Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - andreash

Sider: [1] 2 3 ... 11
1
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 09:48 »
Gratulerer med bilvalg du også!

Vi finner nok en bil i den kategorien om et par års tid.. Når ungene flakser seg ut av redet eller ikke gidder å bli med på ferieturene våre..

2
Kjøp og salg av deler og utstyr / Type1 pistol med 3m kabel
« på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 12:24 »
Har nettopp byttet til Type 2 på hjemmeladeren min, så om noen skulle ha bruk for en type 1 pistol til Nissan Leaf med ca 3m kabel. Stort tverrsnitt, så regner med den kan brukes på 32A uten problem.
Sender bilde på forespørsel

3
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Langtur hurtiglading Ampera-e
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 11:25 »
Takker for svar.
Jeg fant etterhvert ut at det er en opplåsing på nøkkelen..
Tror ikke bilen har tatt skade av mine to forsøk på å dra ut pluggen uten å låse opp. ::)

Er forøvrig godt fornøyd med bilen hittil.




4
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 08:34 »
Da ble det Opel Ampera-e på oss. :D
Hentet i helgen, og håper på et forutsigbart og rimelig kostnadsbilde på den i årene fremover.
Vårt eksemplar er fra så sent som 2020, og har da heldigvis noen år med garanti igjen :-)

Beholder nok MB vito til våre eldste har flyttet ut og fått lappen e.l.

5
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Sv: Langtur hurtiglading Ampera-e
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 08:18 »
Takk for ruteforslag.
Det ble nesten den planen.
Startet med anslått rekkevidde på 365km, og ankom Rødberg meg rett under halvt batteri. 46% stod det på laderen. ladet til 85% eller der om kring.
Når jeg var på Geilo hadde jeg såppas mye igjen, og visste at det ikke var så mye oppover til toppen av Hardangervidda at jeg planlagte for et stopp på Voss.
Så der kom jeg med 30% og ladet opp til 75%. Fortsatt 50% når jeg kom hjem..

Basert på tidligere erfaringer med Nissan Leaf synes jeg denne bilen var natt og dag i forskjell på beregning av gjenværende batteri når man kjører litt lange motbakker..

Men en ting jeg lurer på som Nissan ikke var vanskelig på...: Ladeplugg Type1 vs Type2. Nissan sin ladeplugg er jo bare å trykke på en knapp, så glir "pistolen" lett ut av bilen. Men Type2 pluggen, som jeg første gang testet på Rødberg... skal den sitte så fast? og at man må vrikke og vrenge den ut av bilen?
Burde kanskje opprettet eget innlegg på siste spørsmål men tok det her..

6
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Langtur hurtiglading Ampera-e
« på: Fredag 01. Oktober 2021, klokken 11:35 »
Hei,
Da ble det en Opel Ampera-e på meg ja..

Skal hente og kjøre bilen fra Torp,Snadefjord til Bergen i morgen.

Siden de er litt laderestriksjoner inntil disse bilene får nye batterier har jeg et spørsmål.
Hvordan ville dere planlagt hurtiglading på denne turen?
Antar å starte med 80-90% på batteriet hvis selgeren lader opp til 90 før vi møtes.
Og hvis jeg har lest rett, bør bilen ha ca 120km igjen ved neste lading. da kommer jeg vel kanskje opp mellom Veggli og Dagali en plass.. og lade opp til 80-90% igjen..

Så et nytt stopp på vestlandet en plass.. Eidfjord? Voss?
Hvilke ladeapper bør jeg ha registrert meg hos i forkant? Har BKK app, men ingen andre foreløpig.

7
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Onsdag 29. ſeptember 2021, klokken 10:07 »


Har hatt min siden 16. mai 2017,
Rust på bremser har aldri vært et problem, de har en legering i stålet på bremseskiver som gjør at de ser helt nye ut. Min bil er kun kjørt ca 10 000 km i året, har ikke hatt noen problemer med den, går ca 40 mil sommer og ca 30 mil vinter. Den brukes kun som lokal bil her i Oslo. Foretrekker annen bil til ferie og lange kjøreturer.


1Ampera.. Kan du si litt spesifikke ting med Opelen din som man bør være oppmerksom på ved bruktkjøp? Ser i signaturfeltet ditt at du har to stk, så da antar jeg at du er fornøyd med bilen.? Ser i noen annonser at bremser bak byttes, mens en annen hadde kjørt kjempelangt uten å skifte noen ting..

8
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Torsdag 16. ſeptember 2021, klokken 09:07 »
Ser at Opel Ampera ca 2019 modeller kommer ned på 230-250 tusen.. Vil den være teknisk på høyde med en Ioniq (38kwh)? Den gir jo samme vinterrekkevidde, men en god del lengre sommerrekksevidde..

Og etter batteribytter som skal gjennomføres, vil den da bli enda litt bedre?

Er det noen som har denne, og som har hatt den en stund og kan si noe om vedlikehold, bremser og rust?

9
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Tirsdag 14. ſeptember 2021, klokken 11:08 »
Vi har jo klart oss fint med 10mil rekkevidde hittill, så bilene med 250-300 er selvsagt ikke utelukket heller..
Hurtiglading har vi faktisk aldri gjort på vår leaf i løpet av 5år.. Kun hjemmelading.

Etter litt ytterligere diskusjoner i heimen, ser vi at det er et poeng at vi har litt mer plass en f.eks renault zoe..

Kanskje Ioniq enten med 38kwh og litt pruting, eller 28kwh med mye pruting.. synes mange av disse ligger høyt i pris ift. konkuurerende nye og brukte.

Har også fattet litt interesse for MG ZS EV.. Er det en grei kandidat? hart jo lang garantitid.. men mistenker at det som normalt er utfordingen ikke går på garanti.. (rust på bremser o.l.). får sikkert prutet ned mot budsjettet vårt på enkelte av bilene på finn..

10
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Mandag 13. ſeptember 2021, klokken 10:21 »
Takker for tildigere innspill rundt temaet..

Vi har sånn halvveis bestemt oss får å beholde Vito dieselbil, og heller bytte ut vår Nissan Leaf Elbil.
(fritt frem for å gi bud i pm.. før den legges ut på finn..)

Tenker et budsjett på ca 200.000-230.000 for en 1-3år gammel bil med fortsatt garantitid er greit for oss.

Kom gjerne med anbefalinger. Bør helst ha over 300km rekkevidde.

Vurderer følgende:
- Renault Zoe: litt i minste laget, men vil gå akkurat.. har sjekket at hundeburet passer. Ryktet til Zoe tilsier at den har billige bremsedeler som er en stor fordel. Ulempe er jo ladeinfrastruktur. HAr en hjemmelader på IT nett som da må byttes..

- Hyundai iqonic 38KWh, Grei plass og str. Har ikke oversikt over erfaringene til denne når garantitiden utløper, men skal lese meg opp.

- Hyundai Kona. Samme som over. Har hørt om batteribytter, men det bør jo være en fordel med nytt batteri..

- Opel Corsa-e eller peugeot 208. ok bil visuelt sett, men umoden app og diverse SW relatert gir meg litt skepsis.. Noen som har hatt bilene på service og kan si noe om behov for bremsesmøring e.l.

- MG ze.. Litt lav rekkevidde, men virker som har grei str innvendig..

Sikkert noen andre alternativer også, men er igang å sile ut..

11
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Onsdag 01. ſeptember 2021, klokken 14:27 »
Hmm,
Dette med egenvekt og bagasjevekt er noe jeg hittill har tatt for gitt.
Men ser jo det at en god del av dagens biler utfordres på dette når man har hele gjengen med.
Vi er nok samlet sett rundt 350kg i mennesker og hund uten bagasje, så samme som ditt eksempel over.

Og ideelt sett er jo en Opel 75Kw med hengerfeste den riktige bilen for oss..
Men dessverre er jeg iboende skeptisk til verdifallet på disse bilene.. Akkurat litt lite batteri, og rykte/erfaring som sier at investeringen halveres på 3år..
Da frister det ikke å legge ut over 500000 på en slik..

12
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 08:37 »
Takker for fornuftige svar.
Ser noen av dine poenger RJK..

Luksusen med stor plass er tungtveiende, men det er ikke alle sjåførene i familen som synes en storbil er like grei å kjøre.

Dette hele starter jo med at jeg nå jevnlig har hatt to biler på service og ser at kostnadene med to gamle biler fort tilsvarer en nybil med garanti.

Men kanskje jeg skal beholde Vitoen noen år til.. Og heller bytte ut Leafen med en av de relativt nye småbilene med litt grei rekkevidde og fabrikkgaranti.. Det er jo foreslått lengre oppe her. Leafen klarer knapt en tur til svigermor og hjem.. Og til hyttene vi kan låne i familien kan vi bare glemme.

Registrerer at du foreslår taktelt.. det er jo en mulighet.. Men problemstillingen vår er ikke først og fremst overnatting.. Det er på veien hit og dit vi trenger storbilplassen..
Har muligens nevnt det lenger oppe, men alternativet til Vito e.l. biltype må være en 7seter med hengerfeste. slik at jeg da kan dra en sportshenger på sommerferieturer. og kanskje en slik hengerboks på vinteren hvis jeg ikke vi drasse med meg en henger på vinterføre.

Fikk forresten tatt en prøvetur med MB EQV oppe hos BOS i Bergen. Det er utvilsomt en bil vi lett kunne trives i.
Mye av samme opplevelse som i vitoen vi har.. Merket at den er tyngre, men samtidig minst like sprek i frasparket. (vi har vito 163HK).

13
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Tirsdag 17. August 2021, klokken 11:31 »
Edyrli,
Det ser ut som vi er i samme situasjon ja.
Men jeg er svært usikker på om en 4-5år gammel Citoen/Peug/opel/Toyota.. vil holde grei annenhåndsverdi..
Hadde jeg følt meg trygg på det, ville nok dette blitt en lettere avgjørelse..

Men siden barna (eldstemann) om kanskje bare 2-3år har sluttet å bli med på helgeturer må vi ha litt kort horisont på bilbyttet, så salgsverdi om 3år spiller stor rolle.

Vår Vito har 163 hk og er en god bil å kjøre, iallefall milevis bedre enn en caravelle jeg prøvde for noen år tilbake.. og ser ikke helt for meg at trillingene fra PSA konsernet er på nivå med EQV her.. Og når prisene nesten er like på demobiler fra EQV og tilsvarende utstyrt PSA bil.. da er det kun mangel på hengerfeste som er stress å ta stilling til..


Eller... Siden jeg er en vinglepetter uansett... Noe i meg har litt lyst å vurdere en Byd Tang/Nio/Hongqi..
Alle disse har både 7seter, hengerfeste og 4x4.. Men det blir veldig trangt på Vinterferieturer e.l. som da blir hovedutfordringen. Takboks er selvsagt..

Eierskapshorisonten på disse derimot vil være 5-7år siden tester viser at bilene er gode å kjøre og kommer langt på fulle batterier.  Er jo ikke behov for å bytte bil hvis vi klarer oss med plassbegrensningene nå..

14
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Mandag 16. August 2021, klokken 08:33 »
Billigste kan fort vise seg f.eks 4år gammel diesel mpv.. men det er jo hverken elbil eller fremtidsrettet..??
hvilke vurderinger gjør dere?

Du sier det egentlig selv, og med tanke på at det kun er liten forskjell i bomkostnader mellom Elbil og Diesel etter at det er innført bom også på elbil, og at Diesel er rimeligere enn strøm på hurtiglader



Unnskyld meg. Hæææ?!

Hæææe hva?
spesifiser gjerne hva du reagerer på..

Men hvis jeg forsøker å lese mellom linjene dine..
Ønsket mitt er en god elbil med plass til hele fam. Men jeg er fortsatt mest opptatt av årlig kostnad.
En typ s-max eller annen MPV 7 seter koster brukt mellom 2-300tusen hvis jeg ønsker litt gjenværende garanti. antatt et forutsigbart verditap på vel 10% av dagsverdien pr år. si ca 25000 i verditap, 3000 i renter, 30000 diesel. pluss andre faste kostnader ved å ha bil.
Jeg kommer frem til fort rundt 90000kr pr år. (litt over 20tusen km pr år)

En ny og flott elbil.. typ EQV fra MB.. eller trillingene fra opel, citroen og peugeot.. kanskje også ta med en ny BYD Tang eller NIO?? alle disse kan kjøpes rundt 600tusen. Over 5års eierskap snakker vi fort 70000årlig verditap og renteeffekt på kapital. kanskje mere også. og sammen med andre kostnader er vi oppe i samme eller høyere beløp.


15
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøpshjelp, familie på 6 + hund
« på: Fredag 13. August 2021, klokken 12:48 »
Har sett litt på det..
Tror nok verditapsmodellen til Santander kun gjelder kurante og populære biler..

Og hvis man kjøper en EQV eksempelvis som er ca halvt år.. De kostet jo 750.000 for første kunde..
Da er vel kanskje noe av 1års tap allerede unnagjort?

En annen modell antyder omtrent slik:
år 1: 20%
år 2: 14%
år 3: 13%
år 4: 12%
og etterhvert så stabiliseres ting rundt 10%

Sider: [1] 2 3 ... 11