Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Øyvind.h

#11896
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
fredag 15. november 2013, klokken 12:05
Sitat fra: janmb på fredag 15. november 2013, klokken 11:59
Uansett er eksterne hastighetsmålere langt ifra brukbare som referanse for noe som helst.
Helt motsatt av min erfaring, men vi har nok passert forskjellige hastighetsmålere :) De gangene jeg har sjekket hastighetsmålere opp mot GPS har de vært dønn korrekte.

Og når jeg har kontrollmålt feilvisningen mot hastighetsmålere uten GPS-sjekk har de også truffet der de skal (jeg visste ganske nøyaktig hva avviket var på hhv. sommer- og vinterdekk på forrige bil). Forrige bil hadde vesentlig større avvik med vinterdekk enn sommerdekk pga dimensjon, og derfor tok jeg meg stadig i å kontrollmåle :)
#11897
Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. november 2013, klokken 10:53
Jeg hørte ikke noe om et ekspert team. Han fortalte imidlertid at de hadde litt problemer i Nederland og Sveits også. Dette er altså ikke et rent IT problem.
Det ble vel kjørt spørreundersøkelse her på forumet som konstaterte at det var like mange problemer i TN-nett som i IT-nett? Men det virker som om man i TN-nett kan både stoppe og starte lading fra appen, mens man i IT-nett bare kan stoppe.
#11898
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lyspakke verdt det?
fredag 15. november 2013, klokken 11:41
Sitat fra: sindrej på fredag 15. november 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. november 2013, klokken 07:53
Lys i armlener på dører synes jeg er veldig pent, og man kan justere intensiteten.
Say what now ?   Hvor ?

I lysmenyen kan du skru ambient av og på, det opplever jeg at påvirker styrken på det lyset? Sjekk også om justering av display-styrke påvirker lysstyrken fra led-stripen!
#11899
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Dekk og felger
fredag 15. november 2013, klokken 11:38
Sitat fra: Cato76 på fredag 15. november 2013, klokken 10:38
Jeg kjører med 255/20" Nokian R2. Rulleomkretsen er endret.
Når jeg kjørte med 21"-ene og passerte elektroniske fartsmålere så viste hastigheten helt likt. Nå med 20"-ene kjører jeg i 80km/t (målt på fartsmåler) og det viser 85km/t på speedometeret altså 5km/t avvik.

Så da har vi kanskje fått avkreftet påstanden om at Model S kalibrerer speedometeret selv mot GPS?
#11900
Sitat fra: Dr.Ling på fredag 15. november 2013, klokken 08:00
Jeg savner selvfølgelig el. innfellbare speil, bakrutevisker, lyktespylere, mer sensitive regnsensorer, justerbare nakkestøtter og litt bedre seter
Av den listen der er det lyktespylere jeg virkelig savner :( La merke til lyktene i går kveld, de blir fort skitne, så her må jeg gå tilbake i tid og begynne med mye mer manuell vask enn forrige bil.
#11901
Ladeplasser og ladekabler / Sv: TMS på ladeplass uten å lade..
fredag 15. november 2013, klokken 10:57
Sitat fra: Cato76 på fredag 15. november 2013, klokken 10:11
Reagerte litt på at senterledelsen på Alna Senter ønsker at elbiler bruker reserverte ladeplasser enten en lader eller ikke  ???

Hva er hensikten med ladeplasser da...
Jeg har vært i dialog med han som har ansvar for ladeplassene tidligere, for jeg hørte om de vurderte 22kW punkter. Svaret var at de pt så liten utnyttelse av plassene. Jeg vil derfor tro de oppfordrer folk til å parkere der uansett for å se om bruken tar seg opp, men logikken synes jeg er på bærtur :)

For øvrig:
1. Når jeg parkerte på de plassene som er rett ved inngangen til Biltema (under tak) så var det ikke strøm der! Sikringen var på, så den hadde sikkert gått et annet sted. Kjørte Leaf og hadde satset på å lade litt selv om det ikke var helt nødvendig.
2. Forsøkte å parkere Model S der, men det var alt for trangt! Bilen er for lang og for bred til å parkere der, seff litt avhengig av hvordan den andre elbilen har parkert (det er to elbil-plasser der). Så jeg droppet det, selv om hele huset var fullt. Kjørte forbi inngangen og fant en annen plass som strengt talt lå nærmere inngangsdøren.

Om fossilhoder klager på at elbil-plasser er ledige har de virkelig lite å klage på....


#11902
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Model S involvert i ulykke!
fredag 15. november 2013, klokken 08:52
Sitat fra: Jens på fredag 15. november 2013, klokken 08:31
Sitat
Det er lett å kjøre pent, men det er også veldig lett å utnytte luker som du aldri ville utnyttet i en vanlig motorisert familiebil. Så du kan veldig raskt være et sted folk ikke forventet at du skulle være :)

Hvis du "utnytter en luke" for så å kollidere er det vel strengt tatt ikke en luke likevel? :)

Om du feilberegner og kolliderer var det ingen luke der nei :)
Men min tanke var mer at du i Model S kan se et sted du ønsker å være, og vips så er du der pga de momentane kreftene. Det er kanskje ikke andre i trafikken vant til, og folk som må tenke seg om både to og tre ganger blir gjerne sløve når de endelig peker nesa mot det som rett før kanskje var en luke.

En god illustrasjon på dette er biler som har vikeplikt og skal kjøre ut på forkjørsveier. De ser det kommer en bil, men er usikre på om de rekker det. De titter begge veier, tenker seg litt om, titter en gang til og så bestemmer de seg for å kjøre. Og før de har rukket å få dieseldråget opp i fart og ut på veien så har de kastet bort så lang tid at det ender opp med at bilen de har vikeplikt for må bremse.

Alt kunne vært unngått ved rask reaksjonsevne, og utstyr som understøtter reaksjonsevnen.
#11903
Model S 2013 - 2022 / Sv: Lyspakke verdt det?
fredag 15. november 2013, klokken 07:53
Sitat fra: cra på torsdag 14. november 2013, klokken 13:51
Det var vel i grenseland til å være verdt det allerede da den kostet 2.400kr, men til 6.000kr er i alle fall valget enkelt. ;)
Jeg synes også denne pakken var verd drøye 2000,- som den kostet før. I mine øyne kan korrekt belysning virkelig løfte inntrykket av interiør så vel som eksteriør. I etterkant har det vist seg at folk i en overgangsperiode har fått en del av lyspakke-lyset levert selv om de ikke har bestilt pakken, men tviler på at det vil skje fremover.

Jeg har foreløpig ikke sett biler som mangler alt innholdet i lyspakken, så jeg er usikker på om jeg vil si bastant at den ikke er verd 6k. Lyset i bagasjerom er fortsatt ikke veldig bra, men det duger for meg. Lys i armlener på dører synes jeg er veldig pent, og man kan justere intensiteten.

Tror kanskje jeg hadde tatt den med til 6k også såfremt lysene i pakken faktisk er fjernet for de som ikke velger den, men jeg er ikke sikker. Den nye prisstrukturen gjør at man må tenke nøyere på hva man vil ha, for alt er ikke lenger røverkjøp :)
#11904
Model S 2013 - 2022 / Sv: Tesla Model S involvert i ulykke!
fredag 15. november 2013, klokken 07:47
Sitat fra: Epleskreller på fredag 15. november 2013, klokken 07:11
Det er enkelt å kjøre TMS forsiktig og pent. Jeg skjønner ikke helt poenget med å kjøre fortere inn i rundkjøringer med TMS enn med andre biler, spesielt når det er andre biler der. Vis hensyn!
Det er lett å kjøre pent, men det er også veldig lett å utnytte luker som du aldri ville utnyttet i en vanlig motorisert familiebil. Så du kan veldig raskt være et sted folk ikke forventet at du skulle være :)

Når det er sagt snakker vel du om hastighet inn i rundkjøringen, og det er noe annet enn de momentane kreftene som gjør deg i stand til å teleportere deg selv :) Model S er ikke raskere enn andre biler, bare mer responsiv, så ja - det bør ikke være noe ved Model S som gjør at du kjører fortere inn i en rundkjøring enn tidligere.
#11905
Ladeplasser og ladekabler / Sv: TMS på ladeplass uten å lade..
torsdag 14. november 2013, klokken 21:13
Sitat fra: Omnilord på torsdag 14. november 2013, klokken 21:02
Svært mange med elbil deler, åpenbart, ikke ditt syn på saken gitt at man også der skal basere seg på hvordan det er.
For mange tror jeg ikke dette handler om hvilket syn de har på saken, men heller manglende forståelse/innsikt. Når folk velger å kjøre lenger enn nødvendig for å stå på en ladeplass er det åpenbart at de har låst seg til tanken på at de skal parkere på elbilplasser, for det er jo plasser reservert for elbiler. Hvorfor skulle de ellers velge en elbilplass når det er mange andre ledige. De finner det helt naturlig, og har ikke tenkt på dette med strømbehov i det hele tatt. Jeg tror denne tankeløsheten forsvinner når man har opplevd rekkeviddeangst kombinert med ladeplasser som opptas av noen som ikke lader.  Det er en fantastisk vaksine for de hodeløse :)

Med andre ord - merk alle "elbilplasser" om til ladeplasser umiddelbart og start bøtelegging. Det pleier å hjelpe....
#11906
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Når får vi vinterdekkene våre?
torsdag 14. november 2013, klokken 20:54
Sitat fra: Balrog på torsdag 14. november 2013, klokken 14:48
1: Har noen fått levert Pirelli på felg i Oslo (i så fall VIN-nr)?

2: Sottozerodekkene som leveres er det S2 eller S3?

3: Evt. erfaringer med dem?

(Fullstendig umulig å komme gjennom på telefon, ingen svar på mail, tross purringer)

Vurderer hardt å kansellere...
Sottozero skal være series 2, men ikke sjekket i praksis. Flere trøndere melder at de fungerer bra på vinterføre, for det er glatt der oppe nå. Aner ikke om de har fått dekkene fra Tesla, eller om det er S3 kjøpt fra annen leverandør.
#11907
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: TMS Hvilke vinterdekk velger man?
torsdag 14. november 2013, klokken 20:46
Kanskje det rett og slett er bilens elektronikk som er så god at den holder god kontroll på bilen, selv med kontinentale vinterdekk? En antispinn som er ekstremt nøyaktig på å slippe korrekt effekt igjennom til hjulene? I testen jeg har lest gjør de det dårlig på is, og om Sottozero fungerer bra på is på Model S blir dette fantastisk for oss med Nokian R2, for ikke å snakke om Hakka 8! :) Blir vel reneste Pajeroen  :D
#11908
Hei,

Jeg driver for tiden å ser på hvordan jeg skal få til lademulighet der bilen står parkert på vinteren. Har et slitent elskap der som er modent for utskiftning, men det kan til nød fungere en stund til.

Først og fremst har det vært et svare strev å få elektrikere til å gi anbud på jobben.
Det jeg trenger er:
- Nytt skap i IP54 (antakelig). Dette koster rundt 2500,- hos Elektroimportøren
- 2x32A sikring med jordfeilbryter
- 32A cee stikk som plasseres på stolpen rett nedenfor skapet

Og det er det.
I skapet finnes allerede en 3x40A hovedsikring, og en hovedmåler (som riktignok har sett sine beste dager). Dette flyttes til det nye skapet. Det er ikke spenning på, så det gamle skapet er bare å rive rett ned.

I mitt hode bør materialene ende på rundt 6-7000,- for kabel, skap etc. Jeg har fått inn to priser, en på ca 18.000,- og en på ca 20.000,-. Og da er eventuell kost til Infratek holdt utenfor.

Er IP54 skapene hos Elektroimportøren billige, dårlige og uegnet for utendørs bruk slik at det er skapet som trekker opp i anbudene? Begge har bare gitt fastpris på nytt skap, så jeg ser ikke kost til selve skapet.

Skjønner ikke helt hvorfor anbudene kommer inn så høyt, for det er jo nesten ingen ting som skal leveres? Og det er ikke en komplisert jobb! Er det så drøyt påslag på materialer?

Har jo venner som er elektrikere og som sikkert kunne sett på dette, men jeg vil gjøre dette med dokumentasjon. Det er ekstremt viktig å ha stien sin ren når vi snakker lading av elbil!
#11909
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ultra Hi-Fi lydsystem vs ....lydsystem?
torsdag 14. november 2013, klokken 16:28
Sitat fra: taraquin på torsdag 14. november 2013, klokken 15:36
samt at forsterka støtfanger bak ikke er å forakte.
For de som vil beholde mest mulig av enden av bilen som deformasjonssone er en ekstra avstiving der å forakte :) Ettersom jeg ikke skal ha passasjerer inntil støtfangeren bak vil jeg helt klart foretrekke å ikke redusere deformasjonssonen der!
#11910
Humor og kanari / Sv: Nok en bra parkering..
torsdag 14. november 2013, klokken 15:25
Sitat fra: shb på torsdag 14. november 2013, klokken 15:09
Skulle lade på Flesland flyplass for 1 mnd siden. Det gikk ikke der sto også en svart Tesla uten å lade.
Sånn er det på Gardermoen også. Ladeplassene er alt for beleilig plassert, rett ved inngangsdøra :( Teslaer på rekke og rad som ikke lader. Pinlig pinlig.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA