Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Questerre

Sider: [1]
1
Model S / Sv: Vi som ventet på levering av Model S i mars
« på: Fredag 11. Juni 2021, klokken 12:00 »
Til dere som har bestilt: LR eller Plaid, dato, leveringstidspunkt?

LR, 27 Januar 2021, står ikke noe om levering(standard tekst om at de kontakter meg når leveringsdato nærmer seg).

2
Model S / Sv: Venter på ny Model S
« på: Tirsdag 23. Mars 2021, klokken 21:35 »
Jeg bestilte en LR med FSD samme dag den ble annonsert. Har i ettertid oppdatert ordren ved å nedgradere til EAP.

Usikker på om jeg kommer til å ta levering. Virker som BMW og andre kommer med reelle alternativer med tanke på rekkevidde, og jeg heller litt svakt mot en SUV. Har tidligere hatt Panamera og X5, og mens Porschen brakte frem et smil hver gang jeg kjørte den så er det ikke noe tvil om at jeg foretrakk utsikten fra BMWen samt det praktiske rundt barnesete/barnevogn etc.

Ser litt hva som kommer ut fremover av alternativer og hvorvidt det virker som det blir moms i 2022. For nye bestillinger står det jo nå November, mens på min side hos Tesla står det ingenting om leveringsdato.


3
Model S / Sv: 2021 Refresh - verditap og moms
« på: Tirsdag 02. Februar 2021, klokken 11:06 »
Det jeg ville sett på her er differansen mellom US pris og NO pris. Per nå er den nærmere 200.000,-.
Dette er unormalt, og kan være endel av en strategisk prisingstrategi for å justere ned etterspørsel etter nye modeller til bilene faktisk begynner å bli tilgjengelig og lager av eksisterende modeller er redusert.
 
Tenker derfor at din største risiko, uavhengig av mva og kurs, vil være at tidlig i 2022, når de ivrigste innovatørene har fått sine biler både i USA og Norge så er det stor risiko for at Tesla vil utligne denne differanse. Resultatet kan da fort være en betydelig prisreduksjon.

Tror den reelle prisdifferansen for en basismodell Model S er et godt stykke under 200k. Med dagens valutakurs på 8.57 er prisen 830k i Norge og 685k i USA. For å sammenligne må du legge til 1k for 2 år ekstra inkludert premium connectivity i Norge, trolig over 9k i ekstra kostnad for 1 år/20km garanti (I USA koster extended warranty fra 4 til 6 år USD 2100, som tilsvarer NOK 9k for ett år. Reell kostnad i Norge er nok en god del høyere.) og rundt 18k i fraktkostnader (noen som har reell stat på kostnad for Tesla?) fra USA til Norge. Dermed blir sammenligning 830k mot 713k, som gir et påslag på 117k. Det gir en prisdifferansen på ca 15%.

Det er også verdt å merke seg at de fleste stater i USA har sales tax, med et snitt på ca 7.4% så kundene i USA betaler reelt sett ikke så mye mindre enn oss. Konkurransen for Tesla er også betydelig høyere mot ICE enn her i Norge ettersom ICE biler har høye avgifter her, mens i USA er det ikke tilsvarende avgifter så Tesla er relativt sett mye dyrere.

Enig i at Tesla har rom til å redusere margin i Norge, men spørsmålet er vel heller om tilbud/etterspørsel medfører at de ser behov for å redusere marginen. Sånn sett kan innføring av moms på elbil medføre at Tesla setter ned pris hvis myndighetene ikke samtidig også øker avgifter på ICE tilsvarende.

4
Model S / 2021 Refresh - verditap og moms
« på: Mandag 01. Februar 2021, klokken 23:29 »
Jeg har bestilt Model S refresh, og tenker at med en pris på 850k før avgifter/levering så bør det muligens kunne være en bil med ok verditap de neste 3-5 årene. Jokeren er kronekursen.

Refresh har noen attributter jeg tviler på at blir vanlig/rimelig de neste 3-5 årene for en familiebil (les bagasjerom) samt at Tesla kontinuerlig oppdaterer software. Rekkevidde, akselerasjon og datakraft i MCU3 (og muligens ladehastighet) virker som elementer som vil være konkurransedyktige basis annenhåndsverdien også om 3-5 år.

Videre har AP, SV og SP uttalt at de ønsker moms på elbiler, og nåværende regjering har så langt jeg har fått med meg heller ikke vært villig til å bekrefte at de støtter momsfritak i 2022. Med levering mot slutten av 2021 kan man muligens ende opp med kjøp rett før innføring av moms.

Alternativer som E-Tron til 850k er jeg mer skeptisk til pga rekkevidde, og tenker at Model S refresh vil være et bedre økonomisk kjøp. Noen andre som har gjort seg opp noen tanker om det økonomiske rundt valg av en refresh?

Hvis noen har sett statistikk på verditap av tidligere versjoner av Model S så hadde jeg satt pris på en link.

5
Model 3 / Sv: Utsette levering
« på: ſøndag 01. November 2020, klokken 19:21 »
Takk for tilbakemelding. Mulig min antagelse om at annenhåndsmarkedet ikke vil verdsette en bil registrert i Desember 2020 rasjonelt forholdsmessig til en bil registeret i Januar 2021 er feil, men jeg anser ikke verdien av rentekampanjen til å være høy nok til å dekke den risikoen ettersom jeg anser alternativkostnaden å være den effektive boliglånsrenten for et tilsvarende lånebeløp.

Får avvente litt og se hva som er mulig i Desember.


6
Model 3 / Utsette levering
« på: ſøndag 01. November 2020, klokken 00:58 »
Har noen nylig erfaring med å utsette levering til neste kvartal? Jeg ønsker å bestille en Model 3 med førstegangsregistrering i Januar 2021 for å unngå at verdien i annenhåndsmarkedet blir påvirket av at bilen er registrert i 2020, ettersom det virker som flertallet på Finn.no benytter førstegangsregistrering som målepunkt på alder på biler.

Jeg ringte til Tesla Norge og fikk beskjed om at det ikke var mulig å bestille en long range med levering i 2021 fordi de jobber hardt for å oppnå høyt salg i Q4, og at jeg er nødt til å ta levering så snart bilen er klar for levering (estimert til Desember). Tesla Norge ga meg beskjed om at hvis jeg ønsket levering i 2021 så måtte jeg vente med å bestille bilen til Januar, og at levering da ble trolig i Februar eller Mars. Jeg fikk også beskjed om at den lave renten de nå tilbyr, kun gjelder biler levert i Q4.

Har noen på forumet bestilt bil i Q3 med estimert levering i Q3, men klart å utsette levering til Oktober? Hvordan gikk dere frem for å få bilen utsatt til neste kvartal?

Årsaken til at jeg ønsker å bestille før Januar er at jeg ønsker å være tidlig i køen for levering i 2021, samt at jeg er bekymret for at kronekursen vil medføre en prisøkning neste år.

Sider: [1]