Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elektro12

#1
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
I dag kl. 07:53
Gleder meg til 85x til våren.  :+1:

Synes Enyaq ift. pakken man får i 85-serien opp mot pris er et relativt lett valg i markedet. Vet ikke hva annet jeg skulle valgt.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
lørdag 02. desember 2023, klokken 08:09
Sitat fra: suverin på lørdag 02. desember 2023, klokken 00:01
Sitat fra: Elektro12 på fredag 01. desember 2023, klokken 18:40Rare løsninger?

- Forskjermer
- Bakskjermer
- Fører-informasjon langt borte.
- Midtkonsoll som tar halve plassen foran, null plass til knærne.
- Opplevd kvalitet er bob-bob.
- Ikke Matrix-lykter
- Sort, plastikk-interiør som skriker billig.
- Lite bagasjerom
- 750 kg på krok vs 1200 på GTX/Enyaq AWD og 1600 kg på Tesla Model Y.

Dårligere NCAP enn flere andre, ganske utsatt fører i frontkollisjon. https://www.euroncap.com/en/results/toyota/bz4x/47139

64 kwh netto på batteri vs 77 på VAG-trillingene. 450 km WLTP vs 530 på Enyaq 85x


Førerinformasjonen er helt knall! Superdigg å ha den over rattet, kontra inni rattet.

Opplevd kvalitet kommer an på hva man sammenligner med.. Langt fra
bobob. Bedre enn mye, dårligere enn andre. Men sammenlignet med trillingene så er den helt på høyde, og vel så det..

Forskjerm og bakskjerm skjønner jeg ikke..? Syns bilen er tøff, og bra at den tørr skille seg ut.

Midtkonsollen er ganske digg, perfekt høyde for å hvile knær og arm, jeg er 190+ og hviler armer og ben helt perfekt. . Større bakseteplass istedenfor større bagasjerom. Nå hoppet jeg akkurat ut fra baksete av en id4, og det er ikke noe romsligere enn Toybaru.

Batteriet kunne vært større. Men forbruket er egentlig ganske lavt, så går bra.

Uansett kjører den fletta av det meste når det virkelig drar seg til. Type snø og is!

Dette har ingenting med beste kampanje/tilbud, og er stort sett bare personlige preferanser. :)


Helt topp at du er fornøyd.  :+1:
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
fredag 01. desember 2023, klokken 18:40
Sitat fra: suverin på fredag 01. desember 2023, klokken 08:42
Sitat fra: Elektro12 på fredag 01. desember 2023, klokken 05:37Jeg sammenliknet ikke, men i prisklassen er jo id4/enyaq større og teknisk bedre utstyrte.


Bz4x og solterra har mange rare løsninger og mindre plass.

Hvilke rare løsninger tenker du på?

Med to voksne og tre unger (med barnesete/puter) opplevde jeg den praktiske plassen bedre/lik i kupeen på Solterra enn ID4-en vi prøvde.  Bagasjerom er romsligere i id4-en.

Vår erfaring med biler i denne klassen er at de uansett er så små at skal man ha med seg full feriepakning, må man kompensere med henger/bak/tak-boks, så noen liter fra/til her og der, spiller liten trille. Det viktigste er at alle fem sitter godt. Finnes mange gode løsninger for å utvide bagasjeplassen :)

Dimensjoner Toybaru vs ID4 vs Enyaq..
ID4 er minst av dem, men tar igjen bagasjeplassen pga rett bakvindu.

Rare løsninger?

- Forskjermer
- Bakskjermer
- Fører-informasjon langt borte.
- Midtkonsoll som tar halve plassen foran, null plass til knærne.
- Opplevd kvalitet er bob-bob.
- Ikke Matrix-lykter
- Sort, plastikk-interiør som skriker billig.
- Lite bagasjerom
- 750 kg på krok vs 1200 på GTX/Enyaq AWD og 1600 kg på Tesla Model Y.

Dårligere NCAP enn flere andre, ganske utsatt fører i frontkollisjon. https://www.euroncap.com/en/results/toyota/bz4x/47139

64 kwh netto på batteri vs 77 på VAG-trillingene. 450 km WLTP vs 530 på Enyaq 85x
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Modely Y Performance vs. ID.4 GTX 4 motion
fredag 01. desember 2023, klokken 05:39
Sitat fra: torerik på torsdag 30. november 2023, klokken 23:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 30. november 2023, klokken 06:38
Sitat fra: HeavyDude på onsdag 29. november 2023, klokken 10:48Siden du vurderer ID4 : har du vurdert Q4 2024-modell ? Audi kjører en heftige kampanjepriser, hvor mye som tidligere var ekstra -utstyr nå er lagt inn som standard .
Hvis man får Q4 til mere fornuftige priser så er det ett bra valg IMO. Oppleves helt klart mere premium enn ID.4 og Enyaq, og ser bedre ut (subjektivt selvfølgelig).
Hm, jeg prøvde både Q4, ID4 og Enyaq - og tror ikke jeg er enig. Q4 er en flott bil, men ble ikke veldig imponert over materialkvalitet innvendig. Lider også av «haptisk feedback syken», akkurat som ID4. Virtual cockpit er nydelig, men infotainment har merkbart noen år på baken (ble vel lansert med e-tron?). Personlig valgte jeg Enyaq foran Q4, opplevde den som minst like «premium» (selv om ingen av disse kanskje er så veldig premium).

Enig. Q4 er heller ikke pen med formen på bakskjermene.


Jeg synes Enyaq er mest vellykket av de tre.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
fredag 01. desember 2023, klokken 05:37
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 30. november 2023, klokken 19:49
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 30. november 2023, klokken 18:46Solterra er jo en mindre bil med lite bagasjerom.

Mindre enn hva i denne sammenhengen?

Jeg sammenliknet ikke, men i prisklassen er jo id4/enyaq større og teknisk bedre utstyrte.


Bz4x og solterra har mange rare løsninger og mindre plass.
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
torsdag 30. november 2023, klokken 18:46
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 30. november 2023, klokken 12:17
Sitat fra: lars667 på mandag 27. november 2023, klokken 21:53Ganske bra den kampanjen til Subaru. Får toppspekket bil med hengerfeste, serviceavtale og vinterhjul til under 5000/mnd (uten egenandel) de første 3 årene (om ikke renta går opp mer da). Forsikring ser også ut til å være veldig billig på subaru, så totalregnskapet blir bra. Totalregnskap blir kanskje 1500/mnd mindre enn en TMY LR.


Hvor finner du (leasing?) Solterra til under 5000 pr mnd? Prøver å finne, men finner ikke noe sted. Godt mulig jeg er blind. Driver litt rådgivning for noen bekjente som skal ha seg ny bil. Og det veksles litt mellom Toyota, BYD (Atto3) og muligens Enyaq. Tipper en Solterra til 5000 i måneden vil være det som bikker dem i den favør.
Solterra er jo en mindre bil med lite bagasjerom.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla Modely Y Performance vs. ID.4 GTX 4 motion
onsdag 29. november 2023, klokken 22:05
Jeg ville kastet Enyaq 85x inn i mixen. Fås for ca 530 med bra med utstyr. Bedre enn ID.4 på plass og man slipper touch-galskapen på rattet. Jeg synes den er penere enn ID.4 og Q4 også. Med forvarming er det liten grunn til å velge Tesla for ladingens del.
#8
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
søndag 26. november 2023, klokken 06:13
Takker!
#9
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
lørdag 25. november 2023, klokken 19:09
Driver og ser på utstyr:

- Erfaring med Canton Sound System? Forhandler tilbyr å montere en pakke fra Bass-Brothers til 12 lapper.
- Panoramatak - det ser lite ut, noe å gå for? Jeg håper på noe mer i TMY-land størrelsesmessig.
#10
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
lørdag 25. november 2023, klokken 09:45
Da var 85x bestilt. Spesielt ladehastighet, forvarming og effektivitet trakk meg dit fra 80x. Noen i husholdet følte også at rattvarme/setevarme ikke var så dumt å ha nå på vinteren. :)

Vurderte som alltid opp mot Tesla Model Y LR, men med forvarming ++ så fremstår Enyaq som et mye bedre valg. Mer komfort, mye bedre lykter og sensorer. Når infotainment også skal være kjappere og travel-assist/blindsone er med til en lavere pris enn gamle TMY selges for nå er valget lett.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Gå hel-elektrisk?
fredag 24. november 2023, klokken 20:51
Hvis hengervekt kan jenkes til 1,2 tonn er f.eks. Enyaq 85x en flott bil.
#12
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
fredag 24. november 2023, klokken 11:54
Sitat fra: torerik på fredag 24. november 2023, klokken 11:40
Sitat fra: Elektro12 på fredag 24. november 2023, klokken 10:05Jeg har "anledning" og tenker oppdatert modell, Matrix, Kessy advanced, familiepakke, side+travel assist, el.bakluke, ny infotainment og drivers display, el.sete, ladeutganger en-masse, trådløs lader++ er egentlig verd mellomlegget.
Helt enig. Jeg kikket på brukt 22/23-modell, men endte på ny 24-modell fordi det gav god verdi i mine øyne. L&K gav mening pga. utstyrsnivået jeg ønsket, men det var egentlig en sekundær sak - da hadde jeg allerede avgjort at 24-modell var veien å gå.

Ja, jeg tror verdifallet også blir mindre på oppdatert utgave enn 80-serien på sikt.

Takk for hjelp til tankelufting.
#13
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
fredag 24. november 2023, klokken 10:05
Sitat fra: torerik på fredag 24. november 2023, klokken 00:40
Sitat fra: Elektro12 på torsdag 23. november 2023, klokken 20:17Noen som har kjøpt 85x?

Jeg kjøpte nylig 80x Tour-edition, men vurderer å bytte opp til den nye versjonen da keyless og matrix-mangel er savnet. Har man først hatt det... Må legge 100 lapper mellom.

Fornuftig?
Bestilt 85x L&K. I min verden ville 100k mellomlegg vært verdt det, hvis du har anledning. Får jo mer enn bare keyless og matrix, spesielt hvis du lader mye på vinteren. Forvarming var en av tingene som tippet meg i retning av 24-modell.

Jeg har "anledning" og tenker oppdatert modell, Matrix, Kessy advanced, familiepakke, side+travel assist, el.bakluke, ny infotainment og drivers display, el.sete, ladeutganger en-masse, trådløs lader++ er egentlig verd mellomlegget.
#14
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq 85x
torsdag 23. november 2023, klokken 20:17
Noen som har kjøpt 85x?

Jeg kjøpte nylig 80x Tour-edition, men vurderer å bytte opp til den nye versjonen da keyless og matrix-mangel er savnet. Har man først hatt det... Må legge 100 lapper mellom.

Fornuftig?
#15
Kjøpe elbil? / Sv: ID.4 eller Ioniq 5?
onsdag 22. november 2023, klokken 18:48
Det må være ganske heftig med utstyr. Jeg vil tro en standard GTX burde fås for 510-520.
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA