Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - inthezone

#1
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Den klumpen som ikke skal dingle i lufta
lørdag 16. september 2017, klokken 01:17
Sitat fra: pudderjagar på søndag 10. september 2017, klokken 13:10
Ellers så vil eg jo anbefale deg å invistere i ein vegglader heime. Dette er enklare, betre og sikrere. Treng ikkje koste meir enn 3000 kr pluss arbeid.

Det skal jeg helt klar gjøre den dagen jeg flytter inn i bolig hvor jeg bestemmer 100 % sjæl  :) I dag bor jeg i blokk med null lademuligheter.

Interessant å se de forskjellige løsningene som folk bruker. Jeg er en enkel sjel, og etter å ha prøvd en del varianter har jeg kommet frem til at en "norgesreim" er det hjelpemiddelet som hittil har vært mest bruksvennlig. Dessuten viser det seg at noen ladestasjoner er såpass nåtidsrettet at de har montert en kurv på veggen ved laderen. Så kanskje jeg slipper å slite ut ladekabelen i løpet neste par månedene  :D
#2
Brukererfaring Ladeutstyr / Den klumpen som ikke skal dingle i lufta
søndag 10. september 2017, klokken 09:57
Så har man hatt Nissan Leaf i 2 uker, og ting går ganske greit. Jeg har ladet bilen 3 ganger, og lading på jobb går bra så lenge jeg kommer tidlig nok på jobb. Har også testet hurtiglading, og det gikk som en lek. En problemstilling jeg bokstavelig talt har latt henge i lufta er denne "klumpen" eller ladekladden som jeg tror er det mer profesjonelle uttrykket. Jeg har tenkt hver gang at "det er vel virkelig ikke meningen den skal henge og dingle sånn". Og sannelig ser det ut til at det heller ikke er meningen. Hvis jeg hadde hatt lader hjemme, ville jeg montert en kurv eller en holder til klumpen. Nå er jeg avhengig av lading "alle andre steder", så da må jeg finne på noe annet. Hvordan er det folket løser denne nøtten? Jeg trodde det var opplagt at det fantes en spesiallagd løsning, men jeg har ikke greid å finne noe via onkel Google. Antar at hyssing ikke er særs stabilt :P
#3
Sitat fra: sylwester på onsdag 30. august 2017, klokken 15:11
jeg syns uansett ikke at man skal kritisere noen for å spørre her på forumet da det bør være lav terskel og hyggelig tone her!
Tiltredes  :+1:
#4
Sitat fra: Bondeknøl på onsdag 30. august 2017, klokken 10:12
Du har kjøpt flunkene ny bil og har ingen peiling på disse enkle tingene? Hvem selger ny bil uten å sette av tid til deg? Det er for dårlig!

Ehehehe. Slik fungerte det: Forhandleren ga meg en standard gjennomgang av bilens funksjoner (jeg måtte skrive under på et ark hvor jeg bekreftet at de hadde gjennomgått en liste av ting), men saken er den at den var ikke spesielt pedagogisk tilrettelagt for meg. Skulle jeg virkelig hatt nytte av denne gjennomgangen, burde den vært spredt utover en uke. En time med masse informasjon er for kompakt til at jeg greier å ta inn all informasjonen, samt at spørsmålene melder seg som regel mens jeg bruker bilen, ikke på forhånd. Jeg kunne sikkert ringt til forhandler med spørsmålene og fått greie svar, men klokka var sent på kvelden og jeg tenkte at jeg ville spørre folk med erfaring, ikke selgers mann. Jeg har fått masse matnyttig info her og har trua på at dette går seg til  :)

Om jeg burde visst mer før jeg kjøpte bilen: Tja, kanskje. Jeg er nå en gang en praktiker som funker best via "learning by doing". Jeg visste jeg skulle kjøpe elbil og de viktigste tingene for meg ved kjøp var at rekkevidden var håndterbar, pris var overkommelig og at kjøreopplevelsen ikke var frustrerende. Nissan Leaf oppfyller alle disse tre kravene.

Jeg var ikke klar over regenereringsfunksjonen (dvs jeg har sett prikkene, men ikke tenkt noe mer over det). Dette er jo lovende, all den tid jeg bremser ganske ofte  :D

Jeg har registrert meg på Grønn Kontakt og Charge & Drive og skal oppsøke hurtiglading snabbast mogleg. Jeg har også anskaffet meg ladenøkkel fra kommunen, så da bør jeg være forberedt når jomfruladningen skal igangsettes.

Sitat fra: cra på onsdag 30. august 2017, klokken 15:43
Og til inthezone: Gratulerer med ny bil!  ;D
Takk! %andelen ligger nå på 49 % og jeg har hatt bilen i snart en uke. Dette går så det suser!
#5
Takk for kjappe og opplysende svar! Dette roet en bekymret sjel :D Jeg så for meg at jeg måtte kjøre batteriet nesten tomt før jeg kunne lade det på nytt - godt å vite at klattlading (ny terminologi for meg, men tipper at dette blir en del av dagligtalen ganske kjapt  ;D) er innafor ettersom det er i stor grad den type lading jeg har lett tilgjengelig.

Det er 30 kWt lading, og bilen er så ny at den fremdeles lukter fabrikkfersk inni. Jeg er så langt veldig fornøyd, den er en drøm å kjøre  :)
#6
Jeg har kjøpt en flunkende ny Nissan Leaf uten å vite alt på forhånd. Mitt spørsmål er: Hvor lavt kan % strøm på batteriet være før jeg bør/kan lade den? Er det greit/feil å lade batteriet hvis % er f.eks. 50? Og er det smart å "smålade"? Jeg har ikke tilgang til lading hjemme, så min lading i stor grad skje på jobb og andre steder og som regel ikke over natten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA