Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - RoadRunner

Sider: [1] 2 3 ... 47
1
Lade hjemme / Sv: Slutt på lading fra stikk?
« på: Onsdag 01. Juni 2022, klokken 09:56 »
Et langt innlegg i denne forbindelse fra en ikke-elektriker:

Jeg har satt opp 3 kontakter i garasjen på min ordinære 16a-kurs;
1 for ordinær shuko (til div. utstyr)
1 blå 16A som jeg lader Buddyen på
1 blå 32A som jeg nå lader eNiroen på - via "mobil ladekladd" - for tiden på 12A (valgbare steg 8 - 32A). (Har også samme lade-oppsett på hytta, på enden av 60m 10-kvadrat for denne bilen.)
Med planlegging er det ikke noe problem å lade 2 Buddyer og en annen elbil på dette oppsettet.

Har ladet problemfritt i garasjen siden 2008 da jeg kjøpte Buddyen. Jevnlig service/bytte av stikk og ikke varmgang noe steder (og, nei - jeg bruker ikke defa-kabelen når jeg lader buddyen).
Dette står i enden av en ordinær 16A kurs/2.5 mm2/C-vern til garasjen fra sikringsskapet (oppgradert i 2003).

Et par spørsmål:
1) Oppfatter jeg det riktig at nytt regelverk ikke tillater bruk av blå-stikk for fast lading av elbil ? Hva er i så fall argumentet for at man ikke kan belaste 16A eller 32A på en stikk som er designet for det (er det andre elektroner i en elbil enn en vedsag :o)?
2) Siden dette er et gammelt oppsett, regner jeg med at det er lovlig å fortsatt bruke det inntil jeg oppgraderer sikringsskap eller installasjon i garasjen ? Kan jeg f.eks. bytte stikk med en ny hvis jeg oppdager slitasje ?

3) I Buddyen er det en lader med ordinær shuko-stikk. Finnes det noe ferdig som jeg kan kjøpe for å konvertere seg over til type2-kontakt så jeg kan lade Buddyen på ordinære lade-stasjoner ?
Jeg antar jo at man nå vil fase ut de ordinære stikk-kontaktene på de shuko-ladepunktene som finnes i Trondheim.


2
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Statistikk fra SSB
« på: Fredag 15. April 2022, klokken 22:31 »
For 2021 står det at det er
1 Kewet personbil (!)
157 Buddy

Det er jo trist at det kun er 1 registrert Kewet igjen...

3
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Car controller til Knerten? Cityjet 5
« på: Fredag 15. April 2022, klokken 22:07 »
etter resetting kan den gå en vei.
Husker at det var problemer med CC når taklys og fjernlys ikke fungerer og bilen bare går framover.
Se linken i signaturen minril juniors kewet.

4
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Chamber - Metrobuddy
« på: ſøndag 27. Februar 2022, klokken 13:23 »
Takk for link. Fant en link på Facebook, til en tysk side

0°18' bis 0°42' Sturz 0°18' bis 0°42'

Det vil vel si at det skal være lett positiv vinkel, halve av en halv grad.
Spørs om jeg har måle-utstyr til slikt :-) .

Får begynne med i lodd, og en dask med hammeren, tenker jeg.  Så får jeg regne litt på det...

Har jo skyvelær!

5
Tidlige: Buddy / Kewet / Chamber - Metrobuddy
« på: Torsdag 24. Februar 2022, klokken 23:55 »
Da har jeg byttet dempere og fjærer foran. De få boltene som holder dette sammen var helt fastrustet, men måtte gi seg for overmakten (brukte varme).

Spørsmålet nå er hvordan jeg skal rette inn hjulet loddrett (chamber etter hva jeg forstår).

Den nederste bolten på demperen står i fast posisjon, mens den øverste kan beveges sideveis ca 1 cm.

Noen som har en do-it-yourself oppskrift?

6
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 17:42 »
Svarer meg selv med en link til det eneste jeg finner på internett om Error 2:
https://elbilforum.no/index.php?topic=11294.0

Fortsatt ville det vært interessant å vite om det går an å "override" og lade allikevel. Og en prosedyre for å finne ut hvilke(n) av temp-sensorene som er feil.

7
Tidlige: Buddy / Kewet / NiMh - Mulig å lade selv om Error 2 ?
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 17:36 »
Har en 2010 Metro-buddy med NiMh. Kjøpte den brukt i sommer og den fungerte tilsynelatende bra. Men etterhvert dukket det opp Error 2 på displayet av og til, og nå er det permanent. Ikke mulig å kjøre med "nødmodus".

De siste 3 ukene har kjølevifta kjørt kontinuerlig (tidligere i uka var det +6 nå er det -8). Det er heller ikke lading. Når jeg kobler til laderen, hører jeg det klikker i et rele og så skjer det ingenting (batteristatus på displayet viser 75-80%).
Laderen har vært åpnet før og det manger skruer.
Spørsmål1: Er det mulig å lade buddyen med en lader (som virker), selv om Error 2 er synlig på displayet ? Evt. hva må jeg koble fra ?Jeg har en annen NiMh-buddy som er ok, som jeg kan bruke laderen fra.
Spørsmål2: Error 2 er relatert til temp-følere etter det jeg forstår. Har noen en feilsøke-prosedyre som kan egne seg i mitt tilfelle ?

Det hører med til historien at jeg ikke har kjørt den siden september/oktober da den ble "ustabil" og har ikke hatt tid til å se nærmere på problemet. Men nå er det mulighet i helga !

8
Enkle batterispørsmål / Sv: Hva er best praksis for lading av LiFePo-batterier?
« på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 11:16 »
Du kan jo lese litt om det her:
https://batteryuniversity.com/article/bu-808-how-to-prolong-lithium-based-batteries

"Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, the depth of discharge (DoD) determines the cycle count of the battery. The smaller the discharge (low DoD), the longer the battery will last. If at all possible, avoid full discharges and charge the battery more often between uses. Partial discharge on Li-ion is fine. There is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life."

Generelt er det en oppfatning av at det beste for å unngå batteri-slitasje er å holde seg i området 20 - 80% på Litium-batteri. Å lade opp til 100% sliter mer på batteriet, og bør unngås. Mange Li-batteri tåler ikke lading under frysepunktet, så det er viktig at varmefolien virker.
Om du saktelader med solseller eller "hurtiglader" med aggregatet ditt tror jeg ikke utgjør så mye forskjell med tanke på levetid i ditt oppsett.
Men det utgjør stor forskjell om du lader opp til 100% og lar de stå fulladet (uten å bruke de rett etterpå). Så med solceller og lading uten at dere skal bruke strømmen kort tid etterpå, ville jeg har forsøkt å finne ut om det er mulig å stoppe på 80 eller 90% - det er det beste for batteriet med tanke på levetid.

9
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Statistikk fra SSB
« på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 17:59 »
For 2020 er det
-     6 stk Kewet personbiler og
- 190 stk tung mc
Av disse er 2 Kewet og 16  Buddyer i Trøndelag. (Jeg har 11 % av de  :laugh:)

Artig å se at det er noen som holder liv i de originale Kewet'ene fra forrige årtusen enda :-)!

10
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Car controller til Knerten? Cityjet 5
« på: ſøndag 18. Juli 2021, klokken 09:46 »
Har du prøvd Buddy Electric i Oslo?
De har iallefall reparert Buddy-CC, men det begynner vel å bli få Keweter i omløp...

11
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Think Buddy
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 20:15 »
Artig!!

Hvilken BMS bruker du?

12
Kia Niro EV / Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 20:09 »
Jeg er spent på hvordan ordinær kjøring vil bli utover våren og sommeren.
Kjører endel på strekningen Trondheim - Kristiansund, og det er ofte mye sørvest vind og bløte veier. Dette kombinert med endel fjellpartier bidro ihvertfall til å trekke forbruket på Teslaen opp.
På 100000 km / 5år var snittet 2.21 kWh per mil.
Basert på overstående, bør snittet på Niroen komme betraktelig under dette.
Første tur blir til helga - blir interessant!

13
Kia Niro EV / Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
« på: Lørdag 20. Februar 2021, klokken 21:36 »
Det ble endring i planene, så på vei Tr. heim - Lillehammer ladet jeg 32 % på Otta og kom fram med 30 % i rest (overnattet i bilen med lading hos Eidsiva energi). Utetemp - 5.til - 12 og 345 km, temp i bilen 20C/driver heater påslått. Startet med batteri på 1C og det var bare rundt 6 grader da jeg kom fram.

På retur startet jeg på 95‰, Utetemp ca - 1C, batteritemp 18C og innetemp 22C (bilen hadde stått inne i 2. 5 døgn i 22 grader).
Samme rute nordover, Utetemp mellom - 3 til +5. Rest 22% og 342km kjørt. Computeren sier 1,46 kWh per mil. Lett bløte veier, ikke nedbør å snakke om.
1,74 kWh per mil ved Hjerkinn.

Er imponert over effektiviteten på denne farkosten. Kjøring på sommerstid blir uproblematisk :-). Og vinterkjøring med varmt batteri på starten er også uproblematisk i normale vintertemperaturer!

14
Kia Niro EV / Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
« på: ſøndag 07. Februar 2021, klokken 21:59 »
Forvarmet batteri, ja.
Synes selv det høres optimistisk ut med 1,6 kwt per mil når det er så kaldt. Men jeg har ingen erfaring med eNiro.
Er vant til å tyne kjørelengde fra både Buddy og Tesla, så teknikken er inne. Problemet er jo kalde føtter...
Da tolker jeg svarene slik at det er på grensa, og at jeg uansett må stille i superundertøy og topplue. Spørs om jeg må prøve å få justert tidsplanen noe.
Takk for feedback.

15
Kia Niro EV / Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
« på: Lørdag 06. Februar 2021, klokken 23:19 »
Får levert ny Kia e-niro i løpet av uka og skal til Lillehammer neste uka.
Nedover er det stopp på Øyer, ca. 33 mil ifølge NAF.
På returen er det start fra Lillehammer. Har ikke tatt sjansen på Venabygdsfjellet på vinteren med elbil tidligere pga dårlig dekning på mobil hvis problemer og at det er mye motbakke...

Med kuldegradene som er nå, er det realistisk å kjøre så langt uten å lade underveis, og med plussgrader på føttene?

Jeg har en 2kw dieselvarmer liggende etter en donor-buddy, men vet ikke helt om jeg gidder å stå ute i 10-15 minus og fryse på fingrene for å montere den. Eller trenger jeg det?

Før start begge veier: forvarmet bil. Underveis 1 person uten bagasje med varme innstilt rundt førersetet. Har ikke lyst å kjøre med sovepose, men gjør heller det for å spare tid på vei sørover (eller setter inn dieselvarmeren temporært)
På returen har jeg litt bedre tid :-).
Noen med erfaring som kan anbefale?
Vil helst ha igjen 10% ved ankomst...

Sider: [1] 2 3 ... 47