Prøvekjørte en 22 RWD i går hos Tesla-forhandler. Kjørte oppover E6 ut fra Oslo for å teste motorvei, så langs Mjøsa opp FV33 for å teste glatte, trange sideveier (med litt aktiv kjøring på en krevende vei) opp til Gjøvik, før jeg tok RV4 hjem igjen for litt langkjøring på landevei. Utforsket også et par bratte, glatte veier i Gjøvik, i tillegg til en kort SC-økt ved Minnesund. Alt i alt er jeg positivt overrasket, skal prøve å oppsummere noen av tankene her.
Ytelse
Antispinn jobber virkelig bra på RWDen, og selv om det var bratt og glatt holdt den stø kurs selv om den spant i blant. Man merker definitivt bakhjulstrekken ved pådrag, men det er i alle fall bedre enn forhjulstrekk. Frasparket i hastigheter over 30 km/t er veldig bra, men den mangler det skikkelige "kicket" som jeg kjenner fra S og LR tidligere. Likevel er det mer enn nok for å dra forbi det aller meste man møter på, selv på glatte veier. Det eneste åpenbare minuset jeg finner her er ingen som helst mulighet for å skru av antispinn, og du dermed aldri kan "leke deg" på glatten.
Lydanlegg
Mer enn bra nok for meg, trenger ikke noe mer enn dette. Telefonsamtaler var også bra med god lyd i motsatt ende.
Lading
Hjemme fikk jeg som forventet 11kW på 3-fas 16A, men på SC fikk jeg kun 50-60kW... Jeg hadde riktignok kun forvarmet batteriet i 5 minutter, og det var -5c, så mulig det var værforholdene som har skylden her. 60kW er for dårlig mener jeg, men her er det nok jeg som ikke er klar over begrensninger og/eller har lagt til rette for raskere lading. Det var også veldig dårlig merking av nummer på ladestolpen, noe som førte til en del forvirring. Hvorfor i alle dager er den kun på den ene siden, helt nederst?
Støy
Opplevdes stille og svært behagelig, ingenting å utsette her. Har riktignok ikke en klar sammenligning med en LR å legge til grunn her, men jeg tenkte aldri over støyen, heller ikke i tuneller.
Autopilot
Autopilot er helt fantastisk, men på motorveikjøringen var det fryktelig irriterende å måtte deaktivere/reaktivere for hvert filskift. Kjører man mye motorvei er EAP en nødvendighet i mine øyne, med mindre man er tilfreds med å ligge i høyrefeltet 5-10-15 km/t under grensen, eller all luggingen som blir med stadig reaktivering. Jeg skulle gjerne også kunne dempet all plongingen, det blir særs mye med så mye de/reaktivering. Praktisk med blindsonekamera i display når man skrur på blinklys.
Lys
Gode lys, men veldig treg autoblending. Ble blinket på flere ganger av møtende bilister, og den bruker for lang tid å skru på langlys igjen. Ettersom dette er LED-projektor savnes sårt matrix-blending som man finner hos Audi/Volvo/Porsche, hadde dette kommet ville det vært nok til å gjøre bilen til en no-brainer for meg.
Rekkevidde
Helt grei, fra Gjøvik og hjem til Oslo over Lygna var det 150km og jeg hadde 200km igjen på batteriet. Med helt vanlig bruk av klima og hastighet rett over grensen (med et par forbikjøringer) ankom jeg Oslo med 30km igjen. Merket naturligvis at kjørestilen veide inn en del, jeg kunne nok kjørt enda mer konservativt og spart ytterligere på rekkevidden.
Kvalitet
Jevnt over godt, gode seter og god finish. Ingen skrangling eller ulyder, annet enn ladekabler som lå og slang i bunnrommet i bagasjen. Elsket alcantara-ladeplaten! TPMS-systemet fungerte ikke i bilen jeg lånte, men jeg mistenker dette er gjort med vilje da det begrenset topphastighet til 140 km/t automatisk. Videre var det også dugg i baklykten, til tross for at den er gått skarve 2000km.
Display
Jeg liker ikke å kjøre i mørket med masse lys rett i ansiktet, og var litt bekymret for displayet. Så snart dark mode og auto brightness ble skrudd på (dette var av, av en eller annen grunn) ble det helt akseptabelt. Ved 0% brightness var det også levelig i bekmørket.
Oppsummert
Alt i alt ble jeg overbevist av RWD-utgaven, mer enn jeg hadde forventet. Personlig er jeg villig til å ofre ytelsen og firehjulstrekken mot først og fremst lengre garanti, men også quality of life-oppgraderinger (lys, støyisolering, tech). Jeg syntes riktignok det er vesentlig å få 491km utgaven for at rekkevidden skal være lang nok, men også med tanke på gjensalgsverdi om et par år. Så nå starter prosessen med å selge min bil, og få tak i en "riktig" RWD Takk for mange gode innspill her inne!
Ytelse
Antispinn jobber virkelig bra på RWDen, og selv om det var bratt og glatt holdt den stø kurs selv om den spant i blant. Man merker definitivt bakhjulstrekken ved pådrag, men det er i alle fall bedre enn forhjulstrekk. Frasparket i hastigheter over 30 km/t er veldig bra, men den mangler det skikkelige "kicket" som jeg kjenner fra S og LR tidligere. Likevel er det mer enn nok for å dra forbi det aller meste man møter på, selv på glatte veier. Det eneste åpenbare minuset jeg finner her er ingen som helst mulighet for å skru av antispinn, og du dermed aldri kan "leke deg" på glatten.
Lydanlegg
Mer enn bra nok for meg, trenger ikke noe mer enn dette. Telefonsamtaler var også bra med god lyd i motsatt ende.
Lading
Hjemme fikk jeg som forventet 11kW på 3-fas 16A, men på SC fikk jeg kun 50-60kW... Jeg hadde riktignok kun forvarmet batteriet i 5 minutter, og det var -5c, så mulig det var værforholdene som har skylden her. 60kW er for dårlig mener jeg, men her er det nok jeg som ikke er klar over begrensninger og/eller har lagt til rette for raskere lading. Det var også veldig dårlig merking av nummer på ladestolpen, noe som førte til en del forvirring. Hvorfor i alle dager er den kun på den ene siden, helt nederst?
Støy
Opplevdes stille og svært behagelig, ingenting å utsette her. Har riktignok ikke en klar sammenligning med en LR å legge til grunn her, men jeg tenkte aldri over støyen, heller ikke i tuneller.
Autopilot
Autopilot er helt fantastisk, men på motorveikjøringen var det fryktelig irriterende å måtte deaktivere/reaktivere for hvert filskift. Kjører man mye motorvei er EAP en nødvendighet i mine øyne, med mindre man er tilfreds med å ligge i høyrefeltet 5-10-15 km/t under grensen, eller all luggingen som blir med stadig reaktivering. Jeg skulle gjerne også kunne dempet all plongingen, det blir særs mye med så mye de/reaktivering. Praktisk med blindsonekamera i display når man skrur på blinklys.
Lys
Gode lys, men veldig treg autoblending. Ble blinket på flere ganger av møtende bilister, og den bruker for lang tid å skru på langlys igjen. Ettersom dette er LED-projektor savnes sårt matrix-blending som man finner hos Audi/Volvo/Porsche, hadde dette kommet ville det vært nok til å gjøre bilen til en no-brainer for meg.
Rekkevidde
Helt grei, fra Gjøvik og hjem til Oslo over Lygna var det 150km og jeg hadde 200km igjen på batteriet. Med helt vanlig bruk av klima og hastighet rett over grensen (med et par forbikjøringer) ankom jeg Oslo med 30km igjen. Merket naturligvis at kjørestilen veide inn en del, jeg kunne nok kjørt enda mer konservativt og spart ytterligere på rekkevidden.
Kvalitet
Jevnt over godt, gode seter og god finish. Ingen skrangling eller ulyder, annet enn ladekabler som lå og slang i bunnrommet i bagasjen. Elsket alcantara-ladeplaten! TPMS-systemet fungerte ikke i bilen jeg lånte, men jeg mistenker dette er gjort med vilje da det begrenset topphastighet til 140 km/t automatisk. Videre var det også dugg i baklykten, til tross for at den er gått skarve 2000km.
Display
Jeg liker ikke å kjøre i mørket med masse lys rett i ansiktet, og var litt bekymret for displayet. Så snart dark mode og auto brightness ble skrudd på (dette var av, av en eller annen grunn) ble det helt akseptabelt. Ved 0% brightness var det også levelig i bekmørket.
Oppsummert
Alt i alt ble jeg overbevist av RWD-utgaven, mer enn jeg hadde forventet. Personlig er jeg villig til å ofre ytelsen og firehjulstrekken mot først og fremst lengre garanti, men også quality of life-oppgraderinger (lys, støyisolering, tech). Jeg syntes riktignok det er vesentlig å få 491km utgaven for at rekkevidden skal være lang nok, men også med tanke på gjensalgsverdi om et par år. Så nå starter prosessen med å selge min bil, og få tak i en "riktig" RWD Takk for mange gode innspill her inne!