Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RuneW

#2461
Leaf 2010-2017 / Sv: Hengerfeste på Leaf..
onsdag 27. mars 2013, klokken 15:09
Sitat fra: TorC på onsdag 27. mars 2013, klokken 14:23

Hvis man KUN skal frakte sykler finnes det en langt enklere, billigere og lettere løsninger:

http://www.carid.com/universal-bike-racks/pro-series-bike-racks-3726610.html

Eller http://www.etrailer.com/Trunk-Bike-Racks/Nissan/Leaf/2012/Y02624.html?vehicleid=20121071397

Disse "henges" på hatchbacken.

Billigere - helt sikkert.
Enklere - aldri i verden.

Hele poenget for mitt vedkommende er nettopp å slippe styret med en slik hatchback-kladd. Det er "litt" enklere å klikke på et "hengerfeste" enn å styre med en slik hatchback-løsning - spesielt når festet skal av og på mange ganger i uken.

Sitat fra: TorC på onsdag 27. mars 2013, klokken 14:23
Når det kommer til frakten tror jeg nok du har "forregnet" deg litt. Jeg har fått pakkemålene fra Carid, og basert på det og vekten kom jeg frem til ca 500,- med sjøfrakt med JetCarrier. + innenlandsfrakt i Norge på 250,- Du må også betale Mva på frakten fra USA til Norge. Men uansett lander du langt lavere enn Nissan vil jeg tro. MEN, det bilde som er lagt inn tidligere viser jo strømuttak til bremselys (?) etc. Verken Torklift eller Curt leverer med kabling. Dette må du evt. kjøpe ved siden av og instrallere for egen risiko og regning...

Når jeg skrev 300,- med JC baserte jeg med bare på vekten. Jeg skal ikke utelukke at det kan bli mer, dimensjonene tatt i betraktning.

Mva på frakten fra USA til Norge? Det har jeg aldri opplevd å betale med JetCarrier, men det er mulig du har andre erfaringer.

Når det gjelder innenlandsfrakt skrev jeg vel vitterlig at dette kom i tillegg?

Strømkontakt er kanskje kjekt å ha om man skal bruke lystavle. Jeg kommer kun til å bruke stativet til å frakte en sykkel og satser på å klare meg uten slikt (selv om det muligens ikke er lovlig).
#2462
Leaf 2010-2017 / Sv: Hengerfeste på Leaf..
onsdag 27. mars 2013, klokken 13:30
I denne gamle tråden ser jeg at det finnes tredjeparts-produsenter av "hengerfester" til Leaf.

http://shop.tlcentral.com/store/pc/2011+-Nissan-Leaf-1-1-4-Stealth-Trailer-Hitch-p1066.htm
http://shop.tlcentral.com/store/pc/2011+-Nissan-Leaf-2-Stealth-Trailer-Hitch-p1067.htm

Det er muligens samme greiene som Nissan-forhandlerene selger? Ser ut til å være et firkant-feste og ikke en kule. Synes det ser ut som et greit alternativ for dem som har utviklet lett Nissan-verksted-allergi...

De ser tilsynelatende utrolig enkle ut å montere (4 bolter?). Er litt usikker på hvilke hull man fester dette i eller om man må gjenge opp noen selv...

Uansett det er gratis frakt innen statene og bruker man JetCarrier/sjø så er frakten til Norge rundt 300,- (frakt internt i Norge tilkommer). Da snakker vi om ca 180 * 5.8 * 1.25 + 300 = ca 1600,-

Sykkelstativ kommer selvsagt i tillegg, men det er ikke usannsynlig at det også kan lønne seg å handle DET i statene (Kanskje det er eneste alternativ når jeg får tenkt meg om).

Dette f.eks.:

http://www.amazon.com/Pro-Series-63124-Eclipse-Mounted/dp/B001P29O5Y/ref=cm_cmu_pg_t
(Ca 1000,- inn i Norge)
#2463
Leaf 2010-2017 / Sv: Hengerfeste på Leaf..
onsdag 27. mars 2013, klokken 13:03
Sitat fra: sven erik på onsdag 27. mars 2013, klokken 11:30
jeg snakket akkurat med Nissan i Tønsberg å han sa det fantes en løsning det er ikke orginalt  å det er kun for sykkelstativ  det er til og med større kule på det så en kan  glemme henger  silen er ikke godkjent for hverken trekke noe eller ha noe på tak

Det høres rart ut med større kule. Passer et sykkelstativ da mon tro? De er jo ment å festes på vanlig kule.
#2464
Leaf 2010-2017 / Sv: Hengerfeste på Leaf..
onsdag 27. mars 2013, klokken 09:52
Sykkel-kule er det eneste jeg trenger! Jeg hadde satt stor pris på om detektivene her på forumet hadde funnet ut hva dette egentlig var for et stativ!
#2465
Lading av Tesla / Sv: SuperCharger på norske veier, hvor hen?
torsdag 21. mars 2013, klokken 12:47
Sitat fra: thoberre på torsdag 21. mars 2013, klokken 12:10
Jeg, og sikkert fler med meg, bet meg merke i at det skulle prioriteres en Supercharger på strekningen Oslo-Stockholm. Om jeg skulle gjette ville strekningen Oslo-Gøteborg-København være mer trafikert, er det noen som har hørt noe om dette er i planene?

Akkurat dette reagerte jeg på også. Det må da være mye mer aktuelt med SC nedover i Sverige?
#2466
Sarpsborg
#2467
Jeg hadde min Leaf på første service i går hos Brennes Auto i går.

For å ta prisen først. Jeg hadde på forhånd skrevet en bekymret mail til Brennes angående høye service-priser. Jeg fikk svar om at første service ville koste 2490,-. Jeg ble derfor noe satt ut da de skulle ha ca 3500,-. Jo, de måtte dessverre øke prisene for det var SÅ mye rart de måtte gjøre med bilen. Det var så mye elektronikk og vanskelige greier måtte jeg skjønne. Det var særdeles vanskelig å få ut av mannen bak skranken nøyaktig HVA som var så vanskelig og tok så lang tid, men det virket nesten som de hadde hatt bilen i to uker...

Det endte opp med at jeg betalte prisen jeg hadde blitt lovet per mail, men som info til dere andre - forbered dere på høyere priser enn det jeg har oppgitt før for Brennes. Så vidt jeg husker hadde de også jekket opp prisen på service nr 2+. Tror det var snakk om 5000,-, men dette er jeg noe usikker på.

---

Ellers skulle de ta en del annet småpirk:

Knirk ved kjøring over fartsdumper i kulde
Sist gang jeg klaget over dette, hadde de ikke selv hørt noe (siden det var mildvær når jeg hadde bilen på verksted). Denne gangen hadde de (i følge dem selv) gjort noe. De hadde smurt opp ett eller annet stode det på papirene. Bilen knirker forøvrig akkurat som før.

Dårlig vindusheis på høyre side
Også her la han fram et papir som viste at de hadde smurt opp noe. For å være helt ærlig merket jeg ikke noe forskjell her heller. Den høyre vindusheisen sliter skikkelig på vei opp.

Forvarming på batteri-problem
Dette løses jo ved en simpel(?) software-oppgradering, men mannen fikk det til å høres like vanskelig ut som NASAs månelandingsprogram. Det var nemlig ikke bare å oppgradere. Dette måtte det søkes til Nissan om og godkjennes sentralt(!) før de kunne gjøre noe... Her har det i alle fall skjedd noe:

1. Når satte meg inn i bilen i dag morges hadde den ladet til 100%. Så noe må ha blitt resatt. Jeg har jo satt den opp til å lade til 80%.

2. Jeg har tilsynelatende fått mye estimert rekkevidde ved fulladet batteri. Nå viste guessometeret 100km. Jeg kjenner min egen kjørestil/rute ganske godt nå og 120-130km er det den ville ha vist før oppgraderingen. Det er godt mulig at 100km er et mye mer reelt tall. Jeg synes å ha opplevd at rekkevidden faller uforklarlig midt under kjøring før.

Svak spyledyse på førerside
Her hadde de funnet ut at dysen var defekt og måtte bestilles. Det er i alle fall tydelig at Nissan fullstendig driter i å følge med på dette forumet siden slike ting ikke er bestilt opp på forhånd. Det er vel ikke akkurat noen nyhet at disse dysene sliter. Ja, så da blir det en ny runde på verksted...

#2468
TLC / Sv: Svake spyledyser?
tirsdag 19. mars 2013, klokken 15:42
Om dette løser noe kommer kanskje an på om problemet er trykk ut til (den venstre) dysa eller selve dysa? Noen som har forsket på dette?
#2469
Elektriske utfordringer / Sv: Fjernlys
fredag 15. mars 2013, klokken 10:11
Sitat fra: RuneW på torsdag 14. mars 2013, klokken 09:34Det ble udiskutabelt mer lys, men spredningen var helt på trynet og jeg endte opp med å demontere Xenon-kit'et igjen.

Andre på forumet her er tilsynelatende veldig fornøyde med den type lys/spredning, men det var ikke noe for meg.

Jeg kan selge kit'et for en billig penge om noen andre har lyst til å gjøre et forsøk...
#2470
Elektriske utfordringer / Sv: Fjernlys
torsdag 14. mars 2013, klokken 09:34
Sitat fra: Balrog på onsdag 13. mars 2013, klokken 12:22Er det noen som har klart å motere xenon fjernlys i originallysene på Leafen?

Ja, men med vekslende hell. Xenon-pærene har en form/lengde som ikke passer til reflektoren på Leaf'en - i alle fall ikke de pærene undertegnede forsøkte å sette inn. Det ble udiskutabelt mer lys, men spredningen var helt på trynet og jeg endte opp med å demontere Xenon-kit'et igjen.

Andre på forumet her er tilsynelatende veldig fornøyde med den type lys/spredning, men det var ikke noe for meg.
#2471
Sitat fra: Bent på fredag 08. mars 2013, klokken 10:27
Tesla vil måtte bygge ut superladerstasjonene slik at de til enhver tid har nok kapasitet til å ta unna biler uten at det blir kødannelse. Hele strategien deres bygger på at langdistansekjøring med en Tesla er en problemfri opplevelse, og da kan man ikke ha folk som står og plages i ladekø. Her tror jeg Tesla kommer til å være veldig på hugget, det siste de trenger er førsteside i VG med bilde av lang kø på en superlader.

Superladerne er ikke beregnet til bykjøring og hverdagsbruk, de er der for å ta vekk rekkeviddeangst når du driver landeveiskjøring. Derfor bygges de også gjerne i grisgrendte strøk mellom store byer, dette har bl.a. annet den effekten at du ikke vil få en masse byfolk som fyller opp bilen sin der istedenfor å gjøre det hjemme.

Rent praktisk ville det også normalt sett være komplett idiotisk å kjøre til en superlader for å fylle opp der, hvis du like gjerne kan fylle på i garasjen hjemme. Å plugge inn kabelen før du går ut av garasjen tar ca 20 sekunder, og resten av ladetiden merker du ikke for du er inne i huset og spiser middag, ser på TV, leker med ungene osv. Når du kommer ut om morgenen er bilen full av strøm på magisk vis uten at det tok noe tid du la merke til. Hvis du derimot insisterer på å kjøre til den lokale superladeren for å få gratis strøm så tar det deg ~10 minutter å komme deg dit, ~30 minutter å få strøm for en femtilapp, og ~10 minutter å kjøre hjem igjen. 50 minutter istedet for 20 sekunder, hvis det virkelig er verdt en femtilapp for deg så hadde du antagelig ikke råd til en Model S i utgangspunktet.

+1

Enig på samtlige punkter!
#2472
Model S 2013 - 2022 / Sv: Invitasjon fra Tesla
onsdag 06. mars 2013, klokken 11:37
Sitat fra: Nuvolari på lørdag 02. mars 2013, klokken 14:16
Jeg kommer til å streame Tesla eventen 6 mars slik at de som ikke får dratt dit likevel får nyhetene live. Detaljer kommer etterhvert.

Er det noen sjanse for at du legger ut videoen noe sted for oss som ikke kan følge med direkte?
#2473
Sitat fra: OleJA på fredag 15. februar 2013, klokken 09:18
Finner vi info om temperatur under hhv CCN og NYT sin tur noen sted? Det er tidligere hevdet at 1 grad lavere temp gir 1% kortere rekkevidde.

Mener å ha lest et sted at det var noe varmere, men husker ikke hvor mye.
#2474
Sitat fra: Quattro på onsdag 13. februar 2013, klokken 19:15
Jeg så intervjuet med Elon Musk på Bloomberg. Jeg må si jeg ikke ble overbevist av hvordan han fremsto i det intervjuet. Syntes han virket usikker, stammet i vei og virket ikke spesielt selvsikker i uttalelsene.

At han stammer litt er vel ikke noe nytt...

http://www.quora.com/Elon-Musk/Does-Elon-Musk-have-a-speech-impediment-eye-issue-personality-disorder-or-learning-disability
#2475
Lading / Sv: BESTE PRAKSIS FOR BATTERILADNING OG LANG LEVETID
mandag 04. februar 2013, klokken 23:47
Sitat fra: Jonny på mandag 04. februar 2013, klokken 21:06
Det er ett element som ikke kommer fram når det gjelder Lipo batteriene og det er att de blir dårligere med tid.

Dette elementet har vel kommet relativt tydelig fram, eller hur? Det er vel ingen som går rundt og tror at ikke batterikapasiteten vil forringes over tid?

Når jeg tenker meg om så er det kanskje ikke belyst at LiPo(Fe)-batterier blir dårligere over tid...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA