Hei, jeg vurderer ny bil og har lignende krav/ønsker som trådstarter. Må ikke ha bil raskt, men nogenlunde forutsigbar levering og helst før neste vinter er en pluss. I tillegg til bilene som er diskutert i tråden er også Toyota bz4X og Nissan Ariya på min vurderingsliste. Da med AWD og stort batteri, og et av de høyeste utstyrsnivåene. Begge disse skal visstnok være mulig å få levert til høsten ved bestilling nå. Jeg har ikke fått sett disse "live" men begge har vært på visningsturne hos forhandlere.
Det er en ulempe å bestille bil som ikke er tilgjengelig for prøvekjøring men velger å tro at begge disse er trygge valg. Toyota lanserer sin første elbil som kan gi litt usikkerhet, men antar at de leverer en gjennomarbeidet og testet bil. Nissan har jo lang elbil-erfaring.
Er det noen som har sett disse "live" og har noen meninger om plusser/minuser?
Både pris og spesifikasjoner er ganske like på disse, hvordan vurderer dere disse opp mot hverandre?
Tør noen gjette på hvordan annenhåndsverdien vil utvikle seg på disse modellene?
Jeg har delt litt om Bz4x i forumdelen for den. Kort oppsummert: Ikke veldig romslig, ikke så stort bagasjerom som man kunne håpet på, stygge skjermer i plast, lite gjennomtenkt midtkonsoll som tar mye plass uten å ha noen spesiell funksjon - og fører til lite plass for knærne sideveis.
Det finnes sikkert de som tør gjette på verdi, men det er veldig vanskelig. (Første el-Toyota, litt konseptbil-feeling over det hele, råvarepriser til himmels, kommer det ny batteritech osv osv...)
ID4 GTX er større og mer "helstøpt" selv om de har gått i kapasitiv-knapp-fella. Det sagt, kan du leve med bz4X så tror jeg egentlig den vil holde verdien ganske så bra, man ser jo bare hvor godt RAV4 holder seg eksempelvis, eller mange brukte SUVer generelt - ingen logikk i mye av prisene. (gammel XC60 til prisen ny ID4 osv...)