Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - z4rd

Sider: [1] 2 3 ... 71
1
Bestilling og levering / Sv: Ventepølse ved bilbytte?
« på: I går kl. 19:04 »
Basert på det du skriver så vil jeg anbefale at du ordner og klargjør bilen du har for salg (mtp bilder og rengjøring + eventuelle fiks). Når det nærmer seg levering av ny bil og du har fått en dato, så hadde jeg lagt ut salgsannonsen på din gamle bil. Da er det snakk om 1-2 uker før levering. Hvis du bor litt ugunstig til mht bilsalg, så bør du regne med litt lenger tid kanskje på salg, eventuelt justere ned prisen på den du skal selge... Jeg hadde gjort det slik, hvis ikke det er noe stress mtp finansering.

Alternativt hadde jeg satt i gang salgsprosessen så raskt som mulig på gamlebilen og forsøkt å få best mulig pris, og deretter leid bil på månedlig basis gjennom utleiefirma fra salget var unnagjort frem til ny bil leveres. Jeg hadde ikke kjøpt en bil som jeg kun skal ha i noen få måneder eller uker. Da måtte jeg på et vis ha fått den til langt under markedsverdi i så fall...

2
Lading av Tesla / Sv: Tesla lader - vanlig elbil/plugin hybrid
« på: Onsdag 01. Juli 2020, klokken 16:15 »
Med forbehold:

Ja, du kan lade "vanlig elbil" på den laderen.

Skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å endre noe. Worst-case så må dette gjøres på laderen (dip-switch). Bare å prøve å lade.

Hvorfor skal du endre til 16A? At det er satt til maks 25A på laderen betyr ikke at du ikke kan lade med lavere hastighet. Du kan heller justere ned ladehastighet i bilen, hvis bilen din støtter dette da.

3
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Tirsdag 30. Juni 2020, klokken 11:32 »
HåkonE: Det stemmer slik du påpeker at det var 2012 de første Model S ble levert, i Nord-Amerika. Utenfor USA kom de i 2013, ref:

https://www.motor1.com/news/40479/first-tesla-model-s-delivered-in-europe/

Faktisk Frederic Hauge som var førstemann :)

4
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Mandag 29. Juni 2020, klokken 21:53 »
Han snakker om det å bygge elektriske biler og programvare. Da er elektrisk drivlinje inkludert, ref. den vertikale integrasjonen. Det er dette de andre ikke får til i like stor grad som Tesla.

Tradisjonelt har de ulike komponentene og elektroniske systemene i en bil i stor grad vært utviklet av ulike underleverandører og systemene har i liten grad vært integrert med eller kommunisert med hverandre. Flere hundre prosessorer har ulike oppgaver, men er ikke del av et system med en sentral, koordinerende enhet.

Det å kun trekke ut dette til "GUI, app, OTA og autonomi" er en underdrivelse...

Fun fact er jo at Tesla har hatt OTA siden 2013.

5
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: ſøndag 28. Juni 2020, klokken 20:12 »
På tide å ta hintet snart? Nå har du plutselig 6 år med erfaring med Tesla, inkl. X og 3? Dette sa du ingenting om tidligere, da var det bare Model S som du stod i ladekø med i 2018, sa du. Har det skjedd noe i livet ditt i det siste som gjør at du må få det ut her? Lei deg for å ikke være med på aksjestigningen? Det lukter bitterhet lang vei. Just sayin'...

I september 2014 skrev du på forumet at du kjørte BMW. Det samme gjentar du i 25. oktober 2014. I februar 2015 hadde du fortsatt ikke fått deg Tesla... men i mai 2015 skrev du:

"P85D jeg snart henter har gått opp 107 000,- siden jeg bestilte." Kjører du den fortsatt?

Mer gidder jeg faktisk ikke å sjekke, men du bommet i alle fall med ett år på ditt "6-årige Tesla-eierskap" - ellers så har du hatt Tesla i 2014 også? Det fremkommer ikke av de gamle postene dine i alle fall... Skulle gjerne tatt ballen, men mannen er i dette tilfellet kilden til mye fjas.

6
Lading av Tesla / Sv: Parkeringshus i Oslo med lademulighet/stikkontakt?
« på: ſøndag 21. Juni 2020, klokken 20:24 »
Prøvd denne oversikten? https://www.ladestasjoner.no/kart/

7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Fredag 19. Juni 2020, klokken 11:07 »
Aksjekursen avsluttet på 1004 i går. Teknisk sett er aksjen i stigende trend. Vi vil nok se mindre korrigeringer fremover - eventuelt større nedgang hvis det fortsetter å komme flere negative nyheter eller tiltak mtp handel mellom USA-Kina.

https://www.theguardian.com/us-news/2020/jun/19/trump-again-threatens-to-cut-china-ties-after-us-official-ruled-it-out

For øvrig et sitat fra Rob Csongor (vice president and general manager of the Automotive business at NVIDIA):

"Self-driving cars - which are key to new levels of safety, efficiency, and convenience - are the future of the industry.
And they require massive amounts of computing performance... There are only two places where you can get that AI computing horsepower: Nvidia and Tesla."


Kilde: JFGI

8
Model S / Sv: Forsikring Tesla
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 15:48 »
Jeg ville ha sjekket med If. Jeg fikk best deal der sist jeg sjekket forsikring for Tesla.

9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 15:23 »
Du snakker om substans?

Jeg serverte deg de globale tallene for Q1, i tillegg til å gi deg en forklaring på Xpeng og kanskje hvorfor de er der de er i dag. Men kan ikke se at du har svart tilbake med noe vesentlig eller nyttig info.

Du har rett i at hjemmemarkedet er viktig for Tesla. Da det på samme tid også er et stort marked sett i et globalt perspektiv. Dette vil vel påvirke aksjeverdien til Tesla i større grad enn hvordan salgstallene i noen få europeiske land er i noen få måneder. Selv om Norge og Nederland er viktige markeder for Tesla utenfor USA, så har tallene fra de to respektive landene vært veldig gode frem til akkurat nå. Men dette vet vi skyldes logistikkutfordringer og alt som hører til med covid-19, i betydelig større grad, enn at etterspørselen har blitt helt borte.

Det er også i USA at man ser at de gradvis leverer produkter og tjenester innenfor solenergi... dette har ikke truffet det europeiske markedet enda.

10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 13:44 »

11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 13:28 »
Hva med USA? Har du de tallene også? Og gjerne Tyskland.

Du som tok opp Xpeng sine fantastiske egenskaper som overgår Tesla. Var svar til det du skrev, som jeg også siterte.. Du trenger ikke å dodge alt. Jeg disponerer tiden min på å korrigere dine tidvis cherry-pickede kommentarer - for balansen sin skyld.

12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 08:40 »
Sitat
Påsken 2018. Lillehammer Supercharger. Drammen har jeg også utenfor høytider opplevd å være full. Godt å høre at det er så sjeldent at jeg nesten blir stemplet som en løgner av andre Tesla-eiere.

HåkonE: At andre som kjører Tesla daglig, og har gjort det i mange år motsier deg, gir kanskje en indikasjon på hva som er status og ståa nå? Din begrensede erfaring fra noen år siden danner dessverre ikke et korrekt bilde av hvordan det oppleves av flertallet, og hvordan situasjonen er nå. Og strengt tatt så var ikke din historie det som kan betegnes som normal-situasjonen for noen år siden heller...

Sitat
Så nettopp på en video fra Nyland der han ser på Xpeng G3. Virker som den har langt bedre self-parking enn Tesla (jada jada, det er fordi Tesla ikke gidder enda..  :laugh:

Når det kommer til Xpeng - https://electrek.co/2020/04/27/tesla-claim-xpeng-stole-autopilot-source-code/

https://www.theverge.com/2019/7/10/20689468/tesla-autopilot-trade-secret-theft-guangzhi-cao-xpeng-xiaopeng-motors-lawsuit-filing

At de bruker funksjonalitet uten begrensninger iht nåværende lovverk får Xpeng stå for selv.... men samma det - så lenge du får sagt noe negativt om Tesla, så er vel dagens mål oppnådd. Du gir uttrykk for å være kritisk og ryddig, men du hopper glatt over de partier som går i mot din egen agenda her.

Man kan kritisere Tesla for mangt, med rette, men kan være greit å skille mellom snørr og bart når man først har satt i gang.

13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Torsdag 18. Juni 2020, klokken 07:55 »
45 min ladekø er fantastisk. Tviler ikke på opplevelsen, men personlig har jeg hatt to stk Tesla på over 3 år nå og aldri stått i ladekø på Supercharger, ikke 1 minutt engang. Kjørt ca 50 000 km totalt. Hverken i Norge eller i utlandet (Sverige, Danmark og Tyskland). Men for all del... noen er jo maks uheldige i livet.

14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 16. Juni 2020, klokken 10:45 »
Du må ikke glemme det økonomiske dilemmaet de fleste andre bilprodusentene har, som Tesla ikke har, nemlig å ta markedsandeler fra egne ICE-biler... Er forresten VAG ferdig med oppgjøret fra Dieselgate? Eller tar de det på gradvis nedbetaling?

Nå har heller ikke VAG fått til en fungerende app og sømløs tilkobling til bilene sine på hvor mange år?
"De blir ikke alene fremover" hørte jeg for fire år siden også...

Er ladehastigheten til andre merker et kvantesprang foran? Heftig påstand.

15
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Mandag 15. Juni 2020, klokken 19:30 »
HåkonE: Du har med dette bevist for meg at du ikke vet hva du snakker om her. Forsikring er ingen stor greie? De aller største bankene og selskapene i dag har enten begynt med eller hatt "forsikring" som en del av sitt fundament.

Hvilke andre bilselskaper vet så mye om sine kunder og biler som Tesla? Ref. kameraer 360 (og på innsiden), Sentry Mode (alarmsystem) + konstant logging av kjøring og status på bilen :) De har også bevist at de har en integrert work-flow mht å få tilgang på logger osv. Tror du ikke denne type data er verdt gull for et forsikringsselskap?

Det at de tilbyr gunstig forsikring i dag som en "service" i USA nå er bare begynnelsen. Dette vet markedet.
Referanse: https://www.youtube.com/watch?v=Zn58tQJjC5w

Når de på sikt potensielt dekker forsikringen for store deler av flåten sin, da snakker vi ganske greie og ikke ubetydelige inntekter.

Sider: [1] 2 3 ... 71