Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - EV-FTW

Sider: [1] 2 3 ... 85
1
Hyundai Ioniq / Sv: 38 kWh Ioniq Batteriproblem
« på: ſøndag 11. April 2021, klokken 23:20 »
Storm i vannglass!

2
Hyundai Ioniq / Sv: 38 kWh Ioniq Batteriproblem
« på: Onsdag 17. Mars 2021, klokken 07:31 »
Hadde disse bilene vært brukt som bomber, hadde de ikke skapt mye skade. Med andre ord, du overdriver kraftig her. Brannbomber? Ikke kjøre i tunell osv?
Hvor mange biler er solgt og hvor mange har faktisk starter å brenne?

Slapp av sier jeg. Batteriene blir byttet til slutt, på de bilene hvor det er nødvendig.

3
Hyundai Ioniq / Sv: Power Limited - skilpadde
« på: ſøndag 07. Februar 2021, klokken 21:10 »
Dette er et problem flere har fått med 2020 mod. Det har med kaldt vær å gjøre. TeslaBjørn har en teori som han luftet på FB.

Kopierer den inn her :

«Jeg tror jeg vet hva som er problemet. Ioniq 38 kWh har batteri som er mer følsomt for lave temperaturer. Den lader som kjent sakte hvis batteriet er kaldt. Det samme skjer med utlading av batteriet. De fleste har ikke merket dette ennå fordi det ikke har vært ordentlig kaldt ute. Og Ioniq 38 har også gjenvinning av varme fra batteriet slik som Soul og Kona.

Det som skjer under kjøring er at bilen suger batteriet kaldt under kjøring. Og da blir batteriet så kaldt at den ikke klarer å levere nok effekt ved lav SoC. Her er noen tall tatt i løse lufta for å forklare hvordan batteriet omtrent klarer:
- SoC 50 % batteritemp 20°C: 150 kW tilgjengelig
- SoC 20 % batteritemp 20°C: 100 kW tilgjengelig
- SoC 50 % batteritemp 5°C: 100 kW tilgjengelig
- SoC 20 % batteritemp 5°C: 20 kW tilgjengelig og skilpaddemodus

Dette kan lett fikses via software ved å la være å gjenvinne restvarme fra batteriet samt å aktivere batterivarmeren ved SoC under 40 %.»

Sitat fra TeslaBjørn.

4
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2020 - Android Auto Trådløs?
« på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 12:53 »
Funker sånn trådløsadapter greit på iPhone?

5
Hyundai Ioniq / Sv: IONIQ 2017-2019 Støydemping?
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 20:36 »
Anbefaler denne filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=PhW4IG3tHRw

Full støydemping av dører og bagasjerommet. 5db mindre støy målt med desibel-måler. Litt mye arbeid men gir resultater for noen som er litt nerd :)

Nå sa vel personen som gjorde så mye arbeid at han hørte forskjell, men trodde han skulle høre mer forskjell med tanke på arbeid og kostnad.

Videre tenker jeg at det ikke er dette TS spør etter, men mer lyddemping slik som Mercasol annonserer. At de sprayer ekstra lag med lyddempende middel under bil og i hjulbuer.

6
Hyundai Ioniq / Sv: Infortainment spørsmål
« på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 20:34 »
Tredelt skjerm savner jeg ikke, da de ble for små uansett og for mye i info. Synes det er bra slik det er nå, med valget at en har stor skjerm, og kan hente inn den mindre skjermen ved siden og bla opp og ned i denne.

At naturlydene er unyttige er jeg enig i, men at de er plagsomme, nei. En må jo som sagt bevisst gå inn på dem for å høre på dem.

7
Hyundai Ioniq / Sv: Kjapp ladetest, Ioniq 28 på nullføre :)
« på: Torsdag 31. Desember 2020, klokken 09:54 »
Hadde gleden av å kjøre Grimstad-Stavanger-Grimstad på lille julaften.  Ladet ved siden av en relativt ny bil på veien.

Id'n ladet med 57kw, jeg ladet med 64kw. Snittforbruk på turen tror jeg var 12,8kWh/100km

Bare at ID klarer det strekket med 1 lading og du må ha minst 2 ladinger, kanskje også 3 ladinger avhengig av føre og fart, dermed ville jeg valgt ID på den turen. Mindre lading og mindre stress.

8
Hyundai Ioniq / Sv: Fuktighet i Ioniq 2018
« på: Tirsdag 22. Desember 2020, klokken 09:10 »
Ved tidsinnstillt lading dannes det mye dugg i bilen. Kan tenkes det er overskuddsfuktighet fra AC. Hadde samme problemet med Nissan Leaf.
Løsning var å ha vinduene litt oppe om natten. Da var bilen varm og ikke noe dugg. Men da stod bilen under tak vel å merke.

9
Hyundai Ioniq / Sv: Infortainment spørsmål
« på: Tirsdag 22. Desember 2020, klokken 09:07 »
Hvorfor fjerne skogslydene? Er jo ingen som tvinger deg til å ha dem på? Du må jo bevisst trykke deg frem for å høre på dem. Og ikke er det slik at de opptar så mye plass heller.

10
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: LeafSpy 62KWh / e+ - her kan du dele dine resultater
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 21:32 »
Hadde en Leaf30 i 4 år, fra ny. Kjørte ca 90 000 med den, og toppladet hver natt. Hadde vel ca 260 hurtigladinger på den på disse fire årene.

SOH ved salg etter 4 år var på rett rundt 90 prosent.

11
Hyundai Ioniq / Sv: Bruktbil?
« på: Tirsdag 01. Desember 2020, klokken 21:29 »
Rimelig er vel relativt. Er få rimelige Ioniq. Solgte mulig min. Billigst på Finn.no
2017 kjørt 90 000 med 1.5 år igjen på garanti.
Gikk for 175 000 NOK. ( norsk bil med alt utstyr, foruten takluke).

12
MG ZS EV / Sv: Utfordringer med vannlekkasje?
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 10:35 »
Håper de finner ut av hva som fører til lekkasjen. Kan jo være flere grunner. Ofte utfordrende å finne ut av.

13
MG ZS EV / Utfordringer med vannlekkasje?
« på: Onsdag 14. Oktober 2020, klokken 10:22 »
Er det flere som opplever vannlekkasje og annet som en kan oppfatte som mangel ved bilen?

Har vært en stor diskusjon på FB.

Anbefaler folk å sjekke bilene sine nå når det er mye regn osv.

For de som har problemer, søk opp MG forum på FB, diskuteres mye rundt dette.

14
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Lørdag 20. Juni 2020, klokken 10:48 »
Så privatprisene er på jorde, men forhandler er bedre priset om man ser på Finn?


Når privatpersoner legger seg over forhandlere i pris, så har de ikke er riktig bilde av hva de kan få for bilene sine. Er også en del forhandlere som ligger litt høyt. Beste er å sortere søkeresultatet på Finn, sammenligne bilene, så ser en fort hvilke biler som er veldig overpriset! Generelt vil jeg si at det alltid er rom for å prute, spes. ved privatsalg på Finn.

15
Hyundai Ioniq / Sv: Tanker rundt 2020 Ioniq vs 2019 og pris
« på: Lørdag 20. Juni 2020, klokken 09:10 »
Replikk - jeg endte opp med denne bilen - 190.000,- inkl gode sommer / vinter-dekk (det kan virke som om en del privatselgere bommer fullstendig med prissettingen:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=182401575


Gratulerer med ny bil! Veldig bra valg!

Og ja, det er mange selgere (ikke bare private) som overpriser bilene sine. Du har gjort en godt kjøp. Ser er flere som prøver å få 220 000 for 2017 mod med rundt 40 000 på telleren. De lever i en drømmeverden, og må nok bare innse at bilen ikke er verdt så mye.

Sider: [1] 2 3 ... 85