Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Amoss

#76
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
søndag 18. april 2021, klokken 09:36
...  stusser på en ting her. Etter å ha søk litt mer så finner jeg disse dekkene på både "Dekkmester" og "Megahjul". Men mens den har "EU merking" hos dekkmester på CB71 (Rulle/våtvei/db støy), så er den samme hos Megahjul EEC(73 db)?  Er ikke dette standard merking med hva dekkene faktisk duger for, eller er dette noe forhandler kan sette etter eget forgodtbefinnende?

Megahjul klassifiserer i tillegg dekkene som "Kort levetid" og "Høyt støynivå" (etter amerikansk merking?).

Finner dem her hos megahjul:  https://www.megahjul.no/nb/produkter/dekk/271356-TESLA-MODEL-S-13-16/normal-package?season=summer  (Søk etter i listen)
Her hos dekkmaster:  https://dmenebakk.dekkshop.no/shop/tire/026ef5d9-3173-4ace-aa22-5324c343925a?vehicleId=9424

Hvem skal jeg stole på?
#77
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
lørdag 17. april 2021, klokken 17:56
Takk for positivt svar :)   Da kan det se ut til at jeg slår til på tilbudet, om ingen kommer med noen negative svar her...
#78
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
lørdag 17. april 2021, klokken 09:35
Nå er det jo tiden for å bytte dekk igjen, og ser at sommerdekkene bør byttes ut. Får så ett tilbud fra min lokale "dekk-pusher" på ett sett "Minerva F205" 245/45 R19.

Må innrømme at jeg aldri har hørt om merket før, og finner lite informasjon når jeg søker. Noen som har erfaring med disse dekkene? Ser ikke at de har vært nevnt i tråden før, men selger påsto at dette var noe de hadde på lager da de solgte en del nettopp til Tesla, så noen her bør vel ha noe erfaring med dem?

Eneste stedet jeg fant noe særlig om dem var her:  https://www.dekk-outlet.no/produkt/minerva/f205/235-40-r19/r-362159. Ser tilsynelatende ut til å være greie nok dekk,  men ikke helt topp?  Finner heller ikke priser andre steder, så vanskelig å sammenligne. "Pusher'en" skal ha 6.500 for settet ferdig omlagt. Noen som har noen velfunderte vurderinger basert på dette?
#79
Sitat fra: GOS på onsdag 07. april 2021, klokken 17:13
Eller som HAR HATT. Jeg fikk også, men jeg solgte min for 27 måneder siden og den har siden da IKKE vært stående på meg i Tesla sine systemer. Jeg videresendte til den jeg solgte bilen til og han hadde ikke hørt noe.

Men det er vel korrekt at du skal få refusjonen da det var du som hadde utlegget?
#80
Marvel R / Sv: MG Marvel R Electric
søndag 04. april 2021, klokken 09:59
Sitat fra: anorway på søndag 04. april 2021, klokken 09:27
Kanskje administartor bør opprette et eget "Underforum" for denne modellen?


Dersom man ønsker det bør man kanskje spørre på "elbil.no og elbilforumets nettsider".
#81
Sitat fra: cra på onsdag 24. mars 2021, klokken 14:12
SitatThe important thing is the total number of roof pillars (per side); three in a hatchback and four in a wagon.

Jeg har hatt en nesten 6 meter lang amerikansk stasjonsvogn med tre stolper pr. side, og noe skrånende bakluke og 4(5) dører. Vennligst ikke prøv å definere den som en hatchback.

Hva jeg personlig mener er forskjellen er at en stasjonsvogn normalt er forlenget i forhold til sedanen av samme bilmodell. Ofte også med noe større avstand mellom for- og bakhjulene.
#82
Sitat fra: jlan på lørdag 20. mars 2021, klokken 10:31
Og så er de kuttet litt bak

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men er det ikke det som er forskjellen mellom en "hatchback" og en stasjonsvogn?  Altså at "hatchback"'en er "kuttet litt bak"?
#83
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tips til kjøp?
torsdag 18. mars 2021, klokken 09:03
Sitat fra: chris78 på onsdag 17. mars 2021, klokken 23:32
Ble kjøp av den bilen på meg i kveld :-)

Gratulerer! 

Sitat fra: chris78 på onsdag 17. mars 2021, klokken 23:34
Noen som vet om varmeanlegget generelt er litt svakt på disse bilene?

Jeg kjørte i ca 0 grader, og måtte skru varmen må høy og vifta ganske høyt opp for å få akseptabel temperatur i bilen...er vant til å bare stille på 21-21 grader og så er det greit. Synes heller ikke setevarmerne var så veldig imponerende, litt lett lunk bare. Er vant til Mercedes, og der er de glovarme.
Rattvarmeren funket fint da :)

Tvert i mot synes jeg dette fungerer helt topp. Men folk er forskjellige, selv synes jeg at rattet blir FOR varmt og har valgt å ikke bruke dette. Setevarmen på 1 er litt svakere enn jeg er vant med, men ikke så at jeg har eksperimentert med å sette det høyere :P

Når det gjelder varmen i kupeen har jeg sett folk rapportere (i alle fall på tidlige modeller) at temperatursensoren nok er noe feilplassert så *den* oppnår ønsket temperatur før resten av kupeen, og at de derfor har måttet øke temperatursettningen for å oppnå rett temperatur, men selv kjører jeg også på 20-21° og er fornøyd med det. Hva som har overrasket meg er at man må slå på klima dersom man ikke har forvarmet bilen (er vant til at det står på siste setting automatisk), og at "auto" ikke ser ut til å gi varme til føttene.
#84
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tips til kjøp?
onsdag 17. mars 2021, klokken 16:56
Sitat fra: Contango på onsdag 17. mars 2021, klokken 16:52
Sjekk om den er ombygget for CCS. Koster ca 3500 hos Tesla.

Det står det at den ikke er. Og det anbefales å gjøre, og er nødvendig for å kunne bruke ScU på Liertoppen som noen over her anbefalte.

Merk også at det tydeligvis må tegnes ett "premium connection" abonnement dersom du ønsker det.
#85
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:24
Sitat fra: Sandvika på tirsdag 09. mars 2021, klokken 20:08
Hva snakker du om? Dette er offisiell kommunikasjon fra Tesla til regulerende myndighet.
https://www.plainsite.org/documents/242a2g/california-dmv-tesla-robotaxi--fsd-emails/ Les fra side 26.

While the current pilotversion of City Streets is still inavalidation and review stage, we expect the functionality to remain largely unchangedin a future, full releaseto thecustomer fleet.We areanalyzingthe data obtained in the pilot and usingit to refinethe feature's operation and customer experience. We will continue to makerefinements as necessary, and only after we are fully satisfied with performance, integrity, and safety willwe releasethe feature to the customer fleet. That said, wedo not expect significant enhancements in OEDRor other changes to the featurethat would shift the responsibility for the entire DDTto the system. As such, a final release of City Streets willcontinue to be an SAE Level 2, advanced driver-assistancefeature

Det jeg tar ut av dette er at FSD som er montert i bilene i dag ikke engang har ambisjoner om SAE level 3. Dette kan naturligvis være gammelt nytt for mange, men Musk har tidligere sagt at kamera på innsiden er for å forhindre vandalisme i robottaxier.


https://www.youtube.com/watch?v=SgE1LaYy5EQ&t=210s
#86
Sitat fra: vartli på tirsdag 02. mars 2021, klokken 10:57
Det blir ikke billigere å besøke besteforeldre i Kristiansand selv om en har flere unger å fordele det på. Ungene slipper unna å betale selv, så en slik framstilling blir bare tull.

Om alternativet er å ta tog/buss/fly betales det også billett for barna (mulig med unntak av de aller yngste, men om jeg har forstått rett er hans barn mer i alder for å betale full voksenbillett).

#87
Tesla / Sv: Tesla aksjer
søndag 28. februar 2021, klokken 14:20
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 28. februar 2021, klokken 14:13
Grunnen til at Tesla ikke f.eks bruker penger på å forbedre kvaliteten ytterligere er absolutt ikke fordi de har brukt alle pengene på bitcoin. Det er rett og slett fordi de ikke føler for å bruke penger på dette.

Var det ikke en sak nylig der de var på jakt etter noen som kunne utvikle ett AI/kamera basert system for QC?  I så fall kan det se ut som om de holder på å bruke penger på dette, om enn ikke på den mer tradisjonelle måten.

... og ja, kan godt være at de burde ha satt i gang med dette prosjektet mye tidligere...
#88
Model S 2013 - 2022 / Sv: Forskjeller 2021 LR Refresh vs 2020 LR+
lørdag 27. februar 2021, klokken 18:48
Sitat fra: JorEl på lørdag 27. februar 2021, klokken 18:10
MCU2 virker selvfølgelig enda. Men tregere og tregere blir den jo, ettersom Tesla lesser mer SW til den.

Tidligere mente jeg å ha lest her om at folk med trege MCU1 fikk en viss boost ved å slette en del logger. Kan det trikset fortsatt fungere?
#89
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 26. februar 2021, klokken 20:49
Sitat fra: Sandvika på fredag 26. februar 2021, klokken 08:30
Når det er sagt, med det P/E nivået som Tesla trades på så involverer både long og short veldig stor grad av gambling!

Nå er vel strengt talt en vær investering i aksjer en større eller mindre del gambling. Gamblingdelen kan reduseres ved treffe sine investeringsbeslutninger på oppdatert og korrekt informasjon. Eller økes ved å la den baseres på gammel, utdatert og/eller feil informasjon.

Det var hva jeg viste til da du ga inntrykk av at du vurderte å foreta en beslutning her basert på gammel, utdatert og ikke lengre korrekt informasjon. Greit, informasjonen var kun noen dager gammel, og korrekt da den først ble delt, men altså ikke lengre korrekt når den hadde rukket å bli oversatt til norsk i en norsk artikkel som baserer seg på tidligere artikler i andre tidsskrifter på andre språk.

Sånn, nå er det bare å vente på at denne informasjonen rekker å spre seg til de norske økonomitidsskriftene...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA