Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#12256
Model S 2013 - 2022 / Sv: Første model s ulykke i Norge
mandag 23. september 2013, klokken 18:57
Sitat fra: VigdisA på mandag 23. september 2013, klokken 18:40
Er en del nysgjerrige på motorveien som ligger omtrent hjørne mot hjørne i venstre/høyrefilen for å kikke har jeg merket.[/URL]
Har merket det samme. Håper det gir seg snart. Har ikke behov for oppmerksomheten :)

For øvrig - de som ikke sjekker blindsone konsekvent får ta konsekvensene av manglende kjøreferdigheter :) Model S er overraskende oversiktlig gjennom sideruter bak og speil ift størrelsen på bakruten! Oppleves faktisk bedre enn Passaten, og jeg bruker ikke ryggekameraet annet enn ved rygging.
#12257
Model S 2013 - 2022 / Sv: Visible Tesla
mandag 23. september 2013, klokken 18:30
Sitat fra: MrUnderhill på mandag 23. september 2013, klokken 18:24
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. september 2013, klokken 18:01
Appen holder bilen våken!

Vil ikke det føre til "vampire drain" på bilene?
Standby-forbruk vil nok sikkert øke litt når man lar VisibleTesla stå åpent, men jeg har fulgt med på rekkevidden og den beveger seg ikke mye selv med programmet i gang. Har ikke mistet mer enn et par km ila de siste 8 timene, så jeg tror vi er langt unna standby-forbruket vi tidligere har sett i USA.

Bare så det er sagt - VisibleTesla er ingen langvarig løsning på dvalemodus-problematikken, men den fungerer veldig bra nå! Kjekt å kunne se nøyaktig SOC, strømtrekk mm.
#12258
Model S 2013 - 2022 / Sv: Visible Tesla
mandag 23. september 2013, klokken 18:01
Appen holder bilen våken!
#12259
Model S 2013 - 2022 / Sv: Første model s ulykke i Norge
mandag 23. september 2013, klokken 16:04
Sitat fra: BE på mandag 23. september 2013, klokken 15:59
Det er nok mer enn bakdøren som er ødelagt, det er skade på hele førersiden av bilen. (Jeg plukket bildet på nyhetsstrømmen på Facebook, jeg har ikke mer detaljer)
F***. Håper det var motpartens skyld.

Frykter fremtidige forsikringspriser når folk ikke respekterer kjøretøyet (noe flere prøvekjørings-videoer har vist at folk ikke gjør :( )

#12260
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ladeadapter (Rødt og blått)
mandag 23. september 2013, klokken 15:45
Sitat fra: OleJA på mandag 23. september 2013, klokken 15:09
Sitat fra: Cirion på mandag 23. september 2013, klokken 14:48
Om ca. 2 uker!

Det er informasjonen jeg får hver gang jeg spør...

Først skulle jeg få med bilen, men når det kom til stykke, så skulle dette ettersendes om et par uker.
1 måned har gått, og fikk igjen anslaget om ca. 2 uker :o

Fikk anslag på midt i november på blått adapter, og 'om ikke så lenge' på rødt  :-\
Wtf. Skulle gjerne hatt dette før vinteren kommer. Bilen suger glatt 13A fra veggen når kupevarmen skrus på, uten lading :)

Er vel sikkert 2 uker i desember også :(
#12261
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteribytte bekreftet
mandag 23. september 2013, klokken 14:21
Sitat fra: fredag på mandag 23. september 2013, klokken 13:44
Prisen virker ekstremt god på meg.

Oppgradering fra 60kwh batteri til 85kwh batteri koster 60 000kr. Det skulle tilsi at et helt 85 kwh batteri idag koster litt over 200 000kr.

Vel synker prisene på batteri fra år til år, men 60 000kr for et helt nytt batteri høres ut som en veldig god pris. Det gir også Tesla en forutsigbarhet og insentiv til å produsere ekstra batterier for Model S, noe som slett ikke er en selvfølge.
Det er en del grunner til at jeg mener resonnementet ditt ikke holder vann:

1. For 60k får du mer enn bare større batteri(60-85 oppgraderingen). Du får også tilgang til SC, så reellt påslag er noe sånt som 47.500 (husker ikke i farten)
2. Prisen i Norge for forhåndsbetalt byte blir garantert mye høyere. Getter på ca 100k ca inkl.mva. (gjelder forsåvidt både forhåndsbetalt og ikke forhåndsbetalt, men du gir med forhåndsbetalt et rentefritt lån til Tesla i laaaang tid).
3. Du betaler for bytte. Dvs du må gi ifra deg ditt (antakelig) velfungerende batteri og betaler i praksis for en ytelsesforbedring på 20-30% (anslag).

Så prisen er etter mitt syn ikke så fantastisk, og jeg hopper over.
#12262
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gitter / nett mellom bagasjerom og kupé.
mandag 23. september 2013, klokken 12:11
Sitat fra: gbzdoc på mandag 23. september 2013, klokken 11:47
Hva den kalles er vel irrelevant, så lenge den IKKE er stasjonsvogn?
Poenget var bare åpning mellom lasterom og kupe :) (tror vi er helt på bølgelengde!) Men åpningen er liten! Kjøpte ikke hattehylle selv da jeg uansett alltid har hundebur baki der, men tunge ting legger jeg bare nedi det dype lastehullet i bagasjerommet og legger på lokket, så går det utmerket. Ganske stort rom under gulvet som er gull verd når vi skal på ferie!

Frunken er jo et annet perfekt sted for tunge objekter som kan fly rundt om sikkerheten er viktig :) Må få laget et bag-sett som passer perfekt nedi der så rommet kan utnyttes maksimalt på langtur.
#12263
Fossilbil, hva er det? Sånn som man må fylle opp på det vi i gamle dager kalte bensinstasjon?

Har forresten en scooter, men den settes nå bort for vinteren.
#12264
Model S 2013 - 2022 / Sv: Web leser treg
mandag 23. september 2013, klokken 09:33
Håpet virkelig ikke Flash kommer til nettleseren. Legg den driten død!

Ellers enig med alle her: alt for laggete brukeropplevelse. Bruker heller telefonen til å surfe.
#12265
Model S 2013 - 2022 / Sv: Gitter / nett mellom bagasjerom og kupé.
mandag 23. september 2013, klokken 07:15
Hadde nett i Passaten, men det fikk stå i boden i to år fra bilen var ny til den ble solgt. 
Nakkestøtter helt oppe, og korrekt pakking av bagasje gjorde nett unødvendig. Mellomrommet mellom toppen av baksetet og taket er vesentlig mindre i Teslaen enn i Passaten, så det skal jeg klare helt fint. Nett ville jeg aldri hatt fastmontert der uansett. Skal jeg frakte ting jeg tror kan presse seg mellom taket og nakkestøttene hiver jeg det i verste fall inn i hundeburet, eller kanskje under lokket i bagasjerommet der en del lagrer barnestene?
#12266
Model S 2013 - 2022 / Sv: Model S og barnevogner - barneutstyr
mandag 23. september 2013, klokken 07:06
Sitat fra: Oakl på mandag 23. september 2013, klokken 00:09
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 16. august 2013, klokken 09:24
Et MaxiCosi Cabriofix med FamilyFix IsoFix base (Barn opp til ca 1 år) , og et BeSafe IZI Kid Combi X3 med Isofix. (ca 1-3år )

Hvor god plass er det igjen til fører og passasjer i forsete med barnesetene slik som på bildet? Har akkurat samme seter selv i en Opel Astra, og da må jeg som er 1,90 høy ha sete lenger frem enn jeg skulle ønske, og blir sittende for nærme rattet. Spent på hvordan dette er i Model S
Denne må nesten TS svare på. Lånte bildet fra hans post :) MaxiCosi er det sikkert god plass til, men mastodonten IZI kid Combi X3 er ikke akkurat liten....
#12267
Model S 2013 - 2022 / Sv: tesla og rekkeviddde
mandag 23. september 2013, klokken 06:57
Sitat fra: Amoss på søndag 22. september 2013, klokken 23:23
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 22. september 2013, klokken 22:06

24%SOC=18kWh=75kWh. Litt snaut kanskje?


Jo, men hvor mye er egentlig "100%" SOC?  At det ikke er 85kWh vet vi vel. Litt blir så vidt jeg har forstått "gjemt" over og under for å spare batteriet, og litt er jo tilgjengelig under "0% SOC" (som oppgitt).  Mente jeg så ett tall for ikke så lenge siden, var det 81kWh?  Husker da ikke om det skulle være tilgjengelig, eller "100% SOC"...

100% SOC har jeg også hørt at egentlig er ca 81-82kWh. Det var derfor jeg la til 10% på oppgitt forbruk, noe som vil gi 100% SOC=82,5kWh.

Jeg opplever utvilsomt at bilen underrapporterer forbruk per km, men det viktige spørsmålet å få svar på er hva som ikke rapproteres. Sliter den eks med å få med alt under kraftig pådrag? Er det kun AC som ikke rapporteres? Eller kanskje det er lys etc?

Jeg kan overvåke standby-forbruket i VisibleTesla, så de klarer tydeligvis i hvert fall å følge med på forbruket til bilens datasystemer :)
#12268
Model S 2013 - 2022 / Sv: tesla og rekkeviddde
søndag 22. september 2013, klokken 22:06
Konklusjon:

79% SOC ved start
55% SOC ved slutt

92,5km
18,0kWh
194w/km

24%SOC=18kWh=75kWh. Litt snaut kanskje?

Gikk for øvrig fint å holde bilen på rundt 160w/km ved å kjøre pent i 70-80km/t :) Og om forbruket underrapporteres med ca 10% er vi fortsatt ikke høyere enn 176w/km.
#12269
Model S 2013 - 2022 / Sv: tesla og rekkeviddde
søndag 22. september 2013, klokken 14:19
Skal gjøre en test nå. Ved hjelp av VisibleTesla (om programmet funker nå) skal jeg sjekke nøyaktig SOC på batteriet, kjøre 8-10 mil (skal på middagsbesøk og gi noen prøveturer :) )og deretter sjekke SOC opp mot det bilen mener jeg har brukt.

#12270
Model S 2013 - 2022 / Sv: Første model s ulykke i Norge
søndag 22. september 2013, klokken 13:56
Funksjonene krever en del tilvenning, men når du lærer deg de enkleste måtene å utføre det du skal på tror jeg ikke det er vesentlig forskjell.

Før Passaten ble solgt forsøkte jeg å være bevisst på hvor blikket mitt var når jeg eks skulle bytte temperatur i bilen. Oppdaget litt overraskende at selv om jeg visste godt hvor temperaturvrideren var og visste hva hvert hakk medførte i temp-endring, så jeg fortsatt ned for å sjekke nåværende temp og for å sjekke hvilken temp jeg vred til.

Så når alle funksjonene sitter tror jeg som sagt ikke forskjellen er stor. Ta eks det å bla mellom nettradio-stasjoner. Opplevde det først som klønete å skifte kanal når kona hadde brukt bilen, men så fant jeg snarveien mellom sist brukte, så nå går det kjapt og enkelt :)

For øvrig helt enig: vær forsiktig! Elektronikken hjelper ikke alltid....
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA