Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - André_

#1
Familie som har leaset både 2018 og 2021 vurderte å kjøpe ut 2021. Fikk da beskjed om dyr service med «kjølevæske», Det må vel gjelde batteriet.

Men kong time review på 2017-2019 viser minimalt med vedlikehold. Mulig det blir litt mer slitasje på dempere og stag på norske veier?
#2
Hei, har aldri kjøpt noe bruktbiler før. Enten leaset eller kjøpt nytt. Men nå sitter jeg å ser på Ioniq 2019 modell, da de ligger en del lavere i pris en 2020 modell. Hva kan man se for seg av servicekostnader og behov for utskiftninger? Ser på primært rundt 50 000 km. Maks 60. Har aldri likt høy km-stand.

Er det mindre slitedeler kontra fossil? Dempere og foringer etv er jo ting som er likt. Hva kan man forvente å måtte bytte når? Er det slik at det er årlig service? Hva ligger de på? Hørte noen rykter om at det var noe kostbart som måtte byttes på 60 000. Stemmer det?
#3
Har bestilt uten. Testet dette på Kodiaq og Superb for tre år siden. Var merkbar forskjell kun på en av bilene, men jeg husker ikke hvilken. Følte vel at bilen ble litt stivere og sportslig i svinger, men fortsatt ingen sportsbil. På den andre var det ikke mye forskjell å merke.
#4
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq - Størrelse
søndag 14. februar 2021, klokken 19:53
Har hatt Superb stv før nåværende Octavia stv 2019. Jeg er 1,87. Liker å heve førersetet opp i høyden.
På Enyaq trenger jeg ikke å ha førerstol i helt bakerste posisjon, slik jeg må på Octavia for å sitte med strakt ben. Dette medfører bedre plass i baksetet på Enyaq. På pasasjerside virker det som fotbrønnen foran er annerledes enn Octavia og gir bedre benplass. Dette gav marginalt bedre plass (eller opplevd plass) i forsetet på passasjerside, med stor bakovervent bilstol i baksetet. Testet med egen bilstol i butikk.

Takhøyde med soltak var høyere enn antatt. Blir ennå bedre uten soltak.
#5
Så det er nok at det er TN 230 for Zoe. Leste et sted at det måtte være 400V. Blir bare 230 på plassene
#6
Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. / TN/IT nett
mandag 24. september 2018, klokken 02:50
Vi holder på å montere Salto anlegg med online CLU i borettslaget. Hovedtavle er 400V. Det skal legges 63A 230V 1-FAS ut til laderne. Dette blir TN.

Vil det si at alle kan bruke denne da? Mener å ha hørt at Zoe ikke kan bruke IT nett. Det vil vel slik sett være en fordel at vi har TN nett?

Er det noen ulempe med TN kontra IT for enkelte biler?
#7
Har i dag lagt frem sak på vegne av styret om etablering av lademuligheter. Ingen i styret har EL-bil eller direkte planer om å kjøpe. Etter økende forespørsler om lademuligheter ble romjulen tilbragt med registrering og lesing her på forumet. Ulike leverandører ble kontaktet og flere befaringer utført. Tilsagn fra Oslo Kommune på støtte. I dag ble styrets forslag presentert på GF av u.t. Mange kritiske spørsmål under veis, men var godt forberedt. Kapasitetsmålinger utført, satt meg inn i hva dere brukere ønsker etc.

Enstemmig vedtatt. Fullmakt til å etablere 48 plasser infrastruktur.

Blir Defa Salto. Min konklusjon er at flatkabelen er for dyr. Og ladestasjoner overpriset til fordel for noe lavere infrastruktur. Totalpris utgjør enorm forskjell om man summerer infrastruktur + alle ladebokser.

6 mnd. arbeid og studier på El-bil har ført frem. Og jeg... Jeg bestiller straks en ny bensinbil
#8
Kia Niro EV / Sv: Hva tror dere blir prisen?
mandag 22. januar 2018, klokken 23:39
Er det sannsynlig at bagasjerommet blir større enn på plugin? Har forstått at det ofte er det på el-versjonene?

Er det veldig ugunstig å ha uteparkering uten lademulighet/forvarming og basere seg på offentlig stasjoner? Taper batteriet mye seg på dette fremfor å være plugget inn hver natt og lade opp til 80%
#9
Sitat fra: TB på lørdag 20. januar 2018, klokken 09:05
Sitat fra: André_ på lørdag 20. januar 2018, klokken 01:24
Obos har nå lagt ut info om dette på "styrerommet". El-billadere og forsikring
Trenger man ekstra forsikring for el-billadere? Svaret er at el-billadere er omfattet av boligselskapets forsikring på samme måte som annet tilkoblet utstyr og man trenger ikke å utvide forsikringen.
Det er nyttig informasjon. Spørsmål er: Gjelder det også der ladeboksen er kjøpt og betalt av beboer?
Svaret undertegna har fått i følge Gjensidige forsikring: ZC dekkes som "egen bygningsmessig innredning" i den enkeltes innboforsikring sjølv om den står montert i fellesanlegg.
En ladeboks som er tilkoblet infrastruktur fra hovedtavle bør vel som Obos har skrevet gå under boligselskapets forsikring/husforsikring. Laderen er vel også en fast installasjon og ikke noe som bør berøres av innboforsikring. Derimot vil kanskje en "løs" ladekabel måtte dekkes av innboforsikringen?
#10
Obos har nå lagt ut info om dette på "styrerommet". El-billadere og forsikring
Trenger man ekstra forsikring for el-billadere? Svaret er at el-billadere er omfattet av boligselskapets forsikring på samme måte som annet tilkoblet utstyr og man trenger ikke å utvide forsikringen.
#11
Er jo bølger hvor de merkeligste ting stjeles. Klarer man å stjele airbager, grave opp 50 meter hekk/busker tviler jeg ikke på at de har korrekt bits eller får laget dette. Ser for meg avisoverskriftene om et par år. De skal vel etablere ladeparker i Kaunas etter hvert som de har stjålet nok EL-biler  :laugh:

Forsikring er en ting, men egenandeler er alltid surt.
#12
Hvor enkelt er det å utføre tyveri av ladebokser som er montert ute? Hvis man ved et borettslag monterer 20 stykk ute på felles parkeringsplass hva skal da til for å stjele de? Klippe av strømkabel og røske med seg boksene? Ser for meg store raid med tanke på at enkelte i Oslo blir frastjålet nyplantede tujabusker og hekker. Er jo mange eneboliger som også har tatt montert utendørs. Kan man sikre de på noen måte?
#13
Avventer tilbud både på Salto og Zaptec, så det blir interessant å se. Om kommunikasjon foregår i flatkabel eller med strømkabel og nettverkskabel er vel likegyldig? Flere installatørerer har Salto har nå sagt at de også kan bruke flatkabel, men den er så dyr at det ikke er lønnsomt. Jeg satt først med et inntrykk at det kun var Zaptec som hadde slike løsninger, så gleder meg til å sette meg ned å sammenligne ulike tilbud.

For vår del har vi uteparkering. Det er mur å feste kabel på ved en rekke. Alternativet de andre stedene er muligens er lettvegg, da dette fremstår som rimeligere enn å montere stolper.

Ved Salto løsning skal det slik jeg har forstått legges ut kabel fra hovedtavle. En kurs på 63A 3-fase. 400 Volt. 1 fase ladning på hver ladeboks. Det legges da en kabel med ekstra nettverkskabel (ble formentlig billigere enn flatkabel). Disse avsluttes i koblingsboks ved hver plass. Var ikke snakk om noen undersentraler.

Hvorvidt pris å løsning matcher Zaptec ventes å se.
#14
Salto med CLU styring er vel tilsvarende løsning.
#15
Sitat fra: elektrolux på fredag 15. desember 2017, klokken 08:47
Du etterlyser objektive innspill, og samtidig spør om spesifikke data som brukere ikke nødvendigvis er informert om.

Får i alle fall prøve å svare på detaljene, så får andre ( Som ikke har aksjer i Zaptec ) svare på om systemet fungerer tilfredstillende:
Takk for utfyllende informasjon. Setter pris på fagkunnskapen fra deg og håpet på erfaringer både positive og negative fra brukerne.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA