Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Øyst1

Sider: [1] 2 3 ... 83
1
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq får lastekrok, også forrige modell
« på: Torsdag 14. Mai 2020, klokken 19:24 »
Bestilte først time for montering hos Mobile i Skien, men de ville ikke skjære bort den ramma. Betaler ikke så mye for en krok man kan kun bruke til noen få sykkelstativ, så sa var det bare å avbestille. Synd, for jeg har virkelig savnet dette.

Er vel bare å ta vinkelsliper å kutte den vekk selv? Så sprute på litt kald galvanisering og etterpå litt sort lakk.

2
MG ZS EV / Sv: Den er et kupp / 10 Things I hate about my MG ZS EV
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 09:39 »
Rart om Nissan skrur opp prisen på Leaf.
I Tyskland satte de ned prisen med 3.600 euro for 40kwh og 4.800 euro for 62kwh i forrige uke.

Ja, er derfor jeg sier at det er mye spill her. Leverandørene bruker denne krisen til det den er verdt. De ser sitt snitt til å tjene mer på bilene, og setter opp prisene mer enn nødvendig. Leaf er utdatert og er absolutt ikke verdt prisen om den skal koste over 300 000 for 40 kWh. Da vil salget svikte helt for denne modellen. E-Golf er i siste innspurt før ID3 kommer, så denne må de ha vekk fra lagrene, og prisene går fort ned om de blir sittende med biler på lager når de skal ha inn ID3.

Nei, som sagt, akkurat nå gjelder det å ha litt is i magen. En kan fort gå på en real smell når det gjelder verditap om en velger å kjøpe ny elbil nå som koster ca 40 000 mer enn de gjorde for noen uker siden. Men har en råd til å tape 40 000 i tillegg til det normale verditapet , så kjør på. En kan kjøre lenge for 40 000 kr med den gamle dieselbilen osv som mange hadde tenkt å bytte ut. Ok, det er kjipt å kjøre rundt i en bil som man hadde tenkt å bytte ut, men kanskje verdt å vente litt til dette roer seg? Det er ikke noe jeg skal legge meg opp i, da det er et valg hver enkelt må ta for seg selv og sin økonomi.

3
MG ZS EV / Sv: Den er et kupp / 10 Things I hate about my MG ZS EV
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 07:39 »
Renault Zoe går motsatt, de setter ned prisene, men det gjelder nok lagerførte biler der også. Hyundai Ioniq gikk opp 10 000 i pris, mens Kona gikk opp 40 000. Audi opp 40 000, Tesla også opp osv.
Alle biler går opp, og det er logisk grunnet svekket krone.

Derimot melker nok leverandørene markedet og setter prisen opp mer enn nødvendig, videre vil prisoppgangen merkes på salgsstatistikken.
Det litt merkelige er videre at elbilene går mest opp i pris, når en sammenligner mot fossile alternativer. Det vil føre til at elbilandelen vil falle fremover, når en ser på nyregistreringer.

Nei, slik det er nå hadde jeg handlet fort om jeg skulle ha ny elbil, og kjøpt der prisene ikke har gått opp, ellers ville jeg hatt is i magen og ventet.

4
MG ZS EV / Sv: Den er et kupp / 10 Things I hate about my MG ZS EV
« på: Onsdag 13. Mai 2020, klokken 00:07 »
MG vil nok også gå opp i pris når de har solgt bilene som er lagerført. Uansett er denne prisoppgangen midlertidig. De som kjøper ny elbil nå etter prisoppgang, vil få et stort verditap. Når krona styrkes, vil prisene gå ned. Skal forhandlere nå ut med elbiler til allmenheten, og ikke bare de som er særdeles interesserte, må prisnivået ligge på er fornuftig nivå.


5
MG ZS EV / Sv: Den er et kupp / 10 Things I hate about my MG ZS EV
« på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 21:07 »
Jeg er temmelig sikker på at verditapet blir høyere på disse bilene enn mange av sine rivaler.

Verditapet i prosent blir sikkert forholdsvis høyt, men det er vel ikke sikkert det blir høyere enn konkurrentene i kroner og øre? Det er jo en billig bil, og det er begrenset hvor mye den kan tape seg.

MG og Nissan Leaf koster det samme nå. Leaf vil  nok holde seg bedre i pris , grunnet navn og stort forhandlernettverk. ( de som derimot kjøpte Leaf eller eGolf for 1 år siden, har tapt en del, da prisene har sunket, noe som er normalt når det kommer nye modeller, noe som også vil skje med MG).


6
MG ZS EV / Sv: Den er et kupp / 10 Things I hate about my MG ZS EV
« på: Tirsdag 12. Mai 2020, klokken 20:50 »
Jeg er enig med Benny der. Det er litt gambling å kjøpe denne bilen ny, da merket er ukjent for mange og mange er skeptiske til biler fra Kina.
Jeg er temmelig sikker på at verditapet blir høyere på disse bilene enn mange av sine rivaler. Ligger jo nå ute en rød MG med alt utstyr og kjørt 2000 kilometer til 250 000 kr. Det er er tap på godt over 30 000 NOK på 2000 kilometer.

7
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
« på: Torsdag 07. Mai 2020, klokken 22:52 »
Gratulerer med veldig god bil😃👍🏻

8
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 17:36 »
Hvorfor skal man betale for feilsøking? Er det en feil må det jo gå på garantien.
Hun jeg har barn med har hatt svensk KIA i 6 år og det har ikke vært noe å betale utenom service selv om bilen er så som så.

Da tenker jeg det er avhengig av forhandler og velvilje.

Har hatt Opel , som var bruktimportert og Citröen som var bruktimportert.
På begge bilene måtte jeg betale for feilsøking, siden bilen ikke var solgt gjennom den norske importøren. De dekket deler og arbeid , så lenge der gikk på garanti.

Var samme beskjed jeg fikk dra Hyundai når jeg sjekket med dem, da faderen skulle kjøpe Kona.

9
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
« på: Onsdag 06. Mai 2020, klokken 07:52 »
Kanskje litt offtopic, men:
Jeg spurte min Hyundai-forhandler hva som gjelder angående garanti på min importerte Ioniq når den var på 1-års service nylig, og han sa de behandlet importerte biler helt på linje med norsksolgte biler, da det er EU-garanti fra Hyundai som dekker dette.
Kan noen dokumentere at man f.eks må betale feilsøking selv på importert Ioniq, og da mener jeg ikke bare "har hørt av en bekjent av naboen at..." ?

Cougar: Dette er et meget godt spørsmål og her er det myyyyye vranglære ute å går.

Les derfor denne om hva som skjer i praksis, Kia Soul var dette. Men "ost er ost" som den TV reklamen om Jarlsbergost he he he og hund er hund  og så videre...

https://www.dinside.no/motor/fikk-garanti-smell-pa-13200-kroner/72269299
Men hadde den KIA'en vært bruktimportert fra Sverige ville garantien vært identisk med den norske. Det å ta all bruktimport over en kam blir helt feil men man bør sette seg litt inn i hva man kjøper og med hvilke betingelser.

Fra Kia sine hjemmesider på nett:

7 års garanti

• Garantien gjelder alle biler importert og solgt av Kia Bil Norge.

Ja, bilene har 7 år garanti i Europa også Sverige, men forhandlerne i Norge er ikke forpliktet til å fikse noe på goodwill når bilen er importert, slik de gjør på bilene kjøpt i deres system. Videre får de ikke dekket feilsøking på disse bilene, så det må du normalt dekke selv.

Jeg har brent meg på dette to ganger nå, på nye biler med garanti, og holder meg vekke fra brukt import.

10
MG ZS EV / Sv: Den er et kupp / 10 Things I hate about my MG ZS EV
« på: Tirsdag 05. Mai 2020, klokken 10:56 »
Testen til TV2 hjelper deg var bare vrøl.
Er mye feil på MG ZS, som at man ikke kan velge hvor mye man vil lade, kan ikke forvarmes uten at dørene er låst? Forvarming vil og tappe batteriet selv om bilen er koblet til strøm? Den piper å gnåler hele tiden og listen fortsetter. Bilen er slengt sammen i hattefokk uten å vise tegn på å være testet.

Men den er billig, og jeg ville lett valgt den istede for Nissan leaf.
Er lov å håpe på at MG vil slippe en oppdatering som fikser alle software feilene, for i såfall er det en knall bil.

Det er ikke mye feil på bilen, da det er levert sånn fra fabrikk. At det derimot er lite gjennomtenkte løsninger og irriterende, det er noe annet.

11
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
« på: Mandag 04. Mai 2020, klokken 01:55 »
Min far kjøpte Hyundai Kona. Vi kikket på en ny bil importert fra Europa. Gikk så til Sven Kvia, Hyundai forhandler. Spurte de direkte om det var smart å kjøpe. Selger sa tydelig at garanti er lik, den gjelder for Europa, men at all feilsøking kostet penger, og denne måtte eier av bil dekke så lenge det ikke var biler kjøpt av den norske importøren.

Har hatt bil hos dem på verksted, og vet hvor dyrt det er med feilsøking på elektriske komponenter. I mitt tilfelle ( på en Opel Ampera) kom selve feilsøkingen på 10 000 kr.

12
Hyundai Ioniq / Sv: Ioniq 2018 på auksjon
« på: Lørdag 02. Mai 2020, klokken 01:21 »
Jeg håper det er et bra kjøp. Personlig kjøper jeg aldri en bruktimportert bil igjen. Det er viktig å være klar over at du ikke har samme garanti som ved kjøp hos forhandler i Norge. Og det er forskjell på utstyr.
Skulle bilen få feil, må du betale for feilsøking osv. Det kan fort bli dyrt. Er det en del som dekkes av garanti, får du denne dekket.

Hadde bilen vært kjøpt hos norsk forhandler, står dekker de feilsøking og full pakke i garantitiden.

Videre er det ikke bra om disse bilene står lenge fullt oppladet eller nesten tomme. Siden bilen er kjørt så lite, ville jeg vært skeptisk.

TeslaBjørn testet en Ioniq som var kjørt 90 000 og regnet ut at den hadde et kapasitetstap på ca 10 prosent. Så de taper litt kapasitet over tid, men han merket ikke det noe særlig på hvor langt han kunne kjøre på en lading.

Men, om du skulle få bilen til budet ditt, er det en veldig bra bil og jeg håper du slipper feil på den.

13
Andre Elbiler / Sv: Xpeng G3
« på: Mandag 27. April 2020, klokken 20:36 »
Jeg synes bilen ser ok ut, men den fryktelig stygge vorten på taket ødelegger hele bilen.

14
MG ZS EV / Sv: DEKK- Hvilke dekk kommer MG ZS EV med? Helårs eller sommer/vinter dekk?
« på: ſøndag 26. April 2020, klokken 08:03 »
Disse presterer langt bedre om sommer enn piggfrie vinterdekk. Og presterer langt bedre om vinter enn sommerdekk. De er et kompromiss, som rundt Stavanger med typisk 5 grader om vinter og 15 om sommer, kan fungere helt greit.

Personlig ville jeg ikke kjørt med det, men etter å ha lest mye tester, ser jeg at de kan ha noe for seg, noen plasser i landet.

Du har rett i det, men de er dårligere på vinterføre enn vinterdekk og dårligere på sommerføre enn sommerdekk. Hvis man kan la bilen stå når det er glatt kan de fungere greit.

Og derav poenget mitt at de kan ha noe for seg noen plasser i landet.
Der hvor det er skikkelig vinter hører de ikke hjemme. Plasser, som langs kysten av Rogaland, kan de fungere greit. Stort sett aldri snø eller is, mest rett rundt 5 grader og regn om vinteren.
Så kan en la bilen stå de dagene det er is eller snø, så greit nok.

Utfordringen derimot er at vinteren er uforutsigbar. Er en ute å kjører om morgenen, selv i Rogaland, kan en gjerne oppleve morgenfrost, og glatte partier på veiene. Da vil igjen vinterdekk fungere bedre.
Personlig kjører jeg ikke med helårsdekk, nettopp av den grunn.

15
MG ZS EV / Sv: DEKK- Hvilke dekk kommer MG ZS EV med? Helårs eller sommer/vinter dekk?
« på: Lørdag 25. April 2020, klokken 01:01 »
Takk Svein :+1: jeg hadde ikke lest den saken.

Kopi fra artikkel:

– Å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren kan få konsekvenser, sier Torbjørn Brandeggen.

Beregninger som er gjort, viser at et piggfritt vinterdekk i 80 km/t og 6 varmegrader gir 12 meter økt bremselengde i forhold til et sommerdekk. I 50 km/t og i 20 varmegrader, øker dette til hele 14,5 meter. Marginene er skjebnesvangre og det kan i ytterste konsekvens stå mellom liv og død.

Også på våt asfalt er de piggfrie dekkene dårlige, da faren for vannplaning øker betraktelig.

Kopi slutt.

Det er ikke snakk om piggfrie vinterdekk om sommer, men helårsdekk.
Disse presterer langt bedre om sommer enn piggfrie vinterdekk. Og presterer langt bedre om vinter enn sommerdekk. De er et kompromiss, som rundt Stavanger med typisk 5 grader om vinter og 15 om sommer, kan fungere helt greit.

Personlig ville jeg ikke kjørt med det, men etter å ha lest mye tester, ser jeg at de kan ha noe for seg, noen plasser i landet.

Sider: [1] 2 3 ... 83