Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Øyvind.h

#81
Model S 2013 - 2022 / Ny rekkeviddetest Tesla Model S
fredag 07. september 2012, klokken 08:17
46 mil rekkevidde med cruise delvis på 105km/t og AC på, og delvis på 90km/t med AC av.

http://www.motortrend.com/features/travel/1209_tesla_model_s_las_vegas/viewall.html#.UEmLR95NbWM.twitter

Performance-versjon med de største hjulene. 700 meter høydeforskjell på start og slutt (lavest avslutning), men med noen solide stigninger på veien.

Testen viste god rekkevidde, men jeg synes allikevel det var en ugunstig fremstilling av bilen. De droppet lading når de tok pause, og de kjørte unødvendig med ac av og vinduer åpne. Tviler på at økt vindmotstand med vinduene åpne er noe mindre ugunstig for rekkevidden enn å ha ac på, uten at jeg kan understøtte dette med målinger.
#82
http://e24.no/energi/norden-vil-flyte-over-av-kraft/20266015

Sitat: "Norske kraftprodusenter har lenge ivret for at Norge skal bli et grønt batteri for Europa. Men selv om det kommer flere utenlandskabler, er det slett ikke sikkert at våre naboer ønsker å kjøpe vår fornybare kraft.

Det vil slå negativt ut for deres fornybarregnskap, og hvis solen skinner og vinden blåser, kan det være at de heller vil selge til oss."

Blir kamp om å bli kvitt strømmen i fremtiden. Når husene våre blir mer og mer energieffektive er det åpenbart at alle må skaffe seg elbil så ikke strømmen flyter over :)
#83
Kjøretips / Kjøring langt under fartsgrensen
mandag 30. juli 2012, klokken 09:43
Hei,

Mulig jeg stikker hånden inn i et vepsebol her nå, men jeg lurer på hva folk synes om det å kjøre langt under fartsgrensen.

Autofil har nylig lagt ut en serie i tre deler hvor en Leaf skal kjøre 1200km tur-retur vestlandet. Underholdende serie, men den har noen viktige momenter ved seg. Disse er strømforbruk, hastighet og fartsgrenser. Flere ganger i serien ser man lastebiler som dundrer forbi, og selv traktorer passerer Leaf`en fordi Leaf`en holder tidvis ekstremt lav hastighet.

Det er et faktum at man på veien ikke skal være til hinder for andre, og det er selvfølgelig ikke tillatt å kjøre langt under fartsgrensen på veien dersom man er til hinder. Politiet ilegger bøter for dette, noe som innebærer at man eksempelvis ved å legge seg i 70km/t i 100-siden både kan bli bøtelagt og i verste fall bli fratatt førerkortet. Er det to felt, men lite trafikkert og oversiktlig vei er man ikke nødvendigvis til hinder så lenge folk kan kjøre lett forbi. Men ikke alle er komfortable med å kjøre forbi, og hva som er en sikker luke til forbikjøring vurderes helt individuelt.

Nylig hadde jeg en ubehagelig opplevelse i 100-sonen mellom Sarpsborg og Fredrikstad på vei mot Oslo. En Nissan Leaf lå i høyre felt i en fart jeg vil anslå til i overkant av 50km/t. Det var moderat trafikk, men Leaf`ens hastighet førte raskt til trafikkork fordi bilene i høyre felt måtte bremse så kraftig at de holdt for lav hastighet til å kunne legge seg ut i venstre felt uten å være til hinder for de som kom i venstre felt. Enkelte vil kanskje påstå at de som lå i høyre burde lest trafikkbildet bedre og lagt seg ut i god tid, men det er dessverre slik at ikke alle er like oppmerksomme bak rattet. Og trafikkmengden kan fort være så stor at det ikke vil være mulig å sømløst flette inn og ut av venstre felt for å kjøre forbi den som lager kork.

Jeg lå som vanlig i venstre felt i godt driv, men er såpass reflektert som sjåfør og medtraffkant at jeg normalt slakker av litt og blinker med lysene når jeg ser folk som har satt seg fast bak sinker i høyrefeltet for å signalisere at jeg gir dem plass til å legge seg ut. Denne gangen gikk det derimot så sakte i høyre felt at jeg bestemte meg for at de i høyre felt fikk vente til det ble ledig i venstre. Dessverre var nok enkelte i høyre felt så irriterte og desperate at de slang seg over i venstre felt selv om det ikke var plass til det, og jeg observerte et par "nære på" feltskift før Leaf`en ble borte igjen i bakspeilet. Og om jeg så to farlige feltskift kan jeg bare spekulere i hva som skjedde både før og etter.

Jeg mener helt klart det er uakseptabelt å ligge eksempelvis i 60 i snittfart der det er 80-sone, og noe lavere enn 75 i 100-sonen mener jeg også blir for drøyt (beskriver her gode kjøreforhold, ikke snødekte vinterveier). Samtidig forstår jeg at mange her på forumet er opptatt av fornuftig energiforbruk, noe som fører til at man holder en lavere hastighet enn man ville gjort i en ICE bil. I tillegg er begrenset rekkevidde noe som får folk til å måtte slakke av for å i det hele tatt komme frem. Jeg er selv opptatt av å sige litt opp i fart i nedoverbakker, og sige ned i fart i oppoverbakker for å få en fornuftig drivstofføkonomi. Men alt innenfor rimelighetens grenser!

I bunn og grunn koker det ned til om folk synes det er OK å lage kork og farlige situasjoner med bakgrunn i eget energiforbruk, eller om man selv må ta ansvar for at bilens rekkevidde holder til å komme seg helt frem i korrekt hastighet? Det kan påstås at det er den som kommer bak som skaper den farlige situasjonen, men det er jeg i hovedsak uenig i når man tar igjen en bil som konsekvent ikke forholder seg til fartsgrenser og kjøreforhold. Politiet er enig i at det normalt ikke er lov å kjøre langt under fartsgrensen.
Er rett og slett ikke batterikapasiteten god nok per i dag til at man kan bruke bilen slik samfunnet forventer? Det vil ta lang tid før enkelte elbilsjåførers kjøreadferd eventuelt blir så utbredt at den kanskje kan bli akseptert.

Interessant å høre hva andre tenker om dette. Inntil jeg får levert Tesla`en disponerer jeg tidvis en Leaf. Jeg er med andre ord ikke en erfaren elbilsjåfør, men jeg har hatt en del både korte og lange turer i Leaf`en som jeg mener gjør meg kvalifisert til å mene noe om dette  Blir det bare krangling i tråden får jeg heller be om at den slettes....
#84
Hei,

Etter mye om og men endte jeg i dag opp med å reservere en Tesla Model S. Det hele begynte egentlig med at faren min kjøpte seg Leaf for noen måneder siden, og etter noen turer i den har jeg blitt helt elbil-frelst. Om flere nye elbil-produsenter kommer på banen i løpet av et par år er jeg helt sikker på at dagens bilprodusenter vil få problemer dersom de ikke snur seg raskt! Jeg kjøpte nylig en 2012 modell Passat, og jo mer jeg leser om Tesla jo mer skuffet blir jeg over at blant annet VW henger så langt etter. Når Tesla leverer dette i 2012 burde jeg strengt talt kjørt en elektrisk Passat med 30 mils rekkevidde nå! Hva er det egentlig VW bruker så lang tid på......

Jeg tror situasjonen bensin/diesel kontra elektriske biler vil oppleve noe av det samme mønsteret som mobiltelefonprodusentene har fulgt de siste årene. Noe nytt kommer og redefinerer bransjen. Dette åpner muligheter for nye aktører, og resulterer i katastrofe for de som ikke evner å snu seg.

Nok om det.
Som nyfrelst tenkte jeg at elbil må jeg ha, og at Passaten får ryke. Jeg da en Leaf et par dager fra BNH (ettersom pappa er på ferie og ikke kan stille sin til disp) for å se hva det er mulig å få plass til i en slik bil. Jeg har kone, barn og hund, så det er ganske mye vi drasser med oss rundt omkring, samtidig som bilen i de fleste tilfellene bare brukes i nærmiljøet. Kona som har blitt glad i Passaten og dens fleksibilitet var ikke umiddelbart begeistret når jeg foreslo å bytte den ut i en liten Leaf, men jeg skifter biler oftere enn gjennomsnittet og hun gikk til slutt med på min retorikk rundt å redde verden/tenke fremtidsrettet på bekostning av god plass. Men før jeg kom så langt som til å bestille en Leaf dukket Tesla Model S opp i sidesynet.

Tesla Model S byr på alt vi trenger i en bil. God rekkevidde, god bagasjeromsplass (bra bak selv om det ikke er i stasjonsvognklasse, men det kompenseres gjennom bagasjeplass foran) og en pris som ikke er helt hinsides. Sprek er den også, så jeg ikke går lei av den etter noen måneder! Kjøper du en vanlig fossilbil betaler du mye i avgifter, og det varmer godt at hver eneste krone i hovedsak betaler for selve bilen og ikke til statskassen når du bestiller Tesla.
Det imponerer meg at produsenten Tesla kan komme ut av ingenting og levere disse produktene så raskt (ja jeg vet noen av dere har ventet på bilene i flere år, men når bare Nissan leverer en OK elbil blant de tradisjonelle bilprodusentene nå i 2012 virker det for meg raskt når Tesla plutselig kommer med den bomben jeg føler Tesla Model S er.

Selv om Tesla Model S ikke akkurat er noen billig bil var faktisk økonomi en viktig begrunnelse for valget. For noen år siden gikk plutselig bompengeprisen i Oslo opp fra makspris på 4000,- i året i fri-bruk abonnement til maksimalt 60 passeringer à 20,- i måneden. Dermed gikk utgiftene mine til bom fra 4000,- til 10-12.000,- i året. Irriterte noe grenseløst, men hva kan man gjøre. Årsavgiften har vel også bikket 3000,- i året, og drivstoff tror jeg min gjerrige Passat bruker 12-15.000,- i året på. Jeg går ikke inn på kjøreforbud-diskusjonen som herjet nylig, for den har ingen ting med min avgjørelse å gjøre, men det er jo en hyggelig bieffekt at bilen jeg etter hvert skal kjøre ikke slipper ut et gram forurensning i bruk :)

Oppsummert er altså bakgrunnen for mitt valg at jeg slipper å betale en haug med sure avgifter ved kjøp, sparer mye avgifter i bruk, den kan lades hjemme og alle andre steder det er strøm, bilen er et relativt fornuftig valg og den er sprek og moderne. Jeg hadde et gammelt mål om å kjøpe meg Porsche 911 før jeg fylte 30, men Model S`ens ytelser ser ut til å være så gode at jeg kan innfinne meg med den (blir 30 i slutten av 2013 og da er bilen forhåpentligvis levert).
Satser på at sluttsummen ikke ender noe særlig over 550", og jeg setter smertegrensen ved 600".

Så noen skeptiske tanker rundt Tesla:

1. Tesla er en liten produsent som opplever en eventyrlig pågang. Det er ikke utelukkende positivt. For det første kan det dukke opp feil og problemer med bilene som produsenten ikke klarte å forutse, og som påfører selskapet så store finansielle belastninger at det går dukken. Skepsisen handler altså om selskapets soliditet.

2. I Norge kommer Tesla Model S til å bli en populær bil fra en nisjeprodusent, men det vil den bare være så lenge den har en fornuftig pris. Det sier seg selv at vi ikke kan fortsette å kjøpe avgiftsfrie biler i lang tid, og når avgiftene kommer må enten bilene ha blitt rimeligere å produsere, eller så vil etterspørselen falle drastisk. Kan vi risikere å bli en gjeng på noen tusen stykker som kjører Model S her i Norge etter at forhandleren har lagt ned grunnet lav etterspørsel? Det vil jo føre til utfordringer rundt deletilgang, garantiarbeid etc. Fort opp og fort ned for Tesla?

3. Det skjer mye på teknologifronten for tiden. Tider med raske teknologiske endringer er det desto lettere å trå feil og kjøpe noe som gir massivt verditap. Jeg tror Tesla Model S er det motsatte, altså en god investering (i den grad bil er en god investering...)og et godt produkt for de som er tidlig ute. Men jeg har tatt feil før og kan ta feil igjen.


Det hadde vært interessant å høre andre reservasjonsholderes bakgrunn for kjøp av bil, samt hvilke utfordringer de ser ved kjøp av en Tesla Model S.

Ha en fortsatt strålende kveld!

Mvh.
Øyvind (28) fra Oslo
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA