Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - edyrli

Sider: 1 ... 41 42 [43] 44
631
Avansert: Konvertering til elektrisk / Sv: Modellflybatterier i elbil
« på: Lørdag 10. Desember 2011, klokken 23:23 »
Dette er LiPO batterier. Jeg bruker disse i helikopteret mitt. Det er heftige saker, men kan ikke si noe om hvor mange cycler de tåler. Bakdelen er i midletid at LiPO er særdelers utabile saker, de kan selvantenne uten forvarsel og skal ALLTID lades i flammesikker ladepose. Skal du bruke 160 av disse i en bil vil du sitte på en tikkende bombe og bør han en rimelig eksplosjons sikker batterikasse.

http://www.youtube.com/watch?v=z3o_2mwRPdw

632
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Min erfaring med Reva etter to år.
« på: Torsdag 08. Desember 2011, klokken 09:51 »
Veldig mye bra informasjon her!
3-6 mil om dagen i 2 år. Høres veldig bra ut, hvor mange km har du kjørt batteriene? Hvilke batterier har du? Dynex, Trojan, Global eller andre?
Det er interessant med all batterisnakk, siden om Reva er bra økonomi for det meste står og faller på hvor lenge man kan ha batteriene.

633
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Reva
« på: Mandag 28. November 2011, klokken 10:11 »
Er det strøm på bilen? Dersom batteriene er fullstendig utladet kan de få problemer med å ta i mot lading.

634
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Ytelse i kaldt vær Reva i ?
« på: Lørdag 26. November 2011, klokken 21:55 »
Kjekt å dele litt erfaringer. Min er 2009, gått 4200 nå.
Kommer meg fram og tilbake til jobb uten å lade (ca 20 km), men da begynner det å lukte litt råttent på slutten. Tydelig at en av blokkene begynner å gasse når jeg nærmer meg 50%. Får jeg fast ladeplass på jobb kan jeg nok kjøre en stund til på batteripakken. Hvis ikke får nok RE-EL en byttejobb ganske snart :)

635
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Ytelse i kaldt vær Reva i ?
« på: Fredag 25. November 2011, klokken 09:02 »
Generelt synes jeg den er litt svak i forhold til andre Revaer. Jeg merker også den går merkbart dårligere ved 50% SOC enn når den kommer rett av laderen. Det er nok fordi noen av blokkene begynner å miste spenning før resten av pakken. Når det gjelder opp bakker så varierer jo dette i forhold til bakken. alt ifra 25 til 45. Etter en prøverunde i går å gikk farten opp samme bakken fra 40-45 til rundt 35 når jeg hadde mindre strøm igjen.

636
Tilbud og etterspørsel av tjenester / Sv: Ombygging av Reva til Li-FePO4
« på: Torsdag 24. November 2011, klokken 08:57 »
Bly,
Gjør dere noe for å kompensere for lavere vekt? Nye dempere/fjærer? Eller setter dere i nok lithium til å komme opp i vekta til bly?

637
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Ytelse i kaldt vær Reva i ?
« på: Onsdag 23. November 2011, klokken 10:25 »
Mange takk for det. Jeg skal prøve dele litt erfaringer etterhver som jeg får kjørt litt mer.
Jeg mistenker jeg mister en del spenning på batteriet under last. Toppfart er ikker mer enn rundt 70 nå. RE-EL kunne bekrefte at minst 3 blokker er svake, men jeg skal ta en liten logg selv og se hvilke spenninger jeg har under last.

638
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Ytelse i kaldt vær Reva i ?
« på: Mandag 21. November 2011, klokken 14:26 »
Da har jeg også fått bilen min. En strøken 2009 modell gått 4000 km. Batteriene er nok ikke helt tipp topp så et batteribytte skjer nok om ikke så altfor lenge. Siste status fra RE-EL er at lithium kitet sannynligvis er mange måneder unna fortsatt. De trengs nye dempere da bilen blir mye lettere og disse er ikke satt i produksjon.
Jeg kommer nok til å sette inn ny blypakke da jeg ikke tror jeg kan vente.

Selv om jeg ikke kan stole helt på rekkevidden er det en fantastisk underholdende bil å kjøre :)

639
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Ytelse i kaldt vær Reva i ?
« på: Onsdag 02. November 2011, klokken 19:46 »
Det hjelper å sette på diesel varmer ca 1 time før kjøring.
Tenkte litt på det, men var på hvor mye effekt det hadde.
Uansett ikke dumt å prøve når det er på det kaldeste i vinter.

640
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Ytelse i kaldt vær Reva i ?
« på: Mandag 31. Oktober 2011, klokken 10:16 »
Da høres det ut som det ikke skal være noe problem. Antar du kjørte med GEL/AGM batterier? De våte blybatteriene har vel sannsynligvis liknende kaldtvær egenskaper. Jeg jobber på forus. Helt utrolig at det ikke er flere ladeplasser på forus når vi tenker på hvor mange arbeidsplasser som befinner seg her. Skal stavanger/sandnes øke elbil bruken så må vel forus være en av de viktigste satsningsområdene!?

641
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Ytelse i kaldt vær Reva i ?
« på: ſøndag 30. Oktober 2011, klokken 17:00 »
Stemmer det med oppvarmet batterikasse ja. Men var litt usikker på hvordan blybatteriene liker og stå hele arbeidsdagen uten varmen på.

642
Tidlige elbiler: Reva / Ytelse i kaldt vær Reva i ?
« på: ſøndag 30. Oktober 2011, klokken 16:26 »
Jeg er i ferd med skaffe meg en Reva i. Jeg er litt usikker på ytelsen i kaldt vær. Så lenge den får stå på lading og batterivarmen er på så har jeg fått med meg at det ikke er noen problemer. Men mitt kjøremønster blir:
Lading hjemme -> Kjøre 10km til jobb -> Parkering uten lading på jobb -> 10km hjem igjen.
Hvordan vil batteriene fungere i vinter med kuldegrader ned mot -10? (Jobber i stavanger så blir ikke noe særlig kaldere)
Kan være jeg får fikset meg litt lading på jobb, men det er noe usikkert.

Det hadde vært fint å høre noen erfaringer.

643
Avansert: Batterier og Lading / Levetid på LiFePO4
« på: Lørdag 17. ſeptember 2011, klokken 03:36 »
Jeg regner med dette allerede har blitt diskutert en hel del. Men alikevel så prøver jeg å finne noen gode anslag på hva vi kan forvente oss av levetid på LiFePO4 batterier.
Hvis jeg anslår totalt 2000 cycles levetid.
jeg kjører 25 km daglig i snitt. Igjen lader annenhver dag så får vi:
2000 cycles / (365/2 ladinger i året) = 10.95 år
50 km * 2000 cycles = 100.000 km

Kan LiFePO4 virkelig være så bra eller er det en masse ting vi må ta hensyn til i tillegg? Utladninghastighet, temperatur, ladehastighet, utladning/ladnings prosent.


644
Rogaland elbilforening / Sv: Chademo hurtiglading i Rogaland
« på: Fredag 16. ſeptember 2011, klokken 21:34 »
Mange takk for oppklaringen  :)
Antok selvsakt at alt hørte til hurtigladeren!

645
Rogaland elbilforening / Sv: Chademo hurtiglading i Rogaland
« på: Fredag 16. ſeptember 2011, klokken 20:02 »
Finnes det standard ladestikk på jærhagen? Jeg sirkulerte runt i parkeringshuset uten å finne. Hvis det kun er hurtiglading så kan jeg sende en oppdatering til Nobil om dette.

Sider: 1 ... 41 42 [43] 44