Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - tromsø

Sider: [1] 2 3 ... 16
1
Tips for å øke rekkevidden med takboks:
https://www.tu.no/artikler/snudde-takboks-okte-rekkevidden/488322?utm_source=newsletter-tudaily&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter-2020-03-24

Ser sært ut men er jo logisk med tanke på aerodynamikk...

2
Audi e-tron / Sv: Beltestrammere bak
« på: Mandag 23. Mars 2020, klokken 16:50 »
Et kritisk spørsmål til disse strammere. Straks etter at beltet har blitt stramt så blir det løst igjen bare man beveger litt på seg. Ser ikke at denne typ av stramming har noen egentlig funksjon unntatt å minne på de som sitter i bilen at det er lurt å ha belte stramt.

Dog er stramming før en eventuell kollisjon meget lurt!

3
XC40-EV / Sv: Volvo XC40/C40/40.1-40.2
« på: Torsdag 12. Mars 2020, klokken 20:22 »
Mer OT, hvis oljeprisen blir vedvarende lav så er det vel mest sannsynlig at kronen blir fortsatt svak.

4
Audi e-tron / Sv: Easee lader blinker grønt.
« på: Mandag 09. Mars 2020, klokken 15:33 »
@jkirkebo, det var et svært anlegg og da skjønner jeg godt at har overskuddsgrensen på 1000 kWh ikke holder!

Vi skal montere et solcelleanlegg på vårt tak på ca 6-7 kWp og regner med at få ca 700 kWh/kWp, dvs 4-5000 kWh. På sommeren i Tromsø får vi nok et fint overskudd men håper vi totalt sett ikke får så veldig mye mer enn 1000kWh i overskudd (er jo Tibber kunde). I Tibber skal man etter hvert også kunne styre lading av elbil når man har overskudd fra solcelleanlegget :).

5
Audi e-tron / Sv: Test av e-tron 50 mot e-Niro og MG ZS på tu.no
« på: Lørdag 07. Mars 2020, klokken 14:28 »
Interessant lesing og jeg syns ikke den setter etron 50 i så dårlig lys. Testen bekrefter jo det vi vet, praktisk rekkevidde på litt over 20 mil på vinteren. De skriver jo også at man kan få høy ladeeffekt når batteriet er varmt.

Ser også ut som 50 kjører på 20" felger så med 19" hadde man fått ennå litt bedre rekkevidde.

I tillegg får man i 50 god komfort og plass men framfor alt 4WD som kan være uvurderlig.

6
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 21:46 »
Et annet tips er å låne en passe jekk fra en nabo, billigst og ressursvennlig.

7
Audi e-tron / Sv: Easee lader blinker grønt.
« på: Fredag 06. Mars 2020, klokken 14:09 »
Ingen krise med soltak og Tibber. De har tatt over solkunder fra Otovo og nabostrømsprosjektet. Fra en chatt med Tibber:

"Har du solceller kan kan du ta del i å selge overskuddet gjennom Tibber. For kvar kWt som du eksporterar frå eigen bustad, blir du kompensert med 100 øre per kWt. Det er ei avgrensing på 1000 kWt eksportert ordninga. Overstig du detta blir du betalt Nord pool spotpris per time for ditt område.
https://tibber.com/no/avtalevilkar"

8
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Onsdag 04. Mars 2020, klokken 12:06 »
Lurer også på hvis bakre kamera har spyling?
Mener jeg leste det et sted..

9
Audi e-tron / Sv: Launch Edition og vinterpakke
« på: Tirsdag 03. Mars 2020, klokken 18:44 »
Kommentar til 360 kamera til 3300 NOK..
det er ikke nok, du må også legge til innklappbare speil til 3-4000 NOK for å få 360 funksjonen.

10
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Tirsdag 03. Mars 2020, klokken 18:36 »
@orbit, takk for bakluketips, fungerte bra!

Er inne på andre dagen med etron og ja, regen funksjonen er meget forskjellig til min gamle 2014 Leaf som jeg kunde kjøre med en pedal.

Men hvordan slår man av ACC og bruker vanlig cruise isteden for å få regen hele tiden?

11
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Mandag 02. Mars 2020, klokken 23:39 »
To spørsmål:
Hvordan får man programmert bakluken til å stoppe ved en lavere høyde?
Hvordan stiller man inn regen så at ønsket innstilling blir fast?

12
For å gå tilbake til rekkevidde. Ser at NAF/Motor la ut mer info om demmes rekkeviddetest for noen dager siden.

WLTP etron 50 testbil = 299km, kjørt 259km => 86,6% i vintervær
WLTP etron 55 testbil = 398km, kjørt 341 => 85,7% i vintervær

Audi presterer med andre ord på prosent WLTP igjen på vinterføre bedre enn de fleste andre bilene i testen.

Ps. Det står feil dekkstørrelse i testen på begge bilene, 18". Regner med at det skal være 20".

13
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 19:23 »
Ok det var jo bra at Audi ikke er så kjip som Hyundai på dette med kjølevæskebytte. Men skjønner likevel ikke hvorfor de skal ha så mye for noe som virker rimelig enkelt å skifte. Men hva vet jeg, man kanskje må demontere masse for å komme til på Kona...

Om foliering etc.. skal ta meg en tur innom en bedrift i byen som gjør dette samt keramisk belegg og finne ut hva vi skal gå for.

14
Audi e-tron / Sv: Spørsmål og svar om e-Tron 50 og 55
« på: Lørdag 22. Februar 2020, klokken 10:02 »
Stusset over denne infoen til Kona, kjølevæsken til batteriet må skiftes for 11 000NOK hver 60000km eller 48mån!
https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=50757.0;attach=73738;image

Er det noe lignende for etron?

15
Audi e-tron / Sv: e-Tron flerfase på IT?
« på: Fredag 21. Februar 2020, klokken 19:51 »
Kan etron lade på Tesla wall connector som er satt opp med 3-fase 230V med 32A sikring? Må det gjøres noen endring på boksen? Hvilken effekt vil man få?

Har lest i andre tråder at det skal gå bra men man må endre på noen brytere i boksen. Men søk selv i forumet så finner du info.

Sider: [1] 2 3 ... 16