Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - bobakka

#1
BMW i3 / Sv: Drivverk. Kontroller snarest.
fredag 12. januar 2024, klokken 17:06
Den forsvant igjen i går da det ble varmere - både når jeg startet bilen og fra Kjøretøytilstand i menyer.

Det kan tyde på at det er en transient feil eller feil med en sensor koblet til kulde.

Forstår at feilmeldingen kan komme ved mange ulike typer feil.

Ser det an før jeg gjør noen fremstør mot verkstedet.
#2
BMW i3 / Drivverk. Kontroller snarest.
tirsdag 09. januar 2024, klokken 18:05
Jeg fikk feilmeldingen "Drivverk. feil. Du kan kjøre videre" på vei til jobb idag før den forsvant. Den kom igjen da jeg startet i ettermiddag på vei hjem.
Ved å gå inn på Kjøretøystatus kom meldingen "Drivverk. Kontrollerer snarest"

Jeg lurer på om noen andre som har erfaringer med denne - om den er alvorlig, eller om den kanskje går over av seg selv.

Jeg håper selvfølgelig at det har noe med kulda å gjøre og når den er over så forsvinner den.
#3
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
søndag 07. januar 2024, klokken 18:14
Ellers opplevde jeg en annen ting da jeg dro hjem fra fjellet etter nyttår.

iX-en begynte å riste på motorveien i 90-100 km/t.

Gikk ut og sjekket dekkene og skruene, men fant ikke noe feil der.

Men viste seg at det hadde lagt seg store mengder med snø inne i felgene - og virket som om dette var ujevnt fordelt - og det forårsaket ristingen - som et ubalansert hjul.

Snøen ble borte etter noen timer i et varmt parkeringshus.
#4
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
lørdag 16. desember 2023, klokken 21:01
Bare for å fortsette om vinteregenskaper eller vinterulemper. Det gjelder rekkevidde og ladehastighet. Motor har også flere artikler om dette hven en forhandler sier bare at ingen vet hva svarene er.

Rekkevidde når bilen er blitt varm og skal kjøre langt i samme tempo er stort sett forutsigbart. Men når bilen er kald og skal kun et stykke for så å stå noen timer for å dra tilbake - hva er det? Jeg har lagd mine egne tommelfingerregler - men blir ofte overrasket - negativt - dvs. at rekkevidden er kortere enn jeg hadde trodd.

Ladehastighet er jo også et eget kapittel. Jeg har ikke ladet mye på hurtigladere med IX 50 - fordi jeg ikke trenger det. Men når jeg skal blir jeg alltid overrasket - og stort sett negativt. Nå har det jo også kommet et meny-valg for å temperere batteriet - men jeg har ikke prøvde den ennå. Og hvor mye batteri % trengs for å varme opp batteriet til den er "hurtigladeklar" - og hva betyr det i økt strømstyrke og kortere ladetid? Noen som har noen tommelfingerregler på det?

Ellers kjørte jeg min iX med 2 tonns henger opp en bratt og delvis glatt bakke i dag. Ingen problemer eller spinning på piggfrie vinterdekk. Den trekker som en drøm og jeg merker ikke at jeg har på en 2 tonns henger.

I samme område fikk jeg sleng på bilen i en skarp og glatt sving. Men før jeg hadde rukket å tenke meg om hadde bilen ordnet opp og kjørte som om ingenting var skjedd. Men lurer litt på hvordan den vil håndtere slipp på alle 4 hjul i nedoverbakke med sving i bånn? Jeg har aldri testet de grensene.
#5
BMW iX / Sv: IX vinter egenskaper
fredag 15. desember 2023, klokken 15:49
Jeg er enig med betraktningene over. Frosne vinduer er noe jeg selv har irritert meg over flere ganger. Første gangen jeg opplevde det kjørte jeg flere mil på motorvei med rar susing før jeg stoppet og så hva det var. Jeg er også usikker på om noe tar skade når ruta sitter fast og må bruke ekstra kraft på åpne og lukke.

Ellers irriterer jeg meg også over at bilen tar mange beslutninger om batteriet på mine vegne uten at jeg kan påvirke det. Det ene er at full klimatisering starter bare jeg åpner døra. Det andre er eksemplet over hvor den starter oppvarming selv om du kanskje ikke ønsker det. Kan det å bruke navigasjon stoppe varming ved småkjøring som ved navigasjon til ladestasjon hvor batteriet forvarmes?

Jeg så det stod en artikkel i Motor om en som stilte spørsmål ved om 65 timers lading på en lang ferietur er egentlig det vi ønsker og om vi er klare for å fase ut fossilt. Hans konklusjon er at det er vi ikke. Jeg har også begynt å stille det spørsmålet for meg selv - særlig for lange ferieturer og kjøring i sterk kulde på vinterstid. Jeg kjøpte iX for å unngå lading i størst mulig grad, og bilen innfrir absolutt som noe av det råeste og beste vi har av elbil. Og veldig glad for at jeg kan lene meg på det store batteriet som jeg har hatt glede av flere ganger - hvor jeg med andre biler måtte lade og planlegge kjøringen på en annen måte. Men alle skal vel ikke måtte ha en iX?



#6
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
fredag 08. desember 2023, klokken 12:05
Sitat fra: Trond.m på fredag 08. desember 2023, klokken 08:59Lagerkampanjen til Bilia med ny iX50 FC til 899.000 bidrar ikke akkurat til høyere bruktbilpriser. Så at bruktbilpriser øker med økende rente tror jeg ikke akkurat på. 
DEt var jo en kjempepris, men hvor finner du den? De Bilia kampanjene jeg finner er godt over 1 mill
#7
BMW iX / Sv: BMW App
lørdag 18. november 2023, klokken 20:52
Det er forsåvidt greit at det er tregt bare jeg kan stole på at det kommer frem. Når det både er tregt og of te ikke kommer frem kan jeg jo ikke stole på det..
#8
BMW iX / BMW App
lørdag 18. november 2023, klokken 19:18
Jeg bruker Appen for å sjekke lading og for å sette igang forvarming når jeg trenger det.

Sjekke lading går stort sett greit da den tydelig melder inn når det skjer endring på ladenivå, men når den ikke lader eller brukes så vil ladenivået være statisk.

Meb forvarming er mer ustabilt. Jeg syns fort at den kommer med tilbakemeldingen i halvparten av gangene jeg bruker den "feil i kommunikasjonen med bilen" - og forvarmingen slår seg ikke på. Ofte går det lang tid før jeg får meldingen og jeg ser jo ikke på telefonene hele tiden. Har en iPhone SE 2022 modell.

Er det mulig å sette noen innstillinger for å få bedre App-opplevelse?
#9
BMW iX / Sv: Skifte dekk - tips
lørdag 18. november 2023, klokken 19:13
Noen som bytter fra høyre til venste og omvendt (om det ikke er fast rulleretning), eller bytter bare om aksel? Eller beholder samme dekk på samme sted over tid?

I gamle dager ble det i instuksjonsboka anbefalt å bytte dekkene sirkulært - og ta med reservehjulet samtidig.
#10
BMW iX / Sv: Skifte dekk - tips
onsdag 08. november 2023, klokken 18:34
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 08. november 2023, klokken 07:55Jeg roterer dekkene på aksel for hver sesong.
Hva mener du? Tar du HF til HB og omvendt og VF til VB og omvendt? Eller bytter du også Venstre og Høyre side på sommerdekk? Vinterdekk har uansett en rulleretning så de skal ikke byttes høyr eog venstre.
#11
BMW iX / Sv: Skifte dekk - tips
søndag 05. november 2023, klokken 12:57
Skiftet dekk i helgen og gikk overraskende lett.
Kjøpte en 3 tonns jekk på Jula type Meek og den passet rett på gummiholderen.
Trykket inn luftfjøringsknappen i 7 sekunder da den blinket grønt - antok at den da var slått ov.
Jekket opp og skrudde av.
De nye dekkene fikk jeg løftet opp på senternavet hvor den satt ganske stabilt til jeg vridd felgen så den passet til skruene.
Skrudde til og senket.

Jeg hadde ikke merket dekkene og fant ut at på venstre side hadde jeg byttet foran og bak, mens på høyre satt de slik de gjorde forrige gang. De var 2.1 kg foran og 2.4 bak. Jeg fylte på luft til 2.4 foran og 2.7 bak.

Noen som har noen anbefalinger på om dekk skal bytte plass for hver sesong - dvs. enten holde plasseringen eller bytte aksel. Det jeg gjorde med å bytte på den ene siden, men ikke den andre er vel ikke anbefalt da rullediameter kan være ulik pga ulike slitasje og det liker ikke elektronikken.

Hva med lufttrykket - nominelt er det 2.3 foran og 2.5 bak - men har en i3 som først ble slitt på sidene - og kommer til å øke lufttrykket på den også over det nominelle.
#12
BMW iX / Skifte dekk - tips
fredag 06. oktober 2023, klokken 18:22
Som ny iX eier skal jeg skifte dekk for 1. gang.
Det er en veldig tung bil som skal jekkes opp på vanlige gummipads. Noen utfordringer der?
Jeg trenger også å slå av luftfjøringen før jeg jekker opp.
Er det andre ting jeg bør tenke på - eller tips på hvordan det bør gjøres?
#13
BMW iX / Sv: BMW charging erfaringer
onsdag 12. april 2023, klokken 20:25
Når jeg logger på BMW-charging.com står det:
Denne tjenesten er reservert for BMW-kunder. Derfor må vi kontrollere at kjøretøyidentifikasjonsnummeret (Vehicle Identification Number, VIN) er gyldig for tjenesten vår.
Pass på at VIN skrives inn riktig ettersom en senere justering ikke lenger er mulig.

Jeg har jo 2 BMW - en i3 og en IX50. Jeg må oppgi VIN og det kan ikke endres senere står det og hva betyr det? Kan jeg bare lade med den jeg velger eller med begge? Og hva om jeg bytter ut den jeg har oppgitt VIN nummeret til?
Og egentlig merkelig at jeg må sette VIN - de har jo to biler allerede på min BMW-ID profil??
#14
BMW iX / Sv: BMW charging erfaringer
tirsdag 11. april 2023, klokken 14:58
Takk for info - ja har 2 stk BMW.
Men trodde også ionity prisen gjaldt utenlands, men det gjør det altså ikke.
Hvordan lader jeg - ved å koble et BMW Charging kort til avtalen, og/eller med å bruke en eller flere Apper (BMWCharging, Ionity, Elton mm og/eller med SMS?

Jeg har hatt elbil i mange år - og ladet sjelden med hurtiglader - og blitt ofte frustrert fordi det som virket forrige gang ikke virker lenger.
#15
BMW iX / Sv: BMW charging erfaringer
søndag 09. april 2023, klokken 21:53
Er det slik at jeg må ha BMW Charging for Ionity avtale til 1.99 kr/kwh?  Enkelt regnestykke viser at med det koster knappe 600 kr per år. Med lading av "to fulle tanker" ( 200 kWh) i løpet av et år så er det nesten nødt til å lønne seg i forhold til alle andre hurtigladealternativer.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA