Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - edyrli

Sider: [1] 2 3 ... 44
1
MAXUS (SAIC Maxus Automotive Co., Ltd.) / Sv: Euniq 6
« på: Mandag 17. Januar 2022, klokken 16:20 »
Ser helst at min neste bil har en nyttelast på 5-600 kg, men har funnet ut at utvalget i elbiler er marginalt med et slikt kriterie.
Model Y + MEB bilene (avhengig av utstyr) er vel der.
Modell Y har så langt jeg kan se 315 kg nyttelast i tillegg til fører.

2
MAXUS (SAIC Maxus Automotive Co., Ltd.) / Sv: Euniq 6
« på: Mandag 17. Januar 2022, klokken 09:29 »
Ser Euniq 6 er ikke den eneste bilen med lav nyttelast. Teslamodell 3 har 264 kg. Men dette er jo en mye mindre bil. Men Tesla Modell Y som kjemper i samme segment om de samme kundene har 315 kg.

3
MAXUS (SAIC Maxus Automotive Co., Ltd.) / Sv: Euniq 6
« på: ſøndag 16. Januar 2022, klokken 17:56 »
Det høres jo i første omgang lite ut. Men er det noen som har veid en full ferieoppakning?
På en vanlig flyferie er det vel typisk 30kg på en koffert. For en familie på 4 er det da snakk om 120kg for disse 4. Du vil fortsatt ha 205 kg igjen å fylle i. Kone og unger er kanskje 150 kg? Forsatt er det litt å gå på.

4
EQS / Sv: Bestilling og levering av EQS
« på: Onsdag 12. Januar 2022, klokken 16:04 »
Om det er en reell Mercedes S-klasse er1M på ingen måte dumt sammenliknet med Model S for 700. Det er to helt forskjellige klasser av biler, selv om mange specs på papiret er like.
Nå har vel Modell S nye priser? Tek skrev i oktober at Modell S nå begynner på 979.990. Da tror jeg det blir enda flere som heller går opp til EQS.

5
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
« på: Torsdag 16. Desember 2021, klokken 13:39 »
200 0000 kr som er ca 50% påslag for å frakte en bil over fra Kina er for mye, og ikke noe de vil kunne opprettholde over tid. Det er ca 300 elbilprodusenter i Kina med stort og smått, og med slike marginer vil "alle" prøve selge biler i Europa, og konkurransen vil presse marginene ned.
Hvis det er slik at RSA ved å ta for stor margin gjør at BYD selger veldig få biler i Norge er det neppe i BYD interesse å fortsett med RSA som importør. Slik som prisingen er nå overlater de i alle falle de store volumene til Tesla.

Det er mye, men er det riktig? Hva er kilden for prisene? I kina kommer jo Tang med Single og Dual motor, og flere utstyrsnivå. Nesten umulig å finne oppdaterte priser. Men finner en plass: Price: 284900-384900yuan
Vi kan nesten anta a modellen RSA importerer er i det øvre området som da betyr 384900 yuan som blir 541595 nok. Vet heller ikke om dette er med eller uten kinesisk subsidie. Men det indikerer iallefall at utsalgsprisen i kina i forhold til norge ikke er 200.000.

6
Tang EV600 / Sv: BYD tang på vei til Norge
« på: Torsdag 16. Desember 2021, klokken 10:31 »
Jeg klarer ikke se helt at den er priset feil dersom vi ser på det norske markedet isolert sett. Plass, Comfort, Opplevd kvalitetsfølelse og ytelse ligger godt over alle kompakt SUV'ene. Enyac, Ionic5, Mach-e osv. Mener den er nærmere (Fat)E-Tron, iX, Modell X. Bl.a.
For min egen del har jeg 4 unger, og et krav til 6 seter gjør at du sitter igjen med BYD Tang, Hongqi E-HS9, Nio ES-8 og Tesla Modell X. (Det finnes jo varebiler også med det kan heller ikke sammeliknes.)
Av disse er BYD Tang priset lavest.

Tenker at dersom salget går tregere enn forutsett er det først og fremst skepsis til nytt merke, skepsis til kinesiske biler, Politisk standpunkt og dårlig markedsføring fra RSA.

7
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til småbarns familie på 5
« på: Torsdag 09. Desember 2021, klokken 13:58 »
Så langt virker det som et bra kjøp, men hvor bra det var vet vi gjerne ikke før om 5 år når garantien går ut.
Men for at de nye merkene skal klare ta markedsposisjoner må de overbevise. Jeg tror kundene er mye mindre tilgivende agående feil og problemer fra et ukjent merkenavn enn et etablert. Så håper de kommer til å strekke seg lagt for å få tilfredse kunder.

8
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til småbarns familie på 5
« på: Onsdag 08. Desember 2021, klokken 11:27 »
Det er sikkert flere biler som kan passe for dere, meg jeg kan alikevel svare basert på mine erfaringer.
Vi hadde mye færre valgmuligheter siden vi hadde 4 unger vi skulle få plass til. Endte opp med BYD Tang, og jeg tror den fyller allere kravene dine utnatt muligens anlegget. Det skal være tunet av Dirac som ikke er noen er noen nykommere i lydverden akkurat, men alikevel trenger man å skru litt på EQ for å få det til å låte greit. Har man en bra lydkilde, slår av DiracLive og skrur opp bassen så funker det for meg.
Ellers er bilen kjempekomfortabel og rolig bortsett fra noe hjulstøy. Litt romling fra 22 tommerene og litt summelyd fra vinterdekkene.
Plassen er ekstremt bra. Spesielt som man ikke bruker 3dje seterad og skyver setene helt bak.
Rekkevidden har jeg ikke fått testet nøyaktig, men den oppgitte på 400km er et greit snitt vil jeg tro. Kommer vesentlig lenger på sommeren og mindre nå om vinteren. Bilen går noe helt latterlig og man har mye mer krefter enn man trenger, men gøy er det.
Ladehastigheten er godkjent for min del. Med varmt batteri topper den på rundt 116kw men holder relativt høy lenge. Ladingen går selvfølgelig ned om batterier er kaldt.
Våres endte opp på 670 med: Metallic lakk, 22 tommer sommerhjul(standard), 20 toms vinterhjul på Nokian Hakkepelitta R3 SUV, Taktativ, hengerfeste og gummimatter.
De 2 ekstra setene skal ikke undervurderes når ungene blir store nok til å ville ha med venner eller man får besøk av familie.

9
MAXUS (SAIC Maxus Automotive Co., Ltd.) / Sv: Euniq 6
« på: Lørdag 27. November 2021, klokken 12:08 »
Når man skal mate en egen importør satsning (xpeng)og en hel forhandlerkjede fet på fordums glans av leasete Outlandere, da trenger en litt margin...
Bare en kort kommentar. Det er Motor Gruppen / Motorforum som har Mitsubish og Xpeng.
Men det er RSA Bil som har Maxus.

10
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
« på: Lørdag 27. November 2021, klokken 12:03 »
3 dje rad fungerer super for oss iallefall. Ungene er 8, 11, 14 og 17. Gulvet er høyt i bakerste, så mest det som gjør at det ikke fungerer optimalt for voksne. Jeg med mine 178 kommer meg greit inn, men vil nok anslå at de bakerste setene fungerer best dersom man er under 170.

11
Elbiler i media / Sv: Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 14:28 »
HongqiE-HS9 kan selvsagt og være med på listen, selv om jeg holder en knapp på EQS.
Jeg tror ikke Hongqi klarer levere biler før på nyåret. Da havner de ut av kåringen sånn jeg forstår det.

12
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 09:56 »
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.

Du har glemt nio es8 og samt model y hvis 7 seter konfig kommer noe gang.
Skal ikke disse varebil heller ja de fleste er ganske spartane men eqv er ganske komfortabel og man sitter høyt.

Jeg hadde ikke glemt NIO ES8 men fant først ikke noe informasjon om taklast. Ser nå den kan ha 75 kg.
e-traveller og Zafira e-life er også biler jeg så litt på, men nå har jeg kjørt 9 seter noen år så ønsket noe som gav litt mer kjøreglede.
Ref. krangelen over så ender man uasett opp med kinesisk bil sånn det står akkurat nå.

13
Tang EV600 / Sv: Tang vs model y
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 09:04 »
Valgmuligheter var også et problem jeg så når jeg skulle bytte bil nå nylig. Dersom man krysser av for bl.a:
- Minimum 6 seter (vi har 4 unger)
- Tilhenger (minst 1000 kg)
- Minst 300km rekkevidde
- Taklast til ski og ekstra bagasje på bilferie.
- Ønsker ikke varebil
Da står man igjen med 2 biler. BYD Tang og Hongqi E-HS9.

14
Euniq 5 / 70 kWh
« på: Fredag 19. November 2021, klokken 12:44 »
Da ser jeg Euniq 5 er på plass med større batteri.
https://maxus.no/modeller/euniq5-6-seter/
Det gjør den mer aktuell for mange vil jeg tro, da 52,5 kWh er lite i en så stor bil. 20.000 ekstra er heller ikke så ille mellomlegg. Men de bommer litt på at det ser ut som det kun er 6 seter som kommer med 70 kWh. Da diskvalifiserer de seg selv igjen for mange av de familiene som kunne vært aktuelle kjøpere av denne.

15
MAXUS (SAIC Maxus Automotive Co., Ltd.) / Sv: Euniq 6
« på: Tirsdag 16. November 2021, klokken 10:25 »
Det som er like interessant her er at i følge prislisten så kommer Euniq 5 med 70 kwt. Det er ikke annonsert noen plass. Ser ut som de har klart å lekke dette selv. Var ute å prøvekjørte den men avskrev den pga for kort rekkevidde (og dels pga. lav hengervekt).
Påslaget fra 52,5 kwt til 70 kwt er bare på 20.000.

Sider: [1] 2 3 ... 44