Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - RaymondJ

#1
Euniq 5 / Sv: Maxus Euniq 5
lørdag 10. oktober 2020, klokken 00:32
Ser forresten at RSA har oppgradert km til 356km i markedsføringen sin.

Jeg gikk inn på den kinesiske siden til maxus, og der står bilen med et batteri på 61kwh...
https://www.saicmaxus.com/config.shtml?file=UlZWT1NWRXZOUzlGVlU1SlVUVWc1YkNLNkxTMTU0bUk=&price=/MjU2LDcwMA==

Kan det være årsaken kanskje?

Har fortsatt håp om at dette kan være en ok bil. Men har ikke så mye tillit til importøren lengre...
#2
JUSS / Sv: Markedsføring ved bruk av WLTP Urban km.
lørdag 10. oktober 2020, klokken 00:18
Takk for gode og innholdsrike svar. Jeg har overlatt saken til juridisk vurdering hos NAF og tar det opp med forhandler etter vurdering hos dem.

Det som gjør meg forbannet er at man lager et stor sak av å innføre et nytt testregime nettopp for å sikre forbrukertillit og sammenlignbarhet, så går importørene og forhandlerene å motarbeider det samme testregimet slik som dette.

Jeg mener som minimum at kravene til markedsføringen må standardiseres.
#3
Euniq 5 / Sv: Maxus Euniq 5
lørdag 10. oktober 2020, klokken 00:09
Jeg var å kjørte den kinesiske prototypen som kom i noen få utgaver. Ble bare en kort test på 15 minutter men likte meg såpass godt at jeg kjøpte. God kjørekomfort og åpen bil med masse plass.

Jeg ble veldig skuffet når jeg fant ut av markedsføringsjukset fra RSA. Når jeg ringte dekket de seg bak at de skrev inntil før km i markedsføringen. Jeg undersøker mulighetene mine med hensyn til kontrakten, men mener at det er galskap om forhandlerene kan skrive WLTP i markedsføringen om de baserer seg på kun deler av testgrunnlaget.
#4
JUSS / Markedsføring ved bruk av WLTP Urban km.
onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:58
Har kommet opp i en smørje ved kjøp av Maxus Euniq.

Bilen markedsføres med rekkevidde inntil 325km (WLTP).
Nå i etterkant av kontraktssigneringen har det kommet frem at det er WLTP urban syklus importøren tar utgangspunkt i. dvs. at ved blandet kjøring på motorvei og i by er rekkevidden betraktelig lavere. ca. 260km i følge ny informasjon fra importøren. (etter de ble spurt direkte).

Finnes det ikke noen regler for hva man kan oppgi som WLTP? at rekkevidde varierer og er lavere på vinter er jo velkjent, og dette tenker jeg dekkes inn under "inntil", men at selve km tallet skal være basert på forskjellige deler av test standarden kan jo ikke være riktig?!

Svaret fra RSA bil på telefon var: "det er jo flere aktører som har vært kreative i markedsføringen, bare se på volkswagen id4."

Hva synes dere? er det jeg som er naiv eller?
#5
Euniq 5 / Sv: Maxus Euniq 5
onsdag 07. oktober 2020, klokken 11:49
Jeg skrev kontrakt på Maxus Euniq hos Birger N. Haug gardermoen for en måned siden.
Etter å ha sett mye skriveri på facebook og her om rekkevidden bestemte jeg meg for å få svar.

Her er svaret jeg fikk fra RSA import, kan ikke si at jeg er begeistret for det... :(

"Vi mangler fortsatt noe info fra fabrikken på alle WLTP-syklustall. 325km er urban-syklus.
Vår foreløpige info om combined er at det vil ligge rundt på 260km.
Generelt om rekkevidde:

Våre betraktinger rundt rekkevidde etter mye testing, er at det er så mange variabler at et tall basert på WLTP fabrikks-syklustester aldri vil stemme 100% med opplevd rekkevidde. Bilene kan gå kortere og lengre basert på bruksmønster.

Har man et bruksmønster som er basert i hovedsak på bykjøring/småkjøring med innslag av motorvei vil man ha en estimert rekkevidde på 290km-325km

Har man et bruksmønster som er basert på pendling på motorvei vil rekkevidden være mellom 230km-260km
Flere variabler som temperatur, geografi, bruk av klimaanlegg, motvind, medvind, regnvær, snø, lufttrykk i hjul og hyppig akselerasjon etc. vil være med å påvirke rekkevidde.

Mvh,
Maxus Norge"
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA