Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - EDS89

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Model 3 / Sv: Performance på vinteføre
« på: Torsdag 03. Februar 2022, klokken 19:53 »
Det handler nok mer om å endre vaner. Teknologien gjør at vi må endre adferd og kjørevaner. Etterhvert de første ukene på glatta. Så har jeg virkelig nytet watt pedalen til de grader! Det som er digg med regen er når du slipper watt pedalen fort, så får du beskjed med engang at veien er glatt! Så enkelt er det.

Man kan ikke forvente at bilen tilpasser deg. For det er føreren som skal tilpasse bilens kjøregenskaper! Så enkelt er det!
Kjører selv tm3 LR. Beste kosebilen jeg har hatt på vinterføre! Skulle gjerne hatt P, men skitt au!

2
Model 3 / Sv: Forbruk med henger / liten vogn
« på: Torsdag 03. Februar 2022, klokken 19:36 »
Ikke verst! Ligger fint på 190 kWh i 120 på motorvei. Så med henger ig i 80-90 med ca samme forbruk er jo gull ^^

3
Model 3 / Sv: Hva har du gjort med din TM3 i dag?
« på: Torsdag 03. Februar 2022, klokken 19:25 »
Drit fettt :D Takker for tips. Tror man også kan kjøpe originale men de er vel oppe i 2500 hos Tesla shop?

4
Model 3 / Sv: Hva har du gjort med din TM3 i dag?
« på: Mandag 01. November 2021, klokken 12:02 »
Det blir bra med ekstra beskyttelse :D

5
Model 3 / Sv: Fremgangsmåte for å kreve omlakkering
« på: Onsdag 06. Oktober 2021, klokken 19:48 »
Leverte bilen i dag kl 07:10 til MPS for lakkering av begge kanaler.
Fikk beskjed at de kunne trenge bilen helt frem til fredag.
Men kl 12:20 samme dag, så ringte dem at bilen var klar.

Jeg spurte, begge kanaler, slipt ned og lakkert??? "Ja, går fort med 70 grader tørking".
Svarte med at jeg var noe skeptisk... Men får se, henter bilen om noen timer.

Såpass ja! Får satse på at fargen står i kontrast ved resten 🙈

6
Model 3 / Sv: Hvorfor har samme modell oppgitt ulike HK
« på: Onsdag 06. Oktober 2021, klokken 00:27 »
Hvorfor stemmer ikke det? Fordelingen mellom for og bak er dynamisk avhengig av grep, så bilen kan sikkert ha omtrent 100% pådrag bak om fremhjulene står på is, da kan bakmotoren yte 283hk i peak, men det er ikke det samme som at du kan få både 215hk foran og 283hk bak samtidig. Har du spurt forsikringsselskapet ditt om det hadde hatt noen betydning, eller bare antar du?

Ettersom flere mic biler blir Reg forskjellig med hk. Om det er forskjellige versjoner eller annet er noe å lure på :)

7
Model 3 / Sv: Hva har du gjort med din TM3 i dag?
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 17:50 »
Det er veldig greit å sette dem på. Jeg har ikke skrudd dem i karosseriet slik det sies i manualen.
Men de skvettlappene som sitter på bileb, så må du ha 12 eller 13mm (husker ikke eksakt) for å skru av skvettlapp dekselet under bilen. Satt nevneverdig ikke hardt heller :) husk å skru på bolten igjen etter at du har tatt av den gamle skvettlappen :)

Men her er link og følg denne. Gjorde dette med hjula på. Så dette skal gå greit :)
https://youtu.be/Btbh0kaxGNs

8
Model 3 / Sv: Hva har du gjort med din TM3 i dag?
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 17:20 »
Da har man i helgen polert og vokset bilen inntil jeg legger på coating ved senere anledning.

Nydelig lakk! Måtte korrigere litt her og der. Men steike så nydelig perlemor det er i den hvite lakken 🥰
Lagt på midwest skvettlapper og. Neste er å installere led ambient lys mellom setene, så får vi se om det blir led list i selve dashbordet og :)

9
Model 3 / Sv: Hvorfor har samme modell oppgitt ulike HK
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 17:03 »
Jeg reagerer også på dette. Vært flere tester der tm3 LR yter 450 hk ca. Men min mic fra forrige uke er registret med 498hk men jeg reagerer på det. Om Tesla har lagt inn total hk med acceleration boost i vognkort. Så er det ikke greit!
Ettersom man betaler høyere forsikringspremie og dermed! Har jeg ikke de alle hk tilgjengelig, burde vel Tesla spandere på acceleration boost ettersom det gir ca 50hk mer Utifra YouTube testere på dyno.

Chipper jeg en fossil bil så registrerer jeg det hos Vegvesenet. Men her er det noe som ikke stemmer altså!

På min 2021 mic tm3 LR er det i vognkortet
front - 158kw - 215 hk
Bak - 208 Kw - 283 hk.

10
Model Y / Sv: Elendig ladekurve
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 16:46 »
Såpass med 10% tap på snaue 2 år ja. Mulig dermed LG med lavere ladehastighet vil forvalte batteriet bedre kontra Panasonic sine batterier?

Med tanke på holdbarheten over lang tid og :) Jeg på mitt høyeste målte på LG tm3 LR nesten 200 fra 11% lading opptil 20% og dermed gikk ned stabilt mellom 140-130 til ca 50% og ned i ca 110 på 50% og utover til 80% var jeg nede i ca 80-90 kw. Skal man kjøre langt, er det vel mer effektivt å lade opptil 60% med maks utnyttelse og kjøre til neste suc hvis man kan :)

Ikke "snaue 2 år', men "snaue 3 år', men fortsatt mye i forhold til det jeg opplevde på de neste 5 årene med Model S'en.

Sant nok, tiden flyr. Men kan godt være at s og x klasse har et helt annet batteri pga deres premium Brand og pris kontra model3/Y.

11
Model Y / Sv: Elendig ladekurve
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 13:20 »
Trur nok jeg ville ha testet litt mer før du avskriver bilen helt. 130kW maks på lav SOC er overhodet ikke normalt, og samsvarer ikke med andres erfaringer.
Jeg har hatt to TM3 performance, den første gikk aldri mer enn 70kW uansett hvor lenge jeg forhåndsvarmet eller hvor lav batteriprosenten var. Prøvde helt nede på 7%, kjørte fra Gardermoen til Rygge med superlader som destinasjon fra starten.
TM3P #2 hadde jeg 110kw på det meste, vi lader med 15% SOC. Da hadde jeg Tesla support på telefonen og de sa at batteriet ikke var varmt nok. Hadde kjørt i 30 minutter i 110-sone med superlader som destinasjon.
Blir jo veldig anekdotisk, men Tesla insisterte på at det ikke var noe feil med bilene.
Fikk 130kW regelmessig på TMX (75d så den er jo alltid tom  :P ), så jeg antar det ikke er jeg som gjør feil.

Temaet er grunnen til at jeg enda ikke har tatt ut min Model Y, venter på batteri med mitt høyere kapasitet og mye bedre ladekurve som helst kan gjøre det bedre enn min Model 3, men med mindre degradering.

Jeg får typisk 253 kw på V3 superlader på min Model 3, også nå når jeg kom med 18% SOC for ett par uker siden. Ladet da 150 tkm på 5 min😊


Men, min Model 3 har tapt 10% rekkevidde siden utlevert feb. 2019 og 56.000 km. Model S'en fra 2014 hadde knapt nok tapt noe (mindre enn 1%) etter neste 5 år og 60.000 km da den ble solgt februar 2019.

Tesla bruker oss nok fortsatt litt som testere på batteriene sine..

Såpass med 10% tap på snaue 2 år ja. Mulig dermed LG med lavere ladehastighet vil forvalte batteriet bedre kontra Panasonic sine batterier?

Med tanke på holdbarheten over lang tid og :) Jeg på mitt høyeste målte på LG tm3 LR nesten 200 fra 11% lading opptil 20% og dermed gikk ned stabilt mellom 140-130 til ca 50% og ned i ca 110 på 50% og utover til 80% var jeg nede i ca 80-90 kw. Skal man kjøre langt, er det vel mer effektivt å lade opptil 60% med maks utnyttelse og kjøre til neste suc hvis man kan :)

12
Model 3 / Sv: Levering fra Lillestrøm
« på: Tirsdag 05. Oktober 2021, klokken 12:52 »
Jeg kom, plukket bilen og dro 😂 Var ikke innom noe bekreftelse etc. Ordnet alt elektronisk og tipp topp :)

Utrolig mange som ikke var forberedt på hvordan man skulle gjøre dette. Spesielt med å være logget inn på Tesla app og vips så er man i bilen. Men svært mange har ikke lest seg opp og forberedt seg på hva Tesla er kontra gammeldagse el biler idag. Så det virker som at mange har bare hengt seg på tråden og kjøpt Tesla uten å ta seg inn i hva dette er ^^

13
Model 3 / Sv: LFP batteri
« på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 01:06 »
....
Det er nok en utfordring med balansering av disse pakkene da det er så liten forskjell i spenning fra full til tom. Så hvis man kun lader fra 40-80 blir spenningsforskjellen kun 0,2V og da vil bms komme til å slite.
Korrekt, det er derfor en bør fullade disse batteriene med jevne mellomrom, f.eks. en gang i uken, slik at de får balansert seg. Da er det jo veldig kjekt at LFP-batteriene tar mindre skade av å være fulladet enn de andre batteriene som benyttes. Å fullade dem hver eneste dag er ikke nødvendig.

Meget interessant. Hvordan er det i forhold til LG/Panasonic batteriene i LR/P segmentet?

Utifra det jeg har lest på nett og sikre kilder. For å ta best mulig vare på batteriene er det helst fra 20-80%. Under 0-20% så vil batteriene "brenne opp" pga underspenning hvis det skjer over tid. Og motsatt fra 80-100% overspenning av noe slag.
Takker meget for svar :)

14
Model 3 / Sv: Er SR+ tilgjengelig for prøvekjøring hos forhandlerne?
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 19:10 »
Fordel å teste den bilen man faktisk skal ha.

Ja.. jeg skulle også ha SR+ men var så dum og prøvekjørte en P.. inngikk kompromiss med meg selv og endte opp med en LR  :-X

😂😂😂 Jeg måtte ha hengerfeste! Og nyere P hadde jo ikke lenger et alternativ. Dermed LR, storfornøyd så langt :D

15
Model 3 / Sv: LFP batteri
« på: Torsdag 30. ſeptember 2021, klokken 19:08 »
Flott! Var det jeg håpet på. Disse batteriene skal jo holde lenger før de mister kapasitet og det er jo viktig når det skal kjøres med henger og campingvogn.

Så lenge du holder batteriet mellom 20-80% så skal det være optimalt :)

Sider: [1] 2 3 ... 6