Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HCO

#1
Ettersom dette er et forum primært for bil, og det er lite trafikk her på dette underforumet, vil jeg gjerne slå et slag for facebookgruppa "Elektrisk MC".

Jeg tror at elektrifiseringen av mopeder og andre nyttekjøretøy vil gå av seg selv, men det er fortsatt et stykke å gå for å overbevise motorsykkelentusiastene om at det går an å ha elmotorsykkel både for pendling, søndagsturer og langtur. Da er en slik gruppe et godt sted å utveksle erfaringer, tanker og utfordringer.

Ta en titt innom: https://www.facebook.com/groups/265161260636058
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Ford Focus 2018 (oppgradert modell)
torsdag 23. mars 2023, klokken 06:46
 :+1: Gratulerer, det blir nok bra.
#3
Hjul, dekk og felg. / Sv: Skeivslitte dekk
mandag 20. mars 2023, klokken 20:32
Hjulstillingskontroll ble tatt nå i januar. Det var litt utenfor toleransene på et par av målene, men ikke så mye at det forklarer denne slitasjen.
#4
Hjul, dekk og felg. / Sv: Skeivslitte dekk
mandag 20. mars 2023, klokken 15:49
Jeg tok ut min TM3 tidlig i 2019, og har også opplevd at den innerste delen av mønsteret er blitt blankslitt mens det er mye mønster igjen i resten av slitebanen. Hadde dekket blitt jevnt slitt, kunne det vart kanskje 2-3 sesonger lengre.

Jeg bytter nå til det nye Michelin Primacy 4+. I tillegg til at forløperen (Primacy 4) både er et bra dekk og fungerer godt med elbil (originaldekk på flere merker og modeller), har jeg funnet flere steder der det står beskrevet at dekkstammen på Primacy 4+ er forbedret for å bedre veigrepet og sikre jevnere slitasje.

For eksempel dette sitatet fra actualidadmotor.com:
Sitat(...) the casing has been revised to allow a more homogeneous tread, so that both in acceleration and braking, as well as in curves, the contact surface is more uniform. This not only guarantees a better grip and safety, but also a regular wear (...)

Så det blir spennende å se hvordan det går med disse dekkene ifht. skjevslitasje. Alle tester tilsier dessuten at Primacy gir bedre rekkevidde enn de fleste "vanlige" dekk, uten de ulempene man typisk får med dekk som er særskilt utviklet for elbil. For eksempel gikk Hyundai Kona i sin tid fra 449 til 484 kilometer WLTP, bare ved å bytte til Primacy 4 som originalmontert dekk.
#5
Kjøpe elbil? / Sv: Ford Focus 2018 (oppgradert modell)
mandag 20. mars 2023, klokken 13:57
Denne finnes det ikke mange av, så det er ikke mye å sammenligne med. Jeg vil si at 110.000 er en riktig pris forutsatt at den er registrert så sent på året at man rekker å ta en garantiutløpstest og en batteritest før den blir 5 år. Dersom den er over 5-årsgrensen bør man sjekke den grundig før man kjøper, og prisen bør ligge noe lavere etter min mening.

På min 2017-modell fikk jeg byttet alle foringer i forstillingen samt fikset en "boble" under lakken rett før salg. Kjøperen syntes fortsatt den klakket i drivverket selv om alle foringer var byttet. Symptomet er at man hører/merker en tydelig klakking når man gir gass og slipper gassen), så det endte faktisk med at kjøperen fikk ny motor på garanti.

En annen ting man bør være klar over, er at det ikke lenger er mulig å bruke app på disse, f.eks. for å starte formvarming av kupéen. Forvarming kan programmeres fra dashboardet, men det forutsetter at ladeledningen står i for at den skal starte.

Forøvrig er det en god bil å kjøre, spesielt dersom man liker litt halvsportslige kjøreegenskaper, se hva jeg skriver om bilen her: https://elbilforum.no/index.php?topic=52743.msg953133#msg953133.
#6
Tesla SW og AP / Sv: Telefonen fungerer ikke som nøkkel lenger
fredag 03. mars 2023, klokken 09:50
Vi har hatt samme problem. I en eller annen oppdatering begynte Samsung ganske hyperaktivt å fjerne tillatelser. Så man kan løse det kortsiktig ved å avinstallere Tesla-appen og installere den igjen, men da kommer problemet tilbake etter en stund.

Den langsiktige løsningen er å gå inn i Innstillinger, Apper, velge Tesla, og deaktivere "Fjern tillatelser hvis app ikke brukes" samt "Sett appaktivitet på pause hvis ubrukt".

For at alle funksjoner i appen skal fungere, må den ha disse tillatelsene:

  • Bilder og videoer
  • Enheter i nærheten
  • Kalender
  • Kamera
  • Kontakter
  • Mikrofon
  • Musikk og lyd
  • Posisjon
  • Varsler
#7
Zoe / Sv: STOP! Electric motor failure
torsdag 10. november 2022, klokken 11:21
Vannpumpe regnes som slitedel, og er dermed ikke dekket av reklamasjonsretten på 5 år. Her har Renault valgt at den dekkes av garantien frem til kjørte 100.000.

Å kjøre med sliten vannpumpe på elbil er vel mindre kritisk enn å gjøre det på en fossilbil. Iallefall når utetemperaturen er som nå - verken veldig lav eller veldig høy.
#8
Zoe / Sv: STOP! Electric motor failure
tirsdag 01. november 2022, klokken 11:19
Dette var slik vår siste R90 oppførte seg i sommer. Jeg hadde 2 slike stopp i forbindelse med parkering der jeg vekslet mellom revers og frem. Jeg trodde først at det bare var 12V-problem, så jeg skiftet til det beste/dyreste batteriet jeg kunne finne samt sjekket at ladespenning var OK.

Like etter var jeg på en kortere tur (60km) der den stoppet på denne måten flere ganger i fart (!). Lang historie kort: Det endte med motorbytte, og fordi det var importbil fra Frankrike ble det egenandel på ca. 29.000.

Nå vil jeg understreke at vi er svært fornøyde med Zoe på tross av dette. Vi har hatt 1 stk R240, 2 stk R90 samt at begge avkommene nå kjører 2020-modeller. Dette er den eneste større feilen vi har hatt på noen av disse 5 bilene siden vi begynte å kjøre Zoe i 2016.
#9
Solgt for 125.000. Her har en heldig kjøper fått mye bil for pengene.
#11
Ny pris 130'. Forhandlere selger disse for ca 150' (og da er de gjerne ikke så strøkne som dette eksemplaret).

8 nesten nye dekk på 17" original felg. Nye bremser alle hjul i 2021.
#12
  [ You are not allowed to view this attachment ]  
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Har jeg TN eller IT nett?
torsdag 31. mars 2022, klokken 15:40
Jeg har mye erfaring med ladebøtte.

Den er treg, lader teoretisk opptil 2,3kW men i praksis kan man regne rundt 1,5kW. Derimot er den "bombesikker", og såvidt jeg kan bedømme svært trygg å bruke i og med at den gir et galvanisk skille mellom bilen og huset. Den er vifteløs, og konstruert for å trekke spillvarmen ut i chassiset. Så den kan bli ganske varm under bruk.

Ved å legge opp en schuko-kontakt i henhold til forskriftene (dsb.no) kan man lovlig bruke ladebøtten til daglig lading.

Dersom man går ut i fra at en Zoe bruker rundt 0,18 kWh/km på en dårlig vinterdag, og man har 10 timer til rådighet for lading hvert døgn, vil bøtta på den tiden kunne lade nok til å kjøre minst 80 km om dagen. Om man kjører noe særlig mer enn dette på en vanlig dag (og ikke har lademulighet på jobb) bør man derfor ha en raskere hjemmelader.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Har jeg TN eller IT nett?
torsdag 31. mars 2022, klokken 12:53
Zoe lader ikke direkte på TT. Men "ladebøtta" og de andre løsningene skal fungere både på IT og TT, såvidt meg bekjent.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Zoe 2018 høy risiko?
onsdag 30. mars 2022, klokken 20:23
Tidligere i denne tråden redegjorde jeg for hvilke alternativer man har for hjemmelading dersom man har IT-nett. Dersom man har TN-nett hjemme kan man lade med alle løsninger på markedet som har en Type2-kontakt i "bil-enden".
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA