Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - geear

Sider: [1] 2 3 ... 500
1
BMW i4 / Sv: M-versjon av i4 bekreftet
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 21:12 »
Hater å høre om ting som "var bedre før", men BMW sitt designspråk er nå så katastrofalt forferdelig at smerten omtrent er fysisk. Sier ikke de er verre enn asiatiske biler flest, men forventer mer av BMW. Hjelper liksom ikke så mye med en M-versjon når den ser slik ut. Og ja, jeg har hatt M-biler, og skulle ønske det var en BMW jeg hadde lyst på neste gang, men designet og erfaringene med usannsynlig mye feil på X5en vi hadde før Model X, har gjort at BMW omtrent er en fallen stjerne for min del.

(Har for ordens skyld BMW i garasjen nå og)

2
Tesla SW og AP / Sv: Når får vi HW3, vi som var tidleg ute og kjøpte Model 3
« på: Torsdag 24. ſeptember 2020, klokken 20:13 »
Min ble ikke fabrikksresatt ved oppgradering fra 2.5 til 3/FSD. Ved MCU-bytte derimot...

3
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 20:38 »

Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden

Jeg er helt uenig, de er helt elendige på PR. Elon er en godt under middels kommunikator. Det er bare det at de har verdens råeste medvind.
Da er min påstand at du lar deg lure. ;)

De kunne brukt penger på noen som kunne presentert så det sang etter, men folk flest lar seg sjarmere og overbevise om oppriktighet av Elon sin litt usikre og tenkende måte å snakke på.

4
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheter?
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 17:38 »
Jeg skjønner ikke helt hvorfor de måtte utsette battery day på grunnlag av hva de presenterte i natt?
Ingenting av det de viste trengte oppmøte.

Hvis en sammenligner Semi/Roadster Elon med Battery Day Elon er det to forskjellige både folk og show. Vi må huske at han nylig er blitt pappa ingen, og han så litt ut som en sliten pappa.....
Jeg vil påstå at Tesla og/eller Elon kanskje er verdens råeste på PR for tiden, og det å utsette battery day har vel egentlig kun gitt positiv effekt for de, en vanvittig forventning om at jo lenger det drar ut jo mer revolusjonerende skulle presentasjonen bli, og dertil stigende aksjekurs som det godt skal gjøres at blir korrigert hele veien tilbake igjen. Forventninger og økt interesse/PR booster kursen og bilsalget i seg selv, så selv om noen mister troa underveis, så går totalen i pluss..

5
Model X / Sv: Ville dere kjøpt TMX på nytt?
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 07:04 »
Her en dag kom det tankefullt fra fireåringen i baksetet: "pappa, er dette vår bil eller er det en lånebil?"

Når fireåringen har "lånebil" i vokabularet sitt vet du at du kjører Tesla.  :laugh:

6
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 23:43 »
Får satse på det bedres FORT. Her ved meg har den nå 60km/t en retning og 80km/t andre retning på samme vei. Helt i hytt og pine. Alpha-testing.

I tillegg har jeg enten bil som nå starter tregt opp (med energy saving on), eller som har et helt sykt standbyforbruk (energy saving off), for nå sover den aldri lenger. Mener det er 36.10 som har gitt denne feilen.

7
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 23:37 »
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.
Jeg bruker Auto-filbytte hver dag uten problemer og synes absolutt at den har bruksverdi for meg.
De andre funksjonene har for meg begrenset verdi, men jeg håper og tror at de stadig vil bli bedre.
Sier ikke at funksjonen i seg selv har problemer, altså, det funker på de veiene Tesla har definert at det skal funke på, men det går tregt og trenger inngripen fra fører som er like mye jobb som å gjøre det selv. I tillegg kommer det an på hvor man kjører, for den 4-felten jeg kjører mest på har Tesla bestemt at auto filbytte ikke er lov, så der nekter den helt, og det er seriøst plagsomt fordi AP må avbrytes for å få byttet fil. Har vært diskutert her inne før, men her er video:

https://youtu.be/RtSMUhXyQDY

8
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 12:38 »
Praktisk nytte, NEI.  ;D

Fullstendig unyttig, men som gadget har det jo en viss verdi. Har FSD selv, så det er sagt.

Navi på autopark - svinger brått og brutalt av motorveier, 2 sek etter må du ta over.
Auto filbytte - altfor tregt og knotete, begrenset hvor det funker osv., men har en viss nytte på lange motorveistrekk, hovedproblemet er at man må gjøre manuelle bevegelser for alt, så nytten er svært liten. Ville heller at den frigjorde rattet når man slo på blinklys og tok over igjen etterpå, som Niroen gjør.
Autopark - fungerer jo, men er aaaaltfor tregt. Ratter som en gal uten bilen er i bevegelse (gnur dekkene i asfalten), og før den har rukket å tenke seg om har du parkert manuelt.
Smart summon - elendig, iallfall med restriksjonene i Europa.

9
Lading av Tesla / Sv: Sikring slår seg ut på ladestasjon - Easee Home
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 12:31 »
Har du stilt ned ladestrømmen i bilen da???

Det går ikke. Jeg kan stille ned, men så fort den starter å lade så fyker ladeeffekten opp til 24a før jeg rekker å stille ned. Sikringen ryker med en gang. Det virker som om bilen ikke kommuniserer ordentlig med laderen så den ikke vet hva slags effekt laderen er stilt inn på.
Rart, pleier alltid rekke å justere ladestrøm i bilen selv etter å ha plugget i. Men tror det kan funke å bruke umc (laderen med stikkontakt) på samme adresse/sted og justere ladestrøm til 10A feks, og så plugge i easee-laderen. Den husker ladestrøm på lokasjon. Kan hende det ikke funker om den ser at den er plugget i noe annet, men verdt å prøve.

Uansett skulle ladeboksen kommunisert til bilen at maks tillatt strømtrekk er 16A, da blir jo vanligvis det maks i bilen også..

10
Tesla SW og AP / Sv: EAP tilbake
« på: Lørdag 19. ſeptember 2020, klokken 12:22 »
Pynte på regnskapet før kvartalsslutt i god Tesla-stil.

11
e-Golf / Sv: Tips til piggfrie vinterdekk
« på: Fredag 18. ſeptember 2020, klokken 23:12 »
Veldig fornøyd med Goodyear Ultra grip ice 2 på Niroen. Ok pris, lavt lydnivå og ellers gode kjøreegenskaper.

På e-Golf hadde jeg kjøpt 205/55-16, som er originaldim.

12
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
« på: Fredag 18. ſeptember 2020, klokken 17:56 »
Sjekket versjonsinfo og kjørte en tur - 2020.36.11 installert. Foretok soft/hard reboot før jeg kjørte.

Skikkelig nedtur :-( ... men hadde vel ikke ventet annet heller med HW2.5.
Det eneste Tesla'n "fikk" var "Forbedringer på hastighetskontroll av Cruise Control" (som forøvrig fungerte som forutsatt), men alle øvrige "goodies" manglet (pga. HW2.5). Ingen lesing av fartsskilt, trafikklys etc. etc...

Nå er det bare å sende inn - hver 14. dag -  forespørsel om HW3 retrofit (=FSD Computer) til Tesla Servicesenter (jeg betalte for FSD da jeg kjøpte/mottok Tesla'n april 2019).

Forøvrig så resatte jeg kamerainnstillingene (i Service-menyen) - dette tok faktisk bare 10 minutter - uten at det hadde noen betydning.
Jaja, du kan velge å vær glad til. Litt mer spennende med HW3, men når sant skal sies så er den DÅRLIGERE nå med HW3 og 36.10 enn den var med HW2.5 og softwaren som var for et par år siden.

Fartsgrenser som før har vært riktige er nå helt på tur. Ene 80-sona her med firefelts vei, 3 km rett strekke uten en av/påkjørsel, og midtdeler, påstår den er 60-sone. Og som nevnt lenger oppe leser den heller ikke dynamiske skilt, iallfall ikke de nye. Verken i lys eller mørke.

13
Lading av Tesla / Sv: CCS oppgtadering. Hvorfor betale?
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 20:27 »
Hvor høy SoC hadde du, hvor langt/lenge hadde du kjørt, hadde du valgt navigate to supercharger, og prøvde du flere ladeplasser?

Opplever ikke forskjell i ladehastighet med og uten (ettermontert) CCS-adapter på vår X75, får 130kW med begge, så med lav SoC og varmt batteri bør du få mer.

14
Tesla SW og AP / Sv: 2020.36
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 19:27 »
Den leser iallfall ikke de nye dynamiske fartsskiltene som har kommet ifm Ryfast i Stavanger.. når man kommer av motorveien nordover tror bilen det er 90-sone i 50-sona inn mot sykehuset.  :o

15
Model X / Sv: Kjøpe Tesla x
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 18:51 »
Du kan vel slå på at den ikke driver med det hjemme iallfall.

Range mode kan du alltid kjøre i, ulempe er redusert effekt på klima, sltså litt tregere defrost og duggfjerning, og redusert effekt på batterivarming, slik at det kan ta en stund å få regen. Hvis du ikke velger navigering til hurtiglader før lading, så kan det også føre til tregere lading. I daglig småkjøring sparer du en haug med energi som ellers går til å varme opp batteripakken før du parkerer bilen igjen - altså helt meningsløs energibruk. Jeg kjører range mode lokalt hjemme vinterstid, ellers er forbruket på 1-10km himmelhøyt.

Sider: [1] 2 3 ... 500