Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - gr

Sider: [1] 2 3 ... 452
1
Kia Niro EV / Sv: HJELP!! Niro eller Kona?
« på: I dag kl. 11:15 »
I motsetning til deg, som sammenligner dyreste mot dyreste, så sammenlignet jeg billigste mot billigste, og ender da med en prisforskjell på ca. 100 lapper.

Fra kr.
309 900,-


https://www.hyundai.no/modeller/kona-electric/

2
Tesla SW og AP / Sv: 2020.4
« på: I går kl. 23:21 »
MCU1?
Ja.

Noen andre som fortsatt ikke fått denne oppdateringen? Har en 2014 p85, men de aller fleste 85-bilene har blitt oppdatert ifølge teslafi...
Ja, er som jeg skrev lenger oppe på 40.2.5 fortsatt. 17 X AP2.5 MCU1 FSD og bilen står på wifi. Vil ha batterivarmer til vinterferien!!  ::)

3
Kia Niro EV / Sv: HJELP!! Niro eller Kona?
« på: I går kl. 23:17 »
Hadde helt sikkert betalt det selv, men med hovedvekt på app. Skjermstørrelsen betyr nada. Men så skal det nevnes at savnet etter appstyring på e-Niroen er minimalt. Jeg bruker det daglig på Model X-en, men madammen har aldri vært flink til å bruke app verken på X-en eller e-Golfen, så for henne er det verdt null. Nylig var det et helt år siden hun hadde fått til innlogging på Tesla-appen, uten å bry seg. :-)

Når det er sagt, så vil vel også prisforskjellen på Kona og e-Niro bli nærmere 100 lapper når e-Niro kommer med app? Begynner å bli et solid hopp for bedre plass.

4
Tesla SW og AP / Sv: 2020.4
« på: I går kl. 09:07 »
Har du kjøpt FSD siden du gikk den så tidlig?
Har både FSD, advanced-valget på, OG "prioritert tilgang til software" eller hva det nå het, men er fortsatt på 40.2.5...

5
Elbiler i media / Sv: Jaguar slipper opp for batterier
« på: tirsdag 18. februar 2020, klokken 18:04 »
De fleste elbiler på markedet i Norge idag får vel celler/batterier fra LG Chem, bortsett fra Tesla?
Sannsynligheten for forsinkelser med "alle" elbilene (KIA/Hyundai, Audi/Porsche/VW, Jaguar, Mercedes, GM, Ford, Volvo/Polestar osv) hadde blitt mindre hvis ikke "alle" kjøpte batterier fra samme produsent. Samtidig er det nok en grunn til at alle kjøper av LG Chem, de er nok bra og billige pr kwh. Både Jaguar, Audi og Mercedes har nå hatt utsettelser pga leveranser av batterier fra LG Chem. Om dette er fordi de har forhåndsbestilt/allokert for få batterier eller ikke, hjelper ikke oss forbrukere.

Planene til de fleste store bilprodusentene er uansett å bygge egne fabrikker for batterier, muligens med LG Chem eller andre som partnere, med den fordelen for oss forbrukere med at de kan være mer dynamiske hvis model XYZ selger bedre enn forventet.
Er vel både Samsung (e-Golf/e-Up?) og SK Innovation (e-Niro mfl?) også inne i bildet, i tillegg til Tesla/Panasonic og LG?

6
Elbiler i media / Sv: Garasje med Taycan brant ned
« på: tirsdag 18. februar 2020, klokken 17:59 »
Tror det er verre for elbilismen enn Porsche.

Men hvordan kan du si at Porsche må vite hva som var årsaken og dementere det? Brannen har jo nettopp skjedd, og det er ikke slik at Porsche special ops tilkalles som first responder. Brannvesen, politi og forsikringsselskap vil ta seg av etterforskningen, og involvere Porsche hvis de trenger det. Kan til og med hende bilen står i brannkarantene enda, avhengig av tilstand på batteripakken.

7
Kia Niro EV / Sv: HJELP!! Niro eller Kona?
« på: mandag 17. februar 2020, klokken 23:46 »
Barn eller barnebarn, de skal sitte bakovervendt til de er minst fire år nå, og det går fint i e-Niro, selv med voksen i normalhøyde foran. Den er overraskende stor i baksetet. Selv med bakovervendt sete klarer også fint de to guttene på ni og 11 å sitte i baksetet.

Fikk ikke til å dele med tid her på mob, men i videoen under, på ca. 4:50, har du tabellen jeg nevnte over. Der kan du sammenligne både med Kona og mange andre velkjente "store" biler.

https://youtu.be/2c58BWEplDc

8
Kia Niro EV / Sv: HJELP!! Niro eller Kona?
« på: mandag 17. februar 2020, klokken 17:59 »
Droppa ut av Kona-køen selv (var også lenger bak i køen på den enn Niro), og er kjempefornøyd med e-Niro. Riktig nok er det bil nr 2 for oss, som madammen vanligvis kjører, men den hadde også gjort jobben som bil nummer 1, med ett unntak, som gjelder både Kona og Niro, og det er hengerfeste. Kona hadde derimot ikke vært sjanse om å fungere som bil 1 for oss (3 barn), på grunn av plass. Niro har også 100 kg taklast, så det går an å få med seg MYE bagasje om man vil. Hvis du ser en av de senere bananesketestene til Bjørn Nyland så ser du tabellen hans over testede biler, der kommer Niro veldig godt ut.

Prioriterer du maksimal rekkevidde og/eller lavest pris så gå for Kona, prioriterer du best plass/mest praktisk så er e-Niro valget. ;)

9
Model X / Sv: Kjøpe brukt X - tanker om denne?
« på: søndag 16. februar 2020, klokken 22:04 »
Hadde den vært fra etter premium ble standard så hadde den vel ikke hatt "delskinn"?

10
Model S / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
« på: søndag 16. februar 2020, klokken 21:57 »
Når dere sier redusert ladehastighet... Hvor mye snakker vi? Sånn reelt. Såvidt jeg har forstått kan s75 ta imot rundt 117KW...men det er vell bare noen få minutter? Gjennomsnittshastighet fra 0 - 80 er? Og ikke minst hva er hastighet på 85d?peak på 96KW?gjennomsnittshastighet?
Min 2017 peaker på 130 kW nå, den holder 115+ fra godt 10 til 30-noe, treffer 100 på ca. 42, som er samme som før, bare at det da var peak, men deretter faller den dessverre raskere enn før. Usikker på om farten for eksempel 0-80 er bedret på tross av høy peak.

11
Audi e-tron / Regen på e-Tron
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 19:27 »
Det var en lang diskusjon om regen i rekkeviddetråden, syns det fortjente en egen tråd, fordi jeg er nysgjerrig på hvordan det virker. Den skal klare 220 kW regen, og i følge brukere her på forumet så er det ikke merkbar forskjell på kaldt batteri. Hvordan kan det gå an å tilføre 220 kW til et lithium-batteri under 0 grader? Og hvordan klarer de det under regen når de ikke klarer det under lading?

Offisielt Audi-dokument:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=12&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi8x6n_0NHnAhXLG5oKHZOdAzAQFjALegQIBhAB&url=https%3A%2F%2Fwww.audi-mediacenter.com%2Fen%2Fthe-audi-e-tron-in-abu-dhabi-11089%2Fdownload&usg=AOvVaw0ax0mkq0mco4IWeojTggRG

I følge denne er maks deselerasjon på 0,3g, over det hiver den på de elektrohydrauliske bremsene også. Til sammenligning så har Model 3 (fordi det var den eneste elbilen jeg fant data på i farten) regen opp til 0,2g i standard og 0,3g i track mode, altså like høy deselerasjon på regen som e-tron, men siden den er mye lettere, så er det snakk om mye mindre effekt tilbakeført til batteripakka, og med kald batteripakke på for eksempel e-Golf, Tesla, m.fl. er regen KRAFTIG redusert, noen ganger omtrent ingenting. Hvordan går det an at e-Tron tilbakefører så vanvittig effekt? Eller stemmer det ikke at den ikke blir påvirket av batteritemp?

En "sannhet" (så var det unntakene da) har vært at lithium ikke tåler lading under 0 grader.

Det er utallige linker på nett, men et par eksempler:
https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_and_low_temperatures
https://relionbattery.com/blog/lithium-battery-cold-weather

Og ja, det er mange forskjellige kjemier, men hva er forklaringen for e-tron sin del?

12
Model X / Sv: Kjøpe brukt X - tanker om denne?
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 18:56 »
Igjen, takk for tilbakemeldinger, får vurdere den opp imot et par andre alternativer, evt høre om det er noe gå på i pris.

Hvis noen av dere med erfaring vet om spesifikke ting man bør undersøke (feller man kan gå i) i forbindelse med bruktkjøp av Tesla så tas også slike tips imot med takk.
Jeg har null forhold til Marcusbil, men de har iallfall solgt MANGE brukte Teslaer, så jeg vil tro de har god kontroll på utstyr, endringer og så videre, og faktisk kan være en ressurs du kan stole på i forhold til mange andre bruktbilselgere.

13
Model X / Sv: Kjøpe brukt X - tanker om denne?
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 14:43 »
Positivt med 2018 og lav km.

"Stoffinteriøret" til Tesla er veldig pent og like komfortabel som skinn. God nok lyd i standard stereo. Vinterpakke er ikke nødvendig.

Men så har du oss som ikke kjøper bil til 600+ uten rattvarme og bra lydanlegg.
Lyden i standard X er helt kurrant til fabrikksanlegg å være, mye bedre enn i Model S, men å diskutere stereo er omtrent like håpløst som å diskutere religion og politikk. :p

Jeg opplever faktisk at rattvarme er helt overflødig i en elbil med så god forvarming/app som Tesla. Bruker rattvarmen en sjelden gang i e-Niroen, men det er ikke ofte (og når den er på så er den for varm). I gamle X5en derimot, der var både setevarme og rattvarme på full fyr i påvente av at det skulle begynne å sive noe varm luft ut av dysene...

Syns bilen så bra ut jeg. Ikke optimalt med solid black, men den er jo iallfall foliert.

14
Kia Niro EV / Sv: Parallell-importert bil - hjelp til å dobbeltsjekke utstyrsnivå
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 14:17 »
Jepp. Det er akkurat likt på mange andre elbiler, der e-Golf er i en særklasse. Man skal vite GODT hva man kjøper om man kjøper import (eller gi blankt F og skal bare ha billigst mulig). En her inne hadde møtt en dame i Aksdal (tror jeg) som var på langtur og skulle hurtiglade e-Golfen sin, for så å finne ut at den ikke støttet DC-lading, fordi det var ekstrautstyr i USA eller Tyskland eller hvor den kom fra...  :o

15
265 kW regen er på Porsche, 220 kW er tallet på e-tron. Fortsatt massivt. Vet ikke hvordan de får det til, men jeg ser veldig sjelden regen. limit under 75% SoC, selv om batteriet er kaldt. Er det en eller annen form for kondensator eller mellomlager?
Hvordan i all verden gjør de dette her? Ikke klarer de å ta i mot 220 kW lading selv ved driftstemp på batteripakken, for e-50 sin del kun ca. halvparten, så hvordan klarer de å blåse inn 220 kW under bremsing? Ikke bare klarer de det ved driftstemp (som de ikke klarer under lading), men også på kaldt batteri, påstås det her? Under 0 grader vil det normalt være direkte skadelig å blåse inn langt mindre enn 220 kW. Er vi sikre på at alt denne regen-strømmen faktisk går inn på batteripakka, eller er det bare det at de brenner det av i en chopper eller et eller annet? Er vel bare snakk om svært kort tid om gangen når det er så høy effekt.

Sider: [1] 2 3 ... 452