Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - edyrli

#631
Kjøp og salg av deler og utstyr / Sv: Looking for reva motor
søndag 15. september 2013, klokken 01:40
I did buy a reva ac motor from Tommy at http://www.reelas.no/
Maybe he can get one for you.
#632
Lading av Tesla / Sv: Forbruk av strøm i praksis
tirsdag 10. september 2013, klokken 11:33
Er dette fra stikk til hjul? Jeg ser på mange biler er stikk til hjul vesentlig høyere da det går strøm til oppvarming av batteri, kupe, tap i lader og tap i batteri under lading.
Det kan være interessant og sammenlikne avlest forbruk med antall kWh ladet.
#633
Rogaland elbilforening / Sv: Ladestasjonen på Høgjæren er nede!
onsdag 21. august 2013, klokken 14:44
Noen som vet om det er 16A lading her også?
#634
BMW i3 / Sv: Range extender
fredag 02. august 2013, klokken 13:27
Ut i fra de opplysningene som kommer fram her bør i3 med range extender kunne registreres på samme grunnlag som Kangoo med range extender. Dersom de ikke har revidert regelverket så bør denne muligheten fortsatt være åpen.
Det er bare å krysse fingrene og håpe på det beste.
#635
Sitat fra: Tommy på fredag 02. august 2013, klokken 09:51
Levetiden regnes som lengre, siden en stor årsak til problemer med batterier som krever fylling er at kunden faktisk glemmer å fylle og dermed kjører dem tørre.

Når det gjelder pris så kommer et batteribytte på 20.000 inkl mva og montering og det er ikke dyrt.
Det er 2 år garanti på batteriene, 100% første året og 50% andre året.

Om man da begynner å se hva en bil med lithium batterier koster å bytte batteri på etter 5-8 år etterpå ja så er ikke 20.000 så dyrt.

Dette var mye bedre enn fryktet :)
10kw motor og 96v batteripakke gir relativt snille strømtrekk og igjen gjør sitt til at levetiden blir lenger.
Revaen har jo 13kw motor på 48v  :o....
#636
Bilen var kjempetøff den, men er litt skuffet over at det er bly batterier.
Jeg vil anta levetiden er som på Reva/Buddy dvs 2-5 år, så km kostnaden kan bli høy dersom man har et kjøremønster/laderegime som er tøff for batteriene. Siden batteriene er vedlikeholdsfrie så er det enten GEL eller AGM. Jeg håper jeg tar feil, men er redd kostnaden for bytte av 8 x 12v120Ah GEL/AGM er litt stiv.
For mange kan Blybatterier fungere greit, men jeg er redd fordommer mot blybatterier samt frykten for pris ved batteribytte kan legge en demper på salget.
#637
Dette ser lovende ut. Jeg tror det bør være et bra marked for små rimelige bybiler da dette er et segment som i praksis ikke er dekket. Buddy, Tazzari og Smart electric er for kostbare. De er nesten oppe i prisen for en trilling.
Axiam City og diverse kinabiler er for svake da de gjerne ikke har mer en 4kw motorer.
Da står man igjen med Mahindra e2o men når europaversjonen av denne kommer er jo høyst uvisst.
#638
BMW i3 / Sv: BMW 3i til Norge i november 2013?
torsdag 11. juli 2013, klokken 08:18
Det kan muligens se ut som range extenderen faktisk er en range extender som kun går i gitte situasjoner likt som i Renault kangoo. Dersom det er tilfelle blir bilen avgiftsbelagt som en ren elbil.

Noen som vet eksakt hva som må oppfylles for at det er en ren range extender og ikke en hybrid?
#639
Avansert: Batterier og Lading / Sv: bytte batterier i kango
onsdag 10. juli 2013, klokken 12:32
Her er den gamle tråden om dette.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8094.msg94532.html#msg94532

Er snakk om 115.000 for ca 150km.
#640
Odyssey er et AGM batteri. AGM er teknologien som blir brukt (Absorbed Glass Mat).
Det virker som det er mest vanlig med Odyssey eller Hawker i Buddy. Jeg har ikke erfaring med noen av dem, men det virker som om begge er bra batterier.
#641
Den 2005 bilen bør du nok styre unna. Når den er så gammel betyr det bl.a. at den har DC motor med børster og ikke AC og trommelbremser foran. Den billige 2010 bilen er veldig bra kjøp tror jeg.

Dårlige batterier blir litt dårligere om vinteren men batterivarmeren på reva gjør at problemet ikke er så stort.

Forskjellen mellom de batteriene er at Buddy bruker AGM batterier som ikke trenger vedlikehold. Reva bruker våte blybatterier som trenger vannfylling. Hvilke som er best tror jeg ikke du finner noe fasitsvar på, men AGM er litt dyrere og gir gjerne litt bedre rekkevidde siden AGM tåler bedre høye strømmer.
#642
Enig med at buddyen ser ut som et bra kjøp. Spesielt som de nye AGM batteriene er orginale og ikke en rimeligere erstatning.

Alternativt kan du kjøpe en Reva med defekt batteripakke og bytte selv. Da er du sikker på batterier som er tipp topp.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42689349
Hvis du skal innom danmark i sommer så får du batterier til Revaen hos Norjysk Akkumulator for 10800. (8 stk Trojan T-125)
#643
Høres ut som Reva er en super bil til ditt bruk. Kjøp en så ny som mulig så blir det minst mulig klatt. Ser det ligger 2010 og 2011 modeller på finn til ca 50.000. Med så kort reise vil batteriene kunne holde lenge.
Diesel varmeren blir fort varm. I tillegg har den timer så du kan programere den til å starte hver dag noen minutter før du skal ut å kjøre.
Batteri varmeren er god så du merker ikke noen vesentlig forskjell om det er kaldt. Den varmer kun når den lader, men siden det er 250kg med bly og syre så tar den rundt et døgn før batteriene blir kalde. Ikke noe problem å stå 10 timer uten lading.

Jeg har kjørt ca 13.000km til nå i Reva og er fortsatt kjempefornøyd.
#644
Tidlige elbiler: Reva / Sv: Dieselvarmer?
fredag 28. juni 2013, klokken 14:36
Hør med Tommy rasmussen hos REEL (http://www.reelas.no/) om han har noe brukt liggende.
Ellers så kan du høre med enviro bil eller din lokale båt forhandler. Eberspraecheren som står i Revaen er en standard diesel varmer.
#645
Kangoo / Sv: kango å rekkevidde forlenger
mandag 17. juni 2013, klokken 13:54
Sven Erik,
Er det din bil?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42261121
Ser ut som du fikk tak i Kangoo med rekkevidde forlenger til slutt.
Fungerte det ikke så bra siden du selger den igjen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA