Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Elektro12

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Kjøpe elbil? / Sv: Lade gamle elbiler på moderne hjemmeladere?
« på: Fredag 20. August 2021, klokken 11:16 »
Hei!

Vurderer å kjøpe en 2011/2012 Leaf eller lignende som bil nr 2. Kan disse lades på hjemmeladere som feks Eaasee home?

Ingen problem, eneste er jo at Leaf ikke "sier fra" til laderen om den er på 15% eller 98% - og dermed kan ikke laderen i like stor grad jobbe med strømprisene når den ikke vet hva som skal til for å nå fullt batteri.


2
Kjøpe elbil? / Krok, plass og rekkevidde - få alternativer under 600 tusen?
« på: Onsdag 21. Juli 2021, klokken 07:40 »
Vi er smått på jakt etter ny bil og kravene er krok som kan trekke minst 1 tonn, bra med plass (190+ cm fører) og rekkevidde på ca 40 mil ønskelig. Budsjett er ønskelig rundt ca 400 tusen, men fleksibelt.

Utover det er takrails med last og skiluke også bra å ha med.

Jeg har hatt en runde hos alle lokale forhandlere og det slår meg at de fleste biler faller gjennom her. Ikke alle under var aktuelle, men jeg tok en runde i alt elektrisk.

- Ford Mach-E: Likte den overraskende godt, men litt upraktiske dørhåndtak, kun 750 kg på draget og null taklast trekker ned, men absolutt kurant. Forhandler forespeilet 550 tusen for longrange 2WD.
- Opel Mokka-E: Håpløst design, lav taklinje foran og bak. Lite bagasjerom. Trang bil. Pris er litt under 300 tusen.
- Hyundai Ioniq 5: Bedre plass og interessant design, men føles ikke «built to last» og litt som en konseptbil. Plastic fantastic, men tikker mange bokser - men får ikke lyst på den. (500 tusen ca.+)
- Hyundai Ioniq/Kona: Litt utdaterte? Kona har bare 350 kg på krok, ellers kunne den vært aktuell som «budsjett»-valg, Ioniq fungerer ikke uten krok og altfor lav taklinje bak.
- Mercedes EQA: Denne er bedre, bra å sitte foran i, høy opplevd kvalitet. Baksetet fungerer også, men veldig høyt gulv og spiss vinkel på knærne. Lite bagasjerom, men er grei pakke. Forhandler indikerer 440-450 og opp som «grei bil».
- Mercedes EQC: Koster mer enn ønsket budsjett, men er større enn EQA - dog føler jeg ikke man får så mye mer for pengene utover bakseteplass og bagasjerom. (680 tusen)
- Skoda Enyaq: Nå snakker vi. God plass foran, bak og i bagasjerom. Dashbordet gjør at den tar litt i høyre kne, men alt i alt en pakke som passer. Ca 490 med «alt» jeg trenger i lang rekkevidde.
- VW ID4: Opplevd bedre plass foran sammenliknet med Enyaq. Liker ikke alle touch-betjeningene, men utover det er nok dette bilen som passer meg best. God plass jevnt over, designet er også ok.
- Tesla M3: Både SR+ og LR kunne falt innenfor prisklasse, men litt liten og jeg ønsker ikke trang innlasting i bagasjerommet. Litt usikker på byggekvalitet, litt kantete dører, alt føles ikke like solid som de tyske bilene f.eks.

Ikke testet enda, men aktuelle: XC40 P8 RC, Model Y, Q4 Etron
Ikke aktuelle: Polestar 2, takhøyden bak er for dårlig til å være aktuell.

Så er spørsmålet: Har jeg glemt noen kandidater som burde vært med i beregningen?

3
ID.4. / Sv: 148hk vs 204hk
« på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 10:24 »
Jeg har kjørt 204 hk og den opplevdes som helt ok, ikke «dau», men det kommer jo an på preferanser. Jeg synes Leaf med 109 hk også er snappy selv om jeg vet den ikke er det.
Det er vel som med e-Golf tenker jeg, kjapp (nok) fra 0 til ca 60. Og til vanlig kjøring fungerer det helt fint etter min erfaring.

Om en leser andre tråder i Elbilforum så ser det ut til at mange (noen i alle fall) mener at kravet er 0-100 på 2,x sekunder, og at biler som ikke klarer dette er direkte trafikkfarlige da de f eks ikke kommer opp i hastighet i påkjøringsfelt. Dette er selvsagt bare tull.


Sent from my iPhone using Tapatalk

De fleste i Norge har vel vært vant med TDI på 1.6-2.0 Liter som går 0-100 på 10-14 sekunder så jeg tror vi overlever.

4
ID.4. / Sv: 148hk vs 204hk
« på: Tirsdag 20. Juli 2021, klokken 08:38 »
Jeg har kjørt 204 hk og den opplevdes som helt ok, ikke «dau», men det kommer jo an på preferanser. Jeg synes Leaf med 109 hk også er snappy selv om jeg vet den ikke er det.

Synes dealen med 52 kw/h batteri og 2 sett hjul til 359 for ID4 ikke virker så gal - stor elbil med helt ok rekkevidde for prisen.

5
ID.4. / Sv: 148hk vs 204hk
« på: Mandag 19. Juli 2021, klokken 20:47 »
Folk glemmer noe vesentlig her - 148hk får man faktisk ikke hengerfeste på. ID4 uten HF må være svært tungt å selge.

Først på 170hk får du hengerfeste.

Rart, fikk tilbud på 148 med hengerfeste fra VW.

6
Kjøpe elbil? / Sv: Familie m 3 barn, vurderer hybrid vs elbil
« på: ſøndag 11. Juli 2021, klokken 08:17 »
Da er vi egentlig enige. Er jo mange fornøyde kjøpere av Rav4 PHEV i år f.eks.

7
Kjøpe elbil? / Sv: Familie m 3 barn, vurderer hybrid vs elbil
« på: Lørdag 10. Juli 2021, klokken 17:59 »
Ikke uenig, men kommer an på prioriteringer. Selv ville jeg mye heller kjørt El på langtur også.

Nyere biler er mer kollisjonssikre - det kan være noe å prioritere.

8
Kjøpe elbil? / Sv: Familie m 3 barn, vurderer hybrid vs elbil
« på: Lørdag 10. Juli 2021, klokken 08:29 »
Du har kun utbytte av besparelse av drivstoff, så PHEV er åpenbart et godt valg for deg. Vi som bor i bombelastede områder har andre regnestykker.

PHEV - da må man også ta hensyn til en diesel/bensinmotor som skal vedlikeholdes og gjøres service på, samt at du må trekke på den hele tiden du kjører El.



9
ID.4. / Sv: Test GTX
« på: Fredag 09. Juli 2021, klokken 08:01 »
GTX fremstår som et meget godt kjøp, uten tvil. Har selv vært veldig betatt av Ioniq 5 helt til den ene småtingen etter den andre manglet eller var feil for meg.

Når det kommer til disse knappene alle testerne henger seg så opp i, virker det nesten litt latterlig hvor mye tid som ilegges dette "problemet" i mange tester. Det er absolutt ingen problem å betjene disse med samme enkelhet som "gammeldagse" knapper når man har brukt litt tid i bilen. Den ene tingens om virkelig fortjener å bli belyst er at det mangler bakgrunnsbelysning på klima/volum sliderne under skjermen. DET er irriterende når det er mørkt.

GTX er helt fint priset, men jeg tror ikke VW ønsker å selge for mye. Hvorfor velger man en fæl blåfarge på dashbordet - og valgte brunt i setene på ID4 1st RWD?

10
Kjøpe elbil? / Sv: Xc40, eqc eller annen bil?
« på: Onsdag 07. Juli 2021, klokken 07:36 »
ID4 GTX kunne kanskje vært greit å prøvd. Du får spekket den opp ganske ok for under 500 tusen.

11
Kjøpe elbil? / Sv: BMW i3 Fully Charged eller Volkswagen id3 Business?
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 08:28 »
ID3 er mye romsligere og en "normal" bil med dører.

12
Kjøpe elbil? / Sv: Tesla model 3 SR+ beste kjøpt under 400 k?
« på: ſøndag 16. Mai 2021, klokken 08:24 »
Startpris 349.000 (reelt 360 000) for Tesla model 3 SR+ nå.

Med det får du:

-442 km WLPT
-Hurtig lading
-Varmepumpe
-Panoramatak
-Techy bil
-Frunk
-Semi-luksus
-Tilgang Tesla supercharger
-1000 kg henger (+10 000)
-75 kg taklast

Er det i det hele tatt noen andre kandidater som tilbyr dette? Tesla har med den nye prisen utkonkurrert det meste under 400k spør du meg. Dog er Mg EZ til 250 000 i særstilling, samt "minibiler" der en ikke trenger rekkevidden eller størrelsen, men Nissan Leaf etc kan legge seg. Det er per nå ingen virkelig konkurranse i denne prisklassen ut i fra hva en får for pengene. (Selvsagt; like en bare ikke Tesla er det jo ikke aktuelt med denne uansett)

Noen som tenker noe annet enn dette?

Ikke til under 400, men VW ID4 er lett å foretrekke om man ønsker en mer brukbar bil med bagasjerom, innlasting ++


13
ID.4. / Sv: ID4 på Finn
« på: ſøndag 28. Mars 2021, klokken 09:19 »
Min fru nekter å kjøpe bil uten elseter og med husk, så da ble det slik :D
Min fru vil at jeg skal kjøpe Taycan Cross Turismo istedet for 1St. Når det gjelder valg av bil er det viktig å ta styringen selv ;)

Virker som det er enten eller når det gjelder fruer og bilkjøp.

14
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 08:40 »
Utenom AWD kan jeg ikke helt se hva som er så galt med 1st Max vs Ioniq? Hengervekt muligens.

Dog er uttak av 230 Volt spennende, spesielt for aktive familier -camping osv...

ID.4 1ST Max blir sikkert en bedre bil enn IONIQ 5 på flere måter. Utstyrsmessig stiller de ganske likt i min verden. Men ID.4 lader ganske mye saktere og mangler AWD. Når prisen da er nesten lik, blir det litt «galt». :)

Jeg er ikke uenig i tanken, men AWD er ikke noe must for 97% av bileiere og de fleste lader hjemme - og med slike store batterier har det  ikke all verden å si, men bevares - jeg synes Ioniq 5 ser meget komplett ut. Jeg ville bare poengtere at ID4 i mine øyne ikke "faller gjennom" på noen måte, men heller ikke i like stor grad er noe "gjennombrudd". Ut fra min erfaring med Hyundai vs. andre merker så tror jeg VW ID4 er litt mer kvalitet - Kia og Hyundai er litt mer plastikk-feeling historisk sett.

Lurer mer på hvordan Volvo skal få solgt XC40 P8 fremover - trangere, transmisjonstunnell, kortere rekkevidde og 100 K dyrere.

Og hvordan selger Tesla Model 3 i disse dager? Litt liten bil sammenliknet med disse andre? Burde egentlig kostet 370 for Long Range nå for å være konkurransedyktig?

15
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 07:56 »
Jeg har vel aldri vært spesielt imponert over interiøret i Hyundai. Tror ikke Ioniq 5 vil forandre det inntrykket 😥

Litt grå plast mot VW sorte plast vil jeg hevde.
Synes nye Tucson har flott interiør,så de kan om de vil. Ellers synes jeg dette så ut som veldig mye elbil  for pengene. Om VW id.4 sin 4wd kan konkurrere i pris så er den jo et førstevalg,men ut fra skoda prisene så er jeg usikker. Enyaq synes jeg rett og slett er dyr sammenlignet med Ioniq 5 gitt hva man får for pengene. ID4 er litt i det blå da prisene ikke er kjent. Men 1st 2wd uten max ser fortsatt ok ut mhp pris,men max modellen er nå helt ute mhp å konkurrere mot Ioniq 5. Så de to beste "tilbudene" der ute nå er id.4 1st eks. Max og Ioniq 5.

Utenom AWD kan jeg ikke helt se hva som er så galt med 1st Max vs Ioniq? Hengervekt muligens.

Dog er uttak av 230 Volt spennende, spesielt for aktive familier -camping osv...

Sider: [1] 2 3 ... 10