Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Espen Hugaas Andersen

Sider: 1 [2]
16
Model S / Hva tjener de som har kjøpt Tesla Model S?
« på: Torsdag 06. Februar 2014, klokken 10:23 »
Jeg vet vi har hatt noen av disse undersøkelsene tidligere, men de har ikke alltid spesifisert spørsmålet veldig nøye.

Altså, hva er husholdningsinntekten:

- For dere som har kjøpt/finalized
- Før skatt
- Inklusive kapitalinntekter
- Uavhengig av om parteren bidrar til bilen
- Norske kroner
- Uavhengig av om man har kjøpt flere Model S eller Roadster
- Inklusive ting som støtte fra NAV, barnebidrag, osv.

Er spørsmålet klart? :)

17
Model S / Hvor mange Tesla Model S førstegangsregistrert i Norge i løpet av 2014?
« på: Tirsdag 07. Januar 2014, klokken 08:31 »
Avstemningen vil være åpen ut Mars (+-1 dag), så får vi se hvor nært vi ender opp. For å vinne heder og ære kan man også poste et bestemt antall, så får vi se hvem som havner nærmest. :)

Jeg kan begynne: 4976

18
e-up! / Batterikjemi?
« på: Fredag 20. Desember 2013, klokken 12:19 »
Noen som har fått med seg hvilken batterikjemi det er snakk om på e-Up og e-Golf?

Jeg kunne kanskje tenke meg en e-Golf som bil nr 2, men lurer på hvilken batterikjemi de har gått for, slik at jeg kan vurdere selv hvor lang levetid batteriene vil trolig ha. Jeg syns det er veldig lite informasjon på nett om en bil som er allerede solgt i så stort antall i norge.

Er forresten batteritemperatursystemet væskebasert?

19
BMW i3 / BMW i3 reservasjonstall - stemmer de med virkeligheten?
« på: Lørdag 21. ſeptember 2013, klokken 10:01 »
Jeg har ingen planer om å kjøpe en BMW i3 i nærmeste fremtid, men jeg har fulgt litt med på BMW i3, og det virker for meg som det er et massivt gap mellom hva BMW sier det er av interesse, og hva det er av interesse på elbilforum, kommentarfelt, osv. BMW sier de har over 100.000 reservasjoner globalt, og over 700 reservasjoner i Norge. De planlegger å selge i området 1000 i3 ut 2014 i Norge.

Er det faktisk så mye interesse, eller er det BMW som hyper tallene?

(Jeg har ingenting imot BMW, og håper de selger mest mulig, selv om jeg personlig ikke kommer til å kjøpe en.)

20
Model S / Oppvarmede seter standard i Canada, også i Norge?
« på: Onsdag 15. August 2012, klokken 20:00 »
http://ir.teslamotors.com/common/mobile/iphone/releasedetail.cfm?ReleaseID=700548&CompanyID=ABEA-4CW8X0&mobileid=

Hva tror dere? Jeg tenker mest sannsynlig vil vi få oppvarmede seter som standard. Det står ikke om dette betyr lærsetene er standard eller om det er snakk om en annen type stoffseter, men det skal bli interessant å følge med på.

Det virker også prisene ikke er skrudd mer opp i Canada enn det som er relatert til høyere kostnader. Dette er nok ett godt tegn for prising i Norge.

21
Model S / Hva om Tesla "ødelegger" bil-markedet i Norge?
« på: Tirsdag 05. Juni 2012, klokken 19:29 »
Jeg tror det mest sannsynlige utfallet ved introduksjon av Model S og X er at Tesla selger 100-200 biler i måneden per modell, altså vil de ta i området av 1% av markedet per modell. Dette er ikke så mye at andre bilprodusenter vil egentlig gi særlig oppmerksomhet til Tesla og elbiler.

Men man kan ikke se bort ifra muligheten at introduksjonen av disse modellene vil ha mye større virkning på markedet. Audi, Mercedes og BMW har til sammen i området av 15% av markedet, og hva om Tesla klarer å ta halvparten av dette? (Altså nesten hele markedet som er priset i samme område.) Da vil Tesla selge nesten 1000 biler i måneden, noe som gir store inntekter som kan så brukes til hurtigladere. I de første par årene kan vi se at hele landet er dekket av hurtigladere, noe som gjør at Tesla kan selge enda flere biler. Dette raske fallet hos Mercedes/Audi/BMW fører til massedød blandt forhandlere og yttligere fall. De faller til under 5% av markedet.

Hvorfor skulle dette skje:

- Elbiler er bedre enn bensinbiler på alt unntatt rekkevidde og kostnad.
- Med tilstrekkelig 90 kW hurtigladere vil en bil med opp mot 500 km i rekkvidde ikke ha noe problem med rekkevidde for 99% av befolkningen.
- Kostnadsaspektet i norge er slik at i det dyrere segmentetet får man mye mer bil for pengene med en elbil. Dette er litt kunstig, pga skatter, men det vil ikke folk ta hensyn til. De vil gjøre det de føler er det beste kjøpet.

Hvorfor skulle dette ikke skje:

- Hurtigladere vil måtte bygges ut samtidig som biler selges, og dette vil føre til ting vil ta tid i introduksjonen, og omveltningen vil bli ganske treg.
- Tesla skal i utgangspunktet ha en total produksjon på 20 000 biler/år per modell. Da er det trolig ikke veldig enkelt å få 12 000 biler til norge i året. Fabrikken vil være en flaskehals.
- Generelt sett er folk ikke veldig positivt innstilt til elbiler. Folk vil måtte se biler på veiene og bli introdusert til Tesla av fornøyde kjøpere. Det tar tid.
- Tesla har per dags dato kun ett salgslokale i Norge. Det vil begrense interessen.

Som sagt, jeg tror ikke det skjer at vi ser en rask omveltning, men muligheten er der. Spørsmålet er egentlig hvor fort bilkjøpere får opp øynene for elbil... Hvis det skjer uventet raskt kan vi se ganske raske omveltninger.

22
Alternativ energi / Norges første hydrogenbuss
« på: Torsdag 31. Mai 2012, klokken 16:16 »
http://www.tu.no/motor/2012/05/30/her-kjorer-landets-forste-hydrogenbuss

Mer bevis for at hydrogen er ikke veldig nært å være kommersielt levedyktig. Bussen koster 11 millioner, 4-5 ganger mer enn en diselbuss.

Jeg regnet litt på hydrogen vs diesel vs batterier i kommentarene, og dette er summert opp det jeg fant ut (jeg har knadd litt mer på tallene i denne tråden):

Hvis man ser på et system som har to busser som går mellom Oslo og Trondheim, en i hver retning, en gang per dag. Vi antar bussene vrakes etter 5 år, da de har gått 900 000 km.

Dieselbuss:

Innkjøp: 3 000 000 kroner
Finansieringskostnad (5% rente): 400 000 kroner
Antall turer over 5 år: 1800

Kostnad per tur: 1889

Dieselforbruk per tur: 200 liter
Dieselkostnad: 2400 kroner

Sjåfør, administrasjon, profitt, osv: 4000 kroner

Totalt for dieselbuss: 8289 kroner per tur
Pris per billett, med 20 passasjerer: 414 kroner

Batteribuss:

Innkjøp: 5 500 000 kroner (1)
Finansieringskostnad (5% rente): 700 000 kroner
Antall turer over 5 år: 1800

Kostnad per tur: 3500

Elforbruk per tur: 500 kWh (2)
Elkostnad: 500 kroner

Sjåfør, administrasjon, profitt, osv: 4000 kroner

Totalt for elbuss: 8000 kroner per tur
Pris per billett, med 20 passasjerer: 400 kroner

Hydrogenbuss:

Innkjøp: 11 000 000 kroner
Finansieringskostnad (5% rente): 1 500 000 kroner
Antall turer over 5 år: 1800

Kostnad per tur: 6944

Hydrogenforbruk per tur: 28 kg (3)
Hydrogenkostnad: 2100 kroner

Sjåfør, administrasjon, profitt, osv: 4000 kroner

Totalt for hydrogenbuss: 13 044 kroner per tur
Pris per billett, med 20 passasjerer: 652 kroner

(1) Jeg antar at det meste som er praktisk mulig å installere i en buss på 16 tonn er 4 tonn med batterier. Hvis man fjerner alt relatert til hydrogen kan man trolig havne på 16-18 tonn vekt med batteriene. Energitettheten på en batteripakke er i området 200 Wh/kg, altså vil 4 tonn batterier lagre 800 kWh. Prisen per kWh på batteripakkenivå er i verste fall rundt $500/kWh, så da koster batteripakken $400 000, eller 2,4 millioner kroner. For en ribbet dieselbuss antar jeg rundt 2 millioner, da den koster 3 millioner til vanlig, så med batteripakken er vi oppe i 4,4 millioner. I tillegg antar jeg 500 000 kroner i elmotorer, kontrollere, osv, og 400 000 kr i en 50 kW hurtiglader. Da er vi oppe i 5,3 millioner. Jeg runder opp til 5,5 millioner.

(2) En dieselbuss bruker ca 4 liter på mila. Det er ca 5 ganger så mye som en dieselbil som tilsvarer en elbil med 0,2 kWh/km i forbruk. Hvis man ganger 0,2 kWh med 5 får man 1 kWh per km. Med 500 km blir det 500 kWh.

(3) Et kg hydrogen inneholder 37 kWh, og med 49% effektivitet i brenselcellen må man ha 27,6 kg for å komme til 500 kWh. (http://www.icrepq.com/icrepq%2711/399-zamora.pdf 1 g/s ved 64,2 kW netto -> 130 kW varmeenergi -> 49%)

Jeg kan innrømme at det er en del usikkerhet i prisen for hydrogenbussen i forhold til elbussen, for man vet ikke hvor mye av utviklingskostnadene som har blitt lagt på prisen, men selv om innkjøpsprisen halverer seg så er elbussen billigere... Og batterier vil også så klart falle i pris.

23
Model S / Hvor vil du ha Tesla hurtigladere?
« på: ſøndag 08. April 2012, klokken 19:58 »
Link til kart over ønskede hurtigladere


Denne tråden på Tesla forumet tror jeg kan ha en verdi for det norske Tesla markedet.

Tesla har ikke sagt at de kommer til å sette opp hurtigladere i Europa, men slik jeg ser det er det viktig å vise interesse for hurtigladere, slik at Tesla ser at det faktisk er interesse for de. Faktisk så vil jeg heller ha et nettverk med Tesla hurtigladere enn CHAdeMO støtte, fordi CHAdeMO laderne er satt opp på helt feil steder i forhold til hvor de trenger å være for å øke rekkevidden på en Tesla. Der de er satt opp så passer de fint for LEAFer som skal til butikken og ikke har nok energi til å komme seg hjem, men dette er ikke en aktuell problemstilling for en Tesla. For Tesla gjelder det mer å sette laderne langs hovedveiene, ca hver 300 km, slik at man kan bruke Teslaen sin som en vanlig bil.

Så, hvor vil du ha hurtigladere?

Følg reglene som fastsatt i tråden på Tesla forumet:

  • For å legg til en markør, bruk "Additions"/"Add Marker - Detailed eller Simple" menyen.
  • Bruk reservasjonsnummeret, "(EU)", fulgt av bindestrek og din prioritering av ladepunktet. F.eks. "P409 (EU)-1", "S106 (EU)-1"
  • Bruk fargekodingen som er beskrevet på bunnen av skjermen. Grønn = 90 kW, lys grønn= 20 kW, lys blå= 10 kW
  • Hvis det allerede er en markør på ditt ønskede sted, legg til markøren litt til siden for den eksisterende markøren. Ellers vil den ikke synes.
  • Hvis det allerede er lagt en markør på ditt ønskede sted, sørg for å plasser en ekstra markør. Dette er for å synliggjøre ovenfor Tesla at det er et reelt ønske om en hurtiglader på dette stedet.
  • Legg inn så nøyaktig posisjon som mulig. Markørene bør helst legges inn i områder du er kjent, slik at du legger markørene på best mulig sted.

Jeg har lagt inn et grovt hurtiglader-nett som jeg gjerne skulle se at Tesla installerte i Norge. Hvis de 16 hurtigladerene jeg har lagt inn ble satt opp, så ville det ikke være noe i veien for å dra hvor som helst i Norge. Men jeg er sikker på at det er andre Tesla-fans som kjenner bedre til områder enn meg, og vet hvor andre ladere helst burde settes opp.

Sider: 1 [2]