Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Caspar

#1171
Innspirert av ladekontakten til El rayo, og siden det var US front på bilen min ble det ny ladekabel i dag.

Det er viktig å bruke gode kabelsko, innvester i en kabelskotang som klemmer "proffe" kabelsko.

Jeg kjøpte 3x1,5 gummikabel og den passet helt perfekt i gjennomføringen inn  i koblingsboksen.

Slik så ledningene ut klare for å kobles til i koblingsboksen

Jeg la opp en kurs som går til innv. kontakt i bilen. Da kan vifteovnen stå på når bilen lader (over tidsur ) Jeg vet at denne funksjonen er i det orginale varmeapparatet, men nå slipper jeg å stresse 12 V batteriet. Jeg måtte også lage en aluplate som jeg poppet på mellom den horisontale kanalen og den skrå vindusprofilen for å få anlegg til kontakten


Her går kabelen igjennom og inn til kontakt inne i bilen.

Husk "vannlås/nedoverbøy på ledningen så den ikke leder vann inn i boksen

Innv. kontakt med timer rett på innsiden av h. A stolpe.

Kjøpte alle delene inklusiv timerem på Biltema og jeg tror det kom på ca. 450,- i deler. Fikk da også 10 m- ladekabel .

#1172
Sitat fra: mx på søndag 29. november 2009, klokken 08:59
Sitat fra: Caspar på lørdag 28. november 2009, klokken 20:35
Tilsvarende vil det bli med en bil som bygges om til EL. Når den fremstilles til reg. så er det ingen avgift. (uansett hvordan den så ut når den kom til Norge)

Vil det si at det rent praktisk vil være lettere å importere en fosil bil og bygge den om før den blir registrert første gang i Norge, sammenlignet med å kovertere en norsk registrert fosilbil?

Økonomisk ja, for den avgiften som er betalt for fosilbilen (forutsatt at den har skilter) vil du aldri få igjen. Vær obs på at bilen må ha vært registrert i annet land før den kom til Norge, hvis ikke er det tvungen bruk av typegodkjenning på personbil. Har bilen vært registrert kan den enkelgodkjennes
#1173
Sitat fra: Elmo på lørdag 28. november 2009, klokken 22:12
Håper ikke du fikk inntrykk av at jeg ikke trodde på det du sier, for det var ikke meningen!
Jeg ville bare uttrykke at jeg ikke føler med trygg på myndigheter når det angår avgifter.
Ingen fare, jeg blir ikke lett fornærmet. Jeg har jobbet en del tidligere med bilavgifter og ombygging, alt er ikke så håpløst i dette landet som man ofte tror.
#1174
MVA Kan fint gå begge veier, kjøper du en varebil i en MVA periode uten at du samtidig har noe salg å snakke om, så vil MVA fradraget på bilen gjøre at du får igjen penger.

Det er avgiften på registreringstidspunktet som er gjeldene. Ta f.eks. en Land Rover eller en Land Cruiser. Begge disse kommer til Norge som personbil og skal svare fulle avgifter ved registrering. En rask ombygging gjør bilen om til varebil klasse 2 og derved er avgiften bare 25% av personbilavgift. Tilsvarende vil det bli med en bil som bygges om til EL. Når den fremstilles til reg. så er det ingen avgift. (uansett hvordan den så ut når den kom til Norge)
#1175
MVA og avgift på disse bilene er jo helt uproblematisk. Når bilene importeres betales det jo inngående mva. på selve bilen. Når bilen selges videre skal det ikke beregnes MVA siden det er en ELbil. "Fabrikken" vil da få igen den inngående MVA når MVA regnskapet går i minus. Avgiften er like ukomplisert, den betales jo ved registrering, og siden bilen er godkjent som ELbil utløser det ingen avgift. Delene som går med er litt mere problematisk. Hvis man sammenligner dette med en vanlig bruktbil som står i varebeholdning så skal det beregnes MVA på deler og arbeid hvis bilen oppgraderes, men ikke hvis den repareres. Det betyr at det er fradrag for inngående MVA hvis en bruktbil trenger å få satt inn en ny dynamo, fordi den gamle er defekt, men hvis du setter på en krommet eksoshale for at bruktbilen skal bli mere atraktiv , så skal det svares MVA for både arbeid og deler. Men hvis de skal selge 1000 biler i året så er nok dette med delene et av de minste problemene de har.
#1176
Mulig dette er gamle "Nyheter". Den lokale Jerniasjappa fant ikke Think i nøkkelkatalogen, men etter litt sammenligning havnet vi på et emne som heter JMA 36P. Den passet helt perfekt og fargen var jo en miljøbil verdig.
#1177
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Montere Webasto i Think
onsdag 25. november 2009, klokken 20:39
Den fangeren som satt på donorbilen hadde to forsenkninger i fangeren bak skiltet, så den var tydligvis støpt for å kunne montere påfylling i uten at den stakk ut. Min hadde ikke det, men det gikk fint å montere påfyllingen selv om fangeren ikke var forbredt for det.
#1178
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Montere Webasto i Think
tirsdag 24. november 2009, klokken 22:20
Sitat fra: Ken på tirsdag 24. november 2009, klokken 22:12
Bra jobba Caspar. bare vent til du må ta ned batterikassen >:(
Det er ikke noe problem, løsne 2 klemmer på slangen som inneholder strøm til pumpa og dieselrører så går batterikassa lett ned.
Nederst til h. i det siste bildet ser du slangen som går på skrå over batterikassen
#1179
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Montere Webasto i Think
tirsdag 24. november 2009, klokken 20:57
Da er første prøvetur med Webasto gjennomført. Etter 5 minutter måtte jeg åpne vinduet og slå av Webastoen. Nå kan bare kulda komme  ;D

Fangeren min var tydligvis ikke forbredt for påfyllingsstuss, skiltet ble stående ca 1 cm lenger ut.

For å unngå problemet med permanent omluft monterte jeg varmeren 4 cm lenger frem enn orginalt og tok innsugsluft gjennom gulvet.



#1180
Takk skal du ha, ingen spøk å være fersk på forum. Jeg har litt erfaring herfra http://forum.autoclassic.no/viewtopic.php?t=6078  og det er mange uskrevne regler man må lære seg. På Miniforumet var det en periode en diskusjon om vi skulle hilse på nye Minier, eller om de var besudlet av BMW og måtte oversees. Heldigvis tok folk til fornuften og nye Minier har til og med fått en egen plass på forumet. Jeg er jo fersk i EL bil, og jeg har skjønt at det er litt forskjell på EL bil og "El motorsykkel" men jeg hilser på alt som ser ut som det har EL skilter. Jeg har reist litt mye i det siste til at mine 6 mil har kunnet brukes, så nå har det blitt mye fosilkjøring, men guttungen som har en bensinsluker av rang, har definitivt tatt Thinken i bruk.
#1181
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Montere Webasto i Think
lørdag 21. november 2009, klokken 18:15
Jeg valgte en lettvintløsning på det problemet. Webastoen har jo en tynn signalkabel som har klemme 15 signal (tenning på) Jeg monterte en bryter i midtkonsollen med lys som kobler konstantspenning på denne slik at Webastoen kan gå uten tenning på. Jeg monterte også en diode på den siden av ledning som orginalt leverer klemme 15 spenning slik at ikke min brokobling skulle gå andre veien og lure bilen til å tro at tenningen står på
#1182
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Montere Webasto i Think
fredag 20. november 2009, klokken 08:07
Ok. da stabler jeg om på stikkerplasseringen
#1183
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Sv: Montere Webasto i Think
torsdag 19. november 2009, klokken 22:46
Det henger et stikkerhus ved venstre A-stolpe som passer sammen med stikkerhuset på Webastoen. Stikkeren inneholder de signalene som Webastoen skal ha,  30 konstantspenning, 31 jord og 15 + over tenning, men de sitter ikke på riktig plass. Kan jeg bare ommøblere på stikkerplasseringen og bruke denne tilkoblingen ? Bilen min er en 99 modell og Webastoen kommer fra en nyere bil.
Var også bilen forbredt for Webasto i 99 ?
#1184
Obs. der har jo jeg lagt ledningene og dieselrøret. Ny giv i morgen  :)
#1185
Jeg har fått tak i en Webasto (i eske med 1000 deler) og gjør et hederlig forsøk på å få en inn i bilen min før vintern setter inn, utifra braketten til eksospotta så ser det ut som om røret skal ut på v. side. Men hvor går rører videre ? og hvor langt skal det være ?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA