Så da må han alltid ha lagt inn hvor han skulle da? Og om jeg legger inn hvor jeg skal i morgen, så kan GOM endre seg der og da?
Nei, den estimerer på forbruk siste tiden. Det vil si at min estimerer fortiden helt galt. Da jeg har kjørt ungene til trening, sittet i bilen med motoren på og kjørt hjem. Snitt forbruket har ofte ligget på. 7/8kw/mil. Deler du det på kapasiteten som på min 55 er litt over 80 har jeg nå litt over til mil på full lading på det værste.
Hadde jeg derimot tatt en lang tur og parkert i garasjen med snitt på f.eks 2kw/t till det blitt 80/2 og estimat 40mil.
Audi har gjort slik at den teller så lenge tenningen er på, og dermed blir det ved mye småkjøring og venting i bilen håpløse estimater.
Når du setter mål i navi, bedrer det seg litt, men den ser fortsatt på de siste turene så blir ikke optimalt der heller.
Man må egentlig heller begynne å stole på erfaringen man har, om hvor lamgt man kommer.
Min 55 ser ut til å komme 25-28 mil når det er kaldt og vått i motorvei fart, og noe lenger på sommeren
Det er dumt at bilen teller forbruk og snittfart når bilen står i P. Mange biler gjør det, men ikke alle.
Noen egne erfaringer med første utgaven av e55: Minste rekkevidde jeg har registret på en langtur med størstedel motorvei mellom 115-130 km/t på speedometeret, takboks, minusgrader, snøføre siste par mil og 650 meter stigning, er ca. 26 mil.
På en typisk tur f.eks. fra Oslo-Tvedestrand sommerstid med full bil, fire voksne menn med bagasje, hvor jeg kjører raskere enn 95% av bilene på veien, ligger rekkevidden på ca. 33 mil. Resultatet ble omtrent det samme ved to turer tur/retur i sommer, altså fire ganger, selv med noen regnskurer på et par av turene. Det er imidlertid sjelden jeg kjører kun motorvei i mer enn 20 mil. Begge ender av turene omfatter som regel en del kjøring i vesentlig lavere fart.
Det meste jeg har registrert med kun landeveiskjøring sommerstid, i fartsgrensen eller litt over, er 43,5 mil. Uten en fordel av vind eller høydeforskjell.
Ved normal hyttekjøring vinterstid uten takboks, vil jeg si rekkevidden er ca. 30-35 mil. før batteriet er tomt. Verdt å ta med i betraktningen er selvfølgelig at de fleste vanlige folk vil være mest komfortable med å komme frem med minst 10% batteri..
Noen synes alt under 20% er begynner å bli lavt. He he..
Bra innlegg, elektro. Som sier litt om realistisk og faktisk rekkevidde. Jeg er en fersk etron-eier og nyter hvert sekund jeg kjører i bilen. Og har lest meg bra opp på bilen via innleggene her, og har innsett forskjellen mellom korte og lange turer og at forbruket har ekstremt mange variabler. Jeg er relativt tung på gassen og har et høyt forbruk i det daglige. Så var spent når jeg tok første tur til fjellet forrige helg. Var spent om jeg kom helt hjem på "ett" batteri, en avstand på 30 mil med ca 1/3 motorvei. Startet på 97% SOC og varmt batteri, forholdene varierte med tett snødrev og regn. Og sparte ikke på noe(fart) for at det skulle være så realistisk som mulig. Det gikk som en drøm. Ankom hjemme ca 4 timer senere og med godt over 4 mil igjen på GOM´en. Kan også legge til at jeg har e tron 55 20 med skiboks og 20". Ble faktisk positivt overrasket, og enda mer fornøyd med bilen. Og med tanke på at jeg kan enkelt kjøre mer økonomisk enn jeg gjorde, så vil rekkevidde ikke være noen utfordring.