Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Elektro12

Sider: [1] 2 3 ... 13
1
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av elbil
« på: Fredag 05. August 2022, klokken 17:28 »
Hvis limiten er 400 så er MG ZS grei. Jeg synes den gikk for mye opp ved oppdateringen. Ferdig bil med alt + krok er på 390 lapper nå ca. 350 hadde vært mer fornuftig, men jeg fikk godt inntrykk av bilen da jeg prøvekjørte. Litt kina-plingplong, men grei, romslig bil.

Jeg ville sett på pris på en ID.4 også hvis 450-460 ish er innen rekkevidde. Veldig komplett bil.

2
Lade hjemme / Sv: Sikker og rimelig hjemmelading?
« på: ſøndag 17. April 2022, klokken 07:25 »
Den medfølgende laderen med egen kurs og b-vern. Da sparer du i det minste laderen. Sikret til 10 A. Kostnad blir sikkert 10-12 kNOK...

Eventuelt kan du vurdere lading på andre ladere utenfor garasjen. Blir det ikke mange månedene er det kanskje greit å hurtiglade frem til da.

12K? Jeg betalte mindre enn det for ny kurs og Easee-lader installert...

3
Kjøpe elbil? / Sv: Mva i 2022 - noe nytt?
« på: ſøndag 17. April 2022, klokken 07:07 »
Ser TANG får 110kwh batteri i 2023 nå, men da spretter prisen opp en del vil jeg tro og blir truffet av MVA spøkelset.

Tror dog vi vil se ett marked der mange modeller ender opp under 600k, for å spare mva.
Mye psykisk rundt denne grensen generelt...599k er mye billigere enn 605k ved første øyekast.

I mitt blårusshode ville en avgift med nivåer vært fornuftig. Det blir et voldsomt steg å gå fra intet til full på et konkret punkt. En økende avgift fra 450-800 f.eks.

4
Kjøpe elbil? / Sv: "Rimeligste" elbil å eie
« på: ſøndag 17. April 2022, klokken 06:03 »
-MEB trillinger får du egentlig ikke tak i nytt, må isåfall være brukt. Enorme leveringstider på nye bestillinger.
-TMY får du estimert ny i Mai/Juni (men obs,  prisøkning er garantert på trappene nå..)
- Ioniq 5 får du egentlig bare med RWD nå, awd er utsolgt...men det kan være en option.

Noen forhandlere har biler på vei inn av trillingene. Ellers enig i at ID.4 fremstår som gunstig hvis man får tak i til vanlig pris. Faktisk er det vanskelig å helt se rimeligere alternativer om man trenger rekkevidde og plass + hengerfeste.

En ID.4 1st som folk har kjørt 30 000 km har enda til gode å tape seg i pris. Kjenner en som sitter med 40-50 tusen i pluss på sin om han hadde solgt den i dagens marked - og med inflasjon og råvaremangel overalt tviler jeg på at VAG kommer til å dumpe prisen på elbilene - den skal nok heller opp en del i løpet av året. Og kommer MVA på toppen av det så...

5
Kjøpe elbil? / Sv: AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?
« på: Lørdag 09. April 2022, klokken 09:19 »
Etter å ha prøvekjørt endel "gamle" ice-biler i det siste + endel taxi-turer i nyere mercer synes jeg ikke tesla 3 er noe dårlige mht til støy enn andre biler, ihvertfall ikke nye 2021 med dobbelt glass.

Det gjelder de fleste elbiler. Min gamle USA-Leaf fra 2015 er som en drøm å kjøre sammenliknet med det meste fossile. Omtrent som eldre herrer som ikke "liker å kjøre elbil", "må ha manuelt gir og diesel" og som tror elbil er dyrere enn fossilt med dagens strømpriser.

6
bZ4 / Sv: Hvilken Utstyrvariant velger du?
« på: Fredag 08. April 2022, klokken 17:13 »
Synes Toyota priser seg ut her. Er tidlig på reservasjonslisten, men synes 490 lapper for AWD og minste utstyrspakke er for høyt - ID.4 fremstår rimelig i forhold.

Den klumpete midtkonsollen ser enda dummere ut i Active-varianten med mini-skjerm og knapper på en linje i bredden.


7
Kjøpe elbil? / Sv: AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?
« på: Torsdag 07. April 2022, klokken 06:21 »
Hei, jeg vurderer ny bil og har lignende krav/ønsker som trådstarter. Må ikke ha bil raskt, men nogenlunde forutsigbar levering og helst før neste vinter er en pluss. I tillegg til bilene som er diskutert i tråden er også Toyota bz4X og Nissan Ariya på min vurderingsliste. Da med AWD og stort batteri, og et av de høyeste utstyrsnivåene. Begge disse skal visstnok være mulig å få levert til høsten ved bestilling nå. Jeg har ikke fått sett disse "live" men begge har vært på visningsturne hos forhandlere.

Det er en ulempe å bestille bil som ikke er tilgjengelig for prøvekjøring men velger å tro at begge disse er trygge valg. Toyota lanserer sin første elbil som kan gi litt usikkerhet, men antar at de leverer en gjennomarbeidet og testet bil. Nissan har jo lang elbil-erfaring.

Er det noen som har sett disse "live" og har noen meninger om plusser/minuser?
Både pris og spesifikasjoner er ganske like på disse, hvordan vurderer dere disse opp mot hverandre?
Tør noen gjette på hvordan annenhåndsverdien vil utvikle seg på disse modellene?

Jeg har delt litt om Bz4x i forumdelen for den. Kort oppsummert: Ikke veldig romslig, ikke så stort bagasjerom som man kunne håpet på, stygge skjermer i plast, lite gjennomtenkt midtkonsoll som tar mye plass uten å ha noen spesiell funksjon - og fører til lite plass for knærne sideveis.

Det finnes sikkert de som tør gjette på verdi, men det er veldig vanskelig. (Første el-Toyota, litt konseptbil-feeling over det hele, råvarepriser til himmels, kommer det ny batteritech osv osv...)

ID4 GTX er større og mer "helstøpt" selv om de har gått i kapasitiv-knapp-fella. Det sagt, kan du leve med bz4X så tror jeg egentlig den vil holde verdien ganske så bra, man ser jo bare hvor godt RAV4 holder seg eksempelvis, eller mange brukte SUVer generelt - ingen logikk i mye av prisene. (gammel XC60 til prisen ny ID4 osv...)

8
ID.4 / Sv: Salg av id.4 GTX på Finn
« på: Onsdag 06. April 2022, klokken 08:34 »
For de av dere som kjøper og selger litt: Svarer det seg å selge en ID4 som man har fått god deal på nå mtp. hvor vanskelig det er å få noe nytt. Jeg vil tro en slik bil vil holde seg ganske greit i pris et par år?

9
Kjøpe elbil? / Sv: AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?
« på: Tirsdag 29. Mars 2022, klokken 11:07 »
ID4 opplever jeg som romsligere foran, spesielt i knehøyde, liker godt speedometer på rattstammen. Dog noe dritt med touch på rattet. Knapper i Enyaq er bedre. Jeg har prøvd det meste og tenker Enyaq/ID4/Q4 Etron nok er det beste bilene om rekkevidde/normal bil/god plass/ikke helt vill pris - er viktig.

Polestar er en mye mindre bil, jeg følte det var lite utsyn, smale vinduer.

10
Da tror jeg du må kjøpe fossil...

Er vel egentlig der jeg har kommet, men ville høre om det var noen gode alternativer.

11
Kjøpe elbil? / Max 250 K - helst med takboks og krok for sykkel - og grei rekkevidde?
« på: ſøndag 27. Mars 2022, klokken 12:16 »
Er ute etter en elbil med:

- Plass til 4 stk, romslig bil.
- Mulighet for skistativ/takboks
- Helst krok for å kunne frakte en sykkel eller 2.
- Max 250 000 kroner, ellers kjøper jeg nok heller en fossilbil.

Hva finnes i markedet?

12
ID.4 / Sv: Prisøkning GTX
« på: Torsdag 10. Mars 2022, klokken 16:55 »
Ny fra Møller, eller brukt?

Spell ny. Jeg takket ja nå i ettermiddag. Til og med blårussen i meg så fornuften i det. Jeg vil tippe prisene skal opp en del nå fremover med alt som skjer. Bilen er på norsk jord.

13
ID.4 / Sv: Prisøkning GTX
« på: Torsdag 10. Mars 2022, klokken 13:30 »
Fått tilbud på GTX til 506 tusen med 2 sett hjul, førerass. pakke og krok - er det god deal?

Hva er antatt leveringstid nå? Langt uti 2023?

Kan få med kort levering.

14
ID.4 / Sv: Prisøkning GTX
« på: Onsdag 09. Mars 2022, klokken 22:02 »
Fått tilbud på GTX til 506 tusen med 2 sett hjul, førerass. pakke og krok - er det god deal?

15
Model 3 / Sv: Godt valg som familiebil med langturegenskaper?
« på: Onsdag 09. Mars 2022, klokken 08:40 »
Vi er en familie på 4. Barna er 9 og 17 år. Vi har nok plass i for å reise på ferie i vår bil. Vi har også reist på bilferie med vår I3 tidligere. Jeg prøvekjørte selv Model Y i forrige uke for første gang og må si at vi valgte riktig bil. Model 3 har mindre plass til bagasje helt klart, men vi kjøpte også SR+ modellen. Å betale 200.000kr ekstra for mer plass, 4x4 som vi ikke trenger og større stereo. Meh. Model 3 har bedre kjørekomfort og plassmessig for mennesker er lik. Jeg ble egentlig ganske skuffet over Model Y. Ikke no bil for oss.

Vi opplever at vår SR+ fint kjører nesten 40 mil på høsten. Nå i vinter går 30 mil helt fint. Vi har som du ser også en BMW I3 og hatt flere andre mindre elbiler siden 2015. En kjempefordel, og helt klart viktig for vårt valg ifjor, er ladenettverk. Det er ekstremt god tilgang på ladere som holder en MYE høyere kvalitet enn alternativet. Det er også priser som er nesten 50% av hva konkurrentene tar. Så bilen er mye billigere å reise på langtur med. Vi kommer til å ha BMW i ett par år til men aldri behov for hurtiglader på den. Men, når den skal skiftes ut blir det en Tesla til på oss. Forhåpentligvis en Cybertruck.

Vi er relativt nye Tesla eiere. Vår bil er MIC 2021 og kvalitetsmessig hittil har den vært meget god. Vi har hatt trøbbel med ladeplugg som nektet å slippe kabelen men det ble fikset på garanti. Det er meget enkelt å oppnå lang rekkevidde med høy komfort for alle som er med på tur. M3 bruker mindre strøm enn vår lille BMW I3 på langtur! Den er uhyggelig effektiv. Det eneste jeg har å utsette er faktisk setene foran i bilen. Det er for korte sitteputer. Jeg er 179cm høy. Men klarer å akseptere det da bilen leverer på så mange viktige områder.

Takk for svar!

Sider: [1] 2 3 ... 13