meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - esan

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Fra Tesla til Kinabil? Hvilken?
fredag 02. mai 2025, klokken 10:31
Sitat fra: turfsurf på fredag 02. mai 2025, klokken 09:38Men uansett støtter man implisitt det kinesiske regimet hvis man kjøper ting produsert der eller eid av ett kinesisk selskap. Det er en ærlig sak det, men da får man stå i det, og si at lommeboka er viktigere.


Poenget er uansett at det er en viss forskjell. Men greit å holde seg unne heleide statlige selskap. Skal man derimot boikotte alt som er produsert i Kina, så er det ganske mange vestlige merker som rammes også. Snart de fleste? Dermed har jeg fullforståelse for dem som konsentrerer seg om selve eier og grunder i et selskap de vil ta avstand fra.
#2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Fra Tesla til Kinabil? Hvilken?
fredag 02. mai 2025, klokken 09:21
Sitat fra: GeirHM på søndag 30. mars 2025, klokken 19:08Men skal vi sette et likhetstegn mellom biler laget av kinesiske selskaper og landets politikk på samme måte som vi gjøre det når det kommer til Tesla (med Elon Musk som CEO) og Trumps politikk?

Er enig i at det er en vesentlig forskjell mellom å laste en Kinesisk produsent for hva myndighetene i hans land foretar seg, og det laste en produsent for hva største eier og grunder foretar seg! Eneste sammenlignbare tilfelle må være om den Kinesiske produsenten er eid av staten.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
torsdag 01. mai 2025, klokken 09:57
Rart å se hvor mange som glemmer sin integritet så snart Musk gir et godt tilbud på Tesla modeller..
#4
7X / Sv: Zeekr 7x
onsdag 23. april 2025, klokken 20:22
Ser det er ulike meninger fra tester på YouTube. Noen mener at bilen ikke helt har kjøreegenskaper som står i forhold til fartsressursene. Andre blir bilsyke og et sted leste jeg at bilen ga et underlig inntrykk av å være forhjulstrukket foran og bakhjulstrukket bak..
De elektriske dørene er jeg tvilende til. Hvordan blir det på vinteren? Hvordan åpnes dørene etter et krasj der bilfører er satt ut av spill? Virker som om det ikke er mulig å åpne dem manuelt?
Største hinder mot Zeeker er dog manglende forhandlernett og verksteder. Ikke alle som bor i de største byene..
#5
X / Sv: Tester av Zeeker X
onsdag 23. april 2025, klokken 11:48
La innlegget på feil tråd. Flyttet til 7X. ;-)
#6
Jeg hadde tidligere en Porsche som hadde ladeluke på begge sider. En flott løsning.
Ellers tenker jeg at for biler med kun 2-hjuls drift er valget av plassering av ladeluke avhengig av om det er bakhjuls- eller forhjulsdrift. Kanskje det er grunnen til at de nye modellene fra Kia  Ev3, Ev4 og Ev5 som har forhjulsdrift, nå får ladeluken foran på høyre side i motsetning til Ev6 som i 2-hjuls versjon har bakhjulsdrift og dermed ladeluken på høyre side bak?
#7
BMW iX3 / Sv: Neue klasse iX3
lørdag 01. mars 2025, klokken 12:04
Sitat fra: turfsurf på lørdag 01. mars 2025, klokken 11:56Det er vel noe som kun betyr noe for ett fåtall av kunder i land med kaldere klima. Da mener de det er viktigere å spare noen kroner på en enklere frontmotor enn det er er å tape disse få kundene.

Det er vel nettopp kundene i land med kaldere klima som er den viktigste kundebasen for utgavene med AWD? Har man ikke AWD i revers, så forsvinner jo en vesentlig grunn for å velge AWD. Man vil jo gjerne kunne rygge seg ut av en grøft eller snøfonn. For min del vil dette være et moment som i tilfelle får meg til å velge bort denne nye modellen.
#8
Kjøpe elbil? / Må vi leve med ekstra store verditap på elbiler?
onsdag 19. februar 2025, klokken 21:12
Jeg er nå eier av min tredje elbil. Har aldri opplevd så store verditap som på disse bilene! Dette er riktig nok biler i den øvre prisklasse.
Problemet med elbiler er at det skjer så store teknologiske nyvinninger på kort tid. Kjøper du ny bil det ene året, er den gjerne akterutseilt teknologisk det andre året. F.eks. når det gjelder batteriteknologi, som bestemmer rekkevidde og ladehastighet. Snart får vi antagelig ny type batterier med svært mye lengre rekkevidde og mye kortere ladetid. Hva skjer da med bruktprisene på eldre biler?
En annen sak er de stadige kampanjer mellom bilmerker der du opplever at bilen du nylig kjøpte plutselig blir satt ned kraftig i pris.
Så har vi saker som denne nylige med Tesla og forholdet til Musk. Stor fare for at det vil påvirke bruktprisen!
Å kjøpe Kinesisk bil kan på sikt også være skummelt. Tenker da på tollbarrierer og politisk boikott av Kina.
Å beholde en elbil ut over garantitiden er også risikabelt. Dette som følge av de ekstreme delepriser på slike biler.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hvor viktig er egentlig ladehastighet?
mandag 17. februar 2025, klokken 20:22
Finnes selvsagt mange ulike situasjoner der ladetiden blir mer eller mindre viktig. Personlig legger jeg i alle fall mer vekt på f.eks. 1o mil lenger rekkevidde enn 10 minutter kortere ladetid. Best er selvsagt å få i både pose og sekk, men jeg velger ikke bort en bil med gode egenskaper dersom eneste minus er noe lengre ladetid.
Dette kun som et innspill i hva man bør tenke over når man leser biltester for å velge seg bil. ;-)
#10
Nå var ikke poenget her å lære å rygge, men sette fokus på hvorfor det ikke kunne vært en felles standard for plassering av ladeluke.
#11
Elbilen i Samfunnet / Hvor viktig er egentlig ladehastighet?
mandag 17. februar 2025, klokken 15:32
Hvor stor betydning har det egentlig om man lader fra 20 % til 80 % på 25 eller 35 minutter? Blir ikke dette mindre viktig dess lengre rekkevidde bilen har? Dersom man kan kjøre fra 30 til 50 mil på en lading, alt etter vinter eller sommer, så tar man vel uansett en pause på minst en halv time for å spise, strekke på bena og gå på toalettet? Da kan jo en svært kort ladetid faktisk bli stressende siden man ikke får tid til å spise ferdig før man må ut og flytte bilen fra ladestasjonen!
De fleste lader uansett for det meste over natten hjemme, og da betyr i alle fall dette lite.
#12
En sak som irriterer er at elbiler kommer med forskjellig plassering av ladeluken. Noen i front, noen på høyre side foran, noen på venstre side bak osv. Selv innenfor samme merke er det slike forskjeller fra modell til modell!
Hvorfor kunne man ikke fått en lik standard? Dette har jo f.eks. betydning for hvor man velger å plassere ladeboksen hjemme i garasjen. Nå har jeg min ladeboks plassert på venstre side rett innenfor porten. Om min neste bil da har ladeluken foran på høyre side, må jeg investere i en lengre ladekabel, om jeg ikke skal måtte begynne å rygge inn i garasjen. For meg er dette tungvint fordi garasjen er ganske smal og trang. Da er det lettere å kjøre inn og rygge ut.
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbud mot led-lykter?
mandag 27. januar 2025, klokken 22:57
Sitat fra: elektro på mandag 27. januar 2025, klokken 22:07Og mange blir nok også litt lurt av at de ikke alltid kan se tydelig at motgående bil blender ned. Så gir de seg til å stirre på lyktene. Jeg tror at LED og Matrix type lys gir økt trafikksikkerhet for alle.


Tror faktisk du er inne på noe her ja!
#14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbud mot led-lykter?
mandag 27. januar 2025, klokken 20:52
Det var noen interessante poeng i den videoen.
Noe av problemet kan skyldes det blå og kalde led-lyset fra lyktene til moderne biler. De viser til at man med tidligere halogenlys hadde mye varmere fargetemperatur fra lyktene, og at det var langt mer behagelig for møtende trafikk.
 Vi husker jo alle det blå kalde lyset fra de tidligste led-pærer for hus og hjem? Nå er jo ikke det lenger noe problem og vi får den fargetemperatur vi ønsker.
Det må da vel være mulig for bilfabrikkene også å få led-lys med varmere fargetemperatur målt i Kelvin?
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Forbud mot led-lykter?
søndag 26. januar 2025, klokken 18:45
Sitat fra: RJK på søndag 26. januar 2025, klokken 18:28Problemet er vel ikke LED i seg selv, men som jeg selv har opplevd, man kan bli "indirekte" blendet av flomlyset som oppstår der man bruker Matrix-teknologi.

Er enig i at selve led teknologien neppe er et problem i seg selv. Matrix teknologi derimot kan jeg skjønne kan være et større problem. Jeg har hatt to ulike bilmerker som hadde/har Matrix. De løser dette tydeligvis på ulik måte og her er det sannsynligvis rom for både justeringer og forbedringer. Varmetråder i hovedlyktene hadde uansett vært en stor fordel ja!

Rosstopher: Meningen med denne tråden var kun å diskutere hva som kan komme. Er enig i at vi ikke kjenner til konkrete krav fra myndigheter enda om forbud. Henvisningen til slike krav i artikkelen er nok kun basert ulike diskusjoner fra diverse media. Men det er jo av interesse at dette skal sjekkes opp i Storbritannia frem til sommeren. Hva som kommer ut av det, vil tiden vise. Men det er da et relevant tema i et forum som dette?
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA