Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amoss

#8191
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ekstrautstyr til Tesla Model S
lørdag 14. september 2013, klokken 13:20
Sitat fra: TS på lørdag 14. september 2013, klokken 12:58
Sitat fra: executive på lørdag 14. september 2013, klokken 12:53
Setetrekk.  ???

http://www.wetokole.com/TESLA.html

Dere må IKKE benytte setetrekk på forsetene. Det sitter Airbag der !!!
Det står i manualen

Vel, nettopp den siten du har i qouten ber deg krysse av på om setene har airbag der, så antar de har designet setetrekkene med dette i tankene?  Ikke at jeg vet noe om det har noe å si eller ei...
#8192
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 11. september 2013, klokken 00:24
Sitat fra: tsladaytrader på tirsdag 10. september 2013, klokken 23:37
Jeg ville vært ekstremt forsiktig fremover. Det kom ut en artikkel som handlet om Litium Ion 18650 tilbudet i verden.

Den var vel ikke tilfeldigvis skrevet av John Petersen på seekingalpha ? :p  I så fall vil jeg be deg søke på navnet hans på alle Teslaforum du kommer over ;)

Men jo, det er en del sant i det han skriver om dette, selv om han i kjent stil "krisemaksimerer" en god del. I følge han skulle Telsa sikkert vært konkurs ett dusin ganger alt ;)  Tesla er helt klart klar over problemet og Elon har også vært inne på det selv. Selv er jeg rimelig trygg på at de vil finne en løsning, selv om jeg også er spent på hvilken løsning dette blir.

Btw: det var da kun 200 000 Model E i året som er angitt som produksjonsmål?
#8193
Sitat fra: georglu på fredag 16. august 2013, klokken 23:47
Hva er det som gjør at hurtiglading ikke er bra for batteriene? Gir det en ekstra slitasje på batteriene som gjør at rekkevidden svekkes over tid? Og er det en iboende egenskap i batteriene som ikke kommer utenom eller er det en begrensning i dagens batteriteknologi.

Ja, det gir en ekstra slitasje på batteriene slik at de svekkes over tid. Slik jeg har forstått det så vil SC'enes 120kW lading gi 1.4C lading, noe som er vel i overkant av hva batteriene egentlig er laget for å tåle. I tillegg blir det utviklet varme ved så kjapp lading, noe batteriene heller ikke har godt av. Her har rett nok Tesla ett kjøle/varme opplegg for sine batterier, men hvor effektivt dette er under "super lading" vet jeg ikke, men effektivt nok til at de mener man trygt kan bruke det - om det brukes med måte.

Når det gjelder om dette er til å komme utenom eller ei må nok noen andre svare, men tror i det minste dette er en begrensing ved valgt batteriteknologi. Teslas batterier er optimalisert for høy kapasitet istedet for høy effekt. Hadde de vært optimalisert for høy effekt hadde de nok tålt dette - og enda høyere hastigheter - mye bedre. Men da hadde man hatt en kortere rekkevidde.

Sitat fra: georglu på fredag 16. august 2013, klokken 23:47
Jeg tror at om vi skal få den masseutbredelsen av el-biler som vi ønsker, så må vi i fremtiden ikke være avhengig av å kunne lade bilen hjemme, men kunne fylle tanken på en hurtigladestasjon på noen få minutter. I tillegg burde rekkeviden matche de beste bensin- og dieselbilene i dag.

... og jeg tror du er ute etter en bensin-/diesel-bil som går på strøm. :p

For privatbiler så gjelder det normalt at de har lange perioder der de står parkert. Enten om natta når eieren sover, eller når han er på jobb - eller holder på med hobbyaktiviteter. En av fordelene med EL-biler er jo nettopp at når den først står parkert, så kan den fint lade. Da gjerne sakte og pent :)  Du vil da vær gang du starter bilen starte med "full tank". Dette så klart forutsett at det finnes lademuligheter der du parkerer. De aller fleste vil sørge for å ha den hjemme, og få ladet bilen mens de sover.

Har du ikke lang nok rekkevidde på bilen til å komme deg fra hjem til jobb eller hobbysted (eller hvor du nå enn er på tur til) i det daglige, har du valgt en bil med for kort rekkevidde (i normale tilfeller - finnes alltid unntak :) ).

Det store unntaket fra det over, er når man en gang i blant kjører lengre enn "normalen". Det være seg på bilferie, besøke slekt og venner som bor langt unna, drar på hytta, skal på konferanse etc. etc.  DA er det man trenger hurtigladere. Klart, skal EL-biler generelt på alvor "slå igjennom" så trengs det mer enn Teslas Superlader nettverk. Andre, f.eks. det offentlige eller en bensinstasjonkjede eller andre, må bygge ut ett mye tettere nettverk av hurtigladestasjoner rundt om, kombinert med utbygging av "sakteladestasjoner" der man normalt vil ha behov for å parkere (på jobb, kjøpesentere, konferansesentere, hoteller, "hyttebyer", fergeleier, konsertlokaler, skisentere etc. etc.).

Hadde dagens bensinstasjonkjeder kjent til besøkelsestid så hadde de forlengst satt igang bygging av hurtigladestasjoner på (mer eller mindre) alle sine eksisterende stasjoner, og døpt dem om fra "bensinstasjoner" til "bilstasjoner". Men så langt har de ikke tenkt enda - og nå er kanskje toget i ferd med å kjøre fra dem?
#8194
Bare som ett lite apropos til alle som evnt. måtte tro eller mene at det vi opplever nå bare er normale klimavariasjoner - enten det nå skulle være pga. variasjoner på sola eller noe annet:

http://www.dagbladet.no/2013/03/08/nyheter/global_oppvarming/klimaendringer/klima/forskning/26129442/

SitatEn gruppe forskere har rekonstruert den globale temperaturen hele 11 300 år tilbake i tid og har funnet ut at klimaet aldri har endret seg raskere enn i det siste århundret, ifølge The Independent.

#8195
Model S 2013 - 2022 / Sv: MS02 Model S Standard 2013
tirsdag 10. september 2013, klokken 20:00
Så får man bare spekulere i hva 02 står for da :p

Tviler på at det er Model S 2.0 ;)

Men kanskje for årsmodel 2? Eller mer sannsynlig "lokasjon 02 - EU" (hvor 01 = USA og 03 blir Asia)?
Eller, 00 = 60kWh, 01 = 85kWh og 02 = P?  Vel, denne siste ser vi fort dersom folk har fått forskjellige koder :p
#8196
Model S 2013 - 2022 / Sv: Europeiske superchargere
tirsdag 10. september 2013, klokken 19:49
Sitat fra: OddB på tirsdag 10. september 2013, klokken 18:17
Sitat fra: el-fanboy på tirsdag 10. september 2013, klokken 17:51
Litt rart at de ikke viderefører kartgrafikken som de har på timeline på SC i USA. Det ser jo ut som om Tesla kun planlegger "korridorer" i Europa...
Det er vel så enkelt at de ikke vil låse seg til/ har bestemt seg for nøyaktig lokasjon for laderne...?

... eller de har sett seg lei på det som skjer i USA der folk prøver å finne ut hvor eksakt laderene skal ligge, og tolker punktene som "fasit", og reagerer når de blir flyttet på, eller baserer kjøpet av bilen på at det skal komme en stasjon akkurat *der*.

Bedre, som vi vel også har kommet frem til her på forumet, å heller fokusere på hvilke kjøreruter som skal/bør dekkes, så får man heller etterhvert finne ut hvor man plasserer stasjonene for å få dekket ruten på en så god som mulig måte. Så kan de heller lete etter "hull" i dekningen etterhvert.
#8197
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
tirsdag 10. september 2013, klokken 19:44
Sitat fra: Nordtroms på tirsdag 10. september 2013, klokken 18:56
... men hvis det er bare 81kwh til rådighet så er det kanskje i grenselandet eller? Hva tror dere som har fått bilen om dette? Kommer angsten til å melde seg ? Den er jo oppgitt til 480 km.

Den oppgitte rekkevidden er for det disponible fra oppgitt 100% til oppgitt 0% om jeg ikke har missforstått noe kraftig. Bruker man reserven under 0 skulle man kunne kjøre lengre (men nå er jo også disse km oppgitt under ideele forhold).

Jo, jeg *tror* strekket bør kunne gå om sommeren ved pen kjøring, men husk å ha en backup-plan... Mye motvind over fjellet kan fort ødelegge litt her.
#8198
Model S 2013 - 2022 / Sv: Skuffet over Offisiell finansiering
tirsdag 10. september 2013, klokken 19:37
Sitat fra: Thorbjorn på tirsdag 10. september 2013, klokken 17:46
Noen andre enn meg som er skuffet?

...
- Bedre rente andre steder
...

Jeg hadde håpet Tesla skulle være mye mer aggressiv her som i USA.

Nja, rentene de tilbød i USA var da godt over hva folk fikk andre steder?  Heller ikke der er det snakk om leasing, mener det var av samme grunn som her: om man leaser så taper man skattefordelene på bilen.

Så eneste forskjellen er at de ikke tilbyr garantert gjenkjøp etter tre år. Med tanke på at vi her i Norge antagelig kan selge bruktbilen til en høyere pris i utlandet så kan det egentlig være like greit :p

#8199
Model S 2013 - 2022 / Sv: Europeiske superchargere
tirsdag 10. september 2013, klokken 17:23
I følge VG http://www.vg.no/bildespesial/spesial.php?id=10730 (Bilde 35) så skal det komme 8 ladere i Norge. Står ikke noe om tidsplanen rett nok...  Kan meget godt være en vanlig journalistisk feilsitering av 6 :p
#8200
Model S 2013 - 2022 / Sv: Reservehjul, eller mangel på dette
tirsdag 10. september 2013, klokken 13:41
Sitat fra: Johnny på tirsdag 10. september 2013, klokken 13:34
Jeg har tenkt å legge et hjul frunken. Er ikke sikker på om det er plass til det der, men er det plass så er det ikke så mye annet å bruke den enden til.

19" skal vistnok få plass om du slipper ut luften sies det. Legger du den med utsiden ned så får du alltids plass til litt inne i felgen :)
#8201
Model S 2013 - 2022 / Sv: TMS - Den Nye Bobla?
tirsdag 10. september 2013, klokken 13:38
Sitat fra: Oreo på tirsdag 10. september 2013, klokken 13:32
... den vil nå ihvertfall være et litt mer sjelden syn i resten av verden, om ikke akkurat i Norge. Her vil den nok bli et ganske vanlig syn etterhvert.

I California og "Coldifornia" som noen "over there" døpte Norge ;)
#8202
Model S 2013 - 2022 / Sv: Europeiske superchargere
tirsdag 10. september 2013, klokken 13:24
Sitat fra: RunarBT på tirsdag 10. september 2013, klokken 13:18
Forresten, no er kartet trukket tilbake fra teslamotors.com ?? Får bare opp dagens 6 ladere i norge?

Eg trykte refresh, og da forsvant tidslinja. :-P

Kartet har vært ustabilt her også. Prøv (hard) refresh noen ganger så dukker den nok opp igjen :)
#8203
Model S 2013 - 2022 / Sv: Superlader E134 over Haukeli (avstemming)
tirsdag 10. september 2013, klokken 13:17
Sitat fra: Per Magnus på tirsdag 10. september 2013, klokken 12:55
Er det noen som har en link til en produsent som tilbyr Type 2 ladestolper? Kan være greit å legge ved en slik link dersom en skal spille inn forslag til ulike aktører om å sette opp en slik ladestolpe.


http://salto.no/produkter/smart-s-no22-mode-3-soyle/

Står rett nok ikke for mye informasjon om disse enda :p
#8204
Model S 2013 - 2022 / Sv: Europeiske superchargere
tirsdag 10. september 2013, klokken 10:59
Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:46
Sitat fra: jalias på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:37
Ifølge det kartet over utbygging vinter 2014 får vi en TSC i Trondheim og en i Nord-Trøndelag  :)

Kan vi egentlig trekke det ut av de strekene? En lader i Trondheim vil dekke et stykke nordover på E6, kanskje akkurat så langt som kartet viser..

Korrekt at man ikke kan trekke noen slutning om noen SC i Nord-Trøndelag, men strekene trekkes mellom "destinajsoner", og den første "destinasjonen" oppover E6 som jeg kan tenke meg er Bodø. Så det er vel rimelig trygt å anta at det kommer en eller flere videre oppover, om det blir i Trøndelag eller Nordland får enda være ett åpent spørsmål.
#8205
Model S 2013 - 2022 / Sv: Typiske feil og mangler (reklamasjoner)
tirsdag 10. september 2013, klokken 10:05
Sitat fra: OleJA på tirsdag 10. september 2013, klokken 10:04
Dette burde jo være en enkel sak for Tesla å fikse i forhold til mange andre problemer :o

Ja, burde da være enkelt å begrense akselerasjonen så matten kan holde seg på plass ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA