Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - geear

Sider: [1] 2 3 ... 487
1
Model S / Sv: Svart skjerm
« på: I går kl. 12:38 »
Hadde svart skjerm på min og, men det var ikke eMMC. Og hadde sannsynligvis ikke visst det ikke var det hvis ikke jeg hadde hatt unormalt tett dialog.

Fikk du hastighetsvisning i mph, jkirkebo? Og vet du sikkert at de skiftet hele uniten?

2
TAYCAN / Sv: taycan 4s, kort review
« på: I går kl. 01:17 »
Antar dere at hemi kjørte Model 3, eller vet dere? Jeg leste det bare som at den lagde kø generelt sett. Han har vel en racerigga vette..

Men i motsetning til PF blir jeg overrasket hvis ikke Model 3 Performance tar Taycan 4S på bane. Så mye vekt er på ingen måte positivt. Men selvfølgelig må forutsetningene være like ift dekktype osv, det er alfa omega.

Og tar gjerne en kilde på at en X6M tar en M3 i svinger.

Den matcher e92 på nurburnring på rundetider, her er link.
https://www.digitaltrends.com/cars/2015-bmw-x6-m-matches-outgoing-m3-coupes-nurburgring-lap-time/

Hva betyr det, jo at selv om vekt er viktig kan man få til mye med understell og elektronikk.

Når det gjelder Hemi, ja jeg antok at han kjørte Model 3, kan godt hende at det var en feil antagelse som du påpeker, men jeg står på mitt, en dårlig sjåfør kan få enhver bil til å være treg på bane
Nå er ikke Nurburgring enn gjennomsnittlig bane heller akkurat, X6M har 150 hester mer enn M3, og en helt annen effektkurve pga turboene, så den går jo selvfølgelig godt, men vekt er ikke positivt i svinger uansett hvordan man snur på det..

3
Niroen er det fortsatt realistisk å selge for det samme som vi ga for den for 1,5 år siden, maks noen tusenlapper i forskjell. Hadde vi leaset gjetter jeg at vi snakker opp mot 150k i tap bare på den. Model X har nok også tapt seg mindre enn leasing, og e-Golfen var riktig nok bruktkjøp, men tapte seg bare 26000,- på 2,5 år. Iallfall 150k til? Sikkert forutsigbart bilhold, men jeg har ikke evnen til å kun fokusere på månedskostnader.

Det blir nok heller å kjøpe noe ca. tre år gammelt, som allerede har tapt seg en halv million, men må først finne ut hva jeg skal ha...  :o

4
Model S / Sv: Svart skjerm
« på: I går kl. 00:44 »
Har du noen konkrete håndfaste eksempler på 2016/2017-biler eller nyere som du er helt sikker på at det er eMMC som har vært årsaken? Eller er det hearsay?

De aller fleste av disse har vel alle vært innenfor garantitiden og fått det reparert hos Tesla så langt? Ser ikke bort fra at mange i så fall kan ha trodd de har hatt emmc-problemet uten å faktisk ha hatt det. Kilden bak dette var frustrert over all feilinformasjonen som verserte på nettet rundt dette med emmc.

5
e-Golf / Sv: Lade andre biler med e-golf lader?
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 19:44 »
Det ER resetfunksjon også, husker bare ikke helt hvordan. Prøv å hold inne 0.

6
Tesla SW og AP / Sv: 2020.28.x
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 19:39 »
Leser mye om hvor dårlig FSD er overalt. Jeg kjørte fra Trondheim til Vestlandet torsdag. 80 % av turen kjørte bilen på egen hånd. Jeg er meget imponert. Den gjorde knapt feil. Fantombremsing et par plasser ut av Trondheim hvor veien er ny var jeg forberedt på og kontret kjapt med gassen.

Over all forventning for min del. Tesla Model S Raven med nyeste hardware og software.
Du kjørte i så fall på autopilot, ikke FSD, FSD-valget har enda ikke gitt noen reell verdi enda, selv for folk som kjøpte det for over tre år siden. Min bil har blitt oppgradert fra HW2.5 til HW3, men det er ingen endringer, om noen så er det at den har begynt å fantombremse hyppigere.

Påstod ikke at jeg kjørte på det ene eller andre. Sier bare at den fungerer upåklagelig. Har nettopp hatt en ny tur fra et tettsted her nede på Vestlandet til et annet. Bilen kjørte selv hele veien, gjennom 3 lange tunneler og på svært svingete veier. Ikke en eneste feil eller fantombremsing. Nok en gang meget imponert.
Ok. Det fremstod bare som at du argumenterte for at FSD ikke er "dårlig" fordi du kjørte en langtur på AP. Dessverre er AP omtrent som den var for tre år siden, små nyanser, og FSD er håpløst langt unna.

7
e-Golf / Sv: Lade andre biler med e-golf lader?
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 14:18 »
Er ikke det hvis du holder inne eller trykker på bare en av knappene? Kanskje reset bare er å holde inne 0? Det er iallfall mulig. Måtte gjøre det etter en jordfeil selv en gang.

8
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 13:51 »
Jeg vil si at det er uforsvarlig og potensielt livsfarlig å kjøre med planker stikkende ut på den måten. En bråbrems, og de vil kunne "skyte" fremover. Er ikke det bare grunnleggende fysikk da?
Ikke hvis de står foran forsetet.......
Det står jo i artikkelen at de stod i baksetet, så her syns jeg man skal stole på fagpersoner som faktisk kjennet situasjonen, og godta at dette ikke var lurt... ;)

9
Tesla SW og AP / Sv: 2020.28.x
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 13:44 »
Leser mye om hvor dårlig FSD er overalt. Jeg kjørte fra Trondheim til Vestlandet torsdag. 80 % av turen kjørte bilen på egen hånd. Jeg er meget imponert. Den gjorde knapt feil. Fantombremsing et par plasser ut av Trondheim hvor veien er ny var jeg forberedt på og kontret kjapt med gassen.

Over all forventning for min del. Tesla Model S Raven med nyeste hardware og software.
Du kjørte i så fall på autopilot, ikke FSD, FSD-valget har enda ikke gitt noen reell verdi enda, selv for folk som kjøpte det for over tre år siden. Min bil har blitt oppgradert fra HW2.5 til HW3, men det er ingen endringer, om noen så er det at den har begynt å fantombremse hyppigere.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Rett før det blir fossilbil igjen
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 12:41 »
GLE kommer kun med den der funky dieselhybriden? Flott med lang elektrisk rekkevidde, men diesel er ikke aktuelt.

Lease bil er heller ikke aktuelt, hadde jeg gjort det med de siste tre elbilene hadde det vært sekssifret tap kontra å eie...

11
Model X / Lydjustering uten premium lyd - prøv smileyinnstilling
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 12:10 »
Bare et tips for de ikke-så-audiofile som har standardanlegg og har latt alt stå på 0, prøv smileyen som grovinnstilling:

  [ You are not allowed to view attachments ]  

12
Når power limit kommer tror jeg nok kan variere av årsaker som temperatur (lavere spenning), belastning (spenningsdropp som følge av litt større effektuttak, altså for eksempel en hard aksellerasjon) og sikkert andre faktorer, så det tror jeg ikke er en god indikator på kalibrering eller hvor mye som finnes under null, men det er en god indikator på at man virkelig bør være forsiktig på gassen og sette snuten mot nærmeste stikkontakt. Tipper du får power limit tidligere om du tester vinterstid.

13
Model S / Sv: Svart skjerm
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 09:55 »
Spørsmålet er vel heller om de nyere bilene som har antatt emmc havari faktisk har hatt det. Med en tekniker som ikke har nok kompetanse så kan fort dette bli feildiagnostisert og skiftet hele uniten, eller kanskje kunden har trodd det er det som har vært årsaken, og det er altså flere forskjellige feil som kan føre til at alt er dødt. Som korrupt minne, feil under lasting av ny sw (de kjører to separate partisjoner med hver sin OS-installasjon), død emmc, kuk i computeren, og sikkert noe til.

14
Tesla SW og AP / Sv: 2020.28.x
« på: Lørdag 11. Juli 2020, klokken 09:47 »
Jeg tok meg ikke nær av det, for å si det slik.  :P

Skjønner hvor du er, dessverre. Har tenkt sånn selv og lenge, men etterhvert har alt de har lovet begynt å tære på, sammen med mye småfeil og diverse annet, når jeg nå i tillegg sterkt vurderer å selge bilen, så er det kjipt å ikke ha fått noe igjen i det hele tatt. På toppen av det hele har min X, som knapt har hatt fantombremsing, begynt å få det nå i det siste. Rekker touche gassen før det er krisestemning, derfor er det meg som sjåfør det irriterer mest, de andre bryr seg ikke så mye, men å for eksempel kjøre med hest i henger på cruise control, selv på motorvei (man ønsker så jevn fart som mulig), er en tragedie for tiden, mens i alle andre bilmerker går det strøkent. Slikt syns jeg bare er trist. Grunnleggende funksjonalitet som de feiler fullstendig på, og så fortsetter diktatoren å snakke som om de snart har level 5 selvkjøring. Egentlig er det en fantastisk bil som hadde vært mye bedre uten en haug med løgner og luftslott.

15
Model S / Sv: Svart skjerm
« på: Fredag 10. Juli 2020, klokken 23:56 »
Alle biler med MCU1 har denne svakheten, men jo nyere jo mindre er brikka hamret av loggingen. Det kan dog se ut som det er relativt få av de aller tidligste bilene som har hatt havari sammenlignet med f.eks. 2015. Dette selv om en tar i betraktning at det var solgt flere biler i 2015. Dataene som TOCN har samlet inn kan også indikere dette, selv om det ikke er åpenbart nok til å sette to streker under.  Det korrelerer om ikke annet med tilstandene her i gården; 2015 har hatt havari, 2013 har ikke hatt havari. 2013 har passert kilometerstanden 2015 havarerte på.
Her er det nok ikke helt så rett frem.. MCU1 har ikke vært lik fra 2013 til 2018 i følge Tesla selv, og problemene er visst forskjellige avhengig av år/modell..

Sider: [1] 2 3 ... 487