Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - drumfrodo

#1
TMX Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekk
mandag 06. mars 2023, klokken 13:23
De vinterdekkene man får gjennom Tesla har identiske felger som 20" tommers sommerfelgene (standard-felgene for refresh, såkalt Cyberstream-design). Personelig synes jeg det er et tøft design (på mange måter finere enn designet på 22-tommerne), men ulempen er at dersom man har bestil stanard 20" på sommer så blir både sommer- og vinterfelger helt like (hvis man ikke ønsker det da, i så fall er det jo bare en fordel). I tillegg er prisen relativt stiv ja. Men de har gode dekk på dem, med Nokian R5. Jeg valgte å ta det med på min X Plaid av praktiske årsaker siden bilen ble utlevert i desember, og det var uten moms, men nå som det både blir moms på beløpet pluss at man går mot mer "vårlige" tider ville jeg kanskje vurdert tredjeparts - eller f.eks. kjøpt et sett fra forrige generasjon (20" Slipstream-felger), helst sortlakkert, på finn med nye dekk og bare byttet sensorer. Jevnlig en del som selger sortlakkerte X 20" hjul. Eller bare funnet noen fine tredjepartsfelger man liker - personlig liker jeg designet til Zax Turbin 20" f.eks. Er ingen endringer på felg/dekk-dimensjon på nye Model X kontra de gamle. Men man må ha bluetooth-sensorer nå.
#2
Bestilling og levering / Sv: Lakk og levering
fredag 24. februar 2023, klokken 23:47
Sitat fra: førategangtesla på fredag 17. februar 2023, klokken 16:33
Sitat fra: geear på fredag 17. februar 2023, klokken 15:40
Hadde jeg fått en krone for hver gang jeg hørte at folie ikke er synlig eller har bedre finish enn klarlakk.  :P

Studerte nettopp en Hurracan STO og en i4 M50 som hadde fått høykvalitets folie, uten at jeg husker hvilke typer det var, jobben på i4en kosta over 70k, og begge hadde helt tydelig dårligere finish en med polert klarlakk, de får liksom en sånn "appelsinhud". Vet ikke hvilken type folie det var, men ble iallfall ikke imponert. Mye høyere finish med en skikkelig poleringsjobb og for eksempel Modesta BC-05.

Jeg klarer ikke forsvare kosten på transparent folie. De fleste panelene på bilen vil være helt fine etter fem år, selv uten folie, og de som ikke er det kan gjennomgå en solid poleringsjobb og bli "som nytt". Jeg har sjelden paneler som trenger lakkeringsjobb etter fem år, men skulle det være nødvendig så kommer en fortsatt ut mye lavere på kost enn med folie. I tillegg aksepterer de fleste bruktbilkjøpere at det er noe steinsprut og slitasje, uten at det får stor betydning for prisen.

Ja, det er mye penger å betale over 40k, men for min del så er det verd det, jeg har fått ro i sjela når jeg kjører  :+1: :) er ikke så redd for steinsprut, riper, sur nedbør og slitasje, uv stråling, fugledritt, parkeringsskader til en viss grad, folk som drar seg inntil bilen ved parkering og min bil er skitten osv +++ det gjør at jeg trenger ikke å tenke på polering, voksong/coating osv, bilen er super å holde ren, selv asfalt kan jeg nesten bare spyle av med høytrykk og bilen ser igjen nypolert og fin ut. Jeg har sort bil også og det var min forrige bil også som jeg hadde i 8 år, så jeg vet hvor mye jobb det er å holde sort bil fin. Jeg har definitivt trua på PPF, men det er kanskje ikke noe for alle og det koster, men man får en bil som er veldig lett å holde vedlike og det gir uansett den beste beskyttelsen, så kan det selvfølgelig diskuteres om det er verd å heller lakkere opp bilen om 5 år til, hvis det kun er det økonomiske aspektet man tenker på.

Det er viktig å legge med riktig strekk på folie for å unngå appelsinhud, iallefall redusere det.

Jeg deler synet til førategangtesla her. Det å ha PPF på (gjerne hele) bilen gir en ro i sjela og man er mindre nervøs for ting som berører bilen - både tilsiktet (vasking) og utilsiktet berøring av alle mulige slag. Dessuten kan man ha tilnærmet strøken bil hele tiden, i stedet for en gradvis oppbygning av riper, swirls osv. fram til neste polering/lakkorrigering. Og sannsynligheten for å pådra seg en ripe eller steinsprut etc. som ikke lar seg polere bort, men må lakkeres for å bli bra, er ekstremt mye større uten PPF kontra med. For hver polering slites også en del av klarlakken vekk, og tykkelsen av klarlakk på dagens biler (og kanskje spesielt Tesla), det er ikke mye å skryte av..

Påstander om at de fleste paneler på en bil fortsatt vil være helt fine etter etter fem år selv uten PPF stemmer overhode ikke med min virkelighetsoppfatning, men her kommer nok svært mange faktorer inn - bl.a. vedlikehold og vaskerutiner, omgivelser bilen er kjørt i, farge på bilen, og sist men ikke minst; hva man legger i "helt fine" :) Men når man står i mai-sola med en sort bil, så skal jammen meg ikke bilen ha vært særlig mye ut av garasjen på de fem åra hvis den skal kvalifisere til den betegnelsen etter mitt syn da :D Men så innrømmer jeg lett at jeg nok har opparbeidet en kromosomfeil eller to, og er ekstremt pirkete og irriterer meg grønn på småriper og "urenheter" i lakkoverflaten på bilen.. og attpåtil skal jeg aboslutt ha sort bil, så verre kan det vel ikke bli :D

Men til tross for nevnte hjerneskade ;p , så opplever jeg også at de nyeste PPF-filmene (først og fremst Stek Dynoshield) er minst på høyde med en nypolert bil uten folie mtp. glans, dybde osv. Og det er i hvert fall mye lettere å holde den "som nypolert" over tid, kontra uten. Men dette krever naturligvis svært høy kvalitet på installasjon, samt at det sannsynligvis kan oppleves noe forskjellig avhengig av farge på bilen (noen farger kan se minst like bra/bedre ut av blank folie, andre kan muligens tape seg noe sammenlignet med polering, har ikke studert forskjell på f.eks. veldig fargesterk lakk i rød, grønn, lys blå etc.). Men på mørke/sorte farger, er mitt inntrykk at en høykvalitets PPF kombinert med dyktig installatør (sistnevnte er viktigere enn navnet på folien) absolutt ikke forringer lakkens glans eller dybde, eller gir noe "appelsinhud"-problem (som derimot er et kjent problem med selve lakken hos Tesla, dog).
#3
Model X 2023 - / Sv: Blinking ut av rundkjøring
fredag 24. februar 2023, klokken 16:25
Sitat fra: Hodetelefoner på fredag 24. februar 2023, klokken 01:22
Delevis rettet opp i pga en feil nå. Men kreves høyere soc og høyere temp i batteriet enn før.

Merkes endring etter software-oppgradering, eller hva har vært foranledning for at opplevd effekt/ytelse evt. har endret seg..?
#4
Model X 2014 - 2022 / Sv: 2016 -> Raven
tirsdag 21. februar 2023, klokken 09:55
Jeg gikk fra en X 2016 P100D til X 2019 Raven Performance for halvannet år siden. Største forskjellen er mer behagelig demping (stor forskjell her, og mange instillinger for å tilpasse den adaptive dempingen etter eget ønske), og at den er en anelse mer gjerrig på forbruket, og en tanke mindre støy i kupeen (dog marginalt) - samt selvfølgelig MCU2 (men det kunne jeg i prinsippet oppgradert til i den gamle 2016-modellen også). Men vs. 2016 så har man også Sentry Mode og Dashcam bl.a. som jeg synes er veldig kjekt å ha (får ikke det på 2016 selv om man oppgraderer til MCU2). Og rekkevidden vil jo være betydelig bedre på en 2019 LR kontra 2016 90D
I tillegg vil en Raven Long Range ha mer power enn en 2016 90D, om det evt. har noe betydning.. :)
Hovedårsaken bak byttet for min del var imidlertid å ha en bil med fortsatt garanti, noe jeg vil påstå er en klar fordel i Tesla-land.

I utgangspunktet lader Raven raskere (200kW), men siden man er bundet av å bruke CCS-adapter i Europa er i praksis ladehastigheten lik som 2016-modell gitt lik software (ca. 150kW maks); kun i USA man får nyttegjort seg den oppgraderte ladehastigheten som Raven egentlig støtter. Men om dette gjør at ladekurven likevel blir bedre enn en 2016-modell (siden bilen egentlig støtter høyere maks ladehastighet) har jeg dog ikke sett noe tester eller data på, men det kan jo være.

Drar du ofte på langtur vil du nok savne gratis lading, men hvis det primært er hjemmelading/jobb-lading e.l. som vil være tilfellet er ikke dette noen stor sak i mine øyne. En uforutsett reparasjonskostnad fordi garantien er utløpt spiser veldig kjapt opp den lille fordelen man har med gratis lading, selv om det "føles" fint å lade uten kostnad de gangene man er på tur.

Forøvrig kan du jo ta en titt her (det sammenlignes mot 2020-modell, men det er ingen vesentlige forskjeller meg bekjent mellom 2019 og 2020 Raven-modeller):
https://insideevs.com/reviews/406742/video-2016-2020-tesla-model-x-compared/
#5
Model X 2023 - / Sv: Vurderer å kjøpe TMX Plaid
onsdag 08. februar 2023, klokken 14:17
Sitat fra: syklisten på tirsdag 07. februar 2023, klokken 07:48
Leder for testen kommenterte jo dette flere ganger i spørsmål-og-svar runden underveis i testen. Hun skrev bl.a. dette:
Som vi har svart på mange ganger tidligere i dag er dette den gylne middelvei blant mange behov. Fra ladeinfrastruktur, hvor vi kan kjøre tomme, overnatting for 90 personer, fotobehov, en rute og hastighet som er representativ for flere deler av landet. Da er det denne ruta vi har endt på. Og - la oss ikke glemme - nesten uansett hvor i Norge du kjører støter du på et fjell. Da er det greit å vite om du kommer opp det. Ingen rute er perfekt. Hadde vi valgt noe annet, hadde trolig også det vært feil :)

Å kalle en kjørerute som starter tilnærmet 0moh, og så stiger gradvis hele veien opp til nesten 1100moh i løpet av ca 470km for en "gylden middelvei" er vel ganske malplassert og fresmtår som en litt dårlig unnskyldning fra hennes side. De kunne løst dette ganske enkelt ved å flytte starten lenger nord, slik at man startet både høyere over havet (dvs. mindre stigning totalt), og fikk toppen av stigningen tidligere i løypa. Det ville gitt mye mer rettferdig vurdering av de ulike bilene, og man hadde likevel fått med den høye fjellovergangen - men løypa ville for de fleste av bilene ikke bare vært en eneste lang oppoverbakke lenger. Plasseringene ville nok i stor grad blitt det samme på de flester biler, men utslagene hadde ikke vært så ekstreme. Men man ville gitt testen økt relevans på spesielt én parameter, nemlig evnen til å tilbakeføre energi til batteriet via regenering på de ulike bilene, da de fleste ville fått sjansen til å rulle alle milene ned igjen fra fjellet i god tid før batteriet gikk tomt også. Med den løypa de bruker her, så får man svært få muligheter til at denne parameteren kan påvirke hvordan de ulike bilene gjør det.
#6
Model S 2023 - / Sv: Erfaringer LR / Plaid
onsdag 08. februar 2023, klokken 12:31
Sitat fra: geear på onsdag 08. februar 2023, klokken 08:59
Ja, gamle S og X har hatt det umiddelbare maks pådraget selv på standardmodellene, for å oppleve tilsvarende gassrepons på Y og 3 må man på Performance. Lurer altså på om denne setupen har smittet over på nye X og S LR også eller om de er som før med det umiddelbare punchet. Går ut fra at det er et strategisk valg, siden det tydeligvis ikke er en teknisk mangel (ettersom det funker på P). Vet at en del bilister ikke forstår spørsmålet, siden bilene "går så bra", men de som forstår de forstår.

Merket også en liten forskjell mellom eldre X P100D (2016) og X Raven Performance (2019), der førstnevnte opplevdes skarpere og mer momentan på gassresponsen, selv om den siste har en anelse mer maksimal kraft. Jeg har en teori om at bytte fra induksjons-motor til permanent magnet på framaksel på Raven-modellene endret opplevd respons noe her (induksjon på P100D føltes som ga mer umiddelbart skyv).

På nye X Plaid er det mer tilbake til den samme skarpe responsen som den gamle P100D hadde, selvsagt med betydelig mer power i tillegg. Men hvordan Palladium (refresh) X/S LR er til sammenligning ang. dette vet jeg dog ikke.
#7
Model X 2023 - / Sv: Vurderer å kjøpe TMX Plaid
torsdag 02. februar 2023, klokken 10:22
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. februar 2023, klokken 09:51
Angående rekkevidde på Model X om vinteren så må vel den anses som Fantastisk. Ser den kom på 2. plass på NAF's vintertest i går. Været var vel 5-6 m/s motvind den første halvdelen og -2 til -8 eller noe sånt. I tillegg var det jo en del stigning....
Men du bør jo absolutt prøvekjøre for å se om du liker bilen, om du ikke har gjort det.
https://www.motor.no/bil/na-starter-vinterens-store-rekkeviddetest/241590

Veldig bra resultat på rekkevidden ja, den slo jo alle biler som hadde oppgitt WLTP lenger enn seg - med unntak av Model S Long Range, som vant. Og det attpåtil i en test som i all hovedsak gikk i konstant oppoverbakke, med til sammen over 1000 høydemeter stigning...! Kaldeste område var visstnok helt nede i -19 grader. Men avstanden opp til Model S på førsteplass ble godt hjulpet av at den var eneste bil som akkurat klarte å komme seg over toppen av fjellet, og kunne dermed rulle mange mil "gratis" nedover igjen - så differansen fra de andre bilene og opp til den blir veldig misvisende. Spør du meg et ganske håpløst valg av testløype av NAF da forskjellene blir ekstra store siden man måtte kjøre ca 46 mil for å komme over toppen av fjellet - noe da kun Model S klarte. Men uansett veldig bra prestert av X Plaid!
#8
Tesla / Sv: Tesla bryter forbrukerkjøpsloven
torsdag 26. januar 2023, klokken 09:26
Sitat
Sitat
Jeg forstår heller ikke hvorfor Tesla oppfordrer kunder til å ta levering på en bil, og deretter levere den inn på angrerett i stedet for å angre kjøpet før bilen blir tildelt kunde.

Fordi da får de registrert enda et salg.
Tesla ser ut til å være mer opptatt av å tilfredsstille aksjonærene sine enn kundene.

Dette. Det er DET som er hovedfokus, og som hele Tesla-konsernet gjennomsyres av i alle ledd. Med noen hederlige unntak blant enkeltindivider rundt omkring i selskapet, så kommer kundetilfredshet alltid i andre rekke - med meget god margin.
#9
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
onsdag 11. januar 2023, klokken 13:25
Sitat fra: Otkristo på onsdag 11. januar 2023, klokken 11:28
Sitat fra: drumfrodo på tirsdag 10. januar 2023, klokken 16:53
Tips: Det er fortsatt muligheter for å skaffe seg Plaid til en relativt sett god pris, da Tesla nå har begynt å legge ut biler i Inventory som åpenbart er retunert på angrerett. Disse ligger som "brukt" bil i systemet til Tesla, og p.t. ligger det én sort Model X Plaid (som tilsynelatende ikke er kjørt noen ting - potensielt aldri hentet ut) og én hvit Model S Plaid som er kjørt noen få hundre km. Prisen ser ut til å være satt noen få tusenlapper over det bilene egentlig kostet uten avgifter, men ikke mye (tilkommer ingen mva. eller vektavgift på disse, siden de er registert før 01.01.23).

Årsaken til retur og om dette da potensielt er noen "mandags-biler" som de første eierne ikke var fornøyd med, er dog vanskelig å vite noe om... Men har lest flere som angret seg av grunner som ikke hadde med tilstanden til bilen å gjøre, så ikke nødvendigvis noe galt med bilene.

https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/mx?arrangeby=phl&zip=0658&range=0
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/ms?arrangeby=phl&zip=0658&range=0
Allerede solgt?!

Jepp, ser ut som begge har gått i løpet av natta/formiddagen (var der sist jeg så i går kveld..). Men, vil nok kunne dukke opp enkelte flere i dagene som kommer, tipper jeg..
#10
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
tirsdag 10. januar 2023, klokken 16:53
Tips: Det er fortsatt muligheter for å skaffe seg Plaid til en relativt sett god pris, da Tesla nå har begynt å legge ut biler i Inventory som åpenbart er retunert på angrerett. Disse ligger som "brukt" bil i systemet til Tesla, og p.t. ligger det én sort Model X Plaid (som tilsynelatende ikke er kjørt noen ting - potensielt aldri hentet ut) og én hvit Model S Plaid som er kjørt noen få hundre km. Prisen ser ut til å være satt noen få tusenlapper over det bilene egentlig kostet uten avgifter, men ikke mye (tilkommer ingen mva. eller vektavgift på disse, siden de er registert før 01.01.23).

Årsaken til retur og om dette da potensielt er noen "mandags-biler" som de første eierne ikke var fornøyd med, er dog vanskelig å vite noe om... Men har lest flere som angret seg av grunner som ikke hadde med tilstanden til bilen å gjøre, så ikke nødvendigvis noe galt med bilene.

https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/mx?arrangeby=phl&zip=0658&range=0
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/used/ms?arrangeby=phl&zip=0658&range=0

#11
Sitat fra: Haggish på fredag 06. januar 2023, klokken 19:17
Det gjelder vel de bilen du har registrert appen! 😉🙏

Nja, i mailen som kom så stod det at det bare gjaldt den bilen man faktisk tok levering på i slutten av desember 2022, men i appen så er det ikke noen tydelig info på at det bare gjelder en bestemt bil. Får vel bare teste selv en dag her evt (har en '19 Raven Performance som ikke er solgt enda) :)
#12
Noen som har testet om dette gjelder uansett hvilken bil man lader på, eller om dette er "låst" til å kun gjelde lading bil man tok ut mellom 15.-31.12.2022? Altså for de som evt. har en Tesla til fra før (som man beholder, eller ikke er solgt enda).
#13
Model X 2023 - / Sv: 'All weather' matter
torsdag 29. desember 2022, klokken 18:39
Originalt er dette de som er spesifikt beregnet de nye bilene/refresh:
https://shop.tesla.com/no_no/product/model-x-_-allv_rsmatte-for-interi_r

Dog finnes det kun foran, enn så lenge. Tror det er litt risky å satse på at de gamle passer, da det kan være små justeringer i interiøret som gjør at det ikke blir helt riktig. Men finnes en del tredjepartsalternativer som skal være tilpasset refresh X om man søker litt rundt.
#14
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
onsdag 21. desember 2022, klokken 10:23
Sitat fra: offpist på onsdag 21. desember 2022, klokken 06:48
Sitat fra: drumfrodo på tirsdag 20. desember 2022, klokken 23:12
Min sorte X Plaid hadde utlevering i Drammen i dag kl. 11, etter å motvillig........

Kunne fort sett for meg senario hvor Merhebia hadde fått ut bilen, brukt 2-3 timer på å dokumentere alle lakkfeil for så å få levert tilbake bilen osv osv.
Sånn sett var det bra de oppdaget det før utlevering og gjør tiltak med en gang.

Ting kunne alltid vært verre ja, for all del - får fortsatt bil uten mva (allerede registrert og betalt), selv om jeg får den et par uker sener enn planlagt :) Men må si jeg er noe bekymret mtp. folie på fersk lakk da, men får bare stole på at de har kontroll på den lakken sin.

Edit: Forøvrig mente Merhebia at de kunne fikse lakken og få den helt fin uten omlakkering vha. tre-stegs polering (rubbing med fint sandpapir + dobbel polering, i praksis), så man slapp å "tukle" med fabrikklakken ved å legge et nytt lakklag osv. Men den jobben ville ikke Tesla betale for, så eneste måten å fikse det uten kostnad var å la Tesla utbedre det i sitt lakkverksted på Karihaugen. I tillegg såklart en trygghet med at Tesla står 100% ansvarlig for resultatet.
#15
Bestilling og levering / Sv: Levering Plaid S/x
tirsdag 20. desember 2022, klokken 23:12
Min sorte X Plaid hadde utlevering i Drammen i dag kl. 11, etter å motvillig måtte akseptere henting der selv om utlevering egentlig skulle vært i Trondheim (hvor jeg bor). Merhebia skulle ta ut bilen for meg og legge PPF før jeg reiser og henter den. Men etter et par timers venting over oppsatt tidspunkt med meldinger om at "bilen er snart klar", fikk jeg til slutt beskjed om at bilen ikke var klar likevel. Den var visstnok full av nupper og lakkstøv i klarlakken, slik at den måtte slipes ned og få lagt et nytt lag med klarlakk. De måtte derfor frakte bilen til K100 i Oslo for utbedring. Dette kunne de dog ordne ila. to dager lovet de, slik at utlevering kunne skje mot slutten av uka - men likevel... I tillegg til forsinkelsen og "tukling" med fabrikklakken, så kommer risikoen med å legge PPF på fersk lakk. Standard tid for herding av lakk er jo typisk 4+ uker (eller?), men ifølge Tesla var det "helt trygt" å både polere og foliere lakken etter 24 timer, da klarlakken de brukte herdet veldig raskt, og det ikke var snakk om full lakkering fra bunnen av (fargelaget skulle ikke røres). Dette fikk jeg skriftlig fra dem. Men er likevel noe skeptisk... Bilen får dog uansett stå halvannen uke før den blir rørt, for pga. jula blir ikke folieringsjobben påbegynt før etter nyttår nå.

*sukk* Så. Først måtte jeg altså endre på planene og avbestille foliering i Trondheim og masse styr fordi bilen plutselig ble levert i Drammen i stedet. Og så viser det seg på utleveringsdagen at den må lakkeres på nytt...! For å si det sånn, dersom jeg personlig hadde reist fra Trondheim for å hente bilen i dag, som normalt ville vært tilfellet, da hadde det vært noe ganske annet enn "Ja, vi elsker" å høre borte i Bjørnstjerne Bjørnsons gate nede i Drammen i dag i hvert fall!   :laugh:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA