Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Espen Hugaas Andersen

Sider: 1 ... 443 444 [445] 446 447 448
6661
Model S / Sv: Tesla S rekkevidde og batterilevetid
« på: Torsdag 19. April 2012, klokken 11:27 »
Jeg undersøkte litt nærmere rundt EPA testingen, og fikk det ganske godt forklart: link

For å summere opp infoen jeg fikk:

- EPA har byttet fra en testsyklus der de kjører 2 tester til en test der de kjører 5 tøffere tester.
- Med de nye testene kan rekkevidden bli opptil 30% lavere, men det kan variere.
- Nissan Leaf ble testet etter gammel syklus, og da tok EPA rett og slett og reduserer rekkevidden med det de syns var en passende verdi, som var 30%.
- Når testene er kjørt slik de skal kjøres (og dette gjelder alle biler fra og med 2012), så er det ikke noen yttligere reduksjon av rekkevidden med 30%. Testresultatene er det som gjelder.

Min konklusjon av dette er at den rekkevidden EPA vil gi til Model S vil nesten garantert være lavere enn 300 miles, men det er ingen automatikk i hvor mye mindre vi snakker om.

Man kan komme frem til et estimat basert på Nissan Leaf, som ifølge denne oversikten kan gå 89 miles ved 55 mph.

Til motsetning kan Model S gå 300 miles ved 55 mph. Det tilsier at Model S har 300/89 = 3,37 ganger rekkevidden til Nissan Leaf. Hvis vi da multipliserer 74 miles, som er Nissan Leaf sin EPA rekkevidde, med 3,37, så får vi en rekkevidde for Model S på 249,4 miles. Men, i motsetning til Model S fungerer ikke Nissan Leaf spesielt bra i kulde, så denne rekkevidden er egentlig i verste fall. (Dessuten har jo ikke Leaf faktisk blitt testet etter EPA5, men EPA har bare gjettet seg frem til resultatet. Hvis de egentlig burde ha trukket fra bare 20%, så vil jo resultatene være helt annerledes.) Hvis vi antar dette utgjør 20 miles på testingen, så vil Model S ende opp med en rekkevidde på rundt 270 miles. En reduksjon på 10%.

For å vite fasiten må vi nok bare vente.

6662
Model S / Sv: hvorfor kjøpe tesla s...
« på: Tirsdag 17. April 2012, klokken 18:25 »
Jeg lagde en sammenligning av Model S og M5:



Jeg har trukket i fra 15% for tap i drivverk på M5en og 5% på Teslaen.

Jeg syns Model Sen klarer seg ganske bra, tatt i betrakning disse faktaene:

Model S, 85 kWt:
- 300 kW motor
- 0 - 100 km/t på 5,6 sekunder
- 0,2 kWt/km = 2 kroner/mil
- fra 550 000 kroner

BMW M5:
- 412 kW motor
- 0 - 100 km/t på 4,4 sekunder
- 0,99l/mil = 14 kroner/mil
- fra 1 800 000 kroner (ca 640 000 før avgifter)

Performance versjonen bør ha ytelse som er enda nærmere M5. Den skal ihvertfall klare 0 - 100 på samme tiden, og hvis kurven ender opp med å ligge litt høyere så blir det lite som skiller M5 og Model S opp til 200 km/t.

(En ting jeg stusser litt på er at man kan kjøre i 60 km/t i førstegir. Og på norske veier klarer man seg med første og andre gir, da andre gir går opp til 113 km/t. Er det virkelig sant at det er så lite giring man behøver å gjøre?)

6663
Model S / Sv: hvorfor kjøpe tesla s...
« på: Tirsdag 17. April 2012, klokken 07:46 »
takk espen, men tenkte mer på tesla S datagrunnlaget - man finner jo passe lite info ref motor og ytelse på deres websider om denne bilen som skal komme om noen mnd?!!!  ::)

og denne bmw'n skal man i alle fall ikke sammenligne med - hvis man velger en så burde det være 550i. uansett for meg, som er en enkelt person  ;D, holder det med 80-120 data for å kunne danne meg et bilde om ytelse i hverdagen...
Jeg sjekket, litt, og ryktene om motor-kraften ser ut som de stammer hovedsaklig fra denne grafen som ble langt opp på Tesla's nettsider på ett tidspunkt, og deretter fjernet fra oversikten, men den ligger fortsatt i bakgrunnen: http://www.teslamotors.com/sites/default/files/torque_curve.jpg

415 nm ved 7000 RPM tilsvarer 407 hp.

Men man vet jo motorkraften kommer til å bli større enn Roadsteren bare basert på batteri-kapasiteten. Større batteri = mer strøm = mer kraft.

Rodsteren får 225 kW/302 hp ut av et batteri på 53 kWh. Med et batteri på 85 kWh skal man da kunne få ut 360 kW/483 hp. (Peformance versjonen vil nok få motor og elektronikk til å utnytte noe av den ekstra effekten.)

6664
Alternativ energi / Sv: Hydrogen
« på: Tirsdag 17. April 2012, klokken 07:17 »
Dar har det skjed, jeg har kjørt hydrogenbil  ;D

MB B-klasse med brenselcelle på 80kW og 100kW var nesten like sprek som Leafen, men noe slappere respons. Var nok brenselcella som brukte et par sekunder på å levere maks effekt. 1800kg + passasjerer gjorde nok også sitt.

Men det mangler hydrogenstasjon i Trondheim, håper den kommer før bilen er leveringsklar høsten 2014. For nå er det ikke sikkert det kommer en Tesla i garasjen min  ::) ::)

Men må nok finne ut mer om total virkningsgrad og kostnad pr km først.
- forbruk ca 0,01kg/mil (EU-syklus 0,97kg/100km)
- virkningsgrad brenselcelle ca 60%
- elektrisk drivlinjes virkningsgrad ca 90%
- tap ved komprimering av hydrogen er ca 5kWh pr kg hydrogen opp til 700bar.
- hvor mye energi som går med har jeg gjort en liten beregning for ut i fra Wikipedia og MB sine tall:

Elektrolyse bruker 4,5kWh/m3 gass som blir 50,1kWh/kg
Inklusiv komprimeringen vil energien som går med for å fylle på 3,7kg hydrogen bli ca 204kWh.
Rekkevidden er oppgitt til 385km, som da blir 5,3kWh/mil.

Elbilen bruker ca 2kWh/mil og legger man til et dårlig varmekraftverk som har knapt 50% virkningsgrad nærmer man seg 5kWh/mil!! (Tapet i overføringsnettet vil bli omtrent det samme for hydrogen og ren eldrift i dette eksemplet).  

Med dette regnestykket kan det bli Tesla allikevel, kommer an på hva prisen på hydrogen....

Og tar de ut hydrogen fra naturgass og pumper CO2 ned i gassbrønnen igjen kan nok regnestykket bli helt annerledes.
Ser du ganger strømforbruket for elbil med to, men ikke strømforbruket for hydrogenbil. Noen spesiell grunn for det? Bruker hydrogenproduksjon 100% effektive kraftverk?

6665
Model S / Sv: hvorfor kjøpe tesla s...
« på: Mandag 16. April 2012, klokken 20:01 »
Dat var på Tesla Motors Club forumet jeg fant grafen, men det er jo bare å sjekke tallene selv. link

414 Nm ganger 9,73 (giringen) blir 4028 Nm på hjulene.

380 Nm ganger 13,16 (første gir) blir 5000 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 7,38 (andre gir) blir 2800 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 4,8 (tredje gir) blir 1824 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 3,61 (fjerde gir) blir 1372 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 2,73 (femte gir) blir 1037 Nm på hjulene. (Maks)
380 Nm ganger 2,18 (sjette gir) blir 828 Nm på hjulene. (Maks)

For å finne ut hastighetene ganger man bare omdreiningene delt på giringen med omkretsen av hjulene.

(en ting som ikke er tatt med i grafene er tapet i drivverket. Dette vil være i området 5% for Teslaen og 15% for BMWen.)

6666
Model S / Sv: hvorfor kjøpe tesla s...
« på: Mandag 16. April 2012, klokken 19:45 »
Fyren valgte 320d fordi det er det han bytter ut med Model S. Tallene stemmer ihvertfall sånn ca.

6667
Model S / Sv: hvorfor kjøpe tesla s...
« på: Mandag 16. April 2012, klokken 00:07 »
Jeg fant denne grafen:



Dette er en sammenligning av Model S, ca med de tallene jeg oppga, og en 2011 BMW 320d xdrive (184 hp, 320 Nm). Model S er langt overlegen helt til den når sin makshastighet, og bortsett fra i førstegir.

Det viser oppførselen til en bensinbil i forhold til en elbil. (Kanskje jeg vil prøve å sette i sammen en tilsvarende graf for den råeste M5en jeg kan finne. Jeg er litt nysgjerrig på hvordan grafene vil bli seende ut.)

En ting til: 300 kW motoren er motoren som skal stå i standard Model S. Performance-versjonen skal ha en sterkere motor. I tillegg kan det nevnes at grafen antar batteripakken på 85 kWh. Jeg vet ikke hvordan ting blir seende ut når motoren begrenses av batteriet.

6668
Model S / Sv: hvorfor kjøpe tesla s...
« på: ſøndag 15. April 2012, klokken 19:40 »
Hvis man ser på Tesla Roadster:



Den har fullt dreiemoment opp til 5400 RPM (77 km/t), og deretter begynner det å falle. Ved 9000 RPM (128 km/t) er dreiemomentet halvert. Og på toppen av dette må bilen kjempe mot luftmotstanden ved høyere hastigheter, som den ikke må ved lavere hastigheter, så akselerasjonen man får ut av dreiemomentet reduseres med hastigheten.

Men halvparten av veldig mye er fortsatt mye. Her kan man se at tiden fra 80 km/t til 112 km/t er på 3,1 sekunder, og 80 km/t til 128 km/t er på 5,4 sekunder. Tiden fra 80 km/t til 120 km/t blir vel i området 4,1 sekunder.

Hvordan Model S kommer til å bli er ikke 100% kjent, men ryktene sier motoren skal være 300 kW maks og vil ha maks dreiemoment på 306 lb-ft (414 Nm) opp til ca 7000 RPM, som tilsvarer 94 km/t. Man vil trolig ha rundt to tredjedeler av dreiemomentet ved 120 km/t, altså i overkant av 200 lb-ft (270 Nm). Det tilsvarer det maksimale dreiemomentet fra en ganske sprek V6.

6669
Model S / Sv: Tesla Model S Beta **I OSLO** 12-14 april
« på: ſøndag 15. April 2012, klokken 15:16 »
Luftfjæring er et must have i Norge!!!!
Tja. Hvis det var et must-have, så ville det kanskje være mer vanlig. Men det er absolutt en god ting å ha.

ref bakkeklaring så virket den veldig lav rent optisk, mye lavere enn på min fosilbil som også har sportsunderstell ( skal jeg forresten aldri mer bestille for en bil her til lands....) - men jeg har jo ikke målt etter...
Bilen har kanskje luftfjæring. I så fall vel den vel kanskje senke seg helt ned når luftkompressoren slår seg av.

6670
Model S / Sv: Tesla Model S Beta **I OSLO** 12-14 april
« på: ſøndag 15. April 2012, klokken 14:45 »
Det gjorde min datter også.. jeg er enda noen cm høyre og hadde ikke noe sjanse i det hele tatt..
Kanskje setene var stillt inn annerledes eller noe.  ???

Jeg hadde ihvertfall 10 cm opp til taket.

6671
Model S / Sv: Tesla Model S Beta **I OSLO** 12-14 april
« på: ſøndag 15. April 2012, klokken 14:43 »
Sjekket litt mer rundt bakkeklaring:

Hvis man ikke betaler for luftfjæringen, og i stedet har tradisjonell fjæring, så er bakkeklaringen 15,5 cm, og det vil da ikke variere. 1,3 cm mer enn A6 er ikke så galt.

6672
Model S / Sv: Tesla Model S Beta **I OSLO** 12-14 april
« på: ſøndag 15. April 2012, klokken 14:27 »
Jeg syns setene bak hadde mer enn god nok plass. Jeg er 177 cm og hadde ca 10 cm opp til taket. Sittestilling har sikkert en del med saken å gjøre - hvis man sitter helt rett i ryggen, så klarer man sikkert å stange i taket. Jeg satte meg til rette som jeg ville gjøre normalt sett.

Model S har jo 13,2 cm bakkeklaring på det laveste (ved høyere hastigheter senkes bilen for å forbedre aerodynamikk), og 15,2 cm normalt sett. Hvis man skal kjøre under 15 km/t kan man heve bilen til 18,5 cm. Til sammenligning kan Audi A6 allroad variere mellom 14,2 til 20,8 cm, så Model S er 1-2 cm lavere enn A6 Allroad. (Normalt sett er Model S 1 cm høyere enn standard A6, som ikke har luftfjæring og er satt til 14,2 cm.)

Når det gjelder hengerfeste så må man vente på Model X.

6673
Model X / Sv: Tesla model x
« på: ſøndag 15. April 2012, klokken 00:19 »
Du vil nesten garantert kunne få den for mindre enn 600 000. Det kommer helt ann på hvilket utstyrsnivå man går for.

Jeg vil tro grunnprisene blir noe slik (løst basert på Model S prisingen i USA):

RWD 60 kWh: 510 000 kroner
RWD 85 kWh: 580 000 kroner
AWD 60 kWh: 540 000 kroner
AWD 85 kWh: 610 000 kroner
AWD 85 kWh Performance: 700 000 kroner (kommer med luftfjæring, lærinteriør og bedre dekk ++)
AWD 85 kWh Signature: 730 000 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)
AWD 85 kWh Signature Performance: 800 000 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)

Tilleggsutstyr:

Matallic lakk: 5 000 kroner
Lærinteriør: 10 000 kroner
Tech pakken: 30 000 kroner
Lydstudio: 5 000 kroner
Luftfjæring: 10 000 kroner
Trefaselading: 15 000 kroner
Aerofelger og dekk: 10 000 kroner

Med andre ord vil prisen variere fra ca 510 000 kroner til ca 800 000 kroner. Personlig har jeg lyst på AWD 85 kWh, med tech pakken, lærinteriør, metallic lakk, luftfjæring og trefaselading. Det kommer på noe i området 680 000 kroner. (Jeg håper det blir mindre, for jeg har egentlig ikke råd til mer enn 600 000. Muligens må jeg gå for 60 kWh batteriet.)

Men hvis man sammenligner prisene med andre elbiler på markedet, så er ikke den billigste modellen et veldig dårlig valg:

Nissan Leaf:

- 117 km rekkevidde
- Plass til 5 voksne
- 0 - 100 km/t på 9,9 sekunder
- FWD
- 7" skjerm
- 250 000 kroner

Tesla Model X:

- 330 km rekkevidde
- Plass til 7 voksne
- 0 - 100 km/t på 6,1 sekunder (?)
- RWD
- 17" skjerm, ryggekamera, mm
- 510 000 kroner

Heller ikke billigste Model S kommer ut veldig dårlig, heller:

- 256 km rekkevidde
- Plass til 5 voksne
- 0 -100 km/t på 6,5 sekunder
- RWD
- 17" skjerm, ryggekamera, mm
- 400 000 kroner

Jeg tror de fleste som kunne tenke seg en elbil vil finne en elbil som passer sine behov om kanskje 5 år. Man må bare prioritere ytelse/størrelse/rekkevidde/pris/osv.

6674
Model S / Sv: Tesla Model S Beta **I OSLO** 12-14 april
« på: Lørdag 14. April 2012, klokken 17:50 »
Var innom og så på Model S i dag. Jeg syns den ser bedre ut når man får sett den med egne øyne enn den ser ut på bilder. Og jeg som er 177 cm høy hadde rikelig med plass både foran og bak. Interiøret syns jeg også var komfortabelt. Og når det da blir enda bedre på produksjonsmodellen, så tror jeg Model S blir en utrolig fin bil.

Mest imponert var jeg over touch-skjermen. Den var lys, klar, veldig responsiv, og menyene virket ganske gjennomtenkt. Jeg tror ikke jeg kommer til å savne vanlige knapper.

6675
Elbilen i Samfunnet / Sv: Ladbare hybrider skal få lade på elbilplassene
« på: Fredag 13. April 2012, klokken 21:38 »
Fokuset er nok på å få de første Model S ut til de første kundene i USA. De har nok satt folk på laderen til Europa, men det er fullt mulig de samme folkene også må jobbe på Supercharger nettverket som tesla skal rulle ut. Da blir fokuset på Superchargeren, fordi den skal ut på markedet før Model S i Europa.

Jeg vil tro vi vil begynne å få mer informasjon når leveransene begynner i USA, og utviklingsressursene omdisponeres til Europa.

Sider: 1 ... 443 444 [445] 446 447 448