Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - geear

Sider: [1] 2 3 ... 517
1
Det man kan "se" er ikke så farlig med 2WD, det kan man bare unngå, eller planlegge, for eksempel med fart. Det er de uventede situasjonene som er en plage med 2WD. Man rygger for å snu "i farta" et sted, enten det er midt på en vei, et kryss, en skogsvei eller p-plass, glatt føre og treffer en liten dump, et hjul utenfor asfaltkanten, litt feil helning, et eller annet, skal så lite til, og er man alene så er det ofte et helvete. Henger er også fort trøbbel, selv i hagen på vått gress kan det være ille nok. Heldigvis kan mye av risikoen planlegges bort, men når man har blitt vant med å kunne gjøre omtrent som man vil, så er det vanskelig å gå tilbake uten noe misnøye. Vi har hatt to elbiler med 2WD, og et nytt problem som slo oss med de kontra bensinbil, var at de tre dagene med glasert vei, så er det ikke rett frem å parkere ovenfor huset, som vi har gjort med fossilbiler uten 4WD (for å unngå at de får problemer med å komme opp igjen), for elbilene må nemlig lades i garasjen, så de "må" helt hjem...

2
Model X / Sv: Fire barn og hund
« på: Onsdag 24. Februar 2021, klokken 20:19 »
Ved å ta bort gulvplata får du ganske mye mer plass enn det som vises. Den står i øverste posisjon der. Vogn stående nedi vil nok kunne gå. Men barnesete på tredje rad er ikke optimalt, da må setet foran ganske langt frem for at barnet skal få plass til beina, spesielt i den fasen der de er for lange til å gå rett frem og for korte til å gå rett ned.

Kvitt deg med bikkja eller kona?

3
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 23:21 »
Ja, alltid sånn der. Fem kilometer med den type vei der filskifte ikke funker. Verste var at det funket i noen måneder, så forsvant det plutselig igjen. Og når AP er av, i venstrefila der etter å ha måttet avbryte AP, så viser den begge filene, og det gjør den også alltid ellers, men så fort AP slås på så nekter den både auto filskifte eller noen form for manuelt, og det irriterer. Den burde gi lov til å utføre et filskifte manuelt uten å disengage AP, slik de fleste andre bilmerker tillater. Men det er i samme kategori som at de nekter oss å få en helt manuell cruisefunksjon som faktisk funker uten en haug med fantombremsinger for eksempel på E18 mellom Krsand og Larvik, eller i snøvær/snøføre.

4
Tesla SW og AP / Sv: Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 23:12 »
Ikke overrasket.. Som jeg skrev i en annen tråd her, så kjørte jeg gjennom en fartsmåler som viste at jeg kjørte 85 km/t. Denne fartsmåleren leste altså Teslaen som et fartsskilt, men feiltolket 8-tallet som et 6-tall, satte maks fart til 73km/t (65+11%) som da endte med en passe hard og plutselig oppbremsing fra 88 eller hva den stod på.

Ironien i det hele er at den IKKE leser digitale fartsskilter, men fartsmåleren, jo den skulle den lese, og sette en fartsgrense som ikke finnes i Norge.

  [ You are not allowed to view attachments ]  

5
Model S / Sv: Etter 3G ble skrudd av: Er Edge borte også nå?
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 21:35 »
Jøss.. da blir det mange VWer uten mulighet for appstyring.

Og mange hytter som ikke lenger har "ring hytta varm". Tenkte faktisk å bestille ring hytta varm-system selv, og det som var den mest aktuelle løsningen oppgir kun å støtte GSM (Safire, 12V).

6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 23. Februar 2021, klokken 21:21 »
Det er ingen som skriver noe om fallet i aksjekursen for tiden.
På 3 uker har kursen falt ifra $872 til $652 (pre-maked i dag) = minus $220 :-(
Fall i aksjekursen blir sjelden kommentert i denne tråden.  :D

Det er en sikker måte å bli svært upopulær hos Elons disipler, snakker av erfaring. 8)
Kan sikkert flåse med det, men det klarte du vel mest av helt andre årsaker, og du ble forferdelig stille i perioden der aksjene gikk fullstendig til himmels. Tvert i mot så virker det som de fleste har solgt ut på vei opp, lenge før toppen, eller er helt fast bestemt på å sitte long uavhengig av kortsiktige svingninger. Altså har de fleste kanskje vært litt konservative opp mot TSLA. Nå er det vel bare emurof som er igjen og sabler ned alt som ikke er udelt positivt.  :P

7
Kia Niro EV / Sv: Trondheim -Lillehammer t/r i kulda?
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 21:41 »
Niroen er betydelig mer gjerrig på forbruket, og har heller ikke standbyforbruk. Men så er det ikke veldig spennende å gi gass med Niroen heller, så det henger vel kanskje litt sammen.

Med 2,21 på Model S (?), så tipper jeg du havner 0,5 ned med Niro. Pluss at du slipper alt standbyforbruket til Teslaen, som ikke er med i noen statistikker.

8
Audi e-tron GT / Sv: e-tron GT Bilder og videoer
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 19:09 »
Har ikke akkurat fulgt med på e-tron GT, men kjørte forbi Audi Møller Forus på vei hjem fra jobb i dag, og er rimelig sikker på at jeg leste "e-tron GT" på en stor banner over en rød bil midt i spotlighten, og fort kunne vært en e-tron GT, så ut som det var en del fotografering og aktivitet rundt den. Er det noe premieregreier nå eller har forhandlerne fått utstillingsbiler allerede? Så bare inn "i farta" på veien forbi.

9
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Mandag 22. Februar 2021, klokken 18:56 »
Siden noen ikke får det til, så skal det nevnes at det finnes en god del veier med flere felt der Tesla mener de bestemmer om det er lov med feltskifte eller ikke. Bilen må selv vise flere felt i visualiseringen for at feltskifte fungerer. Når den kun viser ett felt hjelper det verken å blinke eller berøre rattet, der må AP avbrytes enten med spak eller rattbevegelse. Ganske irriterende når man kjører hyppig på slike veier. Det tåpeligste er at bilen viser at den ser begge feltene så fort jeg begynner å svinge.

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY

10
Audi e-tron / Sv: Bakluke åpner seg under kjøring
« på: ſøndag 21. Februar 2021, klokken 21:29 »
På joggetur trenger jeg telefonen, nøkkelen setter jeg derimot pris på å slippe å løpe rundt med... uansett burde det være valgfritt med key fob eller mobil. Og en del key fober koster snart like mye som en iPhone, så om du kunne få bilen 10-15k ned i pris og bruke telefonen som du uansett har, så vil heg anta en del hadde valgt telefonen.

11
Mulig jeg misforstår, men poenget mitt er at jeg ikke opplever noe behov for å etterfylle luft på langtur da trykket går opp, ikke ned, sammenlignet med kald bil. Om poenget er dekktrykket på den turen isolert da? Dekktrykk ved småkjøring på destinasjon vil jo derimot være noe lavere om det er vesentlig lavere temp der enn hjemme.

Sjekket appen nå, og bilen oppgir 2,8 bar foran og 3 bar bak. Tipper dette stiger til 3 bar foran og 3,2 bak på langtur. Roughly. Og temperatur i dekkene ca 15 grader over utetemp.

Kan se om jeg husker å ta bilde av det på vei til hytta på tirsdag :)
Tenker kanskje poenget her mest er at hvis du fylte dekkene etter montering i +10 i oktober/november, og skal på langtur i 10-15 blå i jan/feb, så er det plutselig nok forskjell i trykk til at det kan utgjøre klart målbar forskjell i rekkevidde.

Mener jeg satt opp mine med 3,3 bar da jeg satte de på, og før langtur i kulden nylig var de på 2,8.

12
Kompetent kompressor for å sprenge et bildekk? Er vel helt vanlig med maks trykk på 50-60 psi i bildekk, som er omtrent halvparten av hva en hvilken som helst standard kompressor til 990,- kroner kan levere. Selv en del små bærbare 12v kompressorer til noen hundrelapper fikser det. Kanskje det er nok sikkerhetsmargin til at et dekk vil tåle det, men jeg hadde ikke tatt sjansen på det.

Og for elbilister som kjører på med 3,5 bar i -10 grader, så bør en passe på når en bikker påske og sola steiker på asfalten, gjerne med litt tempo i tillegg, så øker trykket for ganske betydelig, og forringer grepet.

13
Lading av Tesla / Sv: Lader Tesla fra ujordet stikk?
« på: Fredag 19. Februar 2021, klokken 22:43 »
Jeg har også ladet med ujordet stikk i danmark med umc1 og model s 85d. Denne har en første generasjons lader som har en slags skilletrafo og tåler mye mer juling enn dagens ladere som er helelektronisk styrt, så ikke sikkert disse godtar ujordet kabling.

Men umc1 er annerledes koblet i Norge og Europa, som betyr at norsk umc1 kan brukes i hele Europa, mens Europeisk umc1 ikke kan brukes i Norge.
Er vel kun på IT-nett utenlandsk UMC ikke funker, bør funke fint på TN, både 1 og 3-fas?

14
Tesla SW og AP / Sv: Update 2020.48.37
« på: Fredag 19. Februar 2021, klokken 21:40 »
Må være MCUen min som har et problem. Får altså ikke navigert til destinasjoner 20+ mil unna, og kartene laster så seint at jeg ofte bare ser loade-bildene under kjøring. Kan ikke huske det har vært slik før. Det er vel en eller annen enhet noen andre har klaget på og fått byttet, som jeg har fått "refurbished" utgave av, bare med ny emmc. :(

75-pakken har alltid fått 100kW til over 40%? Også før de økte maksfarten til 130kW, men da var peak på 42% på min.

15
Tesla SW og AP / Sv: Update 2020.48.37
« på: Torsdag 18. Februar 2021, klokken 00:47 »
Var ikke noe nytt i release notes kontra 37. Samme naviproblem.

Noen som gidder å prøve å navigere til en destinasjon 40-50 mil unna? Bor i vest og prøver jeg å navigere til noe i øst så bruker den en eeeeevighet på å lete etter superchargere, og gir til slutt opp og sier at den ikke finner noen rute. I stedet for å fortelle hvor den vil lade, som normalt. På langtur må jeg nå navigere til en og en supercharger, innenfor 10-15 mil. Det går, etter lenge.

Med 37 hadde jeg forøvrig problem med å få i gang lading på CCS, måtte prøve flere ganger på Fortum 50 og 175kW, og så koblet den fra 2-3 ganger hver natt under lading med umc i stikkontakt, så mulig det har vært et ladeproblem også?

Sider: [1] 2 3 ... 517