Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - scoot

#1
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
fredag 03. februar 2023, klokken 14:14
Sitat fra: heiho på fredag 03. februar 2023, klokken 14:02
Sitat fra: filtvet på fredag 03. februar 2023, klokken 12:38
Snakket med en bilforhandler som mente at det var "umulig" å få innbytte nå.

Betalte 507.000 i desember 21 og nå er den sikkert mulig å selge for ca 400´ Garantert mitt dyreste bilkjøp foreløpig :)  Men jeg har sikkert spart 10.000 i drivstoff....

Hvorfor ønsker du å selge nå? Har aldri vært noe god investering å kjøpe ny bil for så å selge ett år etterpå.

Har jo vært et par år nå hvor det faktisk har vært en OK investering da - men det har jo vært et helt irrasjonelt bruktmarked riktignok. Er nok slutt på det nå.
#2
Sitat fra: keepitsimple på tirsdag 17. januar 2023, klokken 14:27
Jeg forstår ikke prisene på finn. De er jo omtrent 50 000 for mye på mange av dem. En bil ligger på 528 000, hvilket vel kanskje er ok for de som bare må ha bil på dagen.
Det er veldig få biler som blir solgt, ser at det er èn forhandler som har huket 4 biler solgt omtrent på samme tidspunkt - noe jeg syns er litt suspekt.

Liten bevegelse i markedet gjør at prisene kommer til å droppe ytterligere, personlig ser jeg for meg en 2022 Y LR med ca 20 000km i prisleiet 420 - 440. Det er i allefall det jeg personlig ville vært villig til å betale.
#3
Bestilling og levering / Sv: Hvordan sikre seg bil fra Berlin?
tirsdag 17. januar 2023, klokken 07:10
Sitat fra: JEG på mandag 16. januar 2023, klokken 23:34
Siden jeg akkurat leste den tråden (og alt eder i den), så konkluderte man vel med at det er varme i rattet, da det ikke finnes noen biler som er levert uten - også 2023 modeller.

Rart med slike rykter.

Siden jeg først kommenterer: Hvordan er det med SR-versjonen og produksjonssted?
SR RWD produseres utelukkende i Kina hvis jeg ikke husker feil.
#4
Spennende å følge utviklingen på bruktmarkedet, spesielt for oss som vegret litt for å bestille før nyttår - kan jo se ut som det å vente faktisk kan lønne seg.

Ser jo at 21 modeller med 30k på telleren beveger seg mot 450k. Jeg tenker umiddelbart at disse modellene må lenger ned, spesielt med tanke på km - nyttelast - og at det nå er "kort vei" opp til en splitter ny bil. Med dagens litt tråe bruktmarked bør vel de eldste bilene med litt km ned mot 400k. 100k verditap på 2 år er jo regnet som normalt i et funksjonelt bruktmarked, men Tesla har jo alltids vært et unntak. Men er vel første gang ( noensinne ? ) man kan bestille en Tesla og få den levert på under 3mnd.
#5
Model 3 / Sv: Kraftig økning av antall brukte modell 3 til salgs nå
mandag 28. november 2022, klokken 15:44
Den annonsen har allerede ligget ute en uke ish uten et bilde eller en oppdatering. Jeg tviler på den er revet vekk fra markedet slik selger legger det frem, det er ikke et så stort hopp til neste bil som heller ikke er solgt enda.

Følger godt med på TM3 om dagen, da jeg skal anskaffe en i løpet av vinteren siden regjeringen ønsker å ødelegge fordelen ved å ha elektrisk firmabil :-)  Kan ikke si jeg registrerer at di blir revet vekk umiddelbart, så prisene bør naturlig nok lenger ned i takt med at kjøpekraften synker ytterligere utover vinteren. Dette er riktignok mitt objektive synspunkt, så får vi se om det stemmer eller ei.
#6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: V2l
tirsdag 21. desember 2021, klokken 12:10
Det korte svaret her er NEI. Dette er på ingen måte okay, og potensielt livsfarlig hvis du kobler spenning på et støpsel som du stikker inn i en stikkontakt for å fore anlegget med strøm. Tenk hvis noen kommer og drar ut denne og kommer nær pinnene på støpselet? Da blir det 230V rett i hånda, og dette er en av hovedgrunnene til at det finnes HUN/HAN plugg og støpsel.

1. Det vil funke, men det er ikke innenfor.
2. Husets jordelektrode er ikke utkoblet selv om du tar sikringen, så anlegget vil fortsatt ha jord - bilen har ikke jordet uttak i V2L, og skal egentlig ikke reagere nevneverdig på dette. Men siden du nå får spenning fra en bil - og har jordelektrode som også har spenning mot faser fra netteier kan det bli potensialforskjell på anlegget innvendig som kan forårsake berøringsspenning mellom annet jordet utstyr - siden de nå er forsynt fra to forskjellige forsyninger.

Den eneste måten en slik løsning kan funke SIKKERT på er hvis huset og bilen er beregnet for det, og det er det ikke i dette tilfellet - hverken eller. ( jeg snakker batteribanker, inverter og ordentlig kobling mellom nett-spenning og det man trekker fra bil/batteribank ) Dropp det!
#7
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 winter test
tirsdag 07. desember 2021, klokken 11:56
Tilgang til varme i seter og ratt har en snarvei på klimakontrollen. Trykk på "warmer" så kommer det opp direkte på skjermen :)

Startknapp kan ikke deaktiveres.
#8
Core selges i utgangspunktet ikke i Norge, de som ligger på finn er gråimport ( så pass på garantimessig, her gjelder vel ikke samme betingelser som biler levert fra importør i Norge? ). Så vidt jeg har forstått er en del av disse bilene også uten varmepumpe, da dette er tilvalg i mange land. Hadde du fått tak i en Core under 400k så kan det rettferdiggjøres, men en Core AWD til 500k ? Lukter verditap herfra til månen :)
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 er klar
søndag 31. oktober 2021, klokken 21:45
Det sier seg selv at du ikke får mye rabatt på Ioniq 5 for tiden... Det er jo nesten den eneste nye elbilen du faktisk kan få kjøpt ny for tiden uten å måtte vente til 2023 for å få den levert.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Kampanjerente på RWD - yay or nay?
mandag 18. oktober 2021, klokken 12:42
Sitat fra: RJK på søndag 17. oktober 2021, klokken 22:58
Sitat fra: scoot på søndag 17. oktober 2021, klokken 14:07
RWD er også godkjent for 1600kg på kroken :-)
Ikke i følge den linken til spesifikasjoner som jeg la ved over, som er på Hyundais hjemmesider. Så her trenger vi mer kjøtt på beina (dokumentasjon i form av lenke eller skjermbilde), før ihvertfall jeg er med på at de kanskje har lagt ut feil info på sine egne hjemmesider.
Sikker på ikke den oversikten er gammel? Jeg vet det var usikkerhet rundt dette rundt lansering, men er en stund siden det ble spikret 1600kg typegodkjenning selv med RWD LR. Nå fikk vi jo også bekreftet det med en ferdig regga bil. Vi får 2stk RWD denne uken, og vi er blitt forsikret om at det er 1600kg som gjelder. ( firmabiler, så er kjekt og kunne hekte på så mye som mulig ).
#11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Kampanjerente på RWD - yay or nay?
søndag 17. oktober 2021, klokken 14:07
RWD er også godkjent for 1600kg på kroken :-)
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har fått bekreftet produksjon?
fredag 11. juni 2021, klokken 12:19
Sitat fra: Rusalka på fredag 11. juni 2021, klokken 12:07
Det er mye som kan bestemme leveringstidspunkt: Vi byttet i vår farge fra velvet red til artic silver. Da sa selger etterpå at det ville fremskynde levering med flere uker .....

Min selger sa at farge ikke spilte noen rolle. Poenget er at det er for dårlig informasjon og for dårlig system. Rett og slett svakt.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har fått bekreftet produksjon?
fredag 11. juni 2021, klokken 10:43
Sitat fra: Bigdrago på torsdag 10. juni 2021, klokken 15:08
Sitat fra: scoot på torsdag 10. juni 2021, klokken 15:02
Jeg har vel forstått det slik at det er null køsystem. Vi venter på en standard IV80 bestilt i Mars, og leser jo stadig på FB om personer som har bestilt bil lenge etter oss som får biler utlevert i disse dager. Vår har fortsatt ikke fått bekreftet produksjon. Leser også om flere som har bestilt lenge før oss, som heller ikke har fått bil.


Jævlig svakt opplegg fra Skoda sin side spør du meg, man må tydeligvis bestille èn spesifikk type bil hvis man skal ha den kjapt.

Antar du har bestilt ekstrautstyr og det påvirker leveringstid.
Fikk vite av selger i dag at iv80x starter uke 28. Med alt tilleggsutstyr får jeg kanskje bilen i desember.
Absolutt ikke, bilen er nesten uten ekstrautstyr ( firmabil ) og kun med utstyr selger mente ville sørge for at bilen kom FORTERE enn uten.
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Skjermbilder av Enyaq Appen - Android
torsdag 10. juni 2021, klokken 15:04
Sitat fra: esas på torsdag 10. juni 2021, klokken 14:22
Sitat fra: large på torsdag 03. juni 2021, klokken 00:35

Den gav 8,3 kW slik jeg så det, så hvis bilen faktisk utnytta 3 faser var ikke det så mye å rope hurra for. 1 fase 32A gir 7,4kW og er ett "tryggere" valg mtp varmgang for IT nett, ref https://www.emobilitynorway.com/post/3-fas-lading-p%C3%A5-230v-it-nettet

Dette ser jo helt riktig ut. Bilen benytter strengt tatt bare to faser og teoretisk makseffekt blir da 8,5kW (32A x sqrt(3) x 230V). På Tesla M3 burde du klare å få ut det fulle potensialet til ombordladeren på 11kW da denne selv kobler om til trekantkobling.

Forøvrig mener jeg det er tryggere med 3-fas IT med tanke på varmgang så lenge du har en laderobot som er designet for formålet, måler strømmen på alle tre fasene og styrer etter fasen med høyest strømtrekk. F.eks Easee.
Korrekt, problemet med varmegang som er nevnt hyppig i media den siste tiden gjelder ved 3-fas lading via metoder som ikke er designet for dette formålet.
Det vil ikke være større risiko for varmegang på en Enyaq hvis man lader 3-fas på f.eks Easee sin boks, L1 (som da er tilkoblet N-leder i bil) vil trekke like mye på 1-fas som på 3-fas siden det er denne fasen som begrenses av ladeboks uansett. ( siden den trekker mest amp )
#15
Skoda ENYAQ / Sv: Noen som har fått bekreftet produksjon?
torsdag 10. juni 2021, klokken 15:02
Jeg har vel forstått det slik at det er null køsystem. Vi venter på en standard IV80 bestilt i Mars, og leser jo stadig på FB om personer som har bestilt bil lenge etter oss som får biler utlevert i disse dager. Vår har fortsatt ikke fått bekreftet produksjon. Leser også om flere som har bestilt lenge før oss, som heller ikke har fått bil.


Jævlig svakt opplegg fra Skoda sin side spør du meg, man må tydeligvis bestille èn spesifikk type bil hvis man skal ha den kjapt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA