Kan også være lurt å informere sin brukere om at en bør trykke på bilen og "innspilling" eller et kort trykk på hornet ved en ulykke, da lagres det opptak.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Ingeniøren på I går kl. 18:56En ting jeg lurer på er TUV's rolle i denne saken. TUV er et kontrollorgang og test institutt ala Nemko og burde fanget opp at Easee's løsninger ikke var i samsvar med standarden. Dog, slik jeg oppfatter el-bransjen er det ikke noe krav til at Easee skal høre på TUV, men kan erklære samsvar etter eget hode.Du er stadig så sjokkert over hvordan dette er lagt opp, men for ørtende gang så er der jo slik omtrent alle bransjer er lagt opp. Hva slags fagfelt er du ingeniør innen?
Fortsatt forundret hvordan denne bransjen fungere![]()
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 30. mars 2023, klokken 11:45Det er tilnærmet umulig, eller iallfall enormt krevende, å skulle ha kontroll på alle produkter som kan innvirke på helse, miljø og sikkerhet. Og så har myndigheter tilsynsansvar som foregår etter tips, og tilsynsplaner på spotsjekkprinsippet. Ansvaret for produktet ligger på produsent og eier/bruker i nesten alle bransjer og produktgrupper. Hvis ikke tror jeg all utvikling hadde stoppet opp.Sitat fra: dundun på torsdag 30. mars 2023, klokken 10:29Min erfaring fra slikt arbeide er at dokumentasjon mm er det som står nederst på lista om ikke noen sparker de i leggen i starten og innimellom. Her har norske myndigheter seg selv å takke som har sluppet dette helt fritt. De vet nok det samme som jeg erfarte. Synd egentlig at det bare slår tilbake på produsenten.Sitat fra: jlan på onsdag 29. mars 2023, klokken 12:42Det kommer av at EU forlengst har fjernet kravet om kontroll og godkjenning av alle elektriske produkter. Det blir heller ikke gjort kontroll av dokumentasjonen. Det er nå basert på en egenerklæring fra produsenten. Som da enten kan referere til relevante standarder, eller dokumentere at de har like god sikkerhet som standarden. Men så kan det altså bli kontroller. Det litt som å kjøre bil. Det er opp til hver enkelt å ha riktige dekk.
https://www.nemko.com/no/m%C3%A5-elektriske-produkter-ha-nemko-godkjenning-for-%C3%A5-kunne-selges-i-norge
Dette irriterer meg grenseløst. Easee har åpenbart tatt en sjanse (bevisst eller ubevisst), og så sutrer de nå r de blir tatt i det.
Å ha dokumentasjonen i orden når man lager denne typen produkter er så grunnleggende at det hele blir en vits. Å faktisk følge standardene man sier man støtter også.
Hele saken minner litt om bandet som ønska seg en stor skål med M&Ms backstage, der de brune var fjerna. De dreit i M&Ms, men "om ikke arrangøren får med seg dette kravet, hvordan vet vi at de har lest delen om sikkerhet?".
Sitat fra: egleh på søndag 26. mars 2023, klokken 20:48De fleste elbiler har batteripakken fra midten av bilen og bakover, så i utgangspunktet litt mer vektDu sier de fleste elbiler er baktunge. Kan du komme med eksempler? Vil vel påstå at de fleste elbiler har batteripakken mellom akslingene, ikke fra midten og bak.
bak.
Sitat fra: Model3B på onsdag 29. mars 2023, klokken 09:30Hei. Hva må jeg regne med er sluttprisen? Når jeg bestiller en ny bil og når jeg kjøper en ny bil fra lager? Er jo greit å vite når jeg skal finansiere den. I tillegg, hvordan kan jeg vite hva eksakt pris på min innbytte Tesla er? Får jeg ikke vite det før jeg står i forretningen? Kan jeg bytte inn bilen før jeg bestiller en ny, da vet jeg ihvertfall hva jeg får for den? Hvordan har dere gjort det, som har byttet inn en Tesla mot en ny TMY ?Prisene står svart på hvitt på nettsidene når du er inne på en bil du har lyst på. Enten det er konfigurering av en helt ny eller en lagerbil, brukt eller ny. Detaljene får du om du trykket "inn" på prisen. Final invoice for betaling får du noen dager før bilen er klar for utlevering, men den skal samsvare med prisen under bestillingen, med mindre prisene går ned i mellomtiden, da følger eksisterende bestillinger normalt ned (men ikke opp).