Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - 1317142119

Sider: [1] 2 3 ... 35
1
BMW iX3 / Sv: Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 09:35 »
Det er likt på 9 av 10 elbiler(om ikke alle)  at den hastigeten de er oppgitt med er kun for en liten stund, så bmw skiller seg ikke ut her bare så det er sagt:p

Ellers bekreftet testen hans at 4x4 er bare noe folk flest tror de trenger :) Selvfølgelig finnes det folk som absolutt må ha 4x4, men de er ikke ett flertall :)

Men når man først har hatt 4*4 så ønsker man ofte ikke å gå tilbake.
Her snakker du vel kun for deg selv, ikke en samling mennesker?

For jeg har hatt et yrke som tilsier at jeg har vært mye i skog og utmark med terrengkjøretøy som har 4x4 og som spiser de jalla AWD-løsningene vanlige personbiler har til frokost. Selv jeg som har ekstreme krav til 4x4 klarer meg fint med RWD (eller FWD) i personbilene mine.

Det er andre ting enn hvor mange hjul som drar, som påvirker hvor enkelt man kommer frem på en vei med litt snø på. Den desidert viktigste faktoren sitter i førersetet.

2
e-208 / Sv: Ratt vs instrumenter
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 19:22 »
Fungerer perfekt for meg også. 185 høy og instrumentpanelet er "langt" over toppen av rattet. Jeg liker å sitte lavt i bilen og har rattet rett over bena. Skal vel ikke sitte med bena i kors heller?

3
BMW i3 / Sv: Ny i3 - leasing eller kjøp?
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 19:24 »
I fare for å gjenta meg selv: teksten betyr ingen ting. Man forsøker å fraskrive seg et ansvar, men ansvaret ved en uforventet feil ligger fremdeles hos selger. Og jo, tingens forventede tilstand gjelder i en eventuell tvist.

Ting det er vanskelig å bevise var en feil ved ved overtakelse, blir ikke selgers ansvar. Ting som åpenbart selger burde vite om, blir selgers ansvar. Det er helt uavhengig av om du skriver "selges som den er" eller ikke.

Ikke engang i salgsannonsen klarer man å være ærlig, dersom det står "selges som den er". Det kunne like gjerne stått "jeg gir faen og gidder ikke fortelle deg mer om bilen enn absolutt nødvendig".

Du må gjerne gjenta deg selv, men det endrer ikke det faktum at du tar feil. Selger man en bil "som den er" så er man ikke ansvarlig for feil som oppstår når dette er feil man ikke visste om eller kunne forutse.

Les gjerne mer her; http://www.baatjuss.no/blog1.php/2020/12/11/opplysningsplikt-ved-salg-av-baat

Kjøpte en båt i fjor av en privatperson formidlet gjennom en profesjonell aktør (inklusive kontrakt og oppgjør) og sørget da for å få fjernet "som den er" (en del motstand fra formidler, men de ga seg). I praksis betyr det at jeg har et forbukerkjøp dekket av Forbrukerkjøpsloven og kan gå på BÅDE formidler og selger i fem år! Mitt råd; Kjøp gjennom en profesjonell aktør og sørg for at "som den er" IKKE er en del av kontrakten og selg privat med ordlyden "som den er".



At man ikke liker dette er greit nok, men loven er klar, heldigvis!
Hbis du trykker på den lenken til Lovdata som ligger på "båtjuss", så ser du sort på hvitt hva "som den er" betyr. Det er på ingen måte noe annet enn et forsøk på ansvarsfraskrivelse som loven tar høyde for. Jeg kan i like stor grad reklamere på noe jeg har kjøpt av deg, som jeg har av en som ikke har "som den er" i kontrakten. Alt handler om forventningene til produktet basert på alder og forventet slitasje.

4
Elbiler i media / Sv: Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 14:10 »
Men du tømmer aldri hovedbatteriet, det er hele poenget.

5
Elbiler i media / Sv: Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 13:02 »
Hvorfor må vi egentlig ha 12V (eller det litt mer moderne 48V) på elbiler? Hvorfor kan vi ikke ta den begrensede mengden energi fra hovedbatteriet?

6
Veldig mye fokus på de som bor i byen og er så stakkarslige at de ikke klarer å la være å kjøre selv i gåavstander. Hva med de som bor utenfor byen? I praksis sier man takk, men nei takk til penger og kjøpekraften fra bønder (bønder = alle som bor utenfor ring 3).

Lett å si for oss som har elbil at "det er jo bare å kjøpe en elbil". Men for mange er det ikke "bare" å kjøpe en ny (brukt) bil. For de av oss som kjøper nye eller nyere brukte biler, så utgjør bilkostnadene langt mer enn boligkostnadene ila et helt liv. Har du 2 biler, så har du sannsynligvis en bilpark til i underkant av 1 million kroner som du bytter ut hvert 4-5 år. Boligen din tjener du penger på, der den står. Bilene er som å brenne penger i peisen.

Det er farlig å gjøre fossilbilene for ugunstige i et for raskt tempo, fordi da brenner folk inne med biler som de nesten ikke får noe for ved å selge. Det er begrenset hvor mange dieselbiler de har behov for på Finnmarksvidda. Synker annenhåndsverdien på bilen din som en sten pga politiske insentiver, så er det bedre å beholde bilen enn å selge den med enormt tap. Det går ut over langt mer enn bare de relativt få som eier dieselbil innenfor ring 2.

7
BMW iX / Sv: Forsinkelse?
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 10:36 »
iX sitt bagasjerom er bittelite. Sjekk Supercar Blondie sin gjennomgang. Er nærmere en halvmeter på hver side som er lys på innsiden av bagasjeluken, i tillegg til flat innlasting og hatchback-bakvindu.

Ser ut som iX3 har større rom bak. Får håpe iX får froot.

8
Elbiler i media / Sv: Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri
« på: Fredag 12. Februar 2021, klokken 10:31 »
Det kommer an på bilen. Elbiler fungerer ulikt. F.eks. står det i bruksanvisningen til Egolf at den må kjøres for å lade 12V, i3 står det at lader både under kjøring og når hovedbatteriet lades og Tesla lader vel 12V når det er behov - uavhengig av om den kjører eller er parkert uten å være koblet til strøm.

9
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Id4/enyaq eller brukt Tesla X
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 11:24 »
Sammenligningsgrunnlaget ditt er for tynt, THE. At en bil ikke går i stykker året etter garantien er over, sier lite om kostnadene for reparasjon i 8 år. Det er også regnet på i media at differansen mellom å kjøpe ny og brukt bil er minimal, så lenge man skal ha bilen i flere år. For en X5 (eller X3) var det vist til et regnestykke hvor det å kjøpe den ny var billigere enn å kjøpe den brukt.

Skal man ha bil i hele 8 år, så ville jeg med 100% trygghet kjøpt helt ny bil. Da er de 5 første årene risikofrie også begynner kostnadene å dukke opp etter kanskje 7-8 år. Altså når man skal selge den og kostnadene blir noen andres problem.

Det har alltid vært sagt at man ikke skal kjøpe en bruktbil man ikke har råd til å kjøpe ny. Det er fordi premiumbiler også har premium kostnader på delene. Det er ikke noe unntak bare fordi det er en elbil.

10
Elbiler i media / Sv: Infotainmentskjermer i bil
« på: Onsdag 10. Februar 2021, klokken 20:04 »
At bilen gjør det ja. Dette gjør de tross alt allerede på noe funksjonalitet, som nevnte videoer eller å lese nyheter. Jeg klarer ikke å se nytteverdien i å trykke på skjermen for å legge inn adresser mens man kjører. Er tross alt bare å snakke til bilen. Og temperaturinnstillinger står da på auto hele året. 22 grader er 22 grader, uavhengig av utetemperaturen.

11
BMW iX3 / Sv: Vi som skal ha iX3
« på: Onsdag 10. Februar 2021, klokken 18:23 »
Hvor pleier du å farte? Nær 70 km/t i gjennomsnittshastighet er da på ingen måte lavt her i steinrøysa. Kjører man ut av Oslo sentrum og en times retning enten nord eller øst (120-130 i 110-soner), så er det fremdeles langt unna å ligge i 100 i snitt.

12
Elbiler i media / Sv: Infotainmentskjermer i bil
« på: Onsdag 10. Februar 2021, klokken 18:10 »
Deler erfaringen tidligere nevnt om at brukervennligheten til BMW iDrive er overlegent det meste. Det er så enkelt å forstå at man sveiper til høyre/ned ved å snurre med klokken og motsatt når man snurrer mot klokken.

Har en bil med touchskjerm og selv om det er enkelt og intuitivt å bruke skjermen, så synes jeg det er bedre å bruke hjulet på BMWen.

Men problematikken kan jo unngås ved å forby å endre noe annet enn forhåndslagrede kanaler unntatt når bilen står i ro. På samme måte som man ikke kan se video unntatt når bilen står i ro. Stort sett burde det være mer enn nok. Å endre navigasjon, temperatur 9g andre innstillinger mens man kjører, er helt unødvendig IMHO.

13
BMW i3 / Sv: Ny i3 - leasing eller kjøp?
« på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 19:40 »
I fare for å gjenta meg selv: teksten betyr ingen ting. Man forsøker å fraskrive seg et ansvar, men ansvaret ved en uforventet feil ligger fremdeles hos selger. Og jo, tingens forventede tilstand gjelder i en eventuell tvist.

Ting det er vanskelig å bevise var en feil ved ved overtakelse, blir ikke selgers ansvar. Ting som åpenbart selger burde vite om, blir selgers ansvar. Det er helt uavhengig av om du skriver "selges som den er" eller ikke.

Ikke engang i salgsannonsen klarer man å være ærlig, dersom det står "selges som den er". Det kunne like gjerne stått "jeg gir faen og gidder ikke fortelle deg mer om bilen enn absolutt nødvendig".

14
BMW i3 / Sv: Ny i3 - leasing eller kjøp?
« på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 15:56 »
Å selge en bil "som den er" betyr ingen ting. Bilen skal stå til forventningene til kjøper selv om den teksten er i kontrakten. I tillegg skremmer det bare bort potensielle kjøpere å skrive det i annonsen.

15
BMW i3 / Sv: Holdbarhet og hvor ligger "sweetspot" brukt?
« på: ſøndag 07. Februar 2021, klokken 12:46 »
Virker for meg som at det ikke er noe sweetspot hvor bilene brått begynner å ramle fra hverandre. Det er noen kjente gjengangere av feil, men de inntreffer på så tilfeldige årsmodeller at jeg tror det har mer med hvor bilen har kjørt enn bilenes generelle kvalitet.

Sider: [1] 2 3 ... 35