Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Cral

#1
Kjøpe elbil? / Varebil
fredag 10. februar 2023, klokken 21:07
Jeg _tror_ jeg har sjekket alle, men kanskje jeg har oversett noe.

Ønsker meg en "liten" varebil - f.eks Nissan Townstar, Citroen Berlingo, VW Caddy, el. i elektrisk form, kan også få opp en størrelse, om treffer godt.

Men bilen må ha et par ting

F.eks har jeg 230V anlegg hjemme, og det stopper vel vel Nissan og Renaults varianter?
Jeg ønsker meg adaptiv Cruisecontroll
1500kg henger
Og minst 200km rekkevidde vinterstid.
Helst ikke over 400000

Nissaen\Renualt score høyt, men vi har 230V både hjemme og på jobb og "alle" de andre jeg har sjekket, har en eller flere mangler...  Men er det noe jeg ikke har vurdert?


#2
Trafikk / Sv: Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
lørdag 02. oktober 2021, klokken 12:55
Sitat fra: turfsurf på fredag 17. september 2021, klokken 16:57
Jo. Det står jo at man har samme rett som i 3.5 + at man kan trekke henger på inntil 3,5t.

Det står vel 3-5 første ledd, ikke hele 3-5? Og inntil 4250kg untaket mtp vekt av fremdriftssystem er jo ikke i første ledd?
#3
F-150 Lightning / Sv: Kommer F-150 Lightning til Norge?
torsdag 23. september 2021, klokken 09:59
Kjip melding i gårsdagens nyheter  - https://www.tv2.no/a/14242614/
Så mulighet for at den ikke kommer med det første...
#4
Trafikk / Tilhenger - og "nye" regler for B sertifikat
fredag 17. september 2021, klokken 15:10
Et par spørsmål om førerrett - kan jo være noen her faktisk kan (lese) reglene (og forstå dem) eller noen har en jobb som gjør at de forstår dette... Vi andre får delta så godt vi kan ;) Evt så får jeg sende en forespørsel til vegvesenet, men de pleier å bruke lengre tid å svare enn forumet her.

§ 3-5.Førerett i klasse B
Førerett i klasse B gjelder for:
1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

SitatI Norge omfatter føreretten også føring av:
(1-3 er uvesentlig for dette spørsmålet.)
4.   Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:
a)   har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt

§ 3-11.Førerett i klasse BE
Førerett klasse BE gjelder for vogntog bestående av motorvogn som omfattes av § 3-5 første ledd nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg.

1: "EØS-førerkort" hva betyr dette egentlig? Jeg har etter å google litt, og prøvd å finne svar, tolket dette som at det også gjelder oss med vanlig norsk moderne førerkort. Men jeg kan ha misforstått og at det bare gjelder førerkort utstedt i andre EU/EØS land? Og hvorfor i all verden gjelder det ikke folk som har gammelt norsk førerkort om det gjelder oss med "moderne" visakortstørrelse førerkort?

2: Tilhenger - De av oss som har BE ser jo ut til å havne i en klemme her, for det står jo ikke at BE også gjelder for elbiler nevnt i punkt 4 over?

Hvorfor er dette aktuelt? Vel, jeg drømmer jo fortsatt om en elektrisk pickup, men det er tunge biler før de får en batteri på 500-1000 kg.
#5
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
tirsdag 11. mai 2021, klokken 23:03
Jeg gikk fra en eNiro wltp oppgitt tall på 455 - til en Polestar på 470 etter samme målestokk.

Jeg forventet minst samme rekkevidde på Polestaren (i mitt hode, mer aerodynamisk, større batteri men også tyngre, og flere hester)

Jeg var skeptisk til mangel på varmepumpe, men de skrøt selv av lange rekkevidde også om vinteren.

Så, ja, jeg er skuffet over rekkevidden. Burde jeg visst bedre? Kanskje, men burde jeg ikke kunne forventet når bil a oppgir lengre rekkevidde enn bil b, så går bil a lengre?

Jeg _trodde_ når jeg kjøpte Polestaren at jeg kunne prøvekjørebilen i 14 dager, og så levere den tilbake, om den ikke sto til forventingene. Det jeg ikke hadde fått med meg var at jeg ikke kunne kjøre mer enn 1000 km, jeg hadde tenkt å prøve å se om rekkevidden var som forventet (ved å kjøre Moss - Bergen og tilbake) men fant jo ut rett før jeg overtok bilen at jeg hadde oversett "eller 1000km" jeg valgte likevel å ta ut bilen.


#6
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
søndag 09. mai 2021, klokken 13:47
Jeg er skuffet over rekkevidden, sammenlignet med andre elbiler jeg har hatt siden wltp tallene på Polestar var høyere, så forventer jeg lengre rekkevidde, ikke kortere og de hadde reklametekst som tilsa at bilen - selv med mangel på varmepumpe - hadde systemer som burde gitt bedre rekkevidde om vinteren.
#7
Polestar 2 / Sv: Kapatens kompensasjonskrav mot Polestar
søndag 09. mai 2021, klokken 00:05
Når er også NAF på saken.

Polestar skrev (de endret det til Norefjell før de fjernet det helt): «Et fulladet batteri gir en rekkevidde på 470 kilometer, som betyr at du kan kjøre fra Oslo til Hemsedal og hjem igjen med god margin. Dermed
kan du boltre deg i skianlegget uten å bekymre deg for hjemturen.»

NAF mener det er 70000 som er den rette summen, ref artikkel i Motor.

Ja, jeg har Polestar
Ja, jeg har bedt NAF advokatene om å ta saken for meg
Ja, jeg betaler NAF advokatene for å ta saken for meg

Tror jeg at jeg får 70000? Tja?
Så hvorfor? Jeg gikk fra en eNiro til Polestar. Med unntak av hengervekt så er eNiro en bedre bil for meg. Siden Polestar hadde lengre WLTP rekkevidde, så trodde jeg faktisk at jeg skulle få lengre rekkevidde (selv med mangel av varmepumpe) om vinteren - det fikk den ikke.

Jada, Polestar har kjøreegenskaper av en annen verden, men jeg bor i Norge, med unntak av arbeid på en motorcross bane utenfor Bergen (i en Land Rover seriebil) så har jeg aldri vært på en racerbane. Jeg trenger ikke en elbil som går som et lyn. Jeg håper på Boillinger (Denne ble for dyr), Rivian og Ford F-150, men frykter at de blir for tunge siden amerikanere ikke har 3500kg vektgrensen vi har. Isuzu D-Max (eller VW Amarok) hadde vært den perfekte elbilen for meg (men kanskje LR Defender kommer som PU igjen?)

Og, når jeg klager på lysene på Polestar (I Polestar gruppen på facebook) får jeg beskjed om å sjekke synet (Det gjør jeg en gang i året - og får fortsatt lov å kjøre bil) Matrix leden er grei den. lyser bra til siden, men vertikalt er det dårlig. Og jeg hadde ledbar på eNiroen, og i min verden - (14 km med svingete vei med mye dyr) så hjalp det mer enn lys som dimmer der motgående trafikk er (det hadde jeg også på egolfen) men med våt veibane, regn i luften, så er faktsik antall lumens mye viktigere enn om den dimmer - jeg møter ofte flere dyr enn biler, og jeg dimmer ikke for elgen...

Polestar 2 er en flott bil, men hadde eNiroen dratt henger på 1500 kg, så hadde jeg byttet i dag.
#8
Har sett litt på den, venter på tilbakemelding fra lokal forhandler med pris og litt mitt info.

Ulempen med den er relativt kort rekkevidde, ettersom RSA oppgir wltp for bykjøring... Med kombinert er rekkeviden oppgitt nedi 260 km. Det begynner å bli litt kort.
#9
Kia Niro EV / Bremseklosser
onsdag 02. desember 2020, klokken 13:19
eNiroen er inne på 30000 service i dag, gått 292xx. Hentet ut oktober 19.

Bremseklossene "falt" fra hverandre på oppsmøring av bremseystemet fremme. Trodde problemet med bremsene på elbiler var at de ikke ble brukt nok jeg...

Kan jo også legge til at jeg tror at ca halvparten av kjørte km er med adaptiv cruisekontroll på e6 mellom Vestby og Oslo

Edit: Lagt til bildet, har vel egentlig ikke brukt opp den til venstre, men burde kanskje ikke være knekt i kantene? - den til høyre var ikke like pen. En av de 2 andre hadde også skader ifm avskalling i hjørnene...
#10
Kjøpe elbil? / Bytte bil igjen - Varebil eller personbil? Forslag?
onsdag 02. desember 2020, klokken 09:20
Ok, jeg er egentlig veldig fornøyd med eniroen. Bortsettet fra to ting
15000km service intervall
Mangel på hengerfeste

Bruker aldri baksetet og kunne kjøpt meg varebil, men det er jo svært dårlig utvalg av varebile. Har firma, så jeg regner med at jeg kan få tilbake noe penger fra enova, og varebilene fortsetter jo med gratis bompasseringer en stund til. Bare så dumt at de varebilene jeg har sett fremstår som et vesentlig dårligere utstyrt biler enn tilsvarende priset personbiler. F.eks den/de som passer meg best ser ut til å være Toyota, Citroen, Peugeot, Opel, aka quaden, men jeg vil egentlig ikke gi slipp på adaptiv cruisekontroll, og egentlig litt lang leveringstid - tidligst april?

Model 3 sjekker jo ut på de fleste av ønskene mine.  Men ....

Polestar 2 har jo noen barnesykdommer

XC 40 electric blir muligens litt dyr.

Noen biler jeg har glemt?
#11
Lade hjemme / Sv: Ladeboks i garasje/uthus.
fredag 28. februar 2020, klokken 13:03
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 26. februar 2020, klokken 15:26
Stemmer ikke helt, zaptec og Easee har støtte for 3 fas it 230 volt men da trenger man en bil som støtter det og som foreløpig er kun tesla.

stemmer ikke helt... Flere biler enn Tesla som støtter 3fase 230V lader, om enn med litt dårlige løsninger, som f.eks FL E-golf
#12
Lade hjemme / Sv: Vurderer nytt hus, enebolig, kan ikke strøm :-)
mandag 10. februar 2020, klokken 14:26
Ja, det er mulig. Og velger du noe smartere, som justere ladeamperen, så slipper du at hovedsikringen går.

Jeg har 32A, riktignok 1 fase til ladestasjonen, og mindre hovedsikring enn deg.

#13
Det er en enkel overnatting på yx stasjonen 100m(?) fra laderne på Rema 1000 i Deknepollen.
#14
Easee (alle fall via tibber) har app som viser hvor mye strøm bilen trekker.
#15
BMW iX3 / Sv: Har du reservert / avbestilt etc?
fredag 08. november 2019, klokken 07:58
Avbestilte i går i 14:20. Før 1600 var pengene på konto. Så den biten gikk ganske greit.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA