Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Turist

#1
ID.4 / Sv: WE Charge
mandag 12. april 2021, klokken 11:11
Hele hurtigladingsystemet begynner å blir totalt uoversiktlig.
Vi burde kreve at leverandørene kunne holde seg til en betalingsløsning. Siden ID.4 kom i hus, har det blitt mere aktuelt å dra på langtur enn det var med e-Golfen . Satt derfor et par timer en kveld for å registrere Elbilforeningens ladebrikke hos så mange som mulig. Kom tilslutt til 11 forskjellige steder den var registrert. Et par av dem ba egentlig om registrering i en App, men alle  (unntatt WeCharge) kunne løse det etter en email til kundeservice (ønsker ikke ikke en drøss apper som jeg kun bruker et fåtall ganger).
Men jeg gruer meg allerede til kredittkortet løper ut om et par år (eller jeg av en annen grunn trenger et nytt).
Tror neppe jeg husker påloggingsinfo til leverandørene da.

Begynner å ha et høyt prioriert ønske om bruk av bankkort. Så kan man heller ha rabatter koblet til de forskjellige leverandørene
#2
ID.4 / Sv: Dekk ID.4
tirsdag 30. mars 2021, klokken 20:25
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 30. mars 2021, klokken 18:48
Hvor mye ekstra forbruk i kwh/mil vil de typegodkjente 255 dekkene gi sett opp mot 235 dekk? Jeg tror det er ekstremt lite,men har ikke sett tall på dette. Noen som har sett noen tester?
Her er en som testet dette på e-Golf
https://elbilforum.no/index.php?topic=20939.msg352523#msg352523

To cm bredere dekk på betyr der ca 20% økning i forbruket.
Prosentvis antagelig mindre på ID.4, siden det er bare gjelder en aksling, men jeg tror det er ganske merkbart.
Jeg slet forrige helg med å kjøre ID.4 under 20 KWh/100 km, mens datter kjørte samme strekning med e-Golf på 12,9. Blir nok bedre etterhvert, men er ikke imponert over forbruket på ID.4

#3
ID.4 / Sv: Dekk ID.4
tirsdag 30. mars 2021, klokken 17:52
Har sendt pørsmålet om dekk  dimensjon til Statens Vegvesen:
Her er hele mailsekvensen:
«Hei
Jeg har bestilt en VW ID4. Den har dekkbredde 235 foran og 255 bak.
Jeg ønsker å bruke 235 både foran og bak.
Er dette tillatt?»
Svar 1 fra SVV:
«Hei!
Det spørs hva fabrikant sier. Klarer 235 dekkene de kravene som VW har satt som krav. I coc til bilen står det alternative dekk størrelser som fabrikken anbefaler som bruk.»
Nytt spørsmål fra meg:
«Vet ikke om jeg skjønte dette svaret.
Med "de kravene som VW har satt som krav", mener dere lasteindeks? Eller noen andre krav?
I mellomtiden (jeg sendte spørsmålet for tre uker siden), har vi mottatt bilen.
Dette er oppgitt om dekk på denne bilen: (Se bilde) 
Så da gjentar jeg spørsmålet: kan man sette 235/55R19 på alle fire hjul på denne bilen (forutsatt lasteindeks over 102)?
Bakgrunnen for spørsmålet er at brede dekk har et vesentlig høyere forbruk, og vi ønsker å ha lengst mulig rekkevidde.»
Svar 2 fra SVV:
Har undersøkt lenger inn i typegodkjenningen av kjøretøyet og der ligger bare de alternativene som du viser til.
Da må du nok ta kontakt med VW for å høre om du kan bruke de alternativene du vil. Er en grunn for at de setter opp de dekk størrelsene bak. Hvis du endrer vil da garantien gjelde?
Kan ha noe med sikkerhet, kjøreopplevelse osv.
Du vil også kunne få problemer på PKK kontroll."
Så da er det vel rimelig klart: Man kan ikke endre dimensjonene uten å risikere problemer på PKK
[ You are not allowed to view this attachment ]
#4
ID.4 / Sv: EPA rekkevidde
onsdag 07. oktober 2020, klokken 14:38
Sitat fra: espenri på onsdag 07. oktober 2020, klokken 13:30
Kan også hende 20" vs 21" som er standard på hhv 1st og 1st max har såpass påvirkning på rekkevidden. Det er jo ikke snakk om mer enn 2%

Edit: Kan også hende dette er forskjellen fra ID.4 til Enyaq, da Enyaq kommer med 19" som standard.
Større felg betyr mere vekt "ut i dekket". Dette øker arbeidet motoren må gjøre, og dermed forbruket.

Desverrre har VW og Skoda gått i "brede dekk er tøft"-fella og utstyrt ID.4 / Enyaq med veldig brede dekk, spesielt bak.
Til sammenligning kan det nevnes at en Porsche Taycan har 225 dekk foran (1 cm smalere) og 275 bak (2 cm bredere). Den bilen har tilsammen 571 hk, fordelt på to motorer.
Med smalere dekk ville ID.4 og Enyaq kunne hatt enda bedre rekkevidde.
På en e-Golf betyr overgang fra 205/55-16 til 225/45-17 kanskje rundt 10% forskjell i forbruk.
#5
ID.4 / Sv: Sikring av last i bagasjerom?
fredag 02. oktober 2020, klokken 10:30
Min forhandler forklarte at delingsnettet festes i taket, og at hele himlingen er tilpasset dette.
Det stemmer også med hvordan det har vært på tidligere VAG biler jeg har hatt.
Dermed kan man se bort fra dette i 1st, men det er på plass i Max.
#6
e-Golf / Sv: Bremseskiver på eGolf
onsdag 20. november 2019, klokken 18:22
Jeg har to biler, e-Golf som står i garasje og en Caddy som står ute.
Stor forskjell på rustangrep. Den som står inne er mye mindre utsatt for rust på skivene.

Noen råd om å unngå rust:
- Hvis det er vått i været, prøv å parkere med varme bremser (Brems hardt før parkering)
- Ved begynnende rust, ta bilen ut på motorveien en sen kveld, kjør så fort du har samvittighet til, og bråbrems noen ganger (se deg i speilet først)

Jeg bytter kun bremseskiver hvis det er nødvendig i forbindelse med EU-kontroll. Verkstedene er veldig flinke til å påpeke at du må bytte, men "jeg venter".
Nå som man til en viss grad kan styre tidspunktet for EU-kontroll, kan det være en fordel å ta den sent på sommeren. Da er det minst rust på bremsene......
#8
Begrunnelsen for å kaste ut "elektriske motorvogner" fra kollektivfeltene på øst-/nord-/sørkanten av Oslo er stengeingen av Brynstunnelen.
Er det noen med god logisk sans som da kan forklare meg hvorfor kollektivfeltet fra Brynstunnelen til Ryenkrysset er stengt for el-kjøretøy? Det er jo ETTER Brynstunnelen (som er "proppen")
Ikke det at jeg tror det blir behov for å kjøre i Kollektivfeltet på den strekningen...... tror ikke det blir noe kø siden Brynstunnelen vil "filtrere" vekk trafikken......
#9
e-up! / Sv: Ikke fornøjd med oppvarming av bil som står og lader!
torsdag 21. januar 2016, klokken 13:56
Vi kjøpte en i-Miev høsten 2011. Modellen hadde da ikke mulighet for forvarming, så vi fikk montert inn en liten Defa kupevarmer.
Setter enkelt  (enten manuelt ved ad-hoc behov, eller tidsur ved regulært behov) i gang vifta en stund før avgang.
Dette fungerte så bra at vi valgte samme løsning når vi gikk over til e-Up! Eneste "mangel" er at batteriet ikke blir oppvarmet, men fordelen er at mindre strøm går igjennom batteriet (forhåpentligvis kan dette bety lenger levetid på batteriet)

Når jeg leser om problemene folk har med forhåndsprogrammering og app'en, så er jeg veldig glad for denne gammeldagse løsningen!
#10
e-up! / Sv: Priser service E-UP
onsdag 02. desember 2015, klokken 09:05
Tilbudet fra Oppegård bil var på 2101 kroner. Prislappen kom på 2127 kroner (26 kroner fordi de fylte på 1 dl frostvæske - helt normalt, sa verkstedmottaket). Pollenfilter til 621 kroner var inkludert.
#11
e-up! / Sv: Rengjøring av seter
mandag 04. mai 2015, klokken 16:45
Jeg vet dette høres sinnsykt ut, men: har du prøvd å støvsuge setet?
Jeg hadde en del lyse flekker på mitt sete, antagelig fra snø og kaffe.
De lot seg støvsuge vekk! Det var akkurat som om de "skled av" stoffet
#12
e-up! / Sv: Kjørelengde, reel?
mandag 19. januar 2015, klokken 20:41
Sitat fra: Henning på mandag 19. januar 2015, klokken 14:00
Jeg har 50 km mellom sandefjord og porsgrunn. I dag var det -1 grad og litt slaps/vann på veien. Kom frem med 12 km igjen. Jeg hadde regnet med at 5 mil skulle være trygt uansett føre, men hvis det hadde vært kaldere eller dårligere vær så er jeg jammen ikke sikker på at det hadde gått med normal kjøring.

Heldighvis har jeg ganske mye å hente ved å kjøre sakte på motorveien og sette ned temperaturen. Men det er litt nedtur å måtte gjøre dette på kun 5 mils distanse.

Ellers strålende fornøyd med bilen.

Fastsetting av rekkevidden for en elbil har mange likhetspunkter med å måle hvor lang en strikk er......
En masse faktorer spiller inn:

Kjørestil (kanskje den viktigste)
Utetemperatur
Vann eller snø på veien
Bruk av varmeapparat
Dekktype
Dekktrykk
Hastighet
Topografi
for bare å nevne noen.
Det er fullt mulig å få e-Up! til å ha rekkevidde 100 km om vinteren / 150 km om sommeren, men bare hvis du tar hensyn til faktorene ovenfor.

Eksempel: på torsdag ettermiddag/kveld var "interessante" kjøreforhold i Oslo-området, med mye slaps på veien og mye kø. I løpet av ettermiddagen / kvelden kjørte jeg tilsammen seks turer, alle sammen med endepunkt hjemme hos meg (på toppen av en lang stigning). Strekningen var tilsammen 93 km, uten å lade. Hadde ca 10% strøm igjen (resterende rekkevidde gir liten mening, da jeg som sagt bor på toppen av en bakke).
Brukte stort sett eco+, men noe varme i begynnelsen av turene for å få vekk dugg.
#13
e-up! / Sv: Batterilureri?
mandag 05. januar 2015, klokken 15:53
Sitat fra: Panzer UP på lørdag 03. januar 2015, klokken 17:50
..... Men selger påstod at bilen hadde 160 km rekkevidde sommerstid og vel 100 km på vinterstid. Jeg vil anta at det er med slep ilagt deler av ruten isåfall.
Har nå hatt elbil i snart fire år (siste 10 måneder med e-Up!) og kjørelengden er VELDIG avhengig av temperatur og kjørestil. Kjører regelmessig en strekning på 55 km med mye opp og ned (100 meter netto stigning) og har aldri opplevd å bruke mere enn 50% av batteriet. (Brukte nøyaktig 50% i minus 6 grader, ECO og 19 grader i kupeen). Hjemover bruker jeg en del mindre. Har 0,2 bar overtrykk i dekkene.
Opplever at 100 km+ er mulig om vinteren (selvsagt ikke altfor kaldt!), og at 150 km+ er mulig om sommeren.
Men, som sagt, veldig avhengig av kjørestil.
i-Miev'en jeg hadde før opplevdes mye lenger unna fabrikkens oppgitte rekkevidde. På den var rekkevidden ca  80 km om vinteren og 120 km+ om sommeren.
#14
e-up! / Sv: E-up!en ble påkjørt
tirsdag 07. oktober 2014, klokken 15:42
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 12:43
Så man må manuelt skru på nærlys også på natten? Jeg har sett at trillinger alt for ofte er bekmørke bak på natten, noe jeg vil anta skyldes manglende lyssensor eller en eier som har skrudd av lyset for å spare noen få Wh.
Min i_miev hadde automatisk skifte mellom kjørelys og nærlys
Den var på kanten til å være litt for effektiv: byttet under broer over veien! (kanskje derfor mange skrur over til bare kjørelys?)

e-Up! må enten modifiseres etter oppskrift fra Caspar, eller så må man veksle manuelt.
#15
e-up! / Sv: Kjørelengde, reel?
torsdag 18. september 2014, klokken 12:55
Sitat fra: Careka på torsdag 18. september 2014, klokken 12:47
Når vår er full ladet viser den altid 135km. ?  er dette ikke full-ladet ?
Kommer an på hvilken modus du har. Guessometeret viser forskjellig avhengig av "normal", "eco" og "eco+".
I "eco+" ser jeg opptil 162 km.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA