Det som er interessant med det kartet er at det er toårsplanen. Om fem år vil det være ganske mange flere.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: flux på onsdag 09. januar 2013, klokken 17:19Ganske urealistisk situasjon. Det er de færreste som klarer å bruke opp 50% på vei til/fra jobb. Da må jobben være 8-9 mil unna, på vinteren, uten å være forsiktig med rekkevidden. Der en Leaf vil ha 50% gjenstående vil en Model S ha 85%. Da passer det fint med lading på en trefasekontakt på enten 10 eller 20 kW. En time senere har man da 95-100%.
50kw ladefart på model S vil på samme måte som 22kw for Leaf gi jevn ladefart opp til 85%, og kan være akkurat passe i en del situasjoner. Feks. du er på vei hjem fra jobben en fredag, kapasitet er 50% og du må handle før du drar videre til hytta. Handle/lade 1t og du er klar til å kjøre videre med 80%. Jeg vil helst aldri vente på å lade, jeg vil lade når jeg uansett gjør andre ting.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:31Jeg mistenker heller at de har gått for off-board likeretter og forer laderne med DC (de fungerer atageligvis like bra med DC inn). Dermed trengs bare et par forskjellige likerettere (avhengig av enfase eller trefase inn) og en kontaktor som bytter mellom de.Vi får vel se hva de har valgt. Det er begrensninger på hvor mye jeg gidder å spekulere.
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:53De er irrelevant, så lenge det finnes Tesla hurtigladere langs strekningen. Hvis Tesla plasserer ut 5 hurtigladere, så er de aller fleste CHAdeMO hurtigladerne i norge utdatert og irrelevant.Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:58Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:38Hvilken ladestasjon skulle du bruke? Det er ikke satt opp noen CHAdeMO hurtigladere mellom Lillehammer og Trondheim. Den i Lillehammer kan fungere, men da helst om man kjører fra Trondheim til Oslo, slik at batteriet har lav nok SOC for å kunne bruke maks effekt. Lillehammer er også for tidlig på Oslo til Trondheim i forhold til om man har blitt sulten.Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.
Da tror jeg man kan ha ganske forskjellig syn på hva langkjøring er. 50 kW betyr 20-30 mil per time. For eksempel kan man kjøre Oslo-Trondheim med en drøy times lading underveis.
Med 90 kW må man lade i under 30 minutter . Da er bilen klar når man er ferdig med å spise litt. Når det tar 1 time vil man kunne måtte vente i en halvtime etter man er ferdig å spise.
At 90 kW er bedre enn 50 kW er det vanskelig å være uenig i. Men det er allikevel drøyt å hevde at CHAdeMO irrelevant for langkjøring. Skal ikke se bort ifra at det dukker opp en ladestasjon på Otta eller Dombås.
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 14:07Vi vet fortsatt ikke hvilken løsning Tesla går for. På den norske "detaljer" siden står det absolutt ingenting om laderen.Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:16Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. januar 2013, klokken 09:05OK. Så man kan ikke belaste med 400V og 63a på kursen om laderen støtter det? Har for øvrig sommerhus på en halvøy i Sverige, og der kjører stekeovn og panelovner som du nevner på 400V.
Niks, 400V og 63A hovedsikring gir mulighet for 14,5kW enfas effekt på 230V.
For øvrig ikke uenig i at en 120kW lader kan trekke 120kW dersom bilene ber om dette, men det forutsetter som du sier at minst to biler lader samtidig, og at minst en av dem har SOC under 50%.
I følge info fra USA vil ikke laderen støtte 400V inn, det er maks 265V input på de.
Sitat fra: Trond Arve på onsdag 09. januar 2013, klokken 13:38Hvilken ladestasjon skulle du bruke? Det er ikke satt opp noen CHAdeMO hurtigladere mellom Lillehammer og Trondheim. Den i Lillehammer kan fungere, men da helst om man kjører fra Trondheim til Oslo, slik at batteriet har lav nok SOC for å kunne bruke maks effekt. Lillehammer er også for tidlig på Oslo til Trondheim i forhold til om man har blitt sulten.Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. januar 2013, klokken 11:17
CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.
Da tror jeg man kan ha ganske forskjellig syn på hva langkjøring er. 50 kW betyr 20-30 mil per time. For eksempel kan man kjøre Oslo-Trondheim med en drøy times lading underveis.
Sitat fra: Lanber på onsdag 09. januar 2013, klokken 10:12CHAdeMO har bare 45-60 kW, og laderne er plassert i sentrale strøk. Dette gjør CHAdeMO irrelevant for langkjøring. CHAdeMO kan være greit om man kjører rundt med henger, f.eks, og trenger litt mer lading litt oftere, men ellers er de ganske irrelevante.
100% enig med FLUX.
Tesla bør komme med en mulighet for å utnytte eksisterende mulighter for raskere påfylling av strøm.
Å tro at det vil være dedikerte Tesla ladere rundt om i dette landet er å tro på J.Ule.Nissen
Kanskje det kommer noen få på sikt men det er høgt opp og langt frem, det vil uansett være mange mange flere CHADEMO tilgjengelig
Sitat fra: Lanber på onsdag 09. januar 2013, klokken 07:33I de fleste tilfeller vil jeg anta at der det skal settes opp 2-4 hurtigladere (240-480 kW) så vil Tesla koble seg på 11 kV nettet, med egen trafo. Da er det viktig at stedene der det settes opp hurtigladere er nært 11 kV nettet, slik at man får minimert avstanden man må trekke kabler.
En hurtiglader vil i 95% av tilfellene kreve en egen kabel fra nærmeste trafo.
Det dimensjoneres etter et gitt forbruk på hvor mange som er tilknyttet og det er ikke store reserve kapasiteten.
Typisk brukes TFXP Kabel AL 4 X 50 AFV. Det går 400 V og den har maks belastning på 180A hvis den ligger som jordkabel, hvis den ligger i trekkerør er kapasiteten vesentlig mindre pga varmeutvikling.
Dette skal rekke til 8 husstander. Sier seg selv det ikke går med en hurtiglader på 120kw der.
Sitat fra: foxy på tirsdag 08. januar 2013, klokken 12:02Joda, det er jeg stort sett enig i. Det er jo egentlig helt tullete å forvente at en bil tilsvarende Volvo XC90 skal være billigere enn en Passat uten ekstrautstyr.
Hovedpoenget er at det er ikke økonomisk lønnsom for de aller fleste med Model X når man sammenligner med Passat (også for langt dyrere modeller enn 350k) for eksempel ovenfor.