Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - scoot

#1
Det internasjonale forumet for GWIZ er oppe igjen, her står det utrolig mye bra!

http://gwiz.myfastforum.org/

Dagens top-tip!
#2
Litt rart problem på Revaen om dagen, nå stopper den på 90%. Har ingen viftefeil, overtemp eller lignende men slik er status når den når 90%:

Ladestatus: C2 ( som må nå 57,6V for å hoppe over til C3 )
Vprog; 55,4
Vbatt; 55,3
Iprog; 40A
Ibatt; -8A

For meg så virker det som om laderen sitter og "venter" på at spenningen i pakken skal følge etter, men batteripakken klarer ikke bygge opp mer spenning når den kun trekker 8A. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal takle dette problemet, er det en idé å øke alle batterifaktorene med 5%?

Setter pris på kloke ord i denne saken.

Skal legges til at 1 av 10 ganger så fullfører den ladingen, uten at jeg kan forklare noen hvorfor.
#3
Tidlige elbiler: Reva / Brent batteripol = full stopp.
tirsdag 11. februar 2014, klokken 19:37
Japp, Søndag så døde Revaen på toppen av Fredrikstad brua, heldigvis på riktig side av toppen så jeg fikk rullet ned. Helt død, og jeg luktet svidd gummi med en gang. Rev ut baksetet og målte 2V på pakka, fikk ringt NAF og kom meg hjem.

Det som har skjedd kan du se under, bolten som er støpt inn som skrupol er altså smeltet helt ut av batteriet. Jeg vet ikke hvordan, og jeg er 99% sikker på at jeg etterstramte disse i romjula - men samme kan det være.

Helt tydelig at det har vært et problem en stund, siden jeg umiddelbart fikk MYE bedre rekkevidde med et nytt batteri, perset faktisk på første turen Halden - Frstad.
38Km og 48% SOC igjen når jeg parkerte, med 6.1-6.2V på hvert batteri. Og jeg holdt flat pedal nesten hele veien. Virker svært lovende at jeg faktisk kan få dratt ut over 5mil av pakka - og dette var rett etter vannpåfylling.
#4
Som topic sier, er dette normalt? Har kjørt normalt i 2 uker nå, men den vil ikke ha noe vann :P
#5
Tidlige elbiler: Reva / Reva og ladeproblemer - en kortfattet guide!
søndag 15. desember 2013, klokken 12:56
Hei folkens.

Etter å ha jobbet litt rundt min Reva i en god periode ( se Min tråd ) så tenkte jeg å lage en kortfattet guide til potensielle feilkilder med tanke på ladesystemet til denne bilen.

Først og fremst, slik lader bilen:

- Startfase, bilen kjører inn konstant 40A til batteripakken til batteripakken treffer 60A
I mellom dette og sluttfasen lades den noe penere
- Sluttfasen, en slags "miniutjavning" med lav strøm ( 5A ish ) for å fullføre toppladingen.


Dette kan påvirke ladingen:

- Batteritemperatur
- Temperatur i laderen
- Ventilasjon til batteripakken
- EMS kan også lese feil voltverdier og derhav kan SOC ( ladestatus ) bli oppfattet feil

Før du gjør noe som helst, ville jeg skaffet meg EMS Analyzer og en nullmodem USB-COM kabel for å få koblet meg til bilen, her vil du fort kunne se om noen av batteriene har forskjellige verdier, om SOC verdien stemmer med det teoretiske og om bilen står fast i ladingen og ikke vil videre til neste nivå.

Batteriene blir for varme - Har du fylt på nok vann? Fungerer ventilasjonsviften? Er ventilasjonskanalene tette?

Temperatur i laderen - Fungerer ladeviftene? Disse sitter rett bak bakskjermen, hvis du legger deg på bakken mens bilen lader skal du fint kunne høre hvor de ligger. Stikk inn en finger og sjekk om begge to fungerer. Dette er vanlige 80mm PC 12V vifter som koster en 50lapp.

Ventilasjon til batteripakken - Dette var synderen min. EMS er avhengi av et signal tilbake fra denne viften ( gul kabel ) på mellom 0-3V for å skjønne at viften fungerer. Hvis denne viften ikke gir dette signalet tilbake til EMS vil du aldri få ladet mer enn 76%, og i tillegg lader den med 5A så det tar skikkelig lang tid å få noe juice på bilen! Sjekk denne! Viften sitter i en kanal på bilens høyre side ( passasjersiden ), bak innerskjermen ved bakhjulet. Men kablingen ligger under baksetet, ved koblingsterminalene til motoren på passasjersiden. Fargene er Rød - svart og gul. Mellom GUL OG SVART / BRUN ( husker ikke helt i farten ) skal du ha ca 2.5V. Jeg hadde 5V - min vifte fungerer men gir feil signal!

EMS leser feil verdier - Her må du ha ut setene og tilgang til måleinstrument og få målt batteriene - samtidig som du korrigerer med EMS analyzer slik at faktorene BV1 - BV8 er korrekte i forhold til volten du måler. Faktoren er en 5 sifret desimal, små justeringer kan ofte være nok!


Diverse linker:
En god guide til batteribytte.
Lese batterispenning uten å fjerne setene
Batterirekkefølge 1-8

Håper dette kan være til hjelp for noen.
Takk til alle som har hjulpet meg!

Og hvis noen føler jeg har glemt noe, så skrik ut!


Magnus
#6
Model S 2013 - 2022 / TMS - interiørmessig en skuffelse!?
onsdag 06. november 2013, klokken 13:18
Med fare for å bli forevig bannlyst i denne delen av forumet så stiller jeg et kritisk spørsmål mtp på Tesla sin løsning av interiøret i Model S.

Jeg eier ikke en selv, men jeg har vært så heldig å fått prøvd en - samt beskuet den skikkelig.
Og jeg sitter igjen med disse følelsene:

Utvendig - lekker, rett og slett lekker.
Kjøreopplevelse - absurd, så mye krefter uten en motorlyd er for meg absurd. Men fantastisk morsomt og en meget imponerende kjøretur.

Så kommer mitt spörsmål, bemärkelse eller hva dere vil kalle det.

Interiørmessig syns jeg ikke det levde opp til resten av bilen, jeg syns interiøret blir litt billig, hvis det er lov å si.
Skjermen i midten er kanon, men for meg opplevdes den litt knotete i begynnelsen, men det er jo en vanesak. Det jeg derimot stusser på er valget av komponenter, til å skulle være en high-end bil som jeg antar skal gi merker som Mercedes-Benz, BMW og Audi ( altså tysk premium ) konkurranse så levde det ikke opp i det hele tatt.
Blant annet syns jeg det var en rar taktikk og ikke ha noen ordentlig form for midtkonsoll, plasten på dørene virker som stjelt fra en middels utstyrt Toyota og interiørlyset er jo kun en LED-pære dyttet opp i taktrekket. Stolene manglet sidestøtte og jeg savnet spesielt en funksjon som gir deg støtte under lårene foran ( som typisk BMW og Audi er veldig flinke til å få til ). Og hvis du skal bruke koppholderne, så blir vel armlenet egentlig ikke brukende?


Alt i alt, en fantastisk bil som jeg gjerne kunne tenkt meg, men er det bare jeg som er skuffet over interiøret? .
#7
Avansert: Batterier og Lading / Reva - ladeproblem - maks 70% SOC
torsdag 31. oktober 2013, klokken 09:46
Hei gutter!

Ladeproblem med min Reva, kliss ny batteripakke. Ladet til 100% SOC første ladning, nå stopper den på 70% SOC og det virker som laderen fortsatt går - men den går ikke oppover.

Mulige feilkilder jeg har tenkt på:

1. En av sensorkablene har slitt seg av?
2. I følge G-Wiz forumet vil den stoppe å lade tidlig hvis viften til batteripakken ikke funker - denne funket sist jeg sjekket, hører den i allefall når jeg plugger i bilen.


Noen idéer?
#8
Tidlige elbiler: Reva / Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!
tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:54
Jepp, i går hentet jeg meg en Reva. Den er fra 2009, og den er for tiden død.
Tidligere eier fikk beskjed fra verkstedet (envirobil) at en av batteriene var døde, og at pakken kunne "boostes". Jeg antar dette betyr sjokkladning av de eksisterende batteriene + bytte av det ene ødelagte.

Men forløpig er status:

1. Bilen er død, det skjer ingenting når jeg dytter i laderen. Er dette pga det ene defekte batteriet?
2. Noen god måte å kontrollere om laderen eventuelt er problemet? virker ikke som den slår inn.
#9
Tidlige: Buddy / Kewet / Andbefalninger ved nye batterier?
onsdag 18. juli 2012, klokken 11:01
Handlet en liten Kewet City-jet 5 i går, som hovedsaklig skal brukes til småkjøring rundt i byen så vi slipper å fyre opp bensin- og dieselbeista på jobben :)

Men den har en ganske så svak batteripakke, vi snakker vel toppen 20km før den er tom. Så vi ønsker og oppgradere dette. Jeg vil tro det sitter blybatterier i bilen, hva bør vi gjøre ? Kjøpe ny blypakke, eller oppgradere ?

Noen som har en "guide", andbefalning og/eller link til noen som selger disse batteriene.
Er helt fersk på elbil, har prøvd å søke litt på forumet men har ikke funnet stort.

Magnus
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA