MG Zs. Den nyere modellen med 400k+ rekkevidde. Selv har jeg Marvel R. Beregnet rekkevidde 402km, men den går lengre nå på sommeren. Akkurat nå sier bilen 430.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Villogvakker på mandag 04. juli 2022, klokken 01:17Sitat fra: Restart på søndag 12. juni 2022, klokken 22:05Har du fått bilen? Performance eller Luxury?
MG har ikke så lang leveringstid. Kjøpte meg nylig en. Estimert 3 uker.
Sitat fra: elektro på søndag 19. juni 2022, klokken 00:20Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:32Sitat fra: Trond.m på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:21Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 14. juni 2022, klokken 09:19
Det skal innføres moms kun på kjøpsbeløp over 500.000 for elbiler, fremfor på hele beløpet. Konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment skal opprettholdes
Nå trenger vi bare flere elbiler som er ferdig registrert for 499 999
Nei. Dessverre betyr det at de vil bygge de samme veiene, men dårligere. Eller kutte veiprosjekter.
Økonomisk blir ordningen lik den regjeringen la fram i mai. Men formueskatt på bilens verdi og eventuelt fordel av fri bil vil nok bli gunstigere enn om bilen først skulle ha full mva og så en kompensasjon.
Var sikkert noen i departementet som hvisket dem i øret hvilken idiotisk løsning de foreslo i mai, med tanke på billån, byråkrati osv ved først å ta mva, for så å tilbakeføre...bra noen satt dem på plass.
Ser forøvrig og at SV-folket har fått støtte for at kun østlendinger har rett på skikkelig motorvei, og at de vil nedskalere prosjektene i andre deler av landet. Godt østlendingene (dem selv) får kjøre til hyttene og Danmark på motorvei, mens Stavangerfolk må fortsette å kjøre på krøtterstier ned til sørlandet, hvor flere dør inni fjellveggene / utenlandske trailere hvert år.
Å nedskalere store motorveipeosjekter handler vel om å nettopp kunne bygge flere km. med sikker vei av god kvalitet, ved å senke fartsgrensen fra 110 til 100 eller 90 km/t. Med de enorme besparelsene det medfører, både i kroner og øre - og i form av mindre naturinngrep, støy og forurensning.
Du er forøvrig velkommen til Østlandet, hvis du tror det er så gøy å kjøre bil her. Mange bruker 1 time ekstra både til og fra jobb, alle dager i uka, pga. kø. Du kan jo velge å bo i Oslo da, men vær oppmerksom på at boligprisene er mer enn dobbelt så høye som i Stavanger. Og når du da skal suse til og fra hytta i helgen, er det enda mer kø.. Men været er bedre!
Sitat fra: chargedup på mandag 13. juni 2022, klokken 17:59
Hvorfor Porsche har valgt girkasse med 2 framovergir er helt sikkert en blanding av aksellerasjon (0-100 samt 100-200), forbruk (i teorien lavere forbruk som i presseskrivet og faktisk full utkobling av bakre motor), kanskje at bilen skal tåle x antall launch controller etter hverandre (med tilnærmet like resultater) og at det er en sportslig gimmick for de som er vant med fossilbil.
Sikkert også mange andre grunner til det og det kan sikkert diskuteres igjen og igjen...
Faktum er at Taycan ikke leverer best på noe annet enn sportslighet (ikke aksellerasjon, men hvordan bilen er å kjøre), ladehastighet (som i hvor mange km/t batteriet lades faktisk ikke er best) og interiørkvalitet.
For den jevne bilkjøper holder nok ikke det mål for noe som er såpass dyrt, men jeg har vært veldig nære kjøp knappen flere ganger i år
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 13. juni 2022, klokken 14:09
Prisen i Kina er ca 52k USD med batteri ( 75 kWh) og 41K USD uten batteri. NIO skal ha en åpen pris modell og ES8 er en del billigere her enn i Kina. Så er de offensive blir det under 400k med BaaS og under 500k med batteri.
https://www.autoevolution.com/news/nio-et5-s-prices-show-baas-may-not-make-evs-more-attractive-after-all-190107.html#:~:text=That's%20about%2010%25%20less%20than,)%2C%20or%2027%25%20more.
ET5 leveres kun med AWD enn så lenge. Klarer bare å finne pris på M3 performance, som er 1000 Yuan dyrere (328k mot 329k, ca 480 000 NOK).
Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 12. juni 2022, klokken 21:42
Det kommer mye ann på hva slags vei man skal kjøre på.
Skal man rase rundt på autobahn eller skal man kjøre riksvei 7.
Det jeg synes er interessant når man kommer opp i sånne avstander, er ladehastighet og ikke batteristørrelse, og da er det nok Tesla som gjelder, med mindre man skal kjøre i Sibir eller Alaska.
Du kan sammenligne en Tesla som har tilgang til superladere uten kø, med en tilsvarende kinabil som har 50% høyere forbruk og halvparten så høy ladeeffekt.