meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - HCO

#1
Sitat fra: HCO på fredag 14. mars 2025, klokken 10:12Jeg forsøkte også nå, web-skjemaet godtar alle feltene inkludert IBAN-nummeret, men noen minutter senere får jeg en mail med tittel "Vi kunne ikke behandle refusjonen din", med en lenke til det samme skjemaet. Har forsøkt flere ganger nå, med to ulike IBAN-numre, samme resultat.

I går fikk jeg plutselig (uten å ha gjort noe med dette siden mars) en melding i Tesla-appen, der det sto "Refusjonen din er klar til å bli behandlet" med en knapp der jeg kunne gå til et skjema for å fylle ut IBAN. Det fylte jeg ut, og når jeg nå går inn på mine kjøretøy på Tesla.com og klikker på cybertrucken "min", står det:

SitatForespørsel om å avbestille er mottatt
Reservasjonsnummer RN112800280
Kjøretøy Cybertruck
Kanselleringsforespørselsdato 13.03.2025
Total refusjon
Betaling 22.11.2019 kr. 1.000,00
Totalt kr. 1.000,00

Så nå blir det spennende å se om pengene faktisk dukker opp. Eller om Tesla går konkurs før det skjer...
#2
Vi er 3 admins på facebookgruppa "Elektrisk MC" som nå vil bidra til aksjonen for overgang til "vennligere" plattformer ved å slå et slag for helnorske Hudd.

Vi har derfor opprettet Hudd-gruppa "Elektrisk MC på Hudd". Det betyr IKKE at vi går bort ifra FB, men vi vil gå inn for å publisere like mye innhold på Hudd, og som regel først der.

Som jeg skrev her tidligere så tror jeg at elektrifiseringen av mopeder og andre nyttekjøretøy vil gå av seg selv, men det er fortsatt et stykke å gå for å overbevise motorsykkelentusiastene om at det går an å ha elmotorsykkel både for pendling, søndagsturer og langtur. Da er en slik gruppe et godt sted å utveksle erfaringer, tanker og utfordringer.

Ta en titt innom. Hudd-appen laster du ned fra din vanlige app-butikk.
#3
Jeg forsøkte også nå, web-skjemaet godtar alle feltene inkludert IBAN-nummeret, men noen minutter senere får jeg en mail med tittel "Vi kunne ikke behandle refusjonen din", med en lenke til det samme skjemaet. Har forsøkt flere ganger nå, med to ulike IBAN-numre, samme resultat.

Dette burde vel være en sak for Forbrukerrådet og VG?
#4
Tesla i media / I bought this car before Elon lost his mind
onsdag 13. november 2024, klokken 13:45
Hvor kjøper man enklest den nyeste "must-have" bumper stickeren ?
#5
Model 3 / Sv: En av Norges mest solgte biler er en rustfelle
mandag 23. september 2024, klokken 16:19
Sitat fra: filtvet på lørdag 21. september 2024, klokken 04:45Jeg har funderud beskyttelse på min 3.

Jeg kjøpte model 3 i mars 2019, og kjørte den omtrent rett til Funderud. Min bil var den første 3-ern de behandlet, så de tok seg god tid for å finne kriker og kroker. Bilen har Funderud-garanti og har senere fått ettermontert Funderud-deksler. Jeg har planer om å ha bilen lenge, så jeg mener det er en mindre risiko ved å antirustbehandle bilen enn å risikere at Tesla slår seg vrange mtp. garantisaker.

SitatMen i snitt kommer disse bilene til å vare +/- 10 år (...)

Hvilket grunnlag har du for å hevde det? Min bil er nå 5,5 år og har gått 93.000km. Fortsatt føles den like tight som ny, den er rustfri og har i praksis vært feilfri til nå (ladeluke og varmeapparat byttet på garanti). Det er den mest feilfrie bilen jeg noengang har eid, og jeg har ikke brukt en krone på service utover at jeg har byttet friskluftsfilter to ganger. Jeg ser for meg å kunne eie denne bilen i minst 10 år til uten noe særlig påkost.
#6
Jeg tillater meg å minne om denne FB-gruppen, nå er det like før vi runder 400 medlemmer. Blant disse er det mange som har eid og kjørt elmotorsykkel i flere år allerede, så her kan man finne svar på mye man lurer på. Et av målene med gruppen er å ha et sted å kunne diskutere elmotorsykler uten at diskusjonene til stadighet blir sabotert av de som av en eller annen grunn ikke synes elektriske kjøretøy er stas.

Gruppereglene er:

  • God tone
    Diskusjonene her skal være i en god tone. Det er ikke forbudt å ytre seg kritisk om elkjøretøyer og utviklingen mot fossilfri trafikk, men vi ønsker at innlegg er konstruktive og faktabaserte.
  • Ikke kjøp og salg
    Det tillates ikke private eller kommersielle annonser her.
  • Ingen ulovligheter
    Det er ikke greit å legge ut: - Deling av egen eller andres ulovlige kjøring - Informasjon om, eller oppfordringer til, lovbrudd. Dette inkluderer ulovlig trimming o.l.
#7
Ettersom dette er et forum primært for bil, og det er lite trafikk her på dette underforumet, vil jeg gjerne slå et slag for facebookgruppa "Elektrisk MC".

Jeg tror at elektrifiseringen av mopeder og andre nyttekjøretøy vil gå av seg selv, men det er fortsatt et stykke å gå for å overbevise motorsykkelentusiastene om at det går an å ha elmotorsykkel både for pendling, søndagsturer og langtur. Da er en slik gruppe et godt sted å utveksle erfaringer, tanker og utfordringer.

Ta en titt innom: https://www.facebook.com/groups/265161260636058
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Ford Focus 2018 (oppgradert modell)
torsdag 23. mars 2023, klokken 06:46
 :+1: Gratulerer, det blir nok bra.
#9
Hjul, dekk og felg. / Sv: Skeivslitte dekk
mandag 20. mars 2023, klokken 20:32
Hjulstillingskontroll ble tatt nå i januar. Det var litt utenfor toleransene på et par av målene, men ikke så mye at det forklarer denne slitasjen.
#10
Hjul, dekk og felg. / Sv: Skeivslitte dekk
mandag 20. mars 2023, klokken 15:49
Jeg tok ut min TM3 tidlig i 2019, og har også opplevd at den innerste delen av mønsteret er blitt blankslitt mens det er mye mønster igjen i resten av slitebanen. Hadde dekket blitt jevnt slitt, kunne det vart kanskje 2-3 sesonger lengre.

Jeg bytter nå til det nye Michelin Primacy 4+. I tillegg til at forløperen (Primacy 4) både er et bra dekk og fungerer godt med elbil (originaldekk på flere merker og modeller), har jeg funnet flere steder der det står beskrevet at dekkstammen på Primacy 4+ er forbedret for å bedre veigrepet og sikre jevnere slitasje.

For eksempel dette sitatet fra actualidadmotor.com:
Sitat(...) the casing has been revised to allow a more homogeneous tread, so that both in acceleration and braking, as well as in curves, the contact surface is more uniform. This not only guarantees a better grip and safety, but also a regular wear (...)

Så det blir spennende å se hvordan det går med disse dekkene ifht. skjevslitasje. Alle tester tilsier dessuten at Primacy gir bedre rekkevidde enn de fleste "vanlige" dekk, uten de ulempene man typisk får med dekk som er særskilt utviklet for elbil. For eksempel gikk Hyundai Kona i sin tid fra 449 til 484 kilometer WLTP, bare ved å bytte til Primacy 4 som originalmontert dekk.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Ford Focus 2018 (oppgradert modell)
mandag 20. mars 2023, klokken 13:57
Denne finnes det ikke mange av, så det er ikke mye å sammenligne med. Jeg vil si at 110.000 er en riktig pris forutsatt at den er registrert så sent på året at man rekker å ta en garantiutløpstest og en batteritest før den blir 5 år. Dersom den er over 5-årsgrensen bør man sjekke den grundig før man kjøper, og prisen bør ligge noe lavere etter min mening.

På min 2017-modell fikk jeg byttet alle foringer i forstillingen samt fikset en "boble" under lakken rett før salg. Kjøperen syntes fortsatt den klakket i drivverket selv om alle foringer var byttet. Symptomet er at man hører/merker en tydelig klakking når man gir gass og slipper gassen), så det endte faktisk med at kjøperen fikk ny motor på garanti.

En annen ting man bør være klar over, er at det ikke lenger er mulig å bruke app på disse, f.eks. for å starte formvarming av kupéen. Forvarming kan programmeres fra dashboardet, men det forutsetter at ladeledningen står i for at den skal starte.

Forøvrig er det en god bil å kjøre, spesielt dersom man liker litt halvsportslige kjøreegenskaper, se hva jeg skriver om bilen her: https://elbilforum.no/index.php?topic=52743.msg953133#msg953133.
#12
Tesla SW og AP / Sv: Telefonen fungerer ikke som nøkkel lenger
fredag 03. mars 2023, klokken 09:50
Vi har hatt samme problem. I en eller annen oppdatering begynte Samsung ganske hyperaktivt å fjerne tillatelser. Så man kan løse det kortsiktig ved å avinstallere Tesla-appen og installere den igjen, men da kommer problemet tilbake etter en stund.

Den langsiktige løsningen er å gå inn i Innstillinger, Apper, velge Tesla, og deaktivere "Fjern tillatelser hvis app ikke brukes" samt "Sett appaktivitet på pause hvis ubrukt".

For at alle funksjoner i appen skal fungere, må den ha disse tillatelsene:

  • Bilder og videoer
  • Enheter i nærheten
  • Kalender
  • Kamera
  • Kontakter
  • Mikrofon
  • Musikk og lyd
  • Posisjon
  • Varsler
#13
Zoe / Sv: STOP! Electric motor failure
torsdag 10. november 2022, klokken 11:21
Vannpumpe regnes som slitedel, og er dermed ikke dekket av reklamasjonsretten på 5 år. Her har Renault valgt at den dekkes av garantien frem til kjørte 100.000.

Å kjøre med sliten vannpumpe på elbil er vel mindre kritisk enn å gjøre det på en fossilbil. Iallefall når utetemperaturen er som nå - verken veldig lav eller veldig høy.
#14
Zoe / Sv: STOP! Electric motor failure
tirsdag 01. november 2022, klokken 11:19
Dette var slik vår siste R90 oppførte seg i sommer. Jeg hadde 2 slike stopp i forbindelse med parkering der jeg vekslet mellom revers og frem. Jeg trodde først at det bare var 12V-problem, så jeg skiftet til det beste/dyreste batteriet jeg kunne finne samt sjekket at ladespenning var OK.

Like etter var jeg på en kortere tur (60km) der den stoppet på denne måten flere ganger i fart (!). Lang historie kort: Det endte med motorbytte, og fordi det var importbil fra Frankrike ble det egenandel på ca. 29.000.

Nå vil jeg understreke at vi er svært fornøyde med Zoe på tross av dette. Vi har hatt 1 stk R240, 2 stk R90 samt at begge avkommene nå kjører 2020-modeller. Dette er den eneste større feilen vi har hatt på noen av disse 5 bilene siden vi begynte å kjøre Zoe i 2016.
#15
Solgt for 125.000. Her har en heldig kjøper fått mye bil for pengene.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA