Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - manifold

#1
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Ladekabel fra Biltema
mandag 10. april 2023, klokken 21:43
Sitat fra: turfsurf på mandag 10. april 2023, klokken 20:55Tesla selger bra type 2 32A trefas kabler til 990. Hvis du kjenner noen med Tesla kan de sikkert bestille til deg.
Denne Tesla-kabelen er for kort, så det er ikke aktuelt. Og poenget mitt er altså: er det akseptabel kvalitet også på billige kabler, eller bør man unngå dem?
#2
Brukererfaring Ladeutstyr / Ladekabel fra Biltema
mandag 10. april 2023, klokken 20:14
Jeg skal kjøpe en ekstra ladekabel til Easee-laderen på hytta. Trenger bare 16A, en fase, men vurderer selvsagt også å kjøpe en kabel som kan brukes andre steder (32A, trefas). Ser at Biltema har relativt billige kabler - den billigste som passer til mitt bruk (16A, en fase, 8 meter) koster 1599,-. Er det grunner til å unngå kabler fra Biltema? Sikkerhet eller andre forhold?

Ser at for eksmepel DEFA selger kabler som er en god del dyrere. Den som tilsvarer eksempelet over, koster 2471 kroner (16A, en fase, 7,5 meter). Er denne 900 kroner bedre?
#3
Lade hjemme / Sv: Ny beregning av nettleie fra 1. januar
onsdag 08. desember 2021, klokken 23:30
Vi kan gjerne diskutere om vi må betale noen kroner mer eller mindre. Hovedpoenget er at formålet med den nye modellen er å sikre en bedre utnyttelse av nettet, slik at det blir behov for færre investeringer i økt kapasitet. Lavere investeringsnivå betyr sparte penger for alle nettbrukere. Alternativet til den nye modellen er ikke å betale det vi betaler i dag, men å betale mer fordi det er behov for å utvide kapasiteten. Derfor er den nye modellen viktig.
#4
ID.4 / Lite info i appen
onsdag 01. desember 2021, klokken 22:10
Jeg har en GTX som jeg er fornøyd med.

Men jeg får opp svært lite info opp i appen - savner blant annet kilometerstand, info om siste kjøretur, posisjonen til kjøretøyet, etc.
Hva skyldes dette? Må jeg registrere meg/godkjenne noe eller tegne et abonnement?

#5
e-up! / Sv: Treg hurtiglading
fredag 20. august 2021, klokken 22:34
Takk for svar! Hadde mistanke om at grunnen er batteritemperatur, men har ikke opplevd dette tidligere. Min erfaring ligner på det Amatøren har beskrevet for Golf i en annen tråd.

Dette gjenspeiler nok også det at strømforbruket øker betydelig når hastigheten øker fra 100 til 110. Aerodynamikken er ikke tilpasset høy hastighet ;-)
#6
e-up! / Treg hurtiglading
torsdag 19. august 2021, klokken 21:05
Jeg har kjørt langt og fort i dag - 250 kilometer med tre ladestopp, og en stor del av turen gikk på motorvei i 100 og 110. På den siste ladestoppen var effekten i følge hurtigladeren bare på rundt 24kW, selv da batteriet var under halvfullt. Hva er grunnen til dette? Varmt batteri på grunn av høy hastighet kombinert med relativt varmt vær? Har kjørt på langtur og hurtigladet mange ganger, men har aldri sett at ladehastigheten er redusert på denne måten.
#7
Lade hjemme / Sv: Lading på hytte - dynamisk laststyring
søndag 11. oktober 2020, klokken 21:03
Sitat fra: Rav4_EV på søndag 11. oktober 2020, klokken 18:04
Hvor lenge er du på hytta om gangen? Du får mange kWh i løpet av et døgn, selv på 10A.
Typisk en helg, men med behov for å bruke bilen også i løpet av helga. Har ganske lang veg, så vil ankomme med nesten tomt batteri og ha behov for å lade rundt 70kWh. I tillegg kommer litt småkjøring mens jeg er på hytta - det krever også litt strøm og betyr at bilen ikke kommer til å stå tilkoblet hele helga. Ser som sagt for meg at 16A vil dekke behovet mitt - 10A blir ofte litt knapt.

Jeg er ikke sikker på at hovedsikringen har plass til 10A til lading uten at jeg aktivt må begrense annet elforbruk, særlig en kald vinterkveld med oppvarming, matlaging og dusjing. Er selvsagt avhengig av hvordan fordelingen på de ulike fasene er, men tror det kan oppstå situasjoner der hovedsikringen slår ut. Derfor ser jeg som sagt for meg å styre ladingen etter den øvrige lasten i hytta. Og når jeg først gjør det, lurer jeg på om det vil være mulig la laderen kunne trekke mer enn 16A i peroder når det øvrige forbruket er lavt.
#8
Lade hjemme / Lading på hytte - dynamisk laststyring
lørdag 10. oktober 2020, klokken 08:58
Jeg ska legge opp egen ladeboks på "ny" hytte. Hytta er tilkoblet IT-nett og har inntakssikring på 3x32A. Strømforbruket har jeg ikke oversikt over ennå, men siden oppvarmingen er elektrisk, antar jeg at lasten i perioder kan være høy (komfyr, varmtvann, oppvarming). Derfor ser jeg for meg at ladingen styres mot øvrig last. Planlegger å bruke Easeee home med laststyring (tibber eller Easeees egen løsning).

Bilen er etter hvert en id.4, som så vidt jeg forstår ikke kan utnytte trefas IT-nett. Jeg vil derfor ha størst mulig kapasitet på en fase.

Hvor rask lading kan jeg da legge opp til? Har sett for meg at 16A er nok, men skulle det være noe i veien for å øke til 20A eller 25A så lenge jeg bruker dynamisk lastdeling? Er klar over at nettselskapet kan ha meninger om dette pga. fare for skjevbelastning, men vil dette være problematisk for hytta isolert sett?

Tverrsnittet på inntakskablene er i følge kursoversikten i sikringskapet på 10mm2 (altså 3x10mm2). Har ikke oversikt over kabeltype eller hvor langt strekket er (neppe mer enn 20 meter). Vil det være mulig med større inntakssikring?
#9
e-up! / Sv: 12v batteri, verksted!
mandag 21. september 2020, klokken 08:18
Fikk beskjeden "12v batteri, verksted!" to ganger i går. Bilen fungerer fint. 2017-modell. Er forklaringen at 12v-batteriet begynner å bli dårlig?
#10
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 01. mai 2020, klokken 00:09
Circle K Gulsvik (RV7 sør for Flå) har fått nye hurtigladere, men venter på tilkobling i trafo, så foreløpig er de ikke i drift. Tesla har en rekke SuperChargere på samme stasjon.
Flere fra Grønn Kontakt, eller Circle K?
#11
e-up! / Sv: Car.net på ny eup
tirsdag 03. mars 2020, klokken 14:29
Sitat fra: Elmo på mandag 02. mars 2020, klokken 10:38
APPen heter nå WeConnect. Fungerer både på gamle og nye wUp'er

"Fungerer" er en overdrivelse. Men de siste ukene har det faktisk vært relativt stabilt.
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye hurtigladere planlagt i Finnmark
fredag 28. februar 2020, klokken 08:42
Sitat fra: automat på torsdag 27. februar 2020, klokken 22:35
Sitat fra: xyzzy på torsdag 27. februar 2020, klokken 21:59

Den største utgiften for slike ladestasjoner er nettleie, spesielt på effekt. De som tar over for Fortum her er nettselskapene som ville tatt seg betalt for dette... Nå blir det vel heller på selvkost-basis og ikke på "vi flår ladestasjonseierne"-basis.

Som netteiere har de selvfølgelig noen fordeler. Det er likevel ikke noen selvfølge at de tar på seg dette. De kunne sagt at de skal ha inn nettleie på samme linje som for ordinære kunder. Så strengt tatt subsidierer de hurtigladerne. (Ikke forstå det slik at jeg klager på dette.)


Det er ulovlig for nettselskaper eller eiere av nettselskaper å gi seg selv slike fordeler. Det er forøvrig ikke nettselskapene som investerer i hurtigladere, men andre deler av disse konsernene.

Grunnen til at energiselskapene i Finnmark investerer, er altså ikke at kostnadene ved nettilknytning eller nettleie vil være mindre for dem. Det er nok mer knyttet til et ønske om å ta posisjoner som på lang sikt kan være kommersielt attraktive, kanskje i kombinasjon med større risikovilje enn det de etablerte ladeselskapene har.
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
lørdag 18. januar 2020, klokken 09:52
Sitat fra: Como på lørdag 18. januar 2020, klokken 09:21
Etter prisendringen på lynlading til Fortum ( 2 kr pr min + 2,5 kr pr.kW) så koster det kr. 8,25 pr. kW for E-Tron 55 hvis den lader på sin max 150 kW, og kr.7 pr. kW for E-Tron 50 hvis denne lader med  sine 120 kW.
Dette er ikke langt unna prisene til Ionity.
Korriger meg gjerne dersom jeg har regnet feil.
Du har regnet feil. Med 150kW i ett minutt vil du få 2,5 kWh. Dette koster 8,25 kroner. Prisen pr. kWh blir altså 4,13 kroner.

Dessuten: kW og kWh er ikke det samme. Dessverre er det slik at mange ikke skjønner forskjellen. Da blir det vanskelig å skjønne hva det koster å lade elbil.
#14
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Nye priser hurtiglading
onsdag 15. januar 2020, klokken 08:07
Sitat fra: Kristian O på tirsdag 14. januar 2020, klokken 16:54
Effektavgiften er ganske enkelt idiotisk, både for privatpersoner og spesielt for dei som drifter hurtigladere.
Litt OT dette, men det er ein av svært få ting i Norge som virkelig provoserer meg. Er det nokon som har link til utgreiinga NVE hadde om effektavgift?
For ordens skyld: Det du kaller "effektavgift", er ikke en avgift, men den vanlige nettleien. For større kunder beregnes den ikke bare pr. kWh brukt, men også i forhold til når man belaster nettet mest. Se for eksempel Hafslunds nettsider: https://www.hafslundnett.no/artikkel/Nettleiepriser-for-bedriftskunder. Andre nettselskaper kan ha andre modeller, men prinsippene er stort sett de samme.

Omtrent 2/3 av norsk elforbruk skjer hos kunder som betaler for effektuttaket. Slik har det vært i mange år. Det gjelder ikke bare store industribedrifter, men også vanlige kontorbygg, kjøpesentre, sykehjem, etc.

Du vil se at om man har en relativt normal forbruksprofil, vil nettleien for bedriftskunder i sum bli omtrent som den er for en husholdning, om man ser på kroner/kWh. Forskjellen er at større kunder vil spare på å redusere maksforbruket sitt, mens husholdningskunder i dag sparer på å redusere det samlede forbruket.
#15
Sitat fra: DeepFu på mandag 23. desember 2019, klokken 09:28
Det er mulig jeg har misforstått matematikken i dette fullstendig, men:
Diesel koster nå ca 16kr/l. En liter diesel inneholder over 10kWh energi= 1.60 pr kWh.
Grønn kontakt har nå 2.90 pr kWh + 1.25 pr min. Med andre ord er det over dobbelt så dyrt å tanke en elbil som en dieselbil hvis man ser på energimengde. Hjemmelading koster en fjerdedel til en tredjedel av pumpeprisen på diesel akkurat nå. Hvordan er det mulig, når dieselprisen dekker alt fra prøveboring, til oljerigger, til transport, til lønna til de ansatte på bensinstasjonen??? Jeg er til og med ganske sikker på at strømtrekket på en bensinstasjon er høyere pr time enn det er fra de fleste ladestasjoner.
Du glemmer å ta hensyn til at effektiviteten i en dieselmotor er ganske lav.

Et praktisk eksempel: la oss anta at en dieselbil bruker 0,6 liter på mila, mens en tilsvarende elbil bruker 2kWh. Da koster det rundt 10 kroner mila i drivstoff for elbilen, mens hjemmelading koster rundt 2 kroner mila. Så lenge du betaler under 5 kroner pr. kWh på hurtiglader, gir også dette lavere drivstoffpris enn dieselbilen. En moderne elbil vil med Grønn Kontakts prismodell holde seg under 5 kr/kWh når man hurtiglader.

Som du sier, inneholder en liter diesel rundt 10kWh i brennverdi. Det relevante er imidlertid hvor stor andel av dette du kan utnytte. Der vil jeg tro at en dieselmotor på langkjøring ligger på i overkant av 30 prosent.

Tallene jeg har brukt her, er ikke nøyaktige, men presise nok til å illustrere poenget: det er svært billig å kjøre elbil om man lader hovedsakelig hjemme. Bruker man Grønn Kontakts hurtiglader, er prisen sånn omtrent som om man fyller diesel. Lader man på Grønn Kontakts saktelader (10 øre/minutt og 2,5 kr/kWh) med en bil som kan ta 7kW, vil man betale rundt 3,40 kroner/kWh. Det er bare litt over halvparten av prisen man måtte ha betalt for diesel for å kjøre like langt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA