Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eclipse

#16
Sitat fra: Knut Erling Øen på lørdag 11. oktober 2014, klokken 21:39
Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 21:16
Sitat fra: Sven-Erik på lørdag 11. oktober 2014, klokken 19:12
Sitat fra: Trøndertesla på lørdag 11. oktober 2014, klokken 19:08
om jeg vil selge den så får jeg igjen omtrent det samme som jeg betalte for over ett år siden :).
Skikkelig optimist er du vertfall.
De som bestilte veldig tidlig fikk en rabatt, samt at prisene på ekstrautstyr har gått opp betydelig siden lanseringen i fjor sommer. Så dagens priser på finn.no er ikke langt fra min kostpris for en fullspekket P85. Legger jeg meg 50.000,- under kostpris så blir den iallefall solgt, og det er jo ikke ille det heller

...og man kan vel ikke se bort fra at det fortsatt kan komme en prisøkning i mnd  skiftet okt - nov som i fjor. Dollaren har ikke akkurat svekket seg siste året...



Tja, jeg tror nok ikke de har så mye å gå på når det gjelder å justere oppover. De må se litt på hva andre el-biler går for, og prisene på eGolf og Leaf har ikke akkurat steget....

Det finnes en grense for hvor mye hvermansen vil betale for bil, det ordner seg nok med Modell 3 men tror nok vi er nær smertegrensen med en fullspekket P85D  :)
#17
Det er noen som alltid venter på det siste nye, den neste PC'en, mobiltelefonen og bilen. Det som er er aldri godt nok. Problemet deres er at de aldri kjøper den nye hvis du tenker sånn.

Tesla vil forhåpentligvis alltid lansere nye modeller og få et mye viere spekter av modeller. Slik som alle andre bilfabrikker gjør.

Hvis en ønsker å bruke hundrevis av tusen på bil hvert år så kan en hive seg på karusellen og bytte inn bilen. Hvem vet, kanskje Tesla vil ta innbytte slik andre bilforandlere?
#18
Lading av Tesla / Sv: Dobbeltlader og superlader
onsdag 01. oktober 2014, klokken 14:11
Du må ikke være i tvil, kjøp dobbeltlader. Jeg har enkeltlader og treger som en hund på det.

Hvis du kommer til en 230V 32A Type 2 ladestolpe med enkeltlader så får du kun ladet med 16A, altså ca 3,6 kW f.eks.
#19
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ulyd i bilen fra 115 km/t
mandag 22. september 2014, klokken 14:28
I forbindelse med 20K service ble det laget følgende sak:

Concern: Loud humming noise coming from rear of vehicle while driving at cruising speeds and
above
Customer states: a durelyd / resonance that comes when I pass 90 km / h. I did not notice it
when the car was new but hear it now over 90 km / h when I have the switch on the gas. Here
is customer's revised co concern: 1. An increasing noise from the drive unit when passing 90
km/hr. I first noticed this noise earlier this summer as it was not there before; to me it sounds
like some kind of resonance or humming sound when driving slightly above 90 km/hr uphill or
flat road, please test-drive and check.
Pay Type: Warranty
Corrections: Interior NVH General Diagnosis
Confirmed customer complaint. Noises origin from drive unit.
Corrections: Drive Unit General Diagnosis
Confirmed customer complaint. Sound recording sent to FSE for review.

Sånn står saken for meg nå, det er registerert og opptak laget. Jeg snakket med Service Tekniker og han snakket om en hengsle eller liknende, men ikke ta det for god fisk. De sier så mye. Jeg hører ingenting til lyden før jeg passerer 90 og det er ikke plagsomt, men tenkte jeg ville få det registrert hos Tesla i tilfelle det forverret seg.


PS! Det er ikke jeg som har oversatt fra Norsk til Engelsk
#20
Model S 2013 - 2022 / Sv: SW v.6.0
søndag 21. september 2014, klokken 17:11
Sitat fra: OleJA på søndag 21. september 2014, klokken 16:55
Sitat fra: P85TMS på søndag 21. september 2014, klokken 15:47
Noen som har fulgt med på strømforbruk idle etter 6.0?
Min står med energy saving på og always connected på. Siden 08.00 i dag morges har det forsvunnet 9tkm..
Syns ikke det er akseptabelt. Får slå av always connected og se om den er synderen.
Jeg taper ca 7tkm / døgn med energy saving og always connected, målt over en langhelg med bilen parkert på flyplassen. Var vel tidligere ca 5tkm med 5.9 og uten always connected.
2 km ekstra tap er akseptabelt for å lett kunne forvarme bilen nå som den kalde årstiden nærmer seg, men skulle jo selvfølgelig ønsket at det totale tapet var mindre.

Jeg synes i grunnen det er rart at strøm tapet blir så mye større når du står allways connected, hvor mye strøm bruker egentlig denne PC'en i denne modusen, er det ikke bare en kraftig iPad, skjermen er jo ikke på.... Hva går dette forbruket til?
#21
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva er ditt gjennomsnittforbruk saa langt?
søndag 21. september 2014, klokken 17:07
Sitat fra: 88charlie på torsdag 10. juli 2014, klokken 12:22
Er det fortsatt ingen som klarer å måle forbruket på ladepunktet opp mot km?

Det dere oppgir her sier svært lite om hva det koster å bruke en TMS, mer om hvor fint dere kjører fra gang til gang. Det blir litt som å vurdere hvor drifstoffgjerrig en diesel er utifra kjørecomputeren.

Jeg mistenker at det reelle forbruket blir merkbart høyere hvis man måler på ladepunktet. Da får man med de elektriske tapene ifm. ladeprosessen, tap pga. termisk kontroll av batteriet og ikke minst diverse forbruk ifm. forvarming/forkjøling av kuppeen mens den er plugget inn. Dette er en del av greia med å ha en Tesla og bør tas med i beregningen på samme måte som at tankmåling på en diesel må til for å "avsløre" hvor mye dieselvarmeren trekker.

Det blir sikkert gode tall uansett men det er nå en gang greit å få de riktige tallene :)

Lader ikke samme sted hver gang vet du så å montere en teller på ladepunktet funker ikke. Du kan jo se i bilen hvor mangen Kwt du har brukt, men som du sier forsvinner en del før det når batteriet og en del forsvinner som vampire drain. Du får montere en teller og lade bare der så kan det være du kan lage en statistikk på dette, teoretiske beregninger har jeg ingen tro på.
#22
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva er ditt gjennomsnittforbruk saa langt?
søndag 21. september 2014, klokken 16:59
Hatt bilen et år og kjørt 20.000

Kjører fint, holder fartsgrensene og de er skjeldent over 80 her vest.
Forbruk 19" sommerdekk 199 w/km (over 5 mil typisk 180 w/km)
Forbruk 19" Nokian piggdekk 225 w/km (over 5 mil ca 215 w/km)
Total forbruk 210 w/km

Når det gjelder forbruk på piggdekkene så er det ikke dekkene alene som er skylden i dette, det er den kalde regnfulle årstiden de brukes på. I hver ende av vintersesongen klarte jeg fint å kjøre på under 200 w/km hvis turen var over 5 mil.

Du får et høyt snitt på korte turer om vinteren der bil/batteri skal varmes opp - gled dere solskinnssjåfører :)
#23
Model S 2013 - 2022 / Sv: Til dere med vintererfaring
torsdag 18. september 2014, klokken 22:37

Sitat fra: haakonl på torsdag 07. august 2014, klokken 11:28
Jepp, vi har Leaf, men bare siden mai i år så ingen vintererfaring med den.

Ellers så regner jeg med at CC og regenerering blir forbedret etterhvert, Tesla er vel klar over at det oppleves som ubehagelig når CC kobles ut og regenerering slår inn. At dette kan være farlig på vinterføre hadde jeg ikke tenkt på - men det er jo logisk når du sier det.

Takk for gode tips!


Jeg har aldri oppfattet regenereringen som skummel på glatta, jeg har prøvt aktivt å få bilen til å slenge med regerering påglatta uten hell, det må nok være såpeglatt hvis du skal få det til, og da bør du jo kjøre veldig forsiktig allikevel. Jeg har Hakka7 piggdekk uten sleng :)
#24

Sitat fra: bb på torsdag 18. september 2014, klokken 21:28
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. september 2014, klokken 17:48
I Stavanger er offentlige Type2 ladere stort sett okkupert av Tesla Taxier, inkludert den på Tesla Service senter. Noe som er fryktelig irriterende for andre som trenger påfyll av strøm. Taxiene kjører jo til en Type2 og kobler seg opp når de venter på kunder.
Tesla Stavanger har satt opp skilt at laderne kan brukes av privatpersoner og at taxier ikke kan lade der.

Det taxiene burde gjøre var å investere i en SC som kun de kan bruke. En 22 kW gir jo greit med strøm, men det kan gå bort verdifull arbeidstid hvis taxien må vente på lading. Alternativet er å ha flere 22 kW ved taxiholdeplassene som er låst med RFID.

Helt enig BB, men jeg kjører daglig forbi Tesla Stavanger og det står stadig en sellysende grønn Teslataxi der. Mulig han har en avtale men han blokkerer ihvertfall ladepunktet som skal være tilgjengelig. Det er en god ide med Teslataxi, men de bør installere egne ladere.
#25
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
torsdag 18. september 2014, klokken 22:24
Hvilken SW har du?
#26
Model S 2013 - 2022 / Tesla model S AWD?
torsdag 18. september 2014, klokken 22:11
Sitat fra: samotholt på torsdag 18. september 2014, klokken 22:04
Sitat fra: eclipse på torsdag 18. september 2014, klokken 21:51
Det er helt klart at TMS ikke kommer med 4WD på flere år hvis det i det hele tatt kommer til å sje, ihvertfall går det lenge etter TMX har kommet på markedet. Tesla vil jo ikke ødelegge for TMX salget ved å lansere en TMS med 4WD som attpåtil kan ta med seg skibox og ski, noe TMX sliter med pga håpløse Hollywood gadget dører. De vil nok selge så mangen TMX som overhode mulig før de gjør 4WD til en opsjon i TMS.


Redd for bruktbilprisen på bilen din? Elon har sagt at Model S kommer med AWD, kanskje rundt tida for Model X. (http://green.autoblog.com/2014/02/04/elon-musk-tesla-model-s-updates-awd-version-model-x/)

Elon har vel og sagt at Chademo adapteret for Europa skulle være klar når bilen kom til Norge sommeren 2013, det er fremdeles ikke klart. Vi får vente å se, men jeg mener at de ikke lanserer 4WD for TMS på flere år. Artikkelen du refererer til er fra Feb 2014 og der sier han at SW ver 6.0 is "a few weeks away", men 24 uker er vel noen få uker i en større sammenheng. Men ideen er jo bra, når TMX drivlinjen er ferdig så kan det ikke være så vanskelig å modifisere den litt og sette et TMS chassis på den, men jeg tror de fokuserer på TM3
#27
Model S 2013 - 2022 / Tesla model S AWD?
torsdag 18. september 2014, klokken 21:51
Det er helt klart at TMS ikke kommer med 4WD på flere år hvis det i det hele tatt kommer til å sje, ihvertfall går det lenge etter TMX har kommet på markedet. Tesla vil jo ikke ødelegge for TMX salget ved å lansere en TMS med 4WD som attpåtil kan ta med seg skibox og ski, noe TMX sliter med pga håpløse Hollywood gadget dører. De vil nok selge så mangen TMX som overhode mulig før de gjør 4WD til en opsjon i TMS.
#28
Lading av Tesla / Sv: Hvilken rekkevidde får dere på 90% SOC?
torsdag 18. september 2014, klokken 18:03
Bilen har nok samme rekkevidde som før men noen software oppdateringer har korrigert på beregningene av rekkevidden, den har både gått op og ned siste året, når jeg fikk bilen hadde den tRange på 352km ved 90% SOC, så gikk den ned til 345 tRange etter en oppdatering og opp til 360 tRange etter en ny oppdatering. Ved siste oppdatering før 6.0 falt den litt ned igjen.

Men oppi alt dette har nok rekkevidden vært den samme, det er bare illusjonen av rekkevidden som forandrer seg :)
#29
Sitat fra: Oreo på torsdag 18. september 2014, klokken 08:54
Sitat fra: KongKnut på onsdag 17. september 2014, klokken 21:30
Kan du hjelpe? Eller kjenner du noen som kan hjelpe ham?
Jeg synes det er rått at han faktisk har 2 biler i drift nå, han er den eneste her i byen ihvertfall. Men akkurat nå, så går det dårlig....
Kan desverre ikke hjelpe med plass eller strøm, men er ikke videre så imponert over planlegginga.
2 biler i drift? Sist uke telte jeg tre Tesla drosjer i byen, en sølvfarget, en svart (m/lyst interiør) og en som var foliert i en mørk blåfarge (om ikke dette var den som var sølv noen dager i forveien?).

Foruten å kontakte kraftlaget som nevtn, ville jeg kanskje tatt kontakt med OddB i TOCN og hørt om det gikk an å samkjøre/spleiselag på et eller flere 22kW punkt i byen. Som næringsdrivende er kanskje behovet for ledig kontakt NÅR en trenger det mer prekert. Derav ikke en optimal løsning, men mer som backup. Dette vil kunne gange begge parter, taxieieren og TOCN/Teslaeiere.

I Stavanger er offentlige Type2 ladere stort sett okkupert av Tesla Taxier, inkludert den på Tesla Service senter. Noe som er fryktelig irriterende for andre som trenger påfyll av strøm. Taxiene kjører jo til en Type2 og kobler seg opp når de venter på kunder.

Jeg mener Taxieiere eller Taxisentralen burde sette opp egne Type 2 stasjoner istedet for å blokkere de som er gratis, men det hjelper vel når leverandørene begynner å ta betalt for Type 2 lading, det er faktisk en fordel at det blir betaling for dem som ikke baserer seg på gratislading, det er alt for få ladepunkter til å dekke behovet. Betaling vil sile ut dem som bare er ute etter å spare noen kroner.

Men trådstarter ønsker jo å betale så det er bra :)
#30
Lading av Tesla / Sv: Tesla S60. Sandnes til Lyngdal og tilbake
torsdag 18. september 2014, klokken 17:39
Sitat fra: bb på torsdag 18. september 2014, klokken 00:28
Jeg har ikke sjekket ut selv, men det skal ifølge hurtigladekartet være en Type 2-lader rett ved SCene.

Utdrag fra beskrivelsen:
Det er innført bruk av Grønn Kontakts ladekort.
Priser pr 15.2.14:
Enkeltlading SMS: kr 100 /ubegrenset min
Enkeltlading EasyPark-app: kr 92 /ubegrenset min (kr 80 ved betaling kr 39 fast pr måned)
Enkeltlading klippekort: kr 50 /ubegrenset min


Hvis du kjøper laderkort hos www.gronnkontakt.no (koster 60kr for kortet) så kan du lade for 30 kr pr gang med enkeltlader, 40,- for dobbeltlader. Det er meget raskt enkelt og rimelig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA