Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Vaduz

Sider: [1] 2 3 ... 6
1
Audi e-tron / Sv: Nest dårligst i Dinsides elgtest?
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 20:08 »


Samme problemet med model s. Kom en inn i på våt asfalt i en sving med litt for mye fart, ble det for problematisk mye rett frem istedenfor å styre dit hjulene stod. Solgte den bilen og lovte meg selv å ikke ha en så tung bil igjen.

«Litt for mye fart» er nok generelt viktigere enn vekten på bil her tenker jeg:p Aldri vært i nærheten av å understyre ut av en sving på våt vei, selv med en ‘95 caravelle. På is under snø har jeg vært i nærheten dog.

2
Kjøpe elbil? / Sv: Nedgradere fra Kona
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 19:38 »
e-UP får du til godt under 100k, vil holde lenge for ditt bruk. Ikke noe angst med 3 mil når du kan lade daglig:)

3
Kjøpe elbil? / Sv: Verditap E-tron 50 vs. E-Niro vs. Model 3 AWD
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 19:34 »
Trpr ganske enkelt billigste bilen taper minst, så Niro, M3 og e-tron (litt avhengig av spec). Tror e-tron 50 kan bli ekstremt populær, men vi får se litt på ladenettverk og faktisk vinterrekkevidde. Den er jo kongen av «unger til barnehagen og handle på vei hjem» klassen, uslåelig! Så får vi se om den holder i helgene:)

Men til syvende og sist ville jeg aldri vurdert kjøpe en bil til rundt halv mill som jeg ikke virkelig hadde lyst på, så sett et budsjett og velg bilen du liker/vil ha. Så enkelt:) Alle biler taper penger, men personlig har jeg en MS75D med 1.25% rente som har spart meg ca 16k i drivstoff og 9k i bom så langt i år og koster meg totalt sett 6k per måned (forsikring og lån inkludert). Så behøver ikke være for ille:)

4
Tesla SW og AP / Sv: HW 3 i produksjon
« på: søndag 15. september 2019, klokken 16:38 »
Tesla selgere er veldig dyktige. Du opplever ikke at de selger til deg fordi de ikke dytter produktet på potensielle kunder, men sitter passivt og hjelper ved spørsmål. Men når du først begynner å vise interesse for kjøp så introduseres du for knapphet ganske fort! Jeg kjøpte S75D med kampanjerente før jul, mine «spesifikasjoner» fantes det bare 1(!) igjen av og det var i Stavanger! (alt standard, delskinn, svart, 19 tommer hjul etc) lol jeg kjente ikke til tesla og var litt naiv. Syntes handelen hadde gått vel raskt fra interessert+ til salg og angret litt umiddelbart, men er generelt storfornøyd i ettertid! Kjøpt FSD også på «tilbud», blir gøy å se hva som kommer fremover!

5
Model S / Sv: Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"
« på: mandag 09. september 2019, klokken 13:24 »
Høyere spenning må ha bedre skjerming/isolasjon, og dersom du kompenserer med lavere tverrsnitt kan vinningen forsvinne, mulighet for litt lettere bil selvfølgelig, men ser ikke slik ut foreløpig. Det er også en del forskjeller mellom å jobbe med «høyspent» (under 1000V men nærmer seg) og 400V mtp hvilke verksteder som kan gjøre det, krav til komponenter og verktøy etc. Om det var et veldig enkelt valg ville nok alle bare kjørt opp spenningen.

Om man tenker at Porsche kun konkurrerer i Porsche segmentet så er det uansett en bra bil, men for oss som håpet på litt mer progresjon og konkurranse i luksus-sedan sjiktet og elbiler generelt så er taycan litt skuffende.

6
Model S / Sv: Musk tvitrer "Model S on Nürburgring next week"
« på: søndag 08. september 2019, klokken 22:05 »
Det hele kan vel kones ned til at Porsche har skuffet ganske mye, om vi ser på rene tall uten banetider (som nok er for de spesielt interesserte og ikke 99% av kjøpere) så har vi en bil som er tyngre, mindre, tregere akselerasjon og toppfart, ca lik eller tregere ladehastighet (målt i km/t) og koster dobbelt så mye. Når du i tillegg fjerner selvkjøring, brukergrensnitt/tech aspektet og ladenettverk (ladekø bak 2012 leafer i bil til 2mill...) så ser dette ut som et veldig nisje produkt. Hvem skal kjøpe? Kjøreglade vil ha lettere bil, familier ganske utelukket, status tja... er det status med dyr bil lenger? Da sitter du igjen med trim og finish, kjøreegenskaper og mulighet for høy effekt over tid. Jeg er litt skuffet.

7
Tesla / Sv: Tesla Cars vs Competition
« på: lørdag 07. september 2019, klokken 22:58 »
I Oslo er det et par steder der det er «nyttig» med rask bil, Kirkeveien for de som vil snike ved Ullevål sykehus (evt forsvare plassen/straffe snikerne;) og fra Majorstuen til Frogner/Bygdøy alle:) Da jeg kjørte MC var det veldig mange tyske biler med 3-bokstav akronymer som ville kjøre om kapp, men det døde etter elbil, i3 kjørte fra nesten alle motorsykler og de fleste sportsbiler og da var det ikke så gøy lenger tror jeg.

Men du har selvfølgelig rett, det er bare det at før, om du hadde sportsbil til 2mill, så var det bare andre i samme klasse som deg som kunne akselerere/kjøre fra deg. Nå er ikke gjeldene lenger. Nå ser de bare superraske ut, men er egentlig ikke det.

Toppfart har kanskje vært et skryte-tall, men det er kun akselerasjon som betyr noe for ytelse på gata. Før elbil snakket alle om 0-100. Alle biler produsert etter 1980 kan få fartsbot på motorveien i Norge.

Men ja, folk vil fortsatt kjøpe Porsche, men personlig ville jeg da gått for en med en skikkelig bra manuell kasse, fantastisk eksos/motorlyd og veldig lav vekt (er ikke taycan 2.3tonn??), ikke en elektrisk som er nesten lille rask som en vanlig folkesedan.

8
Tesla / Sv: Tesla powerwall 2 frister..
« på: lørdag 07. september 2019, klokken 20:58 »
Jeg ser ikke helt sammenhengen. Hus/sted å bo må alle ha, og alle hus har allerede strøm fra vannkraft. Et solcelleanlegg i Norge med batteripakke i mangel av prisdifferensiering blir dermed en kuriositet for entusiaster. Dersom du er glad i teknologi og tenker på det som hobby kan det være verdt det i seg selv. Ved strømbrudd (sjeldent og nesten aldri langvarig i Norge) kan det være kjekt å ha. Men ellers er det et tapsprosjekt og miljøskadelig mtp unødig utslipp ved å produsere batteri og solceller som heller kunne vært et sted der de gjorde nytte for seg. 

9
Tesla / Sv: Tesla Cars vs Competition
« på: lørdag 07. september 2019, klokken 20:44 »
Det blir interessant å se hva tradisjonelle sportsbilprodusenten gjør fremover. Før betalte du for ytelse, akselerasjon, fart og kjøreegenskaper. Av disse var akselerasjon desidert viktigst for alle som ikke kjørte bane. Hva skal de differensiere med nå? Vanlige biler nærmer seg teoretiske grenser for akselerasjon mtp friksjon og det er ikke lenger dyrt med ytelse. Så hva gjør Porsche og Ferrari i en slik verden? Nostalgi, følelse, lyd og ICE? Prøve konkurrere med elmotor og fokusere på vekt, baneegenskaper og interiørkvalitet/design? Hvem kjøper bil til 2mill bare for å blir kjørt fra av 4-barns familien på vei til hytta ut av lyskrysset? Ytelse er nesten ikke eksotisk lenger, det er allemannseie. Helt vanlige folk med middels interesse for bil har nå mellom 400 og 700hk og flere Newtonmeter enn en semitrailer i folkevognen sin! Blir gøy å følge videre:)

10
Tesla SW og AP / Sv: Smart Summon
« på: torsdag 05. september 2019, klokken 19:28 »
M3 i en tesla tråd er vel ganske sikkert en tesla model 3. Ingen som diskuterer BMW fossilbiler i disse trådene. Det er jo en gammel og helt irrelevant bil for annet enn entusiaster, så jeg tror man trygt kan hoppe over T’en i TM3 og bli forstått når man skriver M3:)

11
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Kabel fra sikringsskap til garasje (Elbil lader)
« på: søndag 01. september 2019, klokken 21:38 »
Nå er det lenge siden jeg var elektriker, men tror XP/SP er antall korddeler eller materiale i kappe og jeg tror det er samme hva du bruker da elektrikeren har kabelsko uansett. Vernet har du allerede kjøpt og det var ikke 16A men 20A i følge det du skrev selv;) Så da trenger du 4kvadrat 2-leder pluss jord. Kjøp k-rør 25mm og stålbeslag til nedre 1-2m meter om den skal på vegg ned til jorden.

12
Jeg har utelukkende ladet på 10-13A med skjøteledninger på 20m+ både hjemme og borte. Har ikke hatt noe problem med varmegang. Men en gang ladet jeg på garasjehus i Gøteborg med dedikert elbil lading som var et vanlig stikk med 16A. Ladet på 15/16A (bilen som bestemmer disse tingene, ikke jeg) og da jeg tok den ut var den glovarm. Brant meg faktisk på metallet som var sotet og misfarget. Jeg tror problemet kan ha vært at offentlig stikk er slitt og at kontaktflaten blir dårlig som resulterer i varmegang. I et riktig installert og relativt nytt anlegg vil det ikke være noe problem med 13A. 1.5 kvadrat tåler ganske mye og i Norge har vi særkrav som gjør at vi belaster disse langt mindre enn resten av Europa nettopp fordi vi bruker mye kontinuerlig last særlig i vinterhalvåret med elektrisk fyring. 2kw varmeelementer er vanlig og nesten ingen bruker dedikert kurs med egen strømforsyningsenhet til disse:)

13
Audi e-tron / Sv: Audi lanserer billigere variant av e-tron
« på: søndag 01. september 2019, klokken 20:57 »
De har nok ganske solide marginer på 55, man får mye bil for pengene med 50. Synes det er litt knapp rekkevidde på en slik bil dog. Men kanskje holder det for mange. Ville ha testet den på vinteren først!

14
Kjøpe elbil? / Sv: Når blir det mva/avgifter på elbiler?
« på: søndag 01. september 2019, klokken 20:46 »
Ville absolutt ventet om du ikke må ha bil med en gang!

15
Tesla / Sv: pris på brukte tesla
« på: lørdag 31. august 2019, klokken 21:52 »
Ja, ser det nå. Tar den på min kappe, men hadde ikke skadet med et minimum av tegnsetting!

Sider: [1] 2 3 ... 6