Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Wallbox

#1
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Sette bort bilen
torsdag 11. juli 2019, klokken 10:51
Flott.

Takk for svar.

Da får den en vask, og triller i garasjen etter endt arbeidsdag. :+1:
#2
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sette bort bilen
onsdag 10. juli 2019, klokken 12:38
Da er det snart klart for ferie, og vi skal sette bort bilen (Leaf 2019) for 4 uker.
Når jeg kommer hjem siste arbeidsdag vil batteriet  være 60% - 62%.

Skal jeg da bare sette den i garasjen å lade opp igjen om 4 uker, eller skal den lades til 100% først.?
#3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Første uken med ny Leaf.
torsdag 07. mars 2019, klokken 08:26
Jada.
Nå snakker vi.

Sparte faktisk 2 ½ time totalt i går så dette er bare smil på oss..

Etter bytte fra kollektiv til el-bil har vi 2 tilsammen fått igjen 4 døgn med fritid til egendisp. hver mnd.

Det er jo helt tragisk at man skal bruke så mye ekstra tid hver dag på transport å venting med bytte av buss for å reise tur-retur jobb.

Tror jammen vi satte ny rekord i dag.

Fullt oppladet med forvarmet kupé på 22 grader.

Nannestad – Radiumhospitalet. Forbruk  = 20 % strøm med varmeapparat på 19 grader, og snø på veien.

Bruker uken til å teste ut bare for moro. Det gjør vel alle som er nye på dette. 

Har brukt hhv. 22-24-22-20% til jobb denne uken.

Ser det går litt mer på vei hjem når batteriet er kaldt, men ligger rundt 50 % + - totalt tur – retur så dette er supert.

Tenker vi tar plass i garasjen på jobben fra Desember til Mars neste år...
Der er det visst noen få plasser med gratis lading for de som kommer tidlig..
#4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Innstilling av varme om morgenen
onsdag 06. mars 2019, klokken 11:02

Oki.!
Takk for svar.

Dere som har gjort dette en stund synes sikkert dette er helt på trynet, men en gang skal man jo lære også.  :D

Gjorde dette første gang på Mandag, og da startet den å lade på gitt tidspunkt samt avsluttet når den sikkert var på 100%.
Etter det var det ingen blå lamper i vinduet så da sto den vel bare å lunket på batteriet når den var ferdig med opplading. Viste 100% når jeg reiste dagen etter.

Hadde jo ikke skjønt hvordan jeg stilte inn varmen i kupeén før i går kveld.  :D

Sto opp 05.15 i dag, og da tror jeg ikke den hadde startet å varme.
Samboer var ute å luftet pelstrynet kl. 05.30, og da blinket det blått ( en lampe) samtidig som snø smeltet på frontvindu.

Har satt den på avreise kl. 06.00.

Litt bratt læringskurve denne uken, men det går seg til.

Ha en super dag der ute.



#5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Innstilling av varme om morgenen
onsdag 06. mars 2019, klokken 08:27

Da begynner jeg å få taket på dette.  :D

Nå har jeg satt strømboksen på veggen til å starte lading kl. 21.00 hver dag, og NissanEV (kupevarmern) til avreise kl 06.00.

I dag tidlig var det -5 med snøfall ute, og 22 i bilen gitt.

Kikket i displayet i bilen å ser man har 2 muligheter for å stille både ladetidspunk, og 2 muligheter for oppvarming.

Kan man bruke alle 4 i bilen, og samtidig benytte tidsprogrammet jeg har satt på "timer'n" i boksen ute, eller blir det krasj så jeg burde holde meg til en av delene.?

Har lademulighet på jobb så tenkte kanskje jeg kunne stille inn bilen til å starte lading / oppvarming til et annet tidspunkt i tillegg til det jeg har stilt inn på hjemme.
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Håpløst AC-/varmesystem
tirsdag 05. mars 2019, klokken 08:06

Dagens tips & triks.

Har hatt Leaf i 3 dager så er vel ikke akkurat veeeeldig dreven, men kanskje et gammelt triks kan hjelpe.

En ting som kan hjelpe mot dugg er å få av snø på sko FØR man setter seg inn i bilen å skrur på varme..
Hadde "boble" med bensinvarmer i gamledager.
Hadde en liten kost liggende ved siden av sete som jeg børstet av snø før jeg satt meg inn.

Da blir det ikke så mye vann på mattene, og luften i bilen blir "tørr".

#7
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Vedlikeholdslading.
mandag 04. mars 2019, klokken 14:01
Takk for svar.

Hmm! Timer er vel lurt ja.

Får prøve meg frem med å stille inn jeg også.
Det er visst en en app til mobilen for å sette den i gang om kvelden / natta.

Tenker jeg er mye bedre på dette om et par uker. :D
#8
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Vedlikeholdslading.
mandag 04. mars 2019, klokken 12:24
Har jo bare ladet bilen en gang før så lurte på en ting.

REF:
En parkert elbil bør derfor være tilkoblet strøm når gradestokken krabber under null grader, ifølge produsentene. Da henter bilen energi fra stikkontakten til å vedlikeholdsvarme batteriet mens den står parkert.

Betyr det at den fikser dette selv uten noen innstillinger så lenge kontakten står i.

Lurte på akkurat dette i går kveld, for den var ferdig med å lade rundt kl. 22.00.
Etter det ble alle lampene som hadde blinket blått borte / svart.

Da jeg reiste på jobb i dag tidlig var det 100% på batteri-ikonet i dashbordet.

En borti veien har 2 stk Leaf. Jeg ser de lader med en gang de kommer hjem, og at det ikke lyser noen lamper i frontvinduet på kvelden, men på morgenen blinker det en blå lampe..

Det er kanskje kupévarmer / varmepumpe som jobber.??

Skal prøve å stille inn den i ettermiddag jeg også. :)

#9
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Innstilling av varme om morgenen
søndag 03. mars 2019, klokken 15:08
Takk for svar.
Blir den så fort varm..
Tenkte kanskje den måtte stilles inn kl. 04.00 hvis jeg skal kjøre kl. 06.00..

Blir 1. uken med el-bil for meg så jeg har nok litt å lære..

Kjørte via jobben å hjem på fredag, og fant ut at den brukte +- 22 % en vei så med tur-retur burde jeg ha rundt 50 % ekstra batteri hver dag.

Det gir jo litt mer "frihet" så man kan nyte turen.

Gleder meg voldsomt til å avslutte livet med kollektiv trafikk og ustabile bussturer.. Det blir 2 1/2 time ekstra fritid ettermiddag fra nå..
#10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Innstilling av varme om morgenen
søndag 03. mars 2019, klokken 13:11
Hei.
Da ble det ny Nissan Leaf. Hentet på fredag.
Har bare kjørt hjem fra butikken..
Fant ut at den hadde brukt + - 38%  av batteriet på 12 mil.
Kjørte i eco- modus med gearkassen på program B.

Det skulle vel stemme rimelig bra med de 27 mil de oppgir fra fabrikk.

Bilen skal brukes tur-retur jobb som er en avstand av 110 km.

Orker ikke mer kollektiv da det blir 2 timer med buss, tog, og t-bane hver vei og altså 4 timer totalt hver dag.
Med bil er det nede i 1 time 20 minutter.

Har jo null erfaring så første spørsmål er om oppvarming i bilen om morgenen.
Hvor lang tid skal man stille det displayet på for at det skal være 20-22 grader når jeg reiser.

Har ladeboks på veggen å batteriet i bilen viste 62% når jeg parkerte på fredag.
Tenkte å stille den inn på å starte lading  kl. 01.00. Med avreise kl. 06.00

Tar gjerne mot tips & triks.

Riktig god søndag.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA