorrommet eller bak dashbordet (tørrt og "støvfritt" inne i bilen). Hvem har gjort dette før? erfaringer? Viktige ting å tenke på?
#64
Elbilen i Samfunnet / Begrunnelse for å ha elbil
lørdag 15. desember 2007, klokken 23:11
Jeg ville selv neppe kjørt elbil dersom det ikke var slik at det var økomisk lønnsomt for meg. At det er miljøvennlig er jo meget positivt, men ville ikke i seg selv vært et sterkt nok argument for å få meg til å kjøpe elbil? At jeg har bakgrunn innen elektronikk har nok også sin del av skylden. Hva med dere andre. Tenkte en avstemning blandt oss som allerede bruker elbil ville være interessant. Hvilke TO hovedargumenter vil dere si er de sterkeste for at dere har valgt å kjøre elbil?

For å stemme klikker du på dine to valg og trykker på "Lagre avstemming"

For å se stemmeresultatene til nå klikker du på "Vis resultater"
#65
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / dårlig mottaking på radio
lørdag 08. desember 2007, klokken 09:09
Jeg har merket meg at radiomottakingen ikke er helt god i TH!NK. Dette er jo logisk siden bilen er mye plastikk og antennen ikke får noe jordplan. Tenkte sette inn et lite jordplan under antennen. Er det noen som har gjort seg noen erfaringer?
#66
Avansert: Avanserte reparasjoner / system failure på Think
fredag 07. desember 2007, klokken 16:56
Jeg har en system failure melding i displayet, men finner ingen feil ved bruk av diagnoseapparat. Feilmeldingen kommer og går. Er det noen som har erfaring med lignende feil? Jeg har slette alle feil med disgnoseapparatet uen at det hjelper. Jeg prøvde å nullstille displayet ved å ta ut sikringen men den slukket ikke. Vet noen om de har flere alternative plasseringer av sikringene på Think? ??? ???
#67
Kjøp og salg av deler og utstyr / felles kjøp av PakTrakr
lørdag 01. desember 2007, klokken 23:14
Vi er nå fem som skal kjøpe PakTrakr og lurer på om der er flere som ønsker å være med for å få ned prisen. Hva er PakTrakr? se under avansert/ batterier og lading (kun åpent for dere som har tilgang dit, har du ikke det kan du sende meg en melding så skal jeg sende deg nødvendig info eller se på www.paktrakr.com)
Pris for komplett sett til en elbil med maksimalt 24 blokker, strømmåler for maks 400A, display, minnebrikke for logg og rs 232 kontakt ca 3000 kr. Erfaringen vår til nå er meget god og jeg regner med at det virkelig lønner ser å ha dette utstyr i bilen siden man får melding om feil før det skjer noe alvorlig galt.

vi bestiller i løpet av neste uke (uke 49)
#68
Avansert: Batterier og Lading / initiallading
fredag 30. november 2007, klokken 20:44
jeg har nå kjørt initiallading på min Think og ble litt spørrende til denne prosess. I følge databladene fra SAFT skal en initiallading gi 10A i 15 timer. Når jeg startet den sent i går kveld (natt) startet den med 15A. Når jeg stod opp idag var den på i ca 8A. Den ble også ferdig med hele initalladingen på 10,5 til 11 timer. Er det noen som vet om Think har laget en egen initiallading, eller om det er noe rart med min bil? Jeg hadde tømt batteriene godt før jeg startet.
#69
Avansert: Batterier og Lading / regenerering
mandag 26. november 2007, klokken 15:09
Hvordan virker egentlig regenereringen? Jeg ser at dersom jeg aktiverer regenereringen på min Think i en nedoverbakke kommer den opp i ca 55A lading til batteriet. Dersom jeg bremser i tillegg kommer jeg fort opp i 75A.
#70
Avansert: Avanserte reparasjoner / Led lys soom kjørelys?
søndag 25. november 2007, klokken 09:51
Jeg har kjøpt noen ledlys til å ha i downlightene i taket i mitt hus. De bruker lite strøm og lyser meget  sterkt. Er det noen som lager ledlys til bruk som kjørelys på dagen til bruk i bil? Det vil jo forbruke mindre strøm og dermed forlenge kjørelengden.
#71
Avansert: Batterier og Lading / to typer Saft batterier
torsdag 22. november 2007, klokken 19:38
Der er to typer Saft batterier som brukes til de fleste elbiler. De er merket med D og G. Think bruker i utgangspunktet kun tyoe D. Siden alle blokkene er helt like er det ledninger som ligner på en S mellom pluss og minus på de ulike blokkene. på foreksempel Clio er det begge typene av blokker og de kan da ha små korte og rette mettaloverføringer mellom de ulike blokkene. Jeg har nå både D og G typer i min Think. For å kunne bruke type G måtte jeg lage noen nye overføringer mellom blokkene, både til støm og vannfylling. Type D må brukes ytterst i her rekke for at spesial slangene som er bygget inn i kassen skal passe. se bilde av forskjellene
#72
Avansert: Batterier og Lading / Pak Trakr i Think
torsdag 22. november 2007, klokken 19:09
Jeg starter nå et forum for å dele erfaringer med Pak Trakr. Jeg holder nå på med å montere det i min 2001 Think. Jeg begynnte i går med å plukke frem utstyret og begynne med å klippe de sorte kablene slik at remotene kan stenges av fra inspeksjonsluken under setet. Remotene må nullstilles før de kobles til display enheten.  De nullstilles ved å bryte minusledningen og det er jo litt tungvindt å gjøre det når batteriet er på plass i bilen hvis man ikke kar dem lett tilgjengelige.
#73
Andre elektriske doninger / HVORDAN BYGGE OM EN FOSSILBIL TIL ELBIL
lørdag 03. november 2007, klokken 21:15
Jeg har brukt en del kvelder til å se igjennom diverse ombyggings sider på nettet. den her syntes jeg var meget enkel og god.

Denne siden viser en flott illustrasjon over "koblingsskjema" for en elbil: http://www.evadc.org/build_wiring.html
Og her er en enkel beskrivelse av de ulike "delene" : http://www.evadc.org/build_components.html

Trykker du på "main page"(oppe til venstre) og leser videre leder de deg igjennom de fleste skritt for å ta riktige avgjørelser før du begynner å bygge din egen elbil. Alt er på engelsk, men skrevet på en lettlest måte.

La deg inspireres ;D
#74
Vi er noen elbilfantaster på Sørlandet som nå starter opp Agder Elbilforening :). Er det noe slikt andre steder i landet? ??? Tanken vår er at vi ønsker å stå sammen for tips og hint, samt noe service og vedlikehold. Flere av oss har Think så vi har til foreningen kjøpt inn et diagnoseapparat til Think som alle medlemmer kan få bruke. På litt sikt blir det nok litt mer utstyr. Alle som har elbil er velkommen uansett merke.  I det foreløpige styret er to Thinker og en Clio. Poenget er å holde flest mulig elbiler på veien lengst mulig, uten dyrt vedlikehold. Hvem vet hva det kan utvikle seg til?
#75
Tidlige: Buddy / Kewet / city jet 5 for ombygging?
mandag 29. oktober 2007, klokken 10:17
Jeg ser at det er en city jet 5 til salgs på Finn. Den trenger nye batterier og er ellers stått ute i 1,5 år og har vel rustet fast i bremsene. Har noen vært å sett på den? Tenkte kanskje det hadde vært et greit emne for ombygging til NiCd eller NiMh. Jeg har selv kun erfaring med eljet 2
#76
Jeg leser at det etter hvert er blitt vanlig at det i en bil er en blanding av nye og gamle blokker. jeg tenker at dette vil være noe uheldig, men trolig nødvendig siden brukte blokker er mangelvare. Hvordan vil dette påvirke de nye og gamle blokkene? Jeg er interessert i både erfaringer og teori om dette.
#77
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / diagnoseapparat
mandag 15. oktober 2007, klokken 18:11
Jeg fant en melding på thinkers (Thinkers » Tekniske diskusjoner » Diagnoseapparat til Think selges) at Rav 4 ev (Ole Magnus Berge) skulle lage diagnoseapparat til Think. Jeg syntes det virket interesant og sendte email til oppgitt adresse men fikk en feilmelding. Vet noen hvor han kan kontaktes?
#78
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / eksploderte celler i think
onsdag 10. oktober 2007, klokken 21:46
Jeg har nå skaffet meg en Think for første gang og den har noen eksploderte celler. Har noen tips om hvordan jeg finner ut hvor mange som er blitt ødelagt. Har ikke demontert pakka enda, men regner med at det er noen som er tydelig sprengt og at noen andre er gått istykker samtidig. tidligere eier har kjørt noe videre etter eksplosjon. Lurer også på hvor det er billigst å kjøpe nye/brukte celler.
#79
Enkle batterispørsmål / tap av batterikraft ved lavere temperatur
tirsdag 02. oktober 2007, klokken 08:19
Jeg merker at min blybatteridrevne Kewet går noe dårligere nå enn i sommer. Jeg tenker at dette kan skyldes lavere utetemperatur. Jeg lurte på om det er noen som vet noen detaljer om dette eller hvor jeg skal finne info om dette tema
#80
Avansert: Batterier og Lading / bruke flere ladere i en bil?
fredag 31. august 2007, klokken 12:25
Hei, jeg har en Kewet -92 som går på 48V. tenkte bygge den om til 54V ved å sette inn et ekstra batteri. lurte på om det var noen som hadde erfaring med å koble en lader til hvert batteri, eventuelt bruke den gamle 48V laderen til de fire 12V batteriene og sette en egen lader på det nye 6V batteriet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA